Trouwfeest Duitsland 2009

Vrijdag 26 juni 2008

Deze morgen even voor 4u opgestaan, na de nodige was en plas en het ophalen van mijn ma en zuster, kunnen we om 5u vertrekken richting Duitsland. We rijden via Antwerpen, en een stukje Nederland, Duitsland binnen. Ondanks het toch redelijk drukke verkeer schieten we goed op en na de nodige tankbeurt en picknick komen we rond 14u45 bij nonkel Fritz aan. Onderweg had Fritz reeds twee keer gebeld naar onze GSM om te weten waar we al waren, en bij aankomst stond hij ons buiten op te wachten. Na de verwelkoming van de ganse familie en het aanschouwen van het versierde huis waren we toe aan een kop koffie met de nodige kaastaartjes.

versiert huis van Fritz

Theo vertelde dat het gisteren avond laat geworden was op de bolderavond ( een soort vrijgezellen avond). Ondertussen was het reeds 16u30 en tijd om ons hotelletje te gaan opzoeken. Nadat we ons een beetje hadden opgefrist en een klein wandelingetje was het tijd voor het avondeten. Nu nog op tijd in bed geraken voor het trouwfeest morgen van Kathleen en Maik.

Zaterdag 27 Juni Trouwdag

Deze morgen toch niet zo fris, na een paar biertjes met de nodige snaps van gisteravond. We zijn denk ik de enige gasten in het hotel, en na het ontbijt lopen we even tot aan het kerkhof. Daar treffen we mijn nonkel Fritz, mijn zuster en moeder en samen lopen we terug naar huis waar we een lichte maaltijd eten, niet dat we eigenlijk al honger hadden. We gaan ons nog wat opfrissen en even voor 2u gaan we samen met de familie te voet naar het stadhuis. De plechtigheid duurt ongeveer een half uurtje, wanneer we het stadhuis uitkomen staan heel wat kijklustigen ons op te wachten. Ook de zon is van de partij en met toeterende wagens rijden we door Johstadt naar de feestzaal. Daar staat de koffietafel al klaar en naar Duitse traditie is deze rijkelijk voorzien van de nodige gebakjes en taartjes. De tijd tussen de koffietafel en het avondeten duurt voor vele gasten wat lang, ondertussen worden de nodige foto”s genomen van het trouwpaar en de familie.

Huwelijkspaar samen met de ouders

Even voor acht uur worden de deuren van het buffet geopend en kan het avondfeest van start gaan. Op de traditionele Duitse muziek kunnen ook wij enkele danspasjes doen, zelfs Fritz waagt zich even op de dansvloer.

Nonkel Fritz met mijn zuster op de dansvloer

De avond verloopt snel,met enkele spelletjes die gedaan worden en even voor elf uur wordt nog vuurwerk afgeschoten,jammer dat het net wat begon te regen. Rond twee uur gaan de meeste gasten naar huis en ook wij besluiten terug te keren naar het hotel, einde van een mooi Duits trouwfeest.

Zondag 28 juni

Gisteravond niet zoveel gedronken, en rond negen uur komen wij wakker. De eigenaar hadden we verwittigd dat we vandaag ons uitstekend ontbijt wat later zouden nemen. Na de middag wandelen wij naar jeugdherberg “De Raummuhle” waar de bergwiesenfesten plaats vinden, een jaarlijks familiegebeuren waar nog een paar oude ambachten worden gedemonstreerd. Daar treffen wij de levenslustige Anne, een zuster van tante Lotte met haar dochter. Nadat wij samen met Berbel en Frank koffie hebben gedronken gaan wij nog kijken naar de stand waar ze een schaap scheren, ziet er niet zo eenvoudig uit. Ondertussen is het tijd om terug te wandelen en na het avondeten eens vroeg naar bed te gaan.

Maandag 29 juni

In dit hotelletje slapen we wel goed, het was terug na acht uur toen we wakker werden. Vandaag heb ik de familie uitgenodigd voor het middagmaal, dat we in het hotel willen nemen. Maar eerst gaan we nog even op bezoek naar het rusthuis waar Anne verblijft. Het rusthuis is prachtig gelegen op een hoogte in Barenstein zo’n 8 km van Johstadt. Anne lijkt hier heel gelukkig en het verplegend personeel vindt dat haar steeds opgewekt humeur erg aanstekelijk werkt op alle andere bewoners. Rond 11u30 moeten we nog Berbel afhalen in Konigswalde zodat we om 12u in het restaurant zijn voor het middagmaal. Hier in de streek zijn de prijzen nog heel betaalbaar voor een restaurantbezoek, ook de kwaliteit moet niet onderdoen tegenover de restaurants van bij ons. Na het middagmaal en de koffie maken we nog een mooie wandeling rond Johstadt van zo’n 10km. Onderweg stoppen we even bij de schoonouders van Maik , waar we in de werkplaats van zijn schoonvader kunnen zien waarmee hij zijn brood verdient, namelijk het opzetten van dieren. Hij is jager en in zijn atelier staan enkele pracht exemplaren, een niet zo veel voorkomend beroep, dat hij heeft geleerd van een andere jager. Een schoolse opleiding voor dit beroep is hier in Saksen niet aanwezig. Ondertussen is het weer al tijd voor het avondeten en de nodige digestief . Alweer een dag voorbij.

Dinsdag 30 juni

Vandaag alweer onze laatste dag, na een kleine wandeling in Johstadt rijden we na de middag nog even naar Annaberg Buchholz waar we wat door de winkelstraten wandelen en de St Annenkirche bezoeken. In de namiddag maken we met Theo en Martina nog een wandeling langs het Schwartzwasser rieviertje tot in Schmalszgrube. De laatste avond wordt afgesloten met een heerlijk barbeque.

Woensdag 1 juli

We hadden besloten niet te heel vroeg te vertrekken richting Belgie en rond 9u nemen we dan ook afscheid van de familie, waarna we onze terugreis aanvangen. Door een plaatselijke omleiding tussen Annaberg en Chemnitz stuurt de gps ons in een totaal ander richting naar huis en de terugweg leidt ons dan ook langs steden die we niet gewoon zijn van tegen te komen. Na 890 km, een hevig onweer, een buiten temperatuur van 30°, en paar kleine files komen we in Harelbeke aan rond 19u30. Moe maar blij dat we ook eens een trouwfeest in het buitenland mochten meemaken.