Slovenië 2013

Voorbereiding

Het lijkt of we maar net terug zijn van onze Peru reis, en ja de volgende reis komt reeds aan de deur piepen. Ze volgen elkaar misschien wat kort op, alhoewel je kan er maar van genieten.  De geplande reis naar Slovenië heeft heel wat minder voorbereiding gevraagd als ons vorige reis en bevat ook een stukje strandvakantie, iets wat we in Peru niet hadden. Slovenië stond niet direct op ons verlang lijstje maar de heel goedkope vlucht   ( 55€ per persoon ) heeft voor ons wel de doorslag gegeven. Slovenië is net iets kleiner in oppervlakte als België en is reeds vanaf 2004 lid van de EU. Naast de hoofdstad Ljubljana en de Julische Alpen staat ook de culturele hoofdstad van 2012, Maribor op het programma. De huurwagen en onze hotels zijn geboekt van begin dit jaar, we kunnen met een gerust gemoed starten aan de rondreis.

• Vertrek 25 augustus  Brussel 10u10   =>   Ljubljana  11u50
  • Retour 6 september  Ljubljana 18U20   =>  Brussel  20u10

Overzicht van de geplande uitstappen

Dag 1   Brussel – Ljubljana – Bled

Zondag 25 augustus

Vanmorgen hebben we lekker lang kunnen uitslapen en genieten van het uitstekende ontbijt in het Novotel hotel. We maken er een gewoonte van de avond voor een reis hier te overnachten. De vlucht met het piepkleine vliegtuig van Adria Airlaines verloopt goed en ook het afhalen van de huurwagen bij Sixt levert geen problemen. We gaan Slovenië doorkruisen met een nieuwe Volkswagen golf diesel. Voor we naar ons hotel rijden bezoeken we Škofja Loka. Het kleine stadje straalt dankzij de vele middeleeuwse huizen, kerken en smalle straatjes nog steeds de sfeer uit van 500 jaar geleden.

Skofja Loka

We maken een kleine wandeling naar het kasteel dat hoog boven de stad staat. Op het pleintje voor de St Jacobs kerk drinken we onze eerste Sloveense koffie met een stukje taart. Na de koffie verlaten we het middeleeuwse Škofja Loka en rijden richting Felicijan om daar het fraaie kerkje van Primož te bezichtigen. Langs een heel smal baantje rijden we op de berg Jamnik waarop het kerkje gelegen. Ondanks de bescheiden hoogte van 831m, wordt de berg Jamnik, waarop het kerkje gelegen is, vaak aangeduid als ‘het balkon van Gorenjska’. Met de wagen kunnen we niet tot bij het kerkje rijden, we hebben nog een klein wandelingetje voor de boeg eer we aan het kerkje zijn.

Kerkje van Primož

Eenmaal aangekomen zouden we moeten een mooie panorama krijgen van de Kamnische Alpen en de Ljubljana-vallei. Het bewolkte weer is echter spelbreker en beperkt het zicht enigszins. Onze laatste stop voor vandaag is het kleine middeleeuwse plaatsje Radovljica, nabij Bled. Het bezit een charmante oude binnenstad en de enige overgebleven slotgracht (waterloos) in Slovenië. Hoewel het stadje erg klein is, doet het aan als een openluchtmuseum met veel laatmiddeleeuwse herenhuizen. Rond 17u30 bereiken we Bled onze eindbestemming voor vandaag. We logeren in een mooi pension op enkele minuten wandelen van meer. Als afsluiter van de dag maken we na het avondeten nog een wandeling langs het meer.

Hotel : Pension Mayer

Dag 2 Bled

Maandag 26 augustus

Vannacht een paar keer wakker gekomen van de hevige regen. Het water viel werkelijk met bakken uit de hemel. Na het ontbijt starten we met een wandeling rond het meer, maar na tien minuten keren we terug naar het hotel door de hevige regen. Een slecht begin van de dag. Hopend op beter weer vertrekken we voor een rondrit door het Triglav NP. Via Kranjska Gora rijden we naar een klein meertje genaamd Jezero Jasna. Hier bevindt zich aan de noordoever het bijzondere standbeeld van de steenbok Zlatorog.

Standbeeld van de steenbok Zlatorog

Naar verluid is Zlatorog het meest gefotografeerde standbeeld in heel Slovenië. Ondertussen is het zonnetje ook van de partij en kunnen we onze eerste foto’s van de dag nemen. De Russische kapel aan de zuidzijde van Sloveniës hoogste bergpas Vršič is onze volgende stop. Het is een van de meest ‘allochtone’ religieuze gebouwtjes in Slovenië. De kapel werd opgericht ter nagedachtenis aan de dood van honderden Russische krijgsgevangenen uit de Eerste Wereldoorlog. De weergoden zijn ons vandaag niet zo goed gezind, na ons bezoek aan de kapel gaan de sluizen terug open en valt de regen met bakken naar beneden. Boven op de bergpas Vršič blijven we een tiental minuten in de wagen zitten tot de regen overgaat. Een van de natuurlijke hoogtepunten van ons bezoek aan de bergpas Vršič is het reusachtige gezicht van een meisje genaamd Ajdovska deklica.

Ajdovska deklica

Het natuurlijke beeldhouwwerk bevindt zich in de noordwand van de berg Prisank en is duidelijk zichtbaar vanaf het panorama punt, nabij de berghut Tičarjev dom. Door de laaghangende mist missen we echter het gezicht en lopen wat verloren rond. Ondertussen is het middag geworden en eten we een bord soep in een berghut. Na de de lunch is de mist wat opgetrokken en nu zien we wel heel duidelijk het gezicht van een meisje in de bergwand, prachtig. Van de vijftig haarspeldbochten die de bergpas telt hebben we er al vijfentwintig afgelegd, op de duur zou je er dronken van worden. Na de koffie rijden we verder naar Dolenji Novaki. Hier bevindt zich in de nauwelijks toegankelijke Pasica kloof het Partizaner oorlogsziekenhuis Franja. Partizanska vojna bolnica Franja is een cultureel monument van nationaal belang, het staat op de voorlopige lijst van UNESCO Werelderfgoed, en draagt het label van “Europees Cultureel Erfgoed”.

Partizanska vojna bolnica Franja

Meer dan 500 zwaar gewonde soldaten werden hier verzorgd tijdens Eerste Wereldoorlog. De 14 houten huisjes op zich zijn niet meer authentiek, maar het padje door de kloof is prachtig. Ondertussen is het bijna zes uur, dringend tijd om naar het hotel terug te keren. Uiteindelijk werd het toch nog een boeiende dag ondanks de vele regen buien. Hopelijk morgen beter weer.

Hotel : Pension Mayer

Dag 3 Bled

Dinsdag 27 augustus

Rond half acht staan we al in het kleine zaaltje voor een zeer uitgebreid ontbijt, het weer ziet er iets beter uit als gisteren. Ons eerste bezoek van de dag is de Blejski Vintgar, ook bekend als Soteska Vintgar. De kloof staat in de top 10 van meest indrukwekkende, en daarom ook meest bezochte bestemmingen in Slovenië. De kloof bevindt zich in de directe omgeving van Gorje, ongeveer 4 km ten noordwesten van Bled, van ons hotel maar tien minuten rijden. Om kwart voor negen staan we aan de ingang van de Blejski Vintgar, veel volk is er nog niet we hebben de kloof voor ons alleen.

Vintgar kloof

De 1,6 km lange Vintgar kloof baant zich een weg door een geweldig mooi landschap van steile rotswanden en dichtbeboste heuvels langs de turquoise-groene Radovna rivier. Via een systeem van bruggen en hangende paden eindigt de kloof bij de 16 m hoge Šum-waterval. De toegangsprijs van 4 Euro p.p is meer dan zijn geld waard, echt prachtig. Van hier rijden we naar Pokljuka een bergachtig plateau in het Triglav Nationaal Park. Het plateau is maar liefst 20 bij 20 km en ligt op een gemiddelde hoogte van 1300 m. Langs heel kleine baantjes verkennen we de prachtige Pokljuka die bedekt is met bos en mooie groene valleien en hier en daar een klein gehucht. Op weg naar Planina Zajamniki laat onze GPS ons volledig in de steek. Deze pittoreske hoogvlakte is gelegen aan de westelijke rand van Pokljuka en wordt vanwege het prachtige panorama ook wel “het balkon van Pokljuka” genoemd, maar o zo moeilijk te vinden. Via een aantal verharde aarde wegen komen we uiteindelijk bij Zajamniki aan.

Planina Zajamniki

Het is een mooi traditioneel herders dorp, waarbij 80 herdershutten een langgerekte ‘bergstraat’ vormen. Het herders dorp staat onder monumentale bescherming en is één van de best bewaard gebleven herders nederzettingen in Slovenië. Onze volgende halte van vandaag ligt genesteld tussen de steile bergwanden van Bohinjske gore en is zonder twijfel het meest spectaculaire meer van Slovenië, genaamd Bohinjsko jezero. Het meer met prachtig groen water is 4,2 km lang, 1,4 km breed en goed 45 m diep. In het westen wordt Bohinjsko jezero gevoed door de Savicarivier, die wordt vooraf gegaan door de 71 m hoge Savica waterval. De wandeling naar de Savica waterval duurt zo’n half uurtje maar is behoorlijk lastig. Vandaag vervangen we de koffie door een heerlijk ijsje aan het meer van Bohinjsko. Op de terugweg naar Bled stoppen we nog even aan het kasteel van Bled. Het kasteel bevindt zich op een 130 m hoge rots, gelegen aan de noordoost oever van het meer van Bled. Het is nu een museum en vanaf het terras hebben we een mooi zicht op het meer. Precies om vijf uur zijn we terug aan ons hotel en besluiten om nog een twee uur durende wandeling te maken rond het meer van Bled.

Meer van Bled

Blejsko jezero of het meer van Bled staat bekend om zijn immense natuurlijke schoonheid, het milde klimaat en de helende krachten. De charme wordt voornamelijk gecreëerd door het eilandje met het kleine witte kerkje dat voor vele fotografen, toeristen, en bruidsparen als een van de meest romantische locaties in de Alpen wordt beschouwd. De toch wel vermoeide maar prachtige dag (zonder regen) sluiten we af met een heerlijk diner in ons hotel, dat over een heel goede keuken beschikt.

Hotel : Pension Mayer

Dag 4 Bled – Maribor

Woensdag 28 augustus

Vannacht heel goed geslapen na de vermoeiende dag van gisteren. Na het ontbijt verlaten we Bled, de mooie Julische Alpen en het Triglav NP. Je kan hier gerust een week verblijven zonder je echt te vervelen, wij hebben ons echter beperkt tot de hoogte punten.

Penzion Mayer Bled

Vandaag rijden we richting Maribor onderweg stoppen we even in Kamnik een kleine middeleeuwse stad gelegen aan de voet van de Kamnische Alpen en omgeven door veel natuurschoon. Het oude centrum valt ons wat tegen. We Nemen de tijd om naar het panorama terras van Mali Grad (Het kleine kasteel) te klimmen, van waar het uitzicht over de stad en de omgeving het mooist is, maar ook dit is niet echt een meevaller. Vanuit kamnik is het slechts een twintig minuten rijden tot Velika Planina, een verzameling van de mooiste alpenweiden van Slovenië. Reikend tot een hoogte van 1660 m ligt Velika Planina aan de voet van de machtige toppen van de Kamnische Alpen. Eerst gaan we met de kabellift naar boven om daarna over te stappen in een stoeltjes lift die ons vervolgens naar de top brengt. Hier vinden we de bekendste attractie van Velika Plenina, de meer dan 50 herders hutten die samen één van de best bewaarde herders nederzettingen van Europa vormen.

Velika Planina

Vanaf hier vertrekken talrijke wandelroutes die het gebied rijk is. Net als de vorige dagen is de regen echter terug grote spelbreker. We kunnen nog net een wandeling doen terug naar beneden tot aan het begin van de stoeltjeslift, en de regen begint terug met bakken uit de lucht te vallen. In de koffieshop kunnen we wat schuilen maar het ziet er naar uit dat het Sloveense weer echt niet mee wil. Er stond nog een wandeling naar de Rinka waterval op het programma, maar we zien daar van af en rijden direct door naar Maribor. Ook hier blijft de regen aanhouden. Het enige positieve voor vandaag is dat we in ons hotel een upgrade krijgen naar een suite, echt een prachtige kamer.

Hotel : City Hotel Maribor

Dag 5 Maribor

Donderdag 29 augustus

Maribor, de gezellige hoofdstad van de regio Štajerska en qua grootte de tweede stad in Slovenië gaan we vandaag verkennen. De stad wordt in het noorden omarmd door glooiende wijnheuvels en in het zuiden door het mooie Pohorje-massief. Ons hotel ligt aan de rand van het centrum, wat zich ten noorden van de rivier de Drava uitstrekt. Het ontbijt kunnen we buiten op het terras van ons hotel nemen in het zonnetje. Onze wandeling door de binnenstad begint bij het rechthoekige hoofdplein (Glavni trg) dat dateert uit de 13de eeuw, toen Maribor uitgroeide tot een belangrijk handelscentrum. Aan de noordkant staat het stadhuis (Rotovz) met de klokkentoren, het koepeldak en aan de achterzijde het binnenplein met zuilengangen in renaissancestijl.

Pleintje met pestzuil

Midden op het plein staat de barokke pestzuil uit 1743, die herinnert aan de 17de-eeuwse pestepidemie. Verder lopen we langs de kathedraal en een paar mooie straten en pleintjes. Het knusse centrum is niet zo groot en heeft vele trendy plaatsen om wat te eten of drinken. Na de middag gaan we een wandeling doen van 10 km langs de oevers van de Drava. Eerst brengen we nog een bezoek aan de Stara trta. De Stara trta is de grootste schat van Maribor en met zijn 440 jaar, de oudste wijnstok ter wereld. Hij is de absolute trots van de stad en sinds 2004 is Stara trta ook opgenomen in het Guinness Book of Records. In principe levert de Stara trta 35 tot 55 kg aan druiven per jaar,

Stara trta

waarmee goed 100 speciaal ontworpen flessen worden gevuld. De wijn die voortkomt uit de druiven wordt echter voornamelijk geschonken aan hoogwaardigheidsbekleders, vorsten en andere staatshoofden. In het bijhorende museum proeven we nog een aantal uitstekende witte wijnen afkomstig uit de regio van Maribor. Misschien was dit laatste wel niet zo’n goed idee, net voor de wandeling. Alhoewel de wandeling verloopt prima en rond vier uur zijn we terug in het centrum van de stad waar we nog wat rond kuieren. Vandaag hebben we het wat rustiger aan gedaan, nu nog een goed diner met een lokaal wijntje vanavond en we kunnen er morgen terug tegenaan.

Hotel : City Hotel Maribor

Dag 6 Maribor

Vrijdag 30 augustus

Deze morgen wakker om 7u en het zonnetje is reeds van de partij, we kunnen terug op het terras ontbijten. Vandaag staat een rondrit op het programma ten noordoosten van Maribor. Eerst rijden we naar Ptuj, de oudste stad in Slovenië, met goed intact gebleven bouwwerken en een bijzonder sfeervolle binnenstad. Hoewel Ptuj niet groot is kan men hier met gemak een halve dag doorbrengen en genieten van de oude straatjes, het indrukwekkende kasteel, de mooie pleinen en de vele religieuze gebouwen. De klim naar het kasteel valt heel goed mee en van op het terras krijgen we een mooi zicht over de stad. Het meest herkenbare gebouw van de stad is de vrijstaande klokkentoren van de St Joris kerk aangeduid als Mestni stolp (stadstoren).

Klokkentoren van Ptuj

Tegenover de kerk bevindt zich de grootste monolitische Romeinse grafsteen in Centraal-Europa, het zogenaamde monument van Orpheus. In de middeleeuwen werd dit monument gebruikt als schandpaal. Vanuit Ptuj zetten we onze trip verder naar het landschapspark Jeruzalemsko – Ormoške gorice dat binnen Slovenië een bijzondere positie in neemt als het gaat om natuurschoon. Het landschap hier staat volledig in het teken van de honderden wijn heuvels die het gebied rijk is. Met de talrijke kleine baantjes die het gebied doorkruisen heeft onze GPS het bijzonder moeilijk, en zeker wanneer we nog eens geconfronteerd worden met onderbroken stukken weg waar werken aan de gang zijn. Het mooiste deel van het park bevindt zich in de omgeving van Jeruzalem en Svetinje,

Landschapspark Jeruzalemsko

waar zachtglooiende heuvels worden bedekt door de mooist gevormde wijngaarden en waar smalle weggetjes zich over de toppen van deze wijn heuvels heen kronkelen. In Jeruzalem stoppen we even voor een glaasje wijn te proeven van de streek. Op de terugweg naar ons hotel stoppen we nog aan twee kleine kerkjes. Het eerste is de in het oog springende parochiekerk van Odranci. De voornaamste aantrekkingskracht van het gebouw zijn de drie klokkentorens die wat doen denken aan minaretten van een moskee. Het volgend kerkje is de Parochiekerk in Bogojina, gelegen op een heuvel ten noorden van het dorp. Naast de oude hoofdingang bevindt zich een dominante cilindervormige klokkentoren met op de top een panorama terras.

parochiekerk van Odranci

Rond 17 u zijn we terug in Maribor en bezoeken nog een marktje met lokale producten die verkocht worden door handelaars in traditionele klederdracht. Vanavond eten we voor de derde keer op het terras van ons hotel, dat over een zeer goede keuken beschikt met zeer schappelijke prijzen, dit is zeker een aanrader.

Hotel : City Hotel Maribor

Dag 7 Maribor – Ljubljana

Zaterdag 31 augustus

Helaas moeten we vandaag jammer genoeg afscheid nemen van onze suite in het City Hotel van Maribor. Zo te zien bij het ontbijt zal het terug een zonnige dag worden. Om half tien verlaten Maribor zuidwaarts, richting Ljubljana. We nemen niet de autostrade maar volgen de weg langs de grens met Kroatie tot in Podplat. Net als gisteren krijgen we groene glooiende vlaktes te zien met op de heuvels talrijke kleine kerkjes en hier en daar wat wijngaarden. Onze eerste stop voor vandaag is het kasteel van Olimje gelegen in het gelijknamige dorp in de gemeente Podčetrtek. In 1663 werd het kasteel door de Pauline broeders van Lepoglava omgevormd tot een Minorietenklooster. Het terrein rondom het klooster behoorde voornamelijk toe aan de kloosterorde en is prachtig onderhouden.

Het kasteel van Olimje

Het huidige kloostercomplex bestaat uit een gearrangeerde binnenplaats met kruiden- en groentetuin. De geneeskrachtige kruiden gebruiken zij voor de apotheek, die vandaag de dag nog steeds intact is. Hiermee is de apotheek een van de oudst bewaarde klooster apotheken in Europa. Dit kleine kasteeltje is heel zeker de moeite om even bij halt te houden en is daarbij nog gratis te bezoeken. Op een twintig minuten rijden van dit kleine pareltje dat we net bezochten, ligt Brežice, gelegen op de linkeroever van de Sava. Hier bevindt zich een van Sloveniës beste voorbeelden van een versterkt renaissance-kasteel. Om 12u komen we bij het kasteel aan, net op tijd want op zaterdag sluit het museum om 13u. Het vierkante gebouw met op iedere hoek een cilindervormige verdedigingstoren ziet er van buiten wat vervallen uit. Via het centrale binnenplein, omringd door een lange zuilengang, gaan we het museum binnen. We doorlopen verschillende kasteel ruimtes, die allen in het teken staan van de Sloveense geschiedenis, etnologie, archeologie en kunst. Parel van het kasteel is echter de ridderzaal, de grootste en mooiste van Slovenië. Het interieur is rijkelijk versierd met goed bewaard gebleven fresco’s en het plafond is grandioos.

Ridderzaal van kasteel in Brežice

Kostanjevica na Krki het kleinste stadje in Slovenië en tevens de enige nederzetting dat totaal omgeven wordt door water, is de volgende halte. Het oude centrum werd gebouwd in een lus van de Krka-rivier. We zetten onze wagen aan de rand van het kleine gehucht en wandelen wat rond, eigenlijk niet zo bijzonder. Toch is Kostanjevica herhaaldelijk uitgeroepen tot de mooiste en meest geliefde Sloveense excursie plaats. Verder volgen we de Krka rivier tot in Novo Mesto, de grootste en belangrijkste stad van de regio Dolenjska. De oude stadskern van Novo Mesto is gelegen op een heuvel in een nauwe bocht van de romantische Krka-rivier. We lopen de de stad even door en zetten onze trip verder naar Ljubljana.

Zicht op Kostanjevica na Krki

Onderweg stoppen we nog even aan het kasteel van Žužemberk. Met zijn zeven torens behoort het tot Sloveniës meest schilderachtige middeleeuwse verdedigingsforten. Doordat er restauratie werken aan de gang zijn kunnen we het kasteel niet bezoeken en rijden verder door naar Ljubljana. We frissen ons wat op en gaan de stad in, ons hotel ligt pal in het centrum. Onmiddellijk vallen we voor de charmes van de stad, de mooi verlichte gebouwen en bruggetjes, de vele terrassen langs de promenade van de Ljubljanica en de talrijke pittoreske pleintjes. De kleine autovrije binnenstad is uitermate gezellig. De avond sluiten we af aan de gezellige oever van de rivier in een Italiaans restaurant.

Hotel : Grand Hotel Union Business

Dag 8 Ljubljana

Zondag 1 september

Na ons uitgebreid ontbijt gaan we vandaag Ljubljana wat beter leren kennen. Even voor 11u staan we op het Prešerenplein, het belangrijkste plein van Ljubljana, aan de trappen van barokke Franciscaanse kerk te wachten. Hier start namelijk de gratis begeleide wandeling door de stad. Ten zuiden van het plein stroomt de rivier de Ljubljanica, die overbrugd wordt door de drie bruggen (Tromostovje) die slechts op enkele meters van elkaar liggen. De gids toont ons de hoogte punten van stad, en vertelt hier en daar een sappig verhaal over de inwoners van Ljubljana. Na de bijna drie uur durende tour eten we een snack om vervolgens nog het kasteel te bezoeken. Het kasteel van Ljubljana ligt op een kegelvormige heuvel boven de oude stad. Het gebouw dateert uit de 11de eeuw en is nu een populaire toeristische attractie, met diverse bezienswaardigheden rond het onregelmatige binnenplein. Uiteindelijk wandelen we nog door de winkelstraat vanaf het Prešerenplein naar het Tivoli park. Stilaan raakt ons bobijntje af en zoeken we een gezellig vis restaurant op om de geslaagde dag af te sluiten.

Enkele sfeerbeelden van Ljubljana

Hotel : Grand Hotel Union Business

Dag 9 Ljubljana – Portoroz

Maandag 2 september

Ljubljana, kleine, knusse, gezellige hoofdstad verlaten we deze morgen en gaan richting kust. Het weer heeft een paar dagen een extra inspanning gedaan, maar vandaag laat het toch alweer zijn oren wat hangen. Nu deze voormiddag gaan we er zeker geen last van hebben want wij gaan ondergronds. Onderweg naar de kust stoppen we bij “De Grotten van Postojna ” beter bekend als Postojnska jama. Ze maken deel uit van het langste ondergrondse grottenstelsel (21000 m2) in Slovenië, en zijn één van de meest indrukwekkende grotten van het land. Bij aankomst is het al tamelijk druk aan de ingang. Alles is prima geregeld en om 10u30 zitten we al op het kleine treintje die ons diep in het grottenstelsel brengt. Tijdens de rit krijgen we al een eerste indruk van de grootsheid en unieke schoonheid van de grotten. Vervolgens krijgen we een rondleiding met gids die ons de verschillende wonderbaarlijke ruimtes laat zien, met heel toepasselijke namen als de spaghetti zaal, de witte zaal en de rode zaal.

Postojnska jama

Onvoorstelbaar hoe de Pivka rivier, dit in meer dan 2 miljoen jaar, heeft klaar gekregen om de talrijke stalagmieten, stalactieten, zuilen en gordijnen te vormen. Een bezoek aan Postojnska jama is ondanks de drukte en de commercialisering een geweldige ervaring , voor ons de mooiste die we tot nu toe hebben gezien. Als je in de buurt bent zeker doen.
Op slechts 15 minuten van de grotten van Postojna bevindt zich het legendarische kasteel van Predjama, dat wereldwijd zijn weerga niet kent. Hier is het heel wat minder druk, en de eerste indruk van het kasteel is wow. Al eeuwen lang hangt het kasteel tegen de stijle rotswand, een prachtig staaltje van de toenmalige bouwkunst. De naam van het huidige kasteel betekent letterlijk ‘kasteel voor de grot’. Inderdaad achter het kasteel bevindt zich een grot, nu niet meer toegankelijk.

kasteel van Predjama

Ons bezoek aan het interieur van het renaissance kasteel valt enigszins tegen, het is voornamelijk de buitenkant die ons zal bijblijven. Voor we naar onze eindbestemming rijden hebben we nog wat tijd voor een tweede grot bezoek “De grotten van Škocjan”. Bij aankomst valt onmiddellijk op dat ze niet zo gecommercialiseerd zijn als de Postojnska jama. De grotten van Škocjan werden in 1986 wegens de uitzonderlijke schoonheid opgenomen op de UNESCO Werelderfgoedlijst. We besluiten om een wandeling, van bijna 2 uur te maken met gids in de grotten. Onze eerste indruk is niet zo overweldigd, de stalagmieten en stalactieten zijn niet zo spectaculair als in de Postojnska jama. Via een complex wandelpad worden we door zinkgaten geleid, waar de kans krijgen om het meesterwerk van de Reka-rivier te aanschouwen. Wat ons dus wel wist te imponeren was de 500m lange ondergrondse rivier kloof. Op sommige punten is de kloof meer dan 100 m diep. De grotten van Škocjan huisvesten naar alle waarschijnlijkheid de grootste ondergrondse ruimte in Europa, met een doorsnede van 12.000 m2 en een uitzonderlijke volume van 2,2 miljoen m3, echt indrukwekkend. Genoeg van dit ondergronds gedoe en nu richting de kust. s’ Avonds kunnen we al genieten van de ondergaande zon op ons terras.

Hotel : Bernardin

Dag 10 – 12 Portoroz

Dinsdag 3 september
Vanochtend worden we wakker met het geluid van de Adriatische zee en een stralende zon, geen wolkje aan de lucht te bespeuren. Volgens de lokale weerman worden nog een paar mooie dagen verwacht. Ideaal voor wat te kuieren, wat wandelen, wat fietsen, zwemmen in zee of eventjes lekker niets doen. Voor een paar dagen moeten we dit toch wel kunnen volhouden.

Hotel : Bernardin

Dag 13 Ljublijana – Brussel

Vrijdag 6 september

Gisteren, onze laatste dag, hebben we nog een fietstocht gedaan langs de Adriatische kust met een bezoekje aan Secovlje een dorpje dicht bij de Kroatische grens. Het is vooral bekend om de zoutpannen die zich langs de naburige Golf van Piran uitstrekken. Het aangelegde raster van ondiepe poelen is zowel een belangrijk natuurgebied als industrieel erfgoed. Om het volledige gebied te kunnen bezoeken moeten we zelfs de Sloveense grens oversteken, een deel van het natuur gebied ligt namelijk in niemandsland tussen Slovenië en Kroatië. Vandaag zit het er echt op, alhoewel onze vlucht is maar om 18u20. We besluiten om nog eens te stoppen in Ljubljana, de hoofdstad die ons echt heeft weten te bekoren. De terugreis verloopt vlot en vannacht slapen we terug in ons eigen bed.

Slovenië is ons heel goed bevallen met, nog een aantal te ontdekken mooie plekjes, de vriendelijke bevolking, de voortreffelijke wijn en hoogtepunten als Ljubljana, Bled en Postojnska jama, jammer dat het weer de eerste dagen wat minder was.