Sicilië 2011

Voorbereiding

De vorige reis is nog maar een paar maand achter de rug of we staan al terug te popelen naar ons volgend avontuur. In Nieuw Zeeland stond voor ons de natuur centraal, op onze volgende bestemming zal de cultuur meer op de voorgrond treden en wat minder  de natuur. Sicilië is niet alleen het grootste en dichtstbevolkte eiland van de Middellandse Zee maar ook het eiland van de maffia, de Etna, oud Griekse steden als Siracusa en Agrigento en daarbij nog eens een kruispunt van uiteenlopende culturen en beschavingen. Het wordt een 13 daagse rondrit op het eiland met een huurwagen, en overnachtingen in zowel hotels als B&B. We starten op 8 mei met een vroege vlucht van Brussels airlines naar Catania waarna we dan voornamelijk de kustlijn gaan volgen om via Palermo en Messina  te eindigen in Toarmina.

• Vertrek 8 mei 6u30             Aankomst Catania 9u15
  • Retour 20 mei 13u30           Aankomst Brussel 16u00

Dag 1  Brussel – Catania –  Syracusa

Zondag 8 mei Zaventem luchthaven, daar onze vlucht zo vroeg is hadden we een tijdje terug al besloten om een nachtje te slapen in het Sheraton hotel aan de luchthaven .  Zo kunnen we vanmorgen toch nog iets langer slapen, en hoeven we maar de straat over te steken om te kunnen inchecken. Het lijkt terug een zonnige dag te worden en het is al behoorlijk druk in de luchthaven op dit vroege uur. De vlucht vertrekt precies op tijd en alles verloopt volgens schema. Blijkbaar is Sicilie niet zo’n favoriete bestemming want het vliegtuig is maar voor de helft gevuld. Na een vlucht van 2u30 krijgen we een mooi zicht over Catania met op de achtergrond de Etna, waarvan de top nog bedekt is met wat sneeuw. Op de luchthaven gaan we eerst ons huurwagentje ophalen, een kleine maar fijne Kia Picanto. Het is vandaag zondag en niet zo druk op de weg naar het centrum van Catania, waar we heel makkelijk parking vinden. Catania is de op een na grootste stad van Sicilië, gelegen aan de oostkust van het eiland. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Onze stadswandeling beginnen we op de Piazza del Duomo, die volledig gedomineerd wordt door de Kathedraal van Catania. De kathedraal staat aan de oostzijde van het Piazza del Duomo, en is gewijd aan Agatha van Sicilië, de beschermheilige van de stad. De kathedraal is meermalen verwoest door aardbevingen en uitbarstingen van de nabijgelegen Etna. De klokken van de kerk maken om het half uur een hels lawaai, het is niet voor niets de op twee na grootste kerkklok van Italië, na die van de Sint-Pietersbasiliek in Rome en die van de Dom van Milaan.

Catania  De olifanten fontein
Catania De olifanten fontein

Voor de kathedraal staat de Fontana dell’Elefante (Olifantenfontein)  het symbool van de Siciliaanse stad Catania. De olifant werd gebeeldhouwd uit zwarte lavasteen en draagt een granieten obelisk. Catania heeft wel iets met die olifanten want ook het stadhuis kreeg de naam Palazzo degli Elefanti (Olifantenpaleis), het staat aan het Piazza del Duomo samen met de kathedraal en de Olifantenfontein. We zetten onze wandeling verder langs de Via dei Crociferi waar we mooie burgerswoningen tegenkomen en de 18e eeuwse  barokke kerk De San Benedetto. We volgen de Via dei Crociferi tot aan de Giardino Bellini om vervolgens langs de Via Etna terug te keren naar de Piazza del Duomo.

Catania Piazza Stesicoro

De Via Etnea is zowel een winkelstraat als een toeristische attractie vanwege de vele interessante gebouwen. Op het plein Piazza Stesicoro bevinden zich de resten van een Romeins amfitheater uit de 2e eeuw n. Chr. die na opgravingen aan het licht kwamen en het monument van Vincenzo Bellini dat door Giulio Monteverde is ontworpen. Iets meer naar het zuiden op de Via Etna staat de Basilica della Collegiata met  er tegenover het hoofdgebouw van de Universiteit de oudste universiteit van het eiland. Na een ijsje in een van de vele ijssalons van de stad, rijden we met ons wagentje richting Syracuse. Syracuse ligt zo’n 65 km ten zuiden van Catania en na een uurtje rijden we de stad binnen. Ons hotel ligt in het centrum en we hebben geluk dat we pal voor de ingang van het hotel kunnen parkeren. Na het inchecken maken we nog een wandeling op het schiereiland Ortigia, waarop het historische centrum van de stad is gesitueerd. Het eiland heeft een oppervlakte van een kleine vierkante kilometer en heeft ongeveer 4.500 inwoners. Op het centrale plein van het eiland Ortigia bezoeken we de Dom van Syracuse, een kathedrale kerk  gewijd aan de Maagd Maria. Officieel heet de kerk Santa Maria del Piliero of Santa Maria delle Colonne, het geen betekent: Heilige Maria van de Zuil(en). De kerk werd gebouwd rond de restanten van een oude Griekse tempel, en kent verschillende bouwperioden.

Syracuse Duomo

Het is enorm druk op het plein want vanavond gaat de processie van Santa Lucia uit. We hebben geluk om dit eens mee te maken want de processie gaat maar twee keer per jaar uit, namelijk op 13 december en op de eerste zondag van mei. Nadat we in een typisch Siciliaans restaurant hebben gegeten kunnen we nog even een glimp opvangen van het vuurwerk ter ere van het feest van Santa Lucia. Het was een lange eerste dag van onze vakantie en ik denk dat we het morgen iets kalmer aan zullen doen.

Hotel :  Hotel Cavalieri

Dag 2  Syracusa

Maandag 9 mei, na de vermoeiende dag van gisteren staat er vandaag niet zo veel op het programma. We blijven nog een dagje in Syracuse, en na het overheerlijke ontbijt gaan we eerst de kleine vismarkt bezoeken in Ortigia. Het is een prachtig weertje en ideaal voor een wandeling naar de archeologische site van Syracuse.  Na een dik half uur wandelen komen we aan bij de site waar een massa volk is. Ik denk dat er zeker een tiental autocars met bezoekers werden afgezet aan de ingang van het park. Net voorbij de hoofdingang bezoeken we eerst de overblijfselen van het Romeinse amfitheater, ooit een van de grootste van Italie. Het theater heeft jammer genoeg een beetje een vervallen indruk. Grootste trekpleister van de site is echter het Griekse theater.

Syracuse Het Griekse Theater

Het Griekse theater van Syracuse (Teatro Greco) behoort tot de grootste antieke theaters van de Oudheid. Het werd gebouwd in de eerste helft van de vijfde eeuw voor Chr. en later nog vaak aan de eisen van de tijd aangepast. Van het oorspronkelijke theater krijgen we echter weinig te zien, daar binnen enkele dagen een concert wordt gegeven in het theater en alles wat afgedekt wordt ter bescherming. Naast het theater bevinden zich hier ook nog een groot altaar van Hiëro II, en de steengroeven (latomieën), waar in de laatste jaren van de 5e eeuw voor Chrtistus duizenden krijgsgevangen Atheners door de Syracusanen werden gestraft voor hun hoogmoedige gedrag, te weten: de wens om Syracuse in de loop van de Peloponnesische Oorlog te veroveren. Aan de uitgang van het park drinken we nog een vers geperst glas sinaasappelsap vooraleer we te voet terug keren naar ons hotel voor een siesta.  Het weer lijkt wat tegen te vallen deze namiddag als we nog een wandeling maken in Ortigia, een koele zeebries en weinig zon.

Syracuse Ruines van de Apollotempel

We lopen via de ruines van de Apollotempel de Via Vittorio Veneto in waar schitterende gevels en mooi bewerkte balkons te zien zijn. Aan de Fonte Aretusa, een zoetwaterbron aan de zee, drinken we een koffie om vervolgens via de Piazza Archimede terug te keren naar ons hotel. Wist u dat Archimedes, de Oud-Griekse wiskundige, natuurkundige, ingenieur, uitvinder en sterrenkundige geboren en gestorven is in Syracuse. Vanavond gaan we terug  in het zelfde restaurant eten of gisteren.

Syracuse Ortigia

Ondertussen is het stilletjes aan het regenen en bij een heerlijk stuk gegrilde tonijn met een glaasje witte wijn valt de regen met bakken uit de lucht. Dit verplicht ons wel om nog een stukje tiramisu te eten. Na de regenvlaag nog een korte avond wandeling naar het hotel afsluiter van de dag.

Hotel : Hotel Cavalieri

Dag 3  Syracusa – Caltagirone

Dinsdag 10 mei, na het ontbijt verlaten we de stad van Archimedes en rijden richting Noto, stilaan komen we ook wat gewend aan de rijstijl van de Sicilianen, nerveus en hevig toeterend. Via een zeer rustige landelijke weg bereiken we rond 10u de stad Noto. Noto geldt als een van de belangrijkste baroksteden van Italië en staat samen met de andere plaatsen van het Val di Noto op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Oorspronkelijk lag de stad enkele kilometers noordwestelijker, maar na de verwoestende aardbeving van 1693 is ze op de huidige plaats herbouwd. We kunnen parkeren aan de ingang van de Porta Reale en van hieruit lopen we de Corso Vittorio Emanuelle III in tot aan het hart van de stad, de Piazza Municipio.

Noto Zicht op de dom

Hier staan de prachtig gerestaureerde kathedraal en het Palazzo Ducezio(stadhuis).Het interieur van de kerk moet prachtig geweest zijn, maar in 1996 is het plafond van het middenschip naar beneden gekomen met als gevolg een enorme schade. Naast de talrijke kerken, kloosters, palazzi en theaters die we te zien krijgen proeven we ook eens de overheerlijke Moscato di Noto, een aperitief wijn van de streek.Er is reeds een groot deel gerestaureerd van de vele laat-barokke gebouwen in Noto maar er is zeker nog wat werk aan de winkel. Noto heeft ons zeker weten te bekoren en is net als een open museum met al zijn honingkleurige gebouwen. Na een dikke twee uur flaneren in Noto staan we terug aan ons wagentje, op naar de volgende bestemming voor vandaag Modica.

Modica domkerk San Giorgio

In 1693 werd Modica, zoals alle steden in de streek, verwoest door een zware aardbeving. De stad werd in barokke stijl herbouwd. Samen met andere plaatsen van het Val di Noto staat Modica op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het belangrijkste gebouw in het centrum is de door Rosario Gagliardi ontworpen domkerk San Giorgio. Het is niet zo eenvoudig om de kerk te vinden tussen de 100 andere kerken die de stad rijk is. We kunnen de wagen parkeren in het oude gedeelte van de stad, maar moeten toch een paar keer de weg vragen vooraleer we de kerk vinden. De kerk is zonder twijfel een van de interessantste barokmonumenten van Sicilie, helaas is de kerk gesloten vandaag en kunnen we het interieur niet bezichtigen. Nadat we nog wat hebben rondgewandeld in de binnenstad vertrekken we naar ons volgende bestemming Caltagirone. De GPS laat ons echter eerst nog een paar piep kleine doodlopende staatjes zien eer we de stad kunnen verlaten. Caltagirone ligt ongeveer 70 km ten zuidwesten van Catania en de stad is al lang bekend voor de productie van aardewerk , met name majolica en terra-cotta waren. Tegenwoordig is de productie meer en meer gericht op artistieke productie van keramiek en terra-cotta beelden. Hier laat de GPS ons terug in de steek om onze B&B te vinden en moeten we ons wagentje parkeren aan het begin van de oude binnenstad. Te voet verkennen we de stad die voornamelijk uit heel kleine steegjes bestaat, waar nauwelijks een klein wagentje kan passeren. Uiteindelijk vinden we onze B&B pal in centrum, dat met wagen volledig ontoegankelijke is. Gelukkig brengt onze gastheer met zijn wagen de bagage tot op enkele meters van de de B&B.

Caltagirone de trap van Santa Maria del Monte

De belangrijkste bezienswaardigheid van de stad is de 142-stap monumentale trap van Santa Maria del Monte, gebouwd van 1608 in het oude gedeelte van de stad. De bijzonderheid is dat elke stap is versierd met verschillende met de hand versierde keramiek, met behulp van stijlen en cijfers afkomstig van de duizendjarige traditie van het pottenbakken. Eenmaal per jaar, op en rond de dag van de stad patroonheilige , ( St. James 25 juli), wordt de trap verlicht met kaarsen van verschillende kleuren. Vanavond gaan we eten in een van de beste restarants van de stad, heerlijk tot nu toe het beste van Sicilie. Na een fles witte wijn en nog een afzakkertje na het dessert, hebben we het wat lastig om tussen de bloempotten door, de 142 trappen op te komen tot aan onze B&B.

B&B :  Tre Metri Sopra il Cielo

Dag 4  Caltagirone – Agrigento

Woensdag 11 mei, na het wat tegenvallende weer van gisteren schijnt het zonnetje deze morgen al volop, het wordt een schitterende dag. Vanop het mooiste terras van de stad, althans volgens onze gastheer, kunnen we ontbijten.

Caltagirone Uitzicht vanop het teras van onze B&B

Zijn klein knus terras heeft wel iets en je krijgt er mooi zicht over Caltagirone en de trap van Santa Maria del Monte. Na het ontbijt nemen we afscheid van onze gastheer die onze koffer terug brengt tot aan onze wagen die op een parking staat onder aan de oude binnenstad. Onze GPS staat ingesteld op Piazza Armerina een stad die is gelegen nabij de stad Enna in het midden van het eiland Sicilië en vooral bekend is door in de nabij gelegen vallei gelegen Romeinse villa, Villa Romana del Casale. Via rustige landwegen en een paar omleidingen bereiken we Piazza Armerina even voor de middag. De stad zelf bezoeken we niet en we rijden direct door tot aan de Romeinse villa. Blijkbaar is dit hier een zeer toeristische plaats want er staan zeker meer dan twintig autocars op de parking, we zullen hier niet alleen zijn. De Villa Romana del Casale is een Romeinse villa uit circa 300 na Chr. en is vooral bekend vanwege de vele, zeer goed bewaard gebleven vloermozaïeken met onder andere jachttaferelen, goden- en heldensagen en de zogenaamde bikinimeisjes.

De Villa Romana del Casale De bikini meisjes

De eerste opgravingen van de villa vonden plaats in 1881, en zijn zo te zien nog steeds bezig. De plaats is een bouwwerf en de opgravingen zijn bedekt met een frame van staal en doorzichtige platen, die veel schaduwen geven op de mozaíeken zodat mooie foto’s nemen moeilijk is. Vrijwel alle ruimtes van de Villa Romana del Casale hebben mozaïeken op de vloer. In totaal gaat het om circa 3.500 vierkante meter vloeroppervlak. De meeste mozaïeken zijn goed bewaard gebleven en ieder mozaïeksteentje is ongeveer 1×1 cm groot. De jachtscenes zijn het bekendst, net als de zogenaamde bikinimeisjes: de oudste afbeelding ter wereld van vrouwen in een soort van bikini. Ze lijken allerlei krachtsporten of gymnastiekoefeningen uit te voeren, maar volgens een frivole plaatselijke gids deed de villa ook dienst als bordeel. Mede vanwege deze mozaïeken is de Villa Romana del Casale in 1997 op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst. Aan een van de vele standjes in de omgeving kopen we wat fruit en zetten we onze rit verder richting Agrigento. Verreweg de meeste bezoekers gaan naar Agrigento voor de Valle dei Templi (de Tempelvallei), en ook wij willen eerst de site bezoeken voor we naar onze B&B rijden in het centrum van de stad. Onze GPS heeft weer wat moeilijk maar met wat gezond verstand erbij komen we rond twee uur aan bij de tempel vallei, die in feite een restant van tempels en heiligdommen is uit de bloeitijd van de Griekse stadstaat Akragas, de voorloper van het moderne Agrigento.

Agrigento Tempio di Ercole

De ingangsprijs van 11 euro is wat aan de hoge kant, maar achteraf toch wel zijn geld waard. De vallei bestaat uit een oostelijk en een westelijk deel, die van elkaar worden gescheiden door de weg die het centrum van Agrigento met het kustdorp San Leone verbindt. We starten onze rondgang in het oostelijk deel, te beginnen met de Tempio di Ercole, de grootste en oudste Dorische tempel van de stad met een omvang van 67 x 25 m en een peristasis van 6 x15 zuilen. Een rechte, geplaveide weg, waarlangs een aantal vroegchristelijke graven liggen, gaat vervolgens de heuvel op naar de parel van de Tempelvallei: de Concordia tempel, de Tempio della Concordia. Dit juweel van de klassieke tempelbouwkunst, met zijn harmonieuze verhoudingen en een oogverblindende bruinrode tint, werd in 430 v. Chr. gebouwd en is samen met het Theseion in Athene de best bewaarde tempel uit de Griekse Oudheid. De laatste tempel in de rij, is de Tempio di Giunone (tempel van Juno), waar we een mooi panorama krijgen van de vallei waar ooit de oude stad lag, en de skyline van het moderne Agrigento.  Bijzonder is het groot offeraltaar voor de tempel, de Grieken hielden hun rituelen voor de tempel, niet erin. Als bij wonder lopen we een gepensioneerd collega van mij tegen het lijf die hier op doorreis is met zijn mobilhome, wat is de wereld toch klein.

Agrigento Tempel van Concordia

Rond een uur of vijf hebben we het wel gehad op de site en vertrekken we met een klein hartje richting centrum Agrigento. Onze gastheer had ons een email gestuurd met een duidelijke beschrijving van de te volgen route, en wees ons erop dat de GPS vaak niet werkte in het centrum. Maar tegen alle verwachtingen in loodste de GPS ons moeiteloos door de kleine straatjes van de binnenstad naar onze B&B. Onze gastheer Franscesco stond ons reeds op te wachten aan de kleine overvolle parking ( max 10 wagens ) waar hij door zijn wagentje te verplaatsen er wat ruimte vrijkwam voor ons piepklein wagentje. Fransceco is een echte gastheer die leeft voor zijn B&B, we krijgen een prachtige kamer en hij trakteert ons met een glas wijn en hapje op een van zijn drie mooi aangelegde terrassen. Het is ondertussen dik zeven uur en we maken nog een wandeling door de pittoreske binnenstad, waar we een spagetti eten met een ferm glas bier (66 cl).

B&B : Terrace di Montelusa

Dag 5  Agrigento – Selinute

Donderdag 12 mei vannacht lekker geslapen en we moeten niet te vroeg opstaan want het ontbijt is maar vanaf 8u30. Het lekker ontbijt op het zonnige terras, met zicht op de archeologische site, is klaar gemaakt met ingredienten van de streek. Rond 10u30 nemen we afscheid van onze charmante gastheer die ons nog even assisteert zodat we zonder blutsen terug van de kleine parking raken. Dit was echt een B&B die ik aan iedereen zou aanbevelen. Via de kustlijn rijden we richting Selinunte, langs de tamelijk drukke weg kunnen we meerdere keren de F1 stijl van de Sicilianen bewonderen, gek zijn doet geen zeer zou ik zo zeggen. In Selinunte kozen we voor een modern ingericht hotel dat vlakbij de oude ruines ligt, even na de middag zijn we al op de kamer waar we de rest van ons fruit opeten. Even wat uitrusten en dan gaan we te voet naar de site, eigenlijk ligt de site op het grondgebied van Marinella di Selinunte een dorpje dat in de zomer erg toeristisch is.

Selinunte

Het is er belange zo druk niet als gisteren in Agrigento, en ook de toegangskaartjes kosten maar de helft of in de tempelvallei. Het ruïneveld van Selinunte is een overblijfsel van een Griekse kolonie namelijk het antieke Selinus dat gesticht werd omstreeks 650 v.Chr. door kolonisten uit Megara Hyblaea bij Syracuse.  Haar grootste bloei beleefde de stad in de zesde en vijfde eeuw v.Chr. De archeologische zone bestaat ook hier uit twee delen, gescheiden door de rivier Gorgo di Cotone. Jammer maar helaas liggen alle tempels in Selinunte, op één na in puin. De Tempel van Hera, de meest zuidelijke, is in 1960 weer opgebouwd.  Deze Dorische tempel heeft zes zuilen aan de voorzijde en vijftien aan de lange zijde. Ook van het interieur is nog wat overgebleven, en integenstelling tot de tempels in Agrigento is de Heratempel wel toegangkelijk.

Selinunte De Hera tempel

De Athenetempel, ligt vlak achter de tempel van Hera,helaas staat nog maar één zuil overeind tussen een massa puin. Ik heb wel de indruk dat de site er een beetje verwilderd bij ligt, jammer.Onze namiddag vliegt terug voorbij en rond 17u30 keren we te voet terug naar ons hotel om ons wat op te frissen. Vanavond maken we een wandeling tot aan de kleine vissershaven en vervolgens lopen we langs het strand tot aan ons restaurant voor vandaag. Het is een typisch visrestaurant en vanop het eerste verdieping hebben we een mooi zicht op zee. We eten een mix van visgerechten samen met een litertje goede huiswijn, iets wat achteraf gezien misschien wat veel was.

Hotel :  Eracle Selinute

Dag 6  Selinute – Palermo

Vrijdag 13 mei, vandaag vertrekken we naar het noorden van Sicilie richting Palermo. De autoweg lijkt wel verlaten de eerste 40 km maar naarmate we de Palermo naderen wordt het verkeer drukker. Vooraleer we Palermo binnenrijden houden we even halt in Monreale, een stad op acht kilometer voor Palermo, gesitueerd op een berghelling en uitkijkend uit over de vallei van de rivier de Oreto en de Conca d’Oro. De stad is vooral bekend vanwege haar prachtige 12de-eeuwse domkerk. De kerk werd in 1172 gebouwd in opdracht van Willem II van Sicilië. In het gebouw zijn de Normandische en Arabische elementen duidelijk te herkennen. Mozaïeken uit de 12de-13de eeuw, onder andere het immense 7m x 13 meter metende Christus Pantocrator, bedekken het grootste deel van het interieur van de kerk en zijn wereldberoemd. Christiane heeft haar verrekijker bij zodat we rustig alles kunnen bekijken wat tegen het plafond hangt. De totale oppervlakte van de mozaïeken bedraagt maar liefst 6000 m2. De lichtinval in de kerk valt heel goed mee en ik denk dat we een paar mooie foto’s genomen hebben.

Monreale Het klooster

Nadat we de kerk hebben bezocht  gaan we naar het ernaast liggend klooster. Het benedictijnerklooster heeft een mooie kloostertuin met een kruisgang omgeven,we lopen er even rond en maken talrijke foto’s. Vanop een terras een paar honderd meter van het klooster krijgen we een mooi zicht op de stad Palermo. We besluiten vooraleer naar het hotel te rijden nog te stoppen bij de Catacomben van de Capucijnen. De Catacomben van de Capucijnen (ook “Catacombe dei Cappuccini” genoemd) staan bekend als een buitengewoon historisch archief en een macabere toeristische attractie. De locatie ontstond toen de abdij der Capucijnen in de 16de eeuw onvoldoende plaats had om nog nieuwe mensen op hun kerkhof te begraven. De monniken besloten hierop onder het kerkhof extra crypten aan te leggen. Oorspronkelijk waren de catacomben enkel bedoeld om de dode monniken een laatste rustplaats te geven, maar in de loop der eeuwen werd het een statussymbool voor niet-geestelijken. De catacomben bevatten ruim 8000 mummies die tegen de muren zijn gelegd en gezet. De gangen zijn verdeeld in categorieën: mannen, vrouwen, maagden, kinderen, priesters, monniken en professionelen. Sommige lichamen zijn beter bewaard dan anderen maar meestal zijn het maar de beenderen met wat kleren die nog te zien zijn. Na het macabere bezoek gaan we naar ons hotel dat in het historische centrum van Palermo is gevestigd. Ons klein wagentje moeten we op het voetpad parkeren voor het uitladen van de koffers en iemand van het receptie brengt het weg naar een wat verder afgelegen parking van het hotel. We verfrissen ons wat en maken nog een wandeling tot aan de zee, hierbij moeten we en drukke straat oversteken via het zebrapad, eenvoudig zou u denken maar in palermo zeker niet zonder gevaar. We keren terug via  Corso Vittorio Emanuele en lopen zo voorbij het Quattro Canti plein ( vier hoeken) . Het plein ligt op de kruising van de twee belangrijke straten Corso Vittorio Emanuele en de Via Maqueda en staat bekend als één van de mooiste van de stad. Op iedere hoek kan men de gebogen façades bewonderen van vier paleizen versierd met klassieke zuilen, standbeelden en fonteinen die de vier seizoenen symboliseren.

Fontein op het Piazza Pretoria

Iets verder op de Corsa Vittorio Emanuele ligt de Piazza Pretoria, een mooi plein omringd door kerken en paleizen met in het midden als kers op de taart , de fontein uit 1555, prachtig. Uiteindelijk brengen we nog een bezoek aan de Cattedrale della Santa Vergine Maria Assunta (Kathedraal van de Maria-Tenhemelopneming) de belangrijkste kerk van de Siciliaanse hoofdstad Palermo.

Kathedraal van Palermo

De kathedraal wordt gekenmerkt door de vele bouwstijlen en staat aan een mooi aangelegd plein die uitgeeft op de Corso Vittorio Emanuele. Het was een lange dag die we afsluiten in restaurant Dal Maestreo del Brodo met een buffet van antipasti en een risotto van zeevruchten en …

Hotel :  Falkensteiner Hotel Palermo

Dag 7  Palermo

Zaterdag 14 mei, Na het uitgebreid en zeer lekker ontbijt in het prachtig restaurant, dat vroeger een kerk was, zetten we ons bezoek aan Palermo verder. Vooralleer we de de Capello Palatina bezoeken, nemen we onderweg nog enkele foto’s van de Piazzo Pretoria en de Kathedraal die door de ochtendzon prachtig belicht zijn. Vandaag hebben we geluk, de rij wachtenden voor het bezoek aan de Capella is niet zo lang. Bij het binnengaan is onze eerste indruk, amaai wat is dat.

Capello Palatina

De Palatijnse kapel is echt wondermooi en is onbetwistbaar een van de hoogtepunten van de Arabisch-Normandische kunst, met romaanse gewelven, pilaren in antieke stijl, een Arabisch houten plafond en overdadig Byzantijnse mozaieken, waaronder de beroemde Christus Pantacrator. De kerk werd in 1132 gesticht en is als hofkapel, in het midden van het paleis bijzonder goed beschermd geweest. Aangezien het vandaag zaterdag is, krijgen we nog een begeleidende rondleiding in de koninklijke vertrekken van het paleis, waar nu het parlement zetelt. Het is al ondertussen bijna 12u als we het paleis verlaten en we zetten koers richting teatro Massimo.

Palermo Theater Massimo

Na de opera van Parijs en Wenen is dit het derde grootste theater van het Europees continent. De zaal heeft een capaciteit van 1640 plaatsen en het podium kan 700 acteurs bevatten. Het theater fungeerde ook als decor in een beroemde scene in the Godfather II. Het theater bevat ook een zeer merkwaardige ronde zaal, de Pomperiaanse zaal. Deze heeft een verbazingwekkende akoestiek. Als je in het midden van de zaal fluistert dan wordt uw stem door het effect 10x versterkt terwijl de omstaanders nauwelijks iets horen. Het laatste dat we willen bezoeken is het La Martorana, een 12de eeuwse kerk met enkele uitzonderlijke mozaieken van Byzantijnse oorsprong. Waarschijnlijk de oudste en mooiste van het hele eiland.

Palermo detail van mozaiek in La Martorana

Palermo heeft ons weten te bekoren. Het is een stad vol verrassingen en eindeloze rijkdommen. Het is een ongenuanceerde botsing van contrasten. Schitterende kerken, prachtige paleizen naast bouwvallige steegjes. Op onze avondwandeling komen we terug het Zwitsers koppel tegen die in dezelfde B&B in Caltigirone zaten. We besluiten om samen te dineren. Frans die de gezegende leeftijd heeft van 83 jaar en zijn 10 jaar jongere echtgenote Evelyne zijn reeds een maand onderweg. Ze bezoeken Sicilie met het openbaar vervoer.  Een heel moedig koppel.

Hotel :  Falkensteiner Hotel Palermo

Dag 8  Palermo – Cefalù – Messina

Zondag 15 mei Vanmorgen zijn we reeds vroeg wakker, we pakken de koffers gaan ontbijten rond 7u30. In de ontbijtzaal zit massa volk, ik denk een autobus Duitsers. Ik ga alvast uitchecken en vraag of ze de huurwagen rond 8u30 kunnen voor de deur parkeren ( op het voetpad natuurlijk). Voor het ontbijt nemen we ruimschoots de tijd en we kunnen even na 8u30 vertrekken. Best dat het vandaag zondag is en relatief weinig verkeer, want onze GPS heeft weer zijn kuren. Na een paar rondjes rijden komen we uiteindelijk op de goede weg richting Cefalu. De autoweg A20 richting oosten is betalend en bijna zonder verkeer. Even voor 10u komen we aan in Cefalù, waar we de wagen op een parking even buiten het centrum achterlaten. De binnenstad van het schilderachtige stadje is verkeersvrij en het is er aangenaam wandelen. Een enorme rots in de vorm van een hoofddeksel domineert de hele omgeving van de stad. De stad is vermaard om de Normandische kathedraal, gebouwd tussen 1133 en 1148 door Rogier II met byzantijns mozaïeken uit 1148.

Cefalu Kathedraal met Christus Pantocrater

De kathedraal is gelegen onderaan de rots en wij moeten nog even wachten om de binnenkant te bezichtigen daar de zondagsmis nog aan de gang is. Het interieur wordt alweer gedomineerd door Christus Pantocrater (al heerser) uitgevoerd in mozaiekwerk op een vergulde achtergrond, net zoals we dit al konden bewonderen in Monreale en Palermo. Na het kerk bezoek slenteren we nog wat door de kleine zijstraatjes en bezoeken nog het middeleeuwse openbare washuis. Op de terugweg naar de parking kopen we wat fruit voor deze middag. En nu richting Messina via de A20 (betalend) een autoweg die mij vooral zal bijblijven door de enorm vele tunnels. Het is denk ik de langste rit die we maken op Sicilie zo’n 165 km. De stad ligt zeer dicht bij het Italiaanse vasteland, hierdoor nemen velen de veerboot, die de Straat van Messina oversteekt van en naar het eiland. Onze B&B ligt niet zo ver van de haven en als bij wonder kunnen we haast voor de deur parkeren, wat een luxe, want parkeren is echt een heel groot probleem in Sicilie. De B&B bevindt zich op de eerste etage van een groot appartementsgebouw en onze gastvrouw die behoorlijk frans spreekt heeft een tijdje in Wallonie gewoond. De kamers zijn kraaknet en alles is zeer verzorgd.

Messina Monument aan de haven

Het is een aangename wandeling langs de zee van een half uurtje tot in het centrum van de stad.  Het ontroerend vergulde beeld van Madonna op een 60m hoge zuil bovenop de slottoren, aan de ingang van de haven, is van overal in de stad duidelijk te zien. De grootste attractie van Messina is echter de kathedraal uit de 12de eeuw met links van de kerk de klokkentoren.  De 60m hoge toren heeft een van de grootste astronomische klokken ter wereld, gebouwd in 1933 door de Ungerer Onderneming van Straatsburg. De toren is versiert met een aantal mechanisch bewegende vergulde beelden, die gebeurtenissen uit de godsdienstige geschiedenis van de stad illustreren.

Messina Kathedraal met klokkentoren

We zijn nog net op tijd om de toren te bezoeken, van boven krijgen een mooi zicht over de stad en de haven. In de buurt van de haven eten we natuurlijk vis in een plaatselijk restaurant en lopen terug tot bij onze B&B.

B&B :  Blue Mediterraneo Messina

Dag 9 – 12  Taormina

Maandag 16 mei, we slapen iets langer dan gewoonte, want we hebben alle tijd. De B&B hebben we helemaal voor ons alleen en we kunnen rustig ontbijten op een mooi aangelegd binnenplaatsje. Christiane had graag nog eens teruggegaan tot aan de klokkentoren, daar op de middag de figuren van de toren min of meer tot leven komen. We lopen terug langs de haven waar vannacht een enorm cruiseschip is aangekomen. De buurt van de haven loopt vol van aangespoelde toeristen en op het plein voor de kathedraal kan je op de koppen lopen. Op het plein hebben we nog  tijd genoeg voor het aperitief. Precies klokslag 12u begint de leeuw helemaal bovenaan op de toren te bewegen en te brullen. Daarna is het de beurt aan de haan die een aantal keren kraait, gevolgd door het tafereel van Madonna della Lettra samen met de engelen. Het hele spektakel duurt maar een kwartiertje en daarna loopt het plein zo goed als leeg.

Messina detail van de klokkentoren

En nu richting Taormina, Taormina ligt op zo’n klein uurtje rijden, ten zuiden van Messina, we komen rond 14u30 aan bij ons hotel en kunnen direct op de kamer. Het is een prachtige kamer met zicht op de baai. Ons hotel ligt niet in het oude stadsgedeelte van Taormina maar beneden aan de zee. In de bar eten we een snack en besluiten met de trappen naar het centrum van het stadje te wandelen, knap lastig. De middeleeuwse stad, die op een steile helling ligt, is versiert met bloemen en biedt volgens velen een van de mooiste vergezichten van Sicilie, iets wat ik zeker kan bevestigen. Maar wat een massa volk hier rondloopt is niet te beschrijven, je kan er haast niet doorkomen in die smalle straatjes.

Taormina vanop ons terras bij het vallen van de avond

Het stadje is zeer pittoresk en je kan er op rustige momenten waarschijnlijk heerlijk rondslenteren. Na een paar uur hebben we gehad en besluiten terug te keren naar ons hotel. Honger hebben we vanavond niet door de late snack en de grote ijscoupe die we aten bij Gelatomania , volgens Trotter een van de beste ijscoboeren van de stad.

Dinsdag 17 mei, in Taormina zijn we nog een paar dagen om wat uit te rusten en te genieten van de omgeving en het milde klimaat. We verblijven in een heel mooi hotel en kunnen op het grote terras genieten van een overheerlijk ontbijt, de dag kan al niet meer stuk. Vandaag besluiten we echter om met de wagen naar de Etna te rijden, zo’n 50km van Taormina gelegen. Het weer ziet er niet ideaal uit, wat te veel bewolking. Via de kustweg rijden we tot bij Fiumefreddo om zo langs Piedimonte Etneo en Lingualossa uit te komen in Piano Provenanza, waar we ons reeds op 1800 m bevinden. Jammer maar het weer is hier zo slecht dat de kabelbaan het zelfs niet doet.

De Etna de noordflank

We hebben toch alle tijd vandaag en besluiten om via Milo naar de zuidelijke kant van de Etna te rijden, misschien hebben we daar meer geluk. We stijgen terug tot op 1900m en komen uiteindelijk in Rifugio Sapienza. De zuidflank is duidelijk toeristischer dan de noordkant en hier doet de kabelbaan het blijkbaar wel. De kabelbaan brengt ons van 1900m tot 2500m van daaraf gaan we verder met 4×4’s die ons tot op een hoogte van 2900m brengen. Af en toe komen we wel in de wolken maar we krijgen wel een mooi beeld van de omgeving. Onze plaatselijke gids verteld ons dat vijf dagen geleden nog een kleine uitbarsting heeft plaats gehad. We maken met hem een wandeling naar een nabij gelegen krater, gelukkig staat er niet zo veel wind, en voelt de temperatuur niet zo koud aan mede door de warmte van de aarde.

De Etna, langs de zuidkant

Uiteindelijk kunnen we toch nog wat foto’s nemen en is de rit niet helemaal voor niets geweest. We rijden rustig terug naar Taormina en verfrissen ons wat om te gaan dineren in het restaurant tegenover het hotel.

Woensdag 18 mei, zalig niets doen, moet ook eens kunnen. Alhoewel vandaag gaan we het Grieks theater bezoeken van Taormina. Het ligt op een boogscheut van ons hotel, maar toch moeten we terug een aantal trappen trotseren. Er is heel wat minder volk vandaag in het stadje en de rij wachtende voor de ingang van het theater is heel kort. Er is heel wat bedrijvigheid in het theater, een aantal werklui zijn heel rustig ( op zijn Siciliaans denk ik) een podium aan het klaar zetten voor een of ander concert.

Taormina Het Griekse theater

De Grieken wisten precies wel de mooie plekjes te vinden op Sicilie, het theater is prachtig gelegen met uitzicht op een grandioos landschap, de zee en de Etna. Het werd gebouwd de 3de eeuw v.Chr. en heeft een diameter van 109m en plaats voor 4000 toeschouwers. Voor we naar de Giardino pubblico gaan springen we nog eens binnen bij Gelatomania voor een ijsje. Giardino pubblico is een weelderig park dat eigendom was van de schatrijke Engelse, Lady Florence Travelyan. De tuinen zijn vrij te bezoeken en mooi aangelegd, met prachtige vergezichten over de baai. Nadat we nog even door de Corso Umberto (shoppingstreet) hebben gelopen keren we terug naar het hotel, alweer een dagje voorbij.

Taormina zicht vanuit de Giardino pubblico

Donderdag 19 mei,  vandaag staat er zalig nietsdoen op het programma, genieten van een heerlijk ontbijt, een beetje wandelen, een beetje zwemmen wat luieren op het zonne terras en onze laatste avond afsluiten met een heerlijk diner met alles erop en eraan.

Hotel :  Panoramic Hotel Taormina

Dag 13  Taormina – Catania – Brussel

Vrijdag 20 mei, niettegenstaande we vandaag vertrekken kunnen we nog een laatste maal genieten van het ontbijt op het terras, onze vlucht vertrekt maar rond 13u en de luchthaven is slechts een uurtje rijden. Even na 9u verlaten we het hotel en het prachtige Taormina, richting Catania. Na een uurtje bereiken we de luchthaven en leveren we ons huurwagentje terug in zonder al te veel schrammen. Verder verloopt alles volgens schema en zijn we om even voor 16u terug op Belgische bodem. Wat me vooral zal bijblijven van Sicilie is toch wel het chaotische verkeer en de merkwaardige rijstijl van de lokale bevolking . Er rijden maar heel weinig auto’s rond zonder blutsen of schrammen. De Siciliaanse manier van rijden was de eerste dagen een beetje een ergernis maar naarmate we het verkeer wat gewoon werden konden we er wel af en toe hevig om lachen.  Maar ook de prachtige oude Griekse sites in Agrigento en steden zoals Noto, Syracuse en Palermo waren de moeite waard en natuurlijk niet te vergeten de overheerlijke Siciliaanse keuken. We kunnen terug op regime tot ons volgend avontuur, begin september Porto en omgeving