Schotland 2010

De voorbereiding

Na de mooie reis met Guy en Christine vorig jaar door Ierland, hadden we zoiets, dit is voor herhaling vatbaar. Met die ervaring in het achterhoofd kozen we dit jaar voor het land van de legenden, de  clans, de whisky en de talrijke romantische kastelen ……

SCHOTLAND

Het wordt geen begeleide reis maar wel eentje met vrienden. Deze keer zijn Doris en Georges van de partij, na de rondreis die we met hen deden in Tunesie en Bulgarije kijken we al uit naar de fijne en gezellige momenten met hun in Schotland.Net als vorige jaar kiezen we voor Ryanair met een vlucht vanuit Charleroi naar Glasgow.

• Maandag 21 juni       Charleroi   11u00   –   Glasgow (Prestwick)   11u35
  • Vrijdag 02 juli           Glasgow (Prestwick)   12u00   –   Charleroi   14u45

Voor onze huurwagen kregen we via Ryanair wel heel goeie voorwaarden bij Hertz,  zo’n 20% korting op het normale tarief. Alle overnachtingen zijn gereserveerd en bestaan uit een combinatie van B&B’s afgewisseld met hotels. En nu maar hopen dat de weergoden even goed gezind zijn als in Ierland vorig jaar.

Donderdag 17 Juni :

Zeer dramatisch nieuws, deze avond is de ma van Christiane overleden in het rusthuis te Heule. We hadden het allemaal wel een beetje zien aankomen maar bleven hopen dat ze er toch nog bovenop zou komen. De uitvaart is begin volgende week en zo gaan Doris en Georges de reis moeten alleen aanvatten. Misschien gaan we ze nog wel achterna en pikken ergens halverwege in, we zien wel.

Op aanraden van de familie besluiten we echter toch om de reis aan te vatten na de uitvaart plechtigheid.

Dag 1 Charleroi – Prestwick – Fort William.

dag1

B&B : Torlinnhe Guest House

Dag 2 Fort William.

dag2

Dag 3 Fort William

dag3

B&B : Torlinnhe Guest House

Dag 4 Fort William – Inverness

Uiteindelijk viel de keuze op de overzet met P&O vanuit Zeebrugge naar Hull om daar verder door te reizen met een huurwagen naar het noorden van Schotland. En zo een paar dagen later als voorzien vertrekken we om 19u uit Zeebrugge met prachtig weer en een uiterst kalme zee richting Hull waar de aankomst voorzien is de volgende morgen rond 8u15. Na een uitstekende nachtrust komen we inderdaad op schema aan in Hull. De plaats waar we onze huurwagen dienen af te halen is echter nog een tiental minuutjes rijden met een taxi, die klaar staat in de terminal van P&O. Nadat de nodige paperassen zijn ingevuld kunnen we omstreeks 10u vertrekken. Het wordt een lange dag, zo’n 700 km tot onze eind bestemming Inverness, in het noorden van Schotland. Via York en Carlisle rijden we naar Glasgow waar we enige tijd verspillen door de talrijke werkzaamheden rondom de stad.

Zicht op Glen Coe

Eenmaal we Glasgow achter ons hebben gelaten komen we op de A84 langs ” The Tressachs ” in de prachtige vallei van Glen Coe, waar we even stoppen voor de koffie. We blijven de A84 volgen tot in Fort William om verder langs Loch Lochy en Loch Ness uiteindelijk rond 20u aan te komen bij onze B&B te Inverness. Doris en Georges zijn reeds ter plaatse en vergezellen ons naar het restaurant waar we na een toch wel vermoeiende dag nog dineren.

B&B : Lynver Guest House

Dag 5 Inverness  315 km

De kamers van de B&B zijn mooi ingericht en het Engels ontbijt is uitgebreid en zeer verzorgd. Voor we aan onze rit kunnen beginnen vandaag moeten we eerst onze huurwagen terugbrengen naar een hotel in de buurt. Van hier uit rijden we naar de westkust van Schotland. Voor Georges die voorlopig onze enige chauffeur is wordt het een lastige dag. Door het feit dat ik niet aanwezig was bij het afhalen van de huurwagen in Glasgow, mag ik niet met de wagen rijden, een vervelende zaak voor Georges. De rondrit vandaag verloopt vlot tot Lairg waar we even stoppen voor de “Falls of Shin” , een verbazingwekkende waterval . Van het prachtig schouwspel, waarbij zalmen proberen tegen de waterval op te springen, krijgen we hier echter weinig te zien, je moet hier echt veel geduld hebben denk ik. Even voorbij Lairg beginnen we aan het mooiste gedeelte van de dag, van Kylesku naar Lochinver via de kust.  Langs een klein weggetje, volgen we de route langs de westkust, echt prachtig. Het kronkelige, heerlijk onvoorspelbare pad is op sommige plaatsen niet veel breder dan onze wagen. We passeren de schattige dorpjes Nedd,Drumberg en Clashnessie met zijn roos bruinachtig strand.

Voor de kust van Drumberg

Via Ullapool keren we rond 18u terug naar Inverness waar we nog een klein wandelingetje maken om daarna ons avondmaal te gebruiken in een plaatselijk restaurant. Georges en ik nemen als voorgerecht de lokale “Haggis”, een typisch Schots gerecht, waar voornamelijk ingewanden van het schaap voor worden gebruikt. Na het diner drinken we nog een Guinness in een pub niet zo ver van onze B&B, om na de toch wel vermoeiende mooie dag te gaan slapen.

Zicht op Inverness

B&B : Lynver Guest House

Dag 6 Inverness – Brechin

Vanmorgen terug een heerlijk ontbijt gekregen in onze B&B, echt met alles erop en eraan. Voor we aan onze rit van vandaag beginnen rijden we eerst tot aan de luchthaven van Inverness, waar een kantoor gevestigd is van Hertz. Hier kunnen we een extra chauffeur aan het lopend contract van de huurwagen toevoegen, zodat Georges niet de hele tijd hoeft te rijden en ook van de prachtige natuur kan genieten. Onze eerste stop vandaag is het kleine toeristische stadje Aviemore. Een paar kilometer buiten het centrum nemen we de kabeltrein die ons in 8 minuten naar het plataeu van Cairngorm brengt. Hier op een hoogte van 1244m valt het uitzicht toch wat tegen, mede doordat de weersomstandigheden niet ideaal zijn.

Blair Castle

De volgende halte vandaag is “Blair Castle”, een van de drukst bezochte kastelen van Schotland. Reeds van in de verte herkenbaar aan zijn hagelwitte kleur. Via een prachtige laan komen we op het domein van het kasteel, waar we besluiten enkel de tuinen te bezichtigen en niet het interieur van het kasteel. Het is prachtig weer en kunnen talrijke foto’s nemen van de omgeving. Ondertussen is het reeds 16u en rijden naar onze volgende halte het victoriaanse Pitlochry, waar we eerst een tasje koffie drinken. We maken een klein wandelingetje naar de dam met zalmtrap, een ingenieus systeem van trapsgewijs  aangelegde waterbakken die er voor zorgt dan de zalm makkelijk de dam kunnen omzeilen.

De Zalmtrap in Pitlochry

Na de zalmtrap rijden we naar Dunkeld, onze laatste stop voor vandaag. Dunkeld ligt iets van de grote weg af maar is een omweg zeker waard. Dunkeld Cathedral en zijn schitterend park met hoge bomen aan de rivier de Tay  is prachtig. Het wordt nu stilaan tijd om naar ons hotel in Brechin te rijden voor het avondmaal, het was weer een prachtige lange dag.

Even rusten bij Dunkeld Cathedral

Hotel : The Northern Hotel

Dag 7 Brechin   235 km

Vannacht toch niet zo goed geslapen, in het hotel waar ook een pub aan verbonden is, was er denk ik een feestje aan de gang met nogal luide muziek. Hopelijk is het ontbijt even verzorgd als het diner die we gisteravond in het restaurant van het hotel kregen. In ieder geval ziet het weer er deze morgen schitterend uit, volop zonneschijn en nu al een 16°, voor Schotland niet slecht zou ik zeggen. Na het voortreffelijk ontbijt beginnen we iets na 9u aan onze rit van vandaag. Dunnottar Castle is onze eerste stop en ligt net naast de secundaire weg  A92 net onder Stonehaven.

Dunnottar Castle

Een kleine parkeerplaats geeft toegang tot een pad dat afdaalt tot de kliffen aan het kasteel zelf. De rots waarop Dunnottar Castle  staat is heel specifiek en heel waarschijnlijk de  meest onneembare vesting in Schotland. De 5 pond toegang is zijn geld meer dan waard, en van uit alle mogelijke hoeken worden de nodige foto’s genomen. De ruines zijn de meest bezochte van Schotland en echt een aanrader.

Zicht vanuit Dunnottar Castle

We volgen nu de rivier Dee en komen langs Pittoreske plaatsjes als Banchory en Ballater, waar we even stoppen voor de picknick. Onze tweede stop voor vandaag is het kasteel Balmoral, het kasteel is vooral bekend als de zomerresidentie van de Britse koninklijke familie. Tegenwoordig beslaat het totale landgoed meer dan 260 km² en heeft het meer dan 50 werknemers in dienst. Een deel van het kasteel en de tuinen zijn opengesteld voor het publiek van eind maart tot eind juli. De koninklijke familie verblijft er in augustus. De bewegwijzering naar het kasteel toe is  zo slecht dat we het gewoon voorbij rijden. Een kleine wandeling brengt ons van op de parking langs een brede mooie laan tot aan het kasteel. Ook hier nemen we voldoende tijd voor ons bezoek, en nemen de nodige foto’s van het kasteel vanuit alle hoeken van het domein.

Balmoral Castle

In het cafetaria van het domein drinken we een koninklijke koffie en vertrekken daarna terug richting hotel. Met het weer hebben we vandaag veel geluk, want nadat we een kwartiertje zijn vertrokken van op Balmoral slaat het weer compleet om en krijgen we  stevige Schotse regen buien op ons dak. Tussen de regen buien door stoppen we nog even op Glenn Shoe waar we genieten van het typisch Schotse landschap. We komen even voor zeven uur aan bij het hotel waar we ons nog even kunnen opfrissen voor het avondeten. Het hotel beschikt over een heel goede keuken en net als gisteren eten we hier heel lekker.

Avondeten in het Northern Hotel

Hotel : The Northern Hotel

Dag 8 Brechin- Innerleithen   290 km

Deze morgen nog eventjes gekeken naar het weerbericht en dit ziet er terug prachtig uit voor vandaag, zo’n 21° en geen regen. Vandaag verlaten we Brechin en trekken verder naar het zuiden richting Edinburgh, we kunnen iets vroeger starten als de vorige dagen en rijden onmiddellijk richting schiereiland Fife. Hier volgen we de kustlijn tot St Andrews, de stad die even oud is als Edingburgh en lange tijd de religieuze hoofdstad was van Schotland. De wagen kunnen we parkeren in het centrum en lopen eerst tot bij de overblijfselen van de kathedraal.

St Andrews Cathedral

Van het kolossale gebouw , die eens de grootste kathedraal van Schotland was, rest enkel nog een vleugel, een toegangstoren en heel veel schitterende grafstenen op een goed onderhouden groen gazon. Van de de kathedraal lopen we via de kust tot aan de ruines van St Andrews Castle om vandaar verder te lopen langs de prachtige gebouwen van de oudste universiteit van Schotland, waarvan de  huizen  allen zijn opgetrokken in mooie grijze natuursteen. Na een uurtje verlaten we St Andrews die eveneens  bekend is geworden als de stad waar de golfsport ontstond. Culross een van de oudste havenstadjes van Schotland is onze volgende halte. De tijd lijkt hier stil te staan in dit zakdoek grote gehucht. Elk huisje heeft wel iets en heeft zeker zijn charme van weleer kunnen bewaren. Samen met Doris en Georges lopen we naar de ruines van de hogerop gelegen 13 de eeuwse abdij. Ondertussen is het tijd voor de koffie in de cafetaria van “The Palace”, een 16 de eeuwse burgerwoning geschilderd in oranje bruinachtige kleur.

Culross

Onze laatste stop voor vandaag is de scheepslift van Falkirk. Het  is een draaiende scheepslift  genoemd naar de nabijgelegen stad Falkirk  in centraal-Schotland. De lift verbindt het Forth and Clyde-kanaal met het Union-kanaal, waarbij een hoogte van 35 meter overbrugd wordt. De volledige realisatie van het project kostte 84.5 miljoen pond. Voorheen waren deze kanalen verbonden met behulp van elf sluizen. Het is de enige roterende scheepslift ter wereld en wordt beschouwd als een uniek kunstwerk.

Scheepslift van Falkirk

Vanuit het Visitor Centre nemen we de boot die ons met de scheepslift zo 35m hoger brengt. De boot vaart nog wat door op het hoger gelegen kanaal om vervolgens te draaien en ons langs de zelfde weg terug te brengen. Net als gisteren begint het te regenen als we op weg zijn naar onze B&B. De B&B is prachtig gelegen op een heuvel waar we vauit de kamer een mooi uitzicht hebben over het stadje. Onze gastvrouw heeft voor ons een tafel besproken in het restaurant The Traquair Arms, en ook hier zitten we weer goed, zeker wat de keuken betreft.

B&B : Glede Knowe Guest House

Dag 9 Innerleithen – Edinburgh

In Schotland hebben we nog niet echt slecht gegeten s’morgens en ook nu is in de B&B het ontbijt super.Er is voldoende keuze en alles is zeer verzorgd. Voor vandaag staat de hoofstad Edinburgh op het programma. De gastheer van de B&B adviseert ons om gebruik te maken van het openbaar vervoer om de stad binnen te rijden.

Onze Parc & Ride bus

Rond 10u kunnen we vertrekken en rijden tot aan de rand van Edinburgh waar we overstappen op de bus die ons naar het centum van de stad zal brengen.We stappen van de bus dichtbij Market Street die we doorlopen tot aan St Giles Cathedral.Terwijl een koor binnen aan het oefenen is lopen we even rond.De Cathedral bezit hele mooie glasramen en gedenkplaten van verschillende Schotse persoonlijkheden.

St Giles Cathedral

Vanaf de Cathedral lopen we verder tot aan Edinburgh Castle.Eerst komen we op het voorplein, het terrein waar de optocht van de Military Tattoo ieder jaar, begin augustus plaats heeft. “Castle rock” zoals de Schotten die rotsachtige uitloper hier noemen omvat eingenlijk het Royal Palace, het National War Museum, St Margaret’s Chapel en nog een aantal mooie binnen pleintjes. Het National War Museum bezoeken we eerst en vervolgens gaan we naar het One O’clock Gun gaan kijken. Iedere dag om 13u wordt met dit kanon een schot gelost en dit reeds sinds 1861. Vervolgens gaan we naar het hoger gelegen koninklijke paleis,waar in de kroningszaal de kroonjuwelen te bezichtigen zijn.

Zicht op Castle Rock

We zouden de hele dag wel kunnen vullen binnen de omwalling van de citadel, maar als we nog iets meer willen zien van Edinburgh moeten we wel opschieten.Nadat we nog even genoten hebben van het mooie uitzicht over de stad, verlaten we Edinburgh Castle. Langs de tuinen van Princes Street komen we aan het monument voor Sir Walter Scott, opgetrokken in een zware pompeuze gotische stijl.

The Princes Street Gardens

In Princes street staat ook het, als een paleis uitziend hotel balmoral. De klok op de elegante toren van het hotel staat steeds een drietal minuten voor. De toren staat heel dicht bij het treinstation en zorgt ervoor dat de inwoners van Edinburgh hun trein niet missen. Vanaf balmoral hotel lopen we verder tot op Calton Hill een vulkanische heuvel en een van de oudste openbare parken van de stad. Het is eveneens een proefplaats van architecturale experimenten. Ondertussen is het stilaan tijd om via St Andrew Square en Rose Street terug te gaan naar de bus die ons terug brengt naar de parking, en een uurtje later staan we terug aan onze B&B.

B&B : Glede Knowe Guest House

Dag 10 Innerleithen

Bij het ontbijt deze morgen besluiten we om vandaag de rit niet te lastig te maken, na de wel vermoeiende dag in Edinburgh gisteren.De rit vandaag staat volledig in het teken van “The Borders”, glooiende valleien en een uitzonderlijk groen landschap, bochtige rivieren, eeuwenoude abdijen en kleine stadjes met een vaak bewogen verleden. Via de Tweed Valley komen we bij Melrose, één van de aardigste toeristisch stadjes van The borders.
Hier bezoeken we de Melrose Abbey, gebouwd in 1136 door de Cistercienzers van Rievaulx. De vreemde okerroze abdij groeide in de 15° eeuw uit tot de rijkste van Schotland. Vanop de nog enige toegangkelijke toren van de abdij krijgen we een mooi zicht over het domein.

Melrose abdij

Nadat we voldoende foto’s hebben genomen van de abdij rijden we via de A699 richting Kelso. Op 3km van Kelso stoppen we bij Floors Castle en net als alle andere kastelen die we reeds bezochten bezit ook dit domein een mooie dreef naar het kasteel toe. Het kasteel werd opgetrokken in 1721 en heeft respectabele afmetingen. Het slot is versierd met ontelbare torentjes,koepeltjes en schoorstenen en is eveneens het grootste nog bewoonde kasteel van Schotland. Tijdens de rondleiding krijgen we schitterende Brusselse wandtapijten te zien en Gobelins. Naast de vele foto’s van de huidige bewoners, is er een uitgebreide collectie Chinees porselein te bezichtigen en een volledige kamer met opgezette vogels.

Floors Castle

In het mooie park van het kasteel maken we een wandeling en eten nog een kleinigheid voor we vertrekken. Langs de stadjes Kelso, Jedburgh, Hawick en Selkirk komen we tussen Cappercleuch en Tweedsmuir op een klein weggetje met echt prachtige verzichten en groene valleien. Als laatste bestemming vandaag staat de Dawyck botanische tuin in Stobo op het programma.

Uit de botanische tuin van Dawyck

Omstreeks 16u komen we bij de tuin aan en we hebben nog ruim voldoende tijd om rustig een koffie te drinken alvorens we aan de wandeling beginnen. De tuin is een van de vier koninkelijke botanische tuinen van Schotland en bezit een schitterende variatie van bomen en struiken, met coniferen die meer dan 300 jaar oud zijn. Het was vandaag alweer een schitterende dag en de Schotse weergoden blijven ons voorlopig nog gunstig gezind.

Koffie met gebak in Dawyck Batanic Garden

B&B : Glede Knowe Guest House

Dag 11 Innerleithen – Ayr

Stilaan gaan we naar het einde van onze vakantie, vandaag nog een laatste rit door The Borders. Nadat we hebben afscheid genomen van onze gastvrouw vertrekken we richting Ayr de laatste slaapplaats van onze reis. Zo’n 15km voor Moffat stoppen we even voor een korte wandeling naar de Grey Mare’s Tail Waterfall, een 60m hoge waterval in een mooie gletsjervallei. Het wordt echter een hele korte wandeling want de weergoden willen vandaag totaal niet meewerken.

Gray Mare’s Tail Waterfalls

Uiteindelijk maken we toch nog kennis met het grillige Schotse weer, regen,regen en nog eens regen. We besluiten dan maar om door te rijden naar Ayr, dat aan de kust is gelegen en hopen daar nog iets te kunnen doen. Bij het naderen van ons hotel begint de hemel toch iets open te trekken en nadat we zijn ingecheckt kunnen we nog een wandeling doen richting het centrum van Ayr. Volgens Georges ligt dit hier niet zo ver af. Na een toch wel aantal vermoeiende dagen blijkt het centrum toch niet zo dichtbij te zijn, en wordt het voor Doris toch wat lastig. Na een dik half uur stappen bereiken we het kustplaatsje, waar we een koffie drinken en nog wat rondwandelen.

Dreigende wolken langs de kust van Ayr

Terug in het hotel drinken we nog een pint en verfrissen we ons voor het avondmaal. Voor het laatste diner rijden we terug naar Ayr waar we in een Italiaans restaurant lekker eten met een goed glas wijn. Iedereen heeft het wel gezien voor vandaag en we gaan vroeg slapen zodat we morgen fris zijn voor de terugreis.

Hotel : Express By Holiday Inn

Dag 12 Prestwick – Charleroi

Het ontbijt van hotel Express by Holiday Inn is niet te vergelijken met wat we voorgeschoteld kregen in onze B&B, maar voor één nacht valt het uiteindelijk nog wel mee. De kamers zijn kraak net met een goed bed en een zeer schappelijke prijs, en het hotel is daarbij nog eens goed gelegen op een paar minuten van de luchthaven van Prestwick.

Eén reactie to “Schotland 2010”

1. mooi mooi ; Als ik met zo’n mooie foto’s Cathy niet kan overtuigen, dan weet ik het niet meer … ; had wel wat maar foto’s van de natuur zelf van Schotland verwacht