Peru 2013

Voorbereiding.

Het jaar 2012 zal ik mij vooral herinneren als een jaar van vele werkzaamheden aan ons huis en het daarmee gepaard gaande gevoel van te weinig reisplezier te hebben gekend. Nu hoop ik voor 2013 net het tegenovergestelde, veel reis genot en weinig werk thuis. We zijn alvast het jaar goed begonnen met een citytrip einde maart naar Amsterdam. Jammer dat het weer toen wat tegen viel, veel te koud. Onze volgende bestemming dit jaar is Peru, nu dit land stond al een paar jaar op ons verlang lijstje, en eind mei is het dan zover.  We hebben wel even getwijfeld of we dit op ons eentje zouden durven of te kiezen voor een groepsreis. Uiteindelijk viel de keuze op een individuele reis en eind vorig jaar hebben we onmiddellijk onze vluchten en enkele excursies vast gelegd. De binnenlandse verplaatsingen doen we voornamelijk met lokale toeristische bussen, met uitzondering van de route Cuzco => Lima waarvoor ik een extra binnenvlucht heb geboekt. Het absolute hoogtepunt van de reis wordt natuurlijk de oude Inca stad Machu Picchu, gelegen tussen steile bergen, op een hoogte van ongeveer 2400 meter in de buurt van de koloniale stad Cuzco. Natuurlijk staan naast Machu Picchu ook de Nazca lijnen, de Colca Canyon, het Titicacameer en de hoofdstad Lima op ons programma.

Voor zowel de heen vlucht als de terug vlucht vliegen we via Madrid met Iberia.

• Vertrek 27 mei  Brussel 7u55 => Madrid 10u30 / Madrid 12u50 => Lima 17u45
  • Retour 13 juni  Lima 19u45 => Madrid 14u35 / Madrid 16u00 => Brussel 18u30

Dag 1 Brussel – Madrid – Lima

Maandag 27 mei

Vannacht hebben we in het Novotel geslapen op enkele minuten van de luchthaven. Het is een aangenaam hotel, waar we gisteren nog genoten hebben van een heel lekker buffet. De hotel shuttle bracht ons deze morgen rond zes uur naar de luchthaven, waar we onmiddellijk konden inchecken. Onze vlucht naar Madrid vertrok op stipt op tijd, en ook daar hadden we de nodige tijd voor onze aansluitende vlucht naar Lima. De twaalf uur durende vlucht naar Lima verliep vlekkeloos. Iberia, de Spaanse luchtvaart maatschappij, die de vlucht verzorgt is qua comfort en service niet te vergelijken met een maatschappij zoals Quatas, maar naar stiptheid toe verdient ze zeker een tien. Om precies kwart over vijf lokale tijd, een half uur vroeger dan voorzien, landen we op de luchthaven van de Peruaanse hoofdstad Lima. Na een helse taxi rit door de straten van de hoofdstad komen we toch veilig aan bij ons hotel. Het ondertussen zeven uur en reeds donker buiten. We gaan vannacht hopelijk goed slapen na een vermoeiende dag.

Hotel : Runcu Miraflores

Dag 2 Lima

Dinsdag 28 mei

Na de lange reis en een goede nacht rust, genieten we van ons eerste ontbijt in Peru. Het ontbijt in hotel Rancu is heel verzorgt en lekker. Vandaag gaan we de stad op ons eigen tempo verkennen. Ons hotel bevindt zich in Miraflores een buitenwijk van Lima, van hieruit maken we een kleine wandeling tot aan het Kennedy park waar we de bus nemen naar het centrum. Het is een toeristische bus die ons de mooiste koloniale gebouwen van de stad laat zien.

De tour stopt ook even aan Huaca Pucllana een ceremonieel centrum dat tussen 200 en 700 n.Chr. door de Lima beschaving werd opgetrokken. Het grootste deel van de vindplaats is nog onontgonnen en er wordt nog volop gegraven. Het hoofdgebouw is een soort piramide van kleine adobeblokken, speciaal zo gestapeld dat ze aardbevingen kunnen weerstaan. Even voor de middag eindigt de rondrit met een bezoek aan de kathedraal. Het is een vrij sobere kerk, maar wel met hele mooie zijkapellen. De eerste als je binnenkomt is de kapel met de prachtige mozaïek die de aankomst van de Spanjaarden in Peru voorstelt, hier ligt ook de cenotaaf van Francisco Pizarro. Daarin wordt het koffertje bewaard dat in 1980 in een van de muren van de kathedraal werd ontdekt. Het koffertje beval resten van de schedel van de conquistador, niet onlogisch, want Pizarro werd in Lima op 25 juni 1541 door zijn rivaal Diego de Almagro onthoofd. Onze komisch Engelstalige gids, vertelt ons dat het orgel in de kathedraal afkomstig is uit Vlaanderen en dat er in verschillende Peruaanse steden nog orgels te vinden zijn die bij ons werden gebouwd. De kathedraal werd compleet vernield bij een aardbeving, het huidige gebouw dateert van 1746 en is beter bestand tegen aardschokken. De zuilen binnenin de kerk zien eruit alsof ze van steen zijn, maar schijn bedriegt, alle zuilen zijn uit hout met wat pleisterwerk er bovenop, dit tegen bescherming van aardschokken.

Na ons bezoek aan de kerk lopen we nog wat rond op de Plaza Mayor, het belangrijkste plein van de hoofdstad. Het plein werd volledig vernieuwd in 1997, en rond het plein ligt een indrukwekkende verzameling neokoloniale gebouwen. In het midden van het autovrije plein staat een bronzen fontein uit 1650 met een ruiterbeeld van de Conquistador. Aan de noordzijde van het plein ligt het presidentieel paleis waar we de erg kleurrijke dagelijkse wisseling van de wacht mee maken en dit onder begeleiding van een aardig spelende muziekkapel. Na dit spektakel slenteren we nog wat door het centrum tot aan de Iglesia y Convento de San Francisco een van de best bewaarde complexen uit de koloniale tijd en een absolute must bij ons bezoek aan Lima. Kerk en klooster werden in 1542 gebouwd in een opvallende Moorse stijl. De hal en de gangen van het klooster zijn versierd met typisch Sevillaans tegelwerk uit 1620. Er is een museum gehuisvest met een prachtige oude bibliotheek en een zaal waar talrijke schilderijen uit de koloniale periode hangen afkomstig van de school van Rubens.

Vooral indrukwekkend zijn de catacomben die tot 1808 als graven dienden en waar we tussen de vele schedels en botten met onze gids door lopen. Omstreeks 17u keren we met de bus terug naar ons hotel. Hier drinken we onze eerste Pisco sour, de nationale drank van Peru, een aperitief op basis van druivenbrandwijn. Daarna genieten we nog van de heerlijke lokale keuken.

Hotel : Runcu Miraflores

Dag 3 Lima

Woensdag 29 mei

Vandaag starten we na ons ontbijt met een wandeling langs de kust, doorheen een aaneenschakeling van bijzonder goed onderhouden parken.

Net als gisteren begint de dag bewolkt, maar al snel klaart het op en wordt het een prachtige zonnige dag. Het wordt vooral een rustige dag vandaag en in het ultra moderne shopping center Larcomar drinken we een aperitief met zicht op zee. Aan het drukke Kennedy park eten we deze middag een stukje pizza en rusten wat uit op een bankje in het park. Om 14u45 hebben we een afspraak in het kantoor van Bike Tours Lima. Ja, we gaan een drie uur durende fietstocht maken tussen het helse verkeer door. Samen met onze gids gaan, een moeder en haar dochter uit Nederland ook mee fietsen. De Nederlandse mevrouw is hier op bezoek bij haar dochter die reeds een aantal jaar in Peru werkt als reisleidster.

In een typisch Peruaans café trakteert onze gids ons met een aantal lokale koekjes en een heel lekker drankje gemaakt van zwarte mais. Voor ons is de koffie stop een ideale gelegenheid om wat vragen te stellen omtrent het verder verloop van onze reis, aan de vriendelijke Nederlandse dames. Omstreeks 6u zijn we veilig en wel terug, het is ondertussen al flink donker aan het worden. Een pluim voor onze gids die ons Lima op een aangename manier heeft leren kennen, Omdat de keuken van het. hotel ons gisteren zo goed bevallen heeft besluiten we om terug in het hotel te dineren. We genieten er van een bijzonder lekkere wok met garnalen. Dit was onze laatste avond in Lima, een stad met meer dan vier miljoen inwoners, die ons bijzonder goed bevallen is. Op geen enkel ogenblik hebben we ons onveilig gevoeld. De mensen zijn echt vriendelijk en zeer behulpzaam.

Hotel : Runcu Miraflores

Dag 4 Lima – Nazca

Donderdag 30 mei

Deze morgen zijn we om 5u opgestaan. Onze taxi chauffeur staat ons reeds om 6u op te wachten om ons naar het bus station van Cruz del Sur te brengen, Vandaar nemen we de bus naar Nazca, een 7u durende rit van 450 km.

Het busstation kan je een beetje vergelijken met een kleine luchthaven, het inchecken en het afhandelen van de bagage gebeurt op de zelfde wijze. Net als op het vliegtuig hebben de bussen ook een first class gedeelte. Ik heb de first class geboekt en het comfort van de zetels is werkelijk fenomenaal. De bussen zijn echt bijzonder goed ingericht, met toilet, wifi, TV scherm, kussentjes en dekens. Voor we Nazca bereiken rijden we door een enorme woestijnachtige hoogvlakte, een beetje vergelijkbaar met de Sahara. Iets voor drie uur bereiken we Nazca waar de taxi chauffeur van Alas Perunanos ons staat op te wachten. Alas is een van de vele bedrijfjes in Nazca die een vlucht verzorgen over de Nazca lijnen. Hun kantoor bevind zich op 50m van het busstation. Onze vlucht was normaal voorzien voor morgen rond 10u. De vriendelijke jongeman van Alas stelt echter voor om nu nog te vliegen, daar het een prachtig open blauwe hemel is, en wie weet hangt er morgen een mist over het gebied. We laten ons overhalen en rijden eerst tot aan ons hotel voor de koffers af te zetten en in te checken. Even na vier uur staan we al op de kleine luchthaven klaar voor onze vlucht boven de Nazca lijnen.

Heel raar maar ook hier moeten we door de metaaldetector en wordt onze rugzak en paspoort grondig gecontroleerd. De lijnen zijn de belangrijkste reden waarom we Nazca bezoeken, de lijnen en tekeningen die aangebracht zijn in de pampa van San José, liggen even buiten het stadje. De vlucht verloopt heel goed in het piep kleine toestel we kunnen heel goed het enorme netwerk van lijnen en tekeningen van dieren en planten, toegeschreven aan de Nazcacultuur volgen.

Omstreeks zes uur keren we terug naar ons hotel, tijd voor het diner op het terras van het hotel.

Hotel : Casa Andina Classic Nazca

Dag 5  Nazca – Arequipa

Vrijdag 31 mei

Doordat we gisteren over de Nazca lijnen hebben gevlogen konden we deze morgen lekker lang uitgeslapen. Het is schitterend weer en we nemen ons ontbijt buiten op het terras van het hotel. Daarna bezichtigen we het kleine stadje en maken we van de gelegenheid gebruik om nog een extra excursie te boeken naar de aquaducten.

Rond Nasca ligt namelijk een uitgebreid aquaductenstelsel, dat tussen 200 en 700 n.Chr. door de Nazca’s werd aangelegd. De aquaducten waren een antwoord op de grote droogte die er heerste. Het water dat uit de bergen naar de kust stroomde, bevond zich op een aanzienlijke diepte en de enige manier om toch gebruik van dat water te kunnen maken, was door ondergrondse tunnels te graven en zo het water naar trechtervormige putten te leiden. Precies om drie uur worden we afgehaald door onze gids Julio. Hij is naast gids ook taxi chauffeur en behulpzaam op de cactus plantage van zijn ouders. Naast de aquaducten laat hij ons nog verschillende ruïnes zien uit de Inka periode en rijden ook voorbij de armere buurt van Nazca.

Julio brengt ons veilig terug naar het centrum van Nazca, waar we in een lokaal restaurant een typische Peruaanse rijst schotel eten. Vanavond om 22.00u vertrekken we met de nachtbus naar Arequipa een rit van 560 km.

Nachtbus Cruz Del Sur

Dag 6 Arequipa

Zaterdag 1 juni

Vanmorgen om 7u30 komen we aan in Arequipa. Op de bus zaten ook Belgische en Nederlandse toeristen die op rondreis zijn met de reisorganisatie Koning Aap. Dankzij een slaappilletje hebben we al bij al goed geslapen. Aan de het busstation nemen we een taxi die ons naar het hotel brengt in het centrum van Arequipa. We hebben geluk, onze kamer is reeds beschikbaar zodat we ons wat kunnen opfrissen en al kunnen genieten van het ontbijtbuffet. Doordat de stad op ruim 2300 m hoogte ligt, is de lucht vaak helder en de temperatuur overdag heel aangenaam, ook vandaag begint de dag prachtig. We voelen ons na de nachtbus heel goed en gaan dan ook direct de stad gaan ontdekken. Arequipa, telt een miljoen inwoners en is de tweede stad van Peru. Onze eerste indruk is heel positief, de stad is niet zo chaotisch als Lima en het landschap in de omgeving van Arequipa is indrukwekkend. Er liggen in totaal acht vulkanen in de regio, waarvan er drie soms actief zijn. De bekendste vulkaan is de Misti (5825 m), die vanaf iedere plek in de stad goed zichtbaar is.

Via de aantrekkelijke Plaza de Armas gaan we eerst het museo Santuarios Andinos gaan bezichtigen. Daar ligt namelijke de beroemde mummie Juanita, die in 1995 door een ploeg andinisten ingevroren werd aangetroffen boven op de vulkaan Ampato. Juanita (genoemd naar een van de ontdekkers, de antropoloog Johan Reinhard) is een meisje tussen de 12 en 14 jaar oud, dat naar schatting 500 jaar geleden op de berg Ampato werd geofferd om de Apu (berggod) mild te stemmen. Volgens onze gids was men lange tijd in de veronderstelling dat het meisje destijds door hogepriesters van de Inca’s levend op de bergtop was achtergelaten en daar was doodgevroren. Naderhand heeft men met behulp van röntgenstraling vast kunnen stellen dat Juanita een grote wond op haar rechter slaap vertoonde en waarschijnlijk met een groot stuk granietsteen is doodgeslagen. Naast haar ingevroren lichaam stelt het museum nog tal van attributen tentoon die rondom haar lichaam werden gevonden. Na onze rondleiding in het museum keren we terug naar de Plaza de Armas voor een bezoek aan de kathedraal. De kathedraal wordt beschouwd als een van de eerste katholieke centra uit de 17de eeuw in zuid Amerika en is gedeeltelijk uit vulkanisch steen opgebouwd. Aan de ingang van de 108m lange kathedraal staan studenten die tegen een kleine fooi een rondleiding verzorgen. Onze gids is zopas afgestudeerd in toerisme en weet ons heel wat te vertellen over de zilver en gouden kerk attributen die de kerk bezit. Net als in Lima vinden we hier een orgel uit Vlaanderen en een prachtige preekstoel, met een afbeelding van de duivel, onder de voeten van de prekende priester.

Op het dak van de kathedraal krijgen we een mooi zich van de Plaza de Armas met op de achtergrond de vulkaan Misti. Bij de laatste grote aardbeving in 2001, weet onze gids te vertellen dat een van de klokke torens volledig werd verwoest en daarbij meer dan 100 doden vielen. We nemen afscheid van onze charmante studente en gaan verder naar de Compañía gelegen op de ander hoek van de Plaza de Armas.

Het is een prachtige Jezuïetenkerk uit de 17de eeuw met schitterende gevel en een indrukwekkende barokke versiering. De kerk bezit een koepel die geïnspireerd is op de Sixtijnse kapel, heel mooi. Ook de kloostergang van de kerk is heel mooi met prachtige zuilen. Na het diner in een plaatselijk restaurant drinken we nog een tas coca thee in ons hotel en kruipen vanavond vroeg onder de wol.

Hotel : Tierra Viva Arequipa Plaza

Dag 7 Arequipa

Zondag 2 juni

Vandaag gaan we het klooster van Santa Catalina bezoeken het hoogte punt van ons bezoek in Arequipa. Dit klooster, dat sinds een dertigtal jaar voor bezoekers toegankelijk is, werd in 1579 gesticht door een rijke weduwe. Het is wellicht uniek in de wereld en vandaag leven er nog amper een 20 tal kloosterzusters. Op weg naar het klooster zien we een grote parade op de Plaza de Armas.

Politie, leger, jeugdbewegingen en fanfares marcheren er voorbij. Een Engelstalige gids wacht ons op aan de ingang van het klooster. Het klooster is een echte stad binnen de stad, met straten, pleintjes en overdekte wandelgangen. Het was lange tijd mode bij de rijke Spaanse families dat een van hun dochters het klooster intrad en als bruid van God een stevige bruidsschat meebracht natuurlijk. Na de rondleiding van een uur doen we de tour op ons eigen ritme nog eens over, zodat we uitvoerig foto’s kunnen nemen.

Als je in Arequipa bent mag je dit bezoek zeker niet missen. Na het bezoek hebben we nog ruim de tijd voor een Peruaanse pannenkoek vooraleer we de bus nemen om de omgeving rond Arequipa te verkennen. Onze eerste stop is de wijk Yanahuara in de bovenstad. Het is een van de aangenaamste woonwijken van de stad. Van de mirador krijgen we een schitterend uitzicht op de drie vulkanen en de stad. Even verder op krijgen we een in Valle de Chillinay y Volcanes een mooi zicht van de vallei van Arequipa. Via Sachaca en Tingo rijden we verder naar Huasacache Hunter waar we het koloniale huis van Manuel de Carbajal de stichter van Arequipa bezoeken. Onze laatste stop voor vandaag is Sabandia, een dorpje op 10 km van Arequipa, waar we de watermolen nog net voor sluitingstijd kunnen bezoeken. Rond zes uur zijn we terug in Arequipa waar in een van de beste restaurants van de stad gaan dineren, einde van een heel mooie dag.

Hotel : Tierra Viva Arequipa Plaza

Dag 8 Arequipa – Chivay – Yanque

Maandag 3 juni

Arequipa, ook wel de witte stad genoemd, gaan we vandaag verlaten en trekken richting Colca Valley. De Canon del Colca ligt zo’n 200 km ten noorden van Arequipa en is de op twee na diepste canon van de wereld. Om kwart na acht komt de bus ons ophalen en vertrekken we naar het stadje Chivay zowat het centrum van de vallei. Het is de bedoeling dat we twee nachten verblijven in het gebied zodat we wat meer tijd hebben voor een wandeling. Onderweg legt Peter, onze gids het verschil uit tussen de verschillende kameelachtigen die we gaan tegen komen op onze trip. De met zware wollen vachten getooide lama’s, vicuña’s en alpaca’s gedijen het best op de hoge en koude hellingen van de Andes. Deze dieren worden voornamelijk voor hun wol gehouden. De traditionele kleding van de bevolking van de Andes wordt ervan geweven en is tamelijk prijzig.

Langzaam klimt de bus naar 4000m en af en toe is er een stop voor het maken van foto’s. Ondertussen heeft Peter ons ook geleerd hoe we best hoogte ziekte kunnen tegen houden, namelijk door het kauwen van coca bladeren. Door de bladeren te kauwen samen met een stukje lipta, die als katalysator werkt, krijgen we de nodig sappen in ons lichaam die de hoogte ziekte enigszins tegenhoud. De coca ziet er uit als laurier blaadjes en smaakt een beetje naar spinazie. Rond de middag bereiken we het hoogste punt van onze rit 4910m.

Tot nu toe heeft niemand in de bus last van de hoogte. De tocht naar de Colca-kloof leidt vervolgens over droge hoogvlaktes, de puna, herkenbaar aan het gele gras en het feit dat er zelfs geen cactussen meer groeien. Het reservaat waar we vervolgens doorheen rijden, is afgebakend om de dieren die er hun habitat hebben te beschermen. Dat was nodig, omdat er in het gebied vicuña’s leven, de wilde variant van de alpaca’s, die met uitsterven werden bedreigd in de jaren 70′. Aangekomen in de prachtige lodge, kunnen we na het eten van een snack, onmiddellijk een mooie wandeling maken in de vallei, met een plaatselijke gids. Op het einde van de wandeling kunnen we nog wat relaxen in de hot springs van Yanque. Het water afkomstig van de vulkaan heeft zo’n 37 graden en is goed voor reuma patiënten.

Rond zes uur keren we terug naar de Lodge en het is ondertussen al flink donker. Met een lekker Peruaans biertje en een vleesschotel van alpaca ronden we deze prachtige dag af.

Hotel : Killawasi Lodge

Dag 9 Yanque

Dinsdag 4 juni

Cruz del Condor staat vandaag op het programma en voor veel reizigers vormt de Cruz del Condor (3500 m) met het uitzicht over de kloof een spectaculair hoogtepunt . Vanmorgen is het wel vroeg opstaan, om 6u30 worden we opgehaald aan onze lodge. De eerste kilometers van de route is de weg nog goed berijdbaar, eenmaal we het stadje Maca voorbij zijn is de weg erg hobbelig en stoffig. Er zijn onderweg een paar stops voorzien waar we prachtige foto’s kunnen nemen. De omliggende dorpen leven vooral van de landbouw, waarbij ze gebruikmaken van de indrukwekkende terrassen in dit gebied, die oorspronkelijk werden aangelegd door de Collagua’s (500 tot 1200 n.Chr.).

Onderweg wijst Peter ons de hangende graven aan van de Collagua’s. Deze graven liggen hoog tegen de berghellingen en zijn vanaf de grond nauwelijks zichtbaar. Even voor negen uur bereiken we Cruz del Condor. Veel condors, ook wel de heilige vogel van de Andes genoemd, hebben hier hun nesten tegen de wanden van de kloof gebouwd. Vanwege de frisheid van de vroege uurtjes en de ochtend wind waarop de condors zich kunnen laten meevoeren, is de kans om deze vogels te zien vliegen het grootst tussen 7u en 9u.

En of we condors zien, zeker een vijftien tal vliegen constant over de diepe kloof heen. Op de terugweg kunnen we de duizenden hectaren harmonieus ontworpen terrassen nogmaals bewonderen, werkelijk prachtig. Het weer vandaag net als de vorige dagen is prachtig, mooie blauwe hemel en zo’n 22 graden. Na onze lunch kunnen we wat rusten en rond drie uur gaan we de omgeving gaan verkennen maar dan op de rug van een paard. Precies om drie uur staan we klaar voor onze “horseback ride” in de omgeving van Yanque. Onze charmante gidse, Melodie en haar drie paarden zijn er ook reeds klaar voor. Voor ons is dit de eerste keer dat we zo iets gaan doen. Melodie, die overigens Franse is, verzekert ons dat alles wel veilig zal verlopen.

Haar Peruaanse paarden zijn heel rustig en gaan zeker niet opschrikken van de talrijke honden die hier in de buurt rond lopen. Na een paar instructies zitten we goed en wel in het zadel, klaar om te vertrekken. Ik moet eerlijk toegeven het begin voelt wat onwennig aan maar na een paar minuten kunnen we er enorm van genieten. Via het marktplein met zijn prachtige kerk opgetrokken uit het vulkanische sillar, rijden we het dorp uit. Melodie weet heel wat te vertellen over de lokale bevolking en landbouw van de streek. Veel jonge boeren verlaten het platte land en gaan hun vestigen in de steden, van de zo talrijke landbouw terrassen wordt er nog amper nog 5% gebruikt. Als Melodie ziet dat we paarden al wat beter onder controle kunnen houden, trekken we de hoogte in naar een verlaten kerkje waar we een mooi zicht krijgen van de Yanque vallei.

Van hieraf wordt het voor de paarden ook wat makkelijker wat we gaan nu terug in dalende lijn naar onze Lodge. Al bij al hebben we dat niet slecht gedaan voor de eerste, toch niet zo makkelijke rit, op een paard. We bedanken onze gidse en zijn toch blij dat we terug veilig op de grond staan. Het was voor ons een heel prettige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Nu ons wat gaan opfrissen en dineren, een mooie afsluiter van de dag.

Hotel : Killawasi Lodge

Dag 10 Yanque – Puno

Woensdag 5 juni

De prachtig gelegen Killawasi Lodge moeten we vandaag met spijt in het hart verlaten. Ondanks we deze morgen lang konden uitslapen waren we reeds om zes uur wakker. Op advies van Melodie, de gidse van gisteren, zijn we een kijkje gaan nemen op het marktplein van Yanque. Iedere dag komt de lokale jeugd hier dansen om precies 6u30 s’morgens. Waarom zo vroeg in de morgen, wel dit is net het moment dat de toeristische bussen hier halt houden op weg naar Cruz del Condor. In typische klederdracht dansen de jongens en meisjes hier een soort van verloving dans, heel mooi om mee te maken.

Net als iedere morgen is het fris maar de zon warmt al snel alles op naar een aangename 20°. Na het ontbijt hebben we nog even tijd om te genieten van ons mooi terras en de ochtend zon. Om elf uur checken we uit en nemen afscheid van onze charmante gast vrouw Rose Marie. De eigenaar van de lodge brengt ons naar het bus station in Chivay, wat een service. Onze bus vertrekt om 13u15, we hebben nog een twee uur om wat rond te kuieren in het stadje en de plaatselijke markt. Stipt op tijd vertrekt de bus, het is niet de luxe bus die we gewend zijn van vorige verplaatsingen, maar toch nog heel comfortabel. Ik denk dat we de beste plaatsen hebben op de bus, helemaal vooraan met meer been ruimte en een goed zicht op de weg. Het wordt een aangename trip en we genieten nog volop van de mooie vallei en de lagunes waar, volgens de begeleider van de bus, in het zomerseizoen flamingo’s te zien zijn. Op het hoogste punt van trip, bijna 5000m stoppen we nog even. Opvallend zijn hier de vele apachetas, torentjes van stenen die bewoners hebben opgestapeld voor de verering van hun voorouders. Op die hoogte worden toch een paar mensen in de bus geconfronteerd met misselijkheid en hoofdpijn. De beste remedie, die helpt, althans voor ons zijn de coca bladeren die we al hebben gekauwd vanaf het begin van de trip. Rond vijf uur stoppen we in Lagunillas waar zich een klein meer bevindt waar talrijke wilde vogels te zien zijn. Ik denk dat we wat laat zijn en de vogels al gaan vliegen zijn, niet een vogel krijgen we te zien. De omgeving op zich is wel mooi, met de zon die al aan het zakken is.

Stilaan wordt het donker en om kwart voor acht rijden we Puno binnen. Een taxi is geen probleem en om acht uur staan we al op de kamer. Nog wat eten en vlug ons bed in na een lange dag.

Hotel : Tierra Viva Puno Plaza

Dag 11 Puno

Donderdag 6 juni

Puno ligt op zo’n 3800m en dit hebben we vannacht wel gevoeld, het was een zeer koude nacht. Het weer ziet er vandaag niet zo goed uit als de afgelopen dagen, het is bewolkt en het heeft wat geregend. Om 9u30 nemen we de boot naar de drijvende eilanden van Uros op het Titicacameer. Het Titicacameer gaat door voor het hoogste bevaarbare meer ter wereld (3810 m), het ligt op de grens tussen Peru en Bolivia. Het meer heeft een oppervlakte van 8559 km2, waarvan 65 procent op Peruaans grondgebied ligt en de andere 35 procent tot Bolivia behoren. De eilanden die we gaan bezoeken liggen op ongeveer 5 km afstand en 25 minuten varen van Puno. Als het bootje aanlegt staat de lokale bevolking al klaar om ons te verwelkomen. Van onze gids krijgen we eerst een uitleg hoe de eilanden met behulp van riet, die in de baai van Puno groeit, werden opgebouwd.

De Uros, een inheemse groepering, waarvan de oorsprong ver voor het tijdperk van de Inca’s ligt, zijn de huidige bewoners van deze eilanden. Elk eiland wordt bewoond door dertig tot vijftig personen, die hun huizen en hun boten ook van totora-riet hebben gebouwd. Met zo’n rieten boot varen we van het ene eiland naar het ander. Het riet wordt hier zowat voor alles gebruikt, en zeker als voedsel, we hebben dit dan ook een keertje mogen proeven, niet echt slecht. De bevolking leeft gedeeltelijk van de visserij en de jacht op vogels maar ik denk zo te zien vooral van de toeristen. Door wat sjaals en kleine souvenirs te kopen, steunen we die lokale mensen toch een beetje. Met het weer hebben we minder geluk als vorige dagen, geen regen maar wel ijzig koud. Even na de middag zijn we terug in Puno waar we de 18 de eeuwse kathedraal even bezoeken. Na de middag brengen we nog een bezoek aan de torens van Sillustani die ongeveer 34 km ten noorden van Puno liggen. Met de bus ongeveer 45 minuten rijden. Het archeologische complex van Sillustani is gesitueerd aan de oevers van de lagune van Umayo en wordt beschouwd als een van de hoogst gelegen (hoger dan 4000 m) en meest indrukwekkende grafsteden van de wereld.

Maar vooral de hele omgeving is prachtig.
Opvallend zijn de chullpas, grote ronde en vierkante stenen torens. Deze torens werden ooit gebouwd door de Colla’s om de stoffelijke resten van hun meest vooraanstaande autoriteiten in te begraven. Volgens de gids werden de lichamen samen met voedsel, juwelen en andere bezittingen van de doden begraven. Op de terugweg naar Puno zijn nog prachtige terrassenbouw van pre-Incavolkeren zichtbaar. De belangrijke gewassen die er verbouwd worden zijn aardappelen en quinua (een inheemse graansoort), die we reeds verschillende keren hebben geproefd. Rond zes uur zijn we terug in Puno en maken op het marktplein nog een kleurrijke parade mee van wel vijf honderd kinderen. De koude dag ronde we af met een heerlijke soep van quinua gevolgd door een gebakken forel uit het Titicacameer.

Hotel : Tierra Viva Puno Plaza

Dag 12 Puno – Cuzco

Vrijdag 7 juni

De laatste lange busrit van onze Peru reis staat vandaag op het programma, van Puno naar Cusco zo’n 390km. Vanmorgen hebben we nog net tijd genoeg voor het ontbijt want kwart na zes komt de taxi ons ophalen. De Inka Express die ik heb geboekt vertrekt stip om 7.00 u. Het is een mooie toeristische bus met alle comfort, veel beenruimte en Engelstalige gids. Er staan zes stops op het programma, dit breekt het lange zitten op de bus. Ik moet zeggen we hebben ons geen minuut verveeld op de trip. We rijden bijna constant langs het Andes gebergte met heel mooie panoramisch vergezichten. Onze eerste stop is Pukara, waar we een piepklein museum bezoeken, waar we een goed bewaarde mummie uit de pre Inka tijd kunnen aanschouwen. Via de Raya pass (4335m) waar we ook heel kort even stoppen om wat foto’s te nemen rijden we door naar Sicuani.

Hier krijgen we ruim de tijd om van het heerlijk buffet te genieten. Het weer vandaag is totaal het tegenovergestelde als gisteren, heel veel zon en 24°. De volgende stop is Raqchi waar we midden in een volksfeest terecht komen. In Raqchi bezoeken we een belangrijke archeologische Inca site van de regio Cusco, met de bekende Tempel van Wiracocha. De Tempel had een enorme rechthoekige, twee verdiepingen tellende overdekte structuur, van 92m lang en 25m breed. Veel van de oorspronkelijke tempel staat echter niet meer recht, enkel het binnenste gedeelte.

Andahuaylillas is de laatste stop voor vandaag op 36 km van Cusco. Aan het centrale plein ligt een fraai jezuïetenkerkje, dat gebouwd werd in 1580. De gevel is vrij eenvoudig, maar binnen stuit je op een overdadig barok interieur met vergulde altaren, muurschilderingen, schilderijen en een veelkleurig plafond, wat het kleine kerkje de grootsheid van een kathedraal geeft. Het kerkje wordt ook wel de Sixtijnse kapel van Zuid Amerika genoemd, jammer dat we binnen geen foto’s mogen nemen. Wanneer we Cisco binnen rijden komen we in een chaotische verkeer situatie terecht. Overal zijn straat feesten en optochten aan de gang omwille van Corpus Christie. Met een half uurtje vertraging komen we bij het bus station aan waar we direct een taxi kunnen nemen naar het hotel. Vanavond eten we in het restaurant ‘Limo’ één van de beste restaurants van Cusco, met zicht op de Plaza de Armas.

Hotel : Tierra Viva Cusco Saphi

Dag 13 Cuzco

Zaterdag 8 juni

Cusco, de oude Inca hoofdstad en meest bezochte stad van Peru staat vandaag op ons programma. Na de lange busrit van gisteren slapen we vandaag eens lekker uit en kunnen we genieten van het ontbijt. Deze morgen gaan we eerst de excursies vereffenen die de volgende dagen op het programma staan en daarna gaan we naar het centrum.

Het centrum De Plaza de Armas is een schitterend plein dat wordt omgeven door verschillende historische bouwwerken. Aan de ene kant van het plein staat de prachtige kathedraal, geflankeerd door twee kerken. Aan de andere kant bevindt zich een imposante jezuïetenkerk. Aan de overige twee kanten staan koloniale gebouwen met zuilengalerijen waarin vele restaurants, bars en discotheken verscholen zitten. De Iglesia de la Compañía de Jesús wordt ons eerste bezoek op de Plaza de Armas. De indrukwekkende kerk werd gebouwd in 1571 op de overblijfselen van Amarucancha, het paleis van de Inca Huayna Capac. De gevel is rijkelijk bewerkt in de Andijnse barokstijl en gedecoreerd met torentjes. Heel makkelijk zijn de plaatselijke gidsen die hun diensten tegen een heel schappelijke prijs aanbieden. Ook hier in de la Compañía kerk maken we daar gebruik van. De gids wist ons te vertellen dat er een ton goud werd verwerkt in het hoofd altaar. Als we buiten komen zijn er op de Plaza oude traditionele Inca dansen aan de gang. De kathedraal, die we vervolgens bezoeken neemt de meest prominente plek aan het plein in. Aan de de hand van de gratis audio gids komen we heel wat te weten over de kerk. De kerk werd gebouwd in 1564 boven op het paleis van de Inca Wiracocha. De kathedraal staat dan ook op een verhoogd plateau dat via trappen bereikbaar is. Zowel binnen als buiten overheerst de renaissancestijl. Binnen is veel houtsnijwerk in ceder- en elzenhout. Ook hangt er een groot aantal schilderijen van de Cuscoschool. Een opvallen schilderij is het laatste avondmaal waar heel duidelijk op tafel een bord staat met een cuy ( cavia) , nu nog steeds een delicatesse in Cisco. Ondertussen krijgen we een beetje honger en gaan het chocolade museum gaan bezoeken waar we een lekker stuk chocolade cake eten. De Koricancha wordt ons laatste bezoek voor vandaag.

Het was de voornaamste aan de zonnegod gewijde tempel in Cusco en daarom waren de binnenwanden geheel bedekt met goud. De Spanjaarden bouwden in 1534 een dominicaanse kerk en klooster boven op de oorspronkelijke constructie. Ook hier maken we gebruik van een plaatselijke privé gids die heel wat te vertellen heeft over de nog resterende Inca tempel. Het voor vandaag wel genoeg geweest en via de pittoreske wijk San Blas en de Hatun Rumiyoc keren we terug naar het hotel. Trouwens in dit schitterend Incastraatje is het dat we de beroemde steen met twaalf hoeken kunnen bekijken

Hotel : Tierra Viva Cusco Saphilo

Dag 14 Machu Picchu

Zondag 9 juni

Uiteindelijk is het zo ver, vandaag staat de zwaarste dag voor de boeg, ”op weg naar Machu Picchu” een dag wandeling van 12km. De wekker loopt af om vijf uur, na het ontbijt worden we opgehaald en naar het station gebracht van Cusco. Hier moeten we eerst de bus nemen naar een geïmproviseerd station net voor Ollantaytambo, dit omdat het traject tussen Cusco en Ollantaytambo door de hevig regen van deze zomer onderbroken is. Nu Perurail heeft alles perfect geregeld en rond negen uur zitten we op de trein richting Manchu Picchu. Via de Valle Sagrado en Ollantaytambo volgt de spoorlijn nu de rivier Urubamba. Verder zien we ook de besneeuwde berg La Verónica (5750 m) toch wel een spectaculaire tocht.

De trein zit goed vol en op kilometer 104 zijn wij de enige die uitstappen voor de trail. Daar staat onze privé gidse Carolina ons op te wachten. Normaal zijn de groepen groter dan twee personen, maar we hebben geluk dat we alleen zijn. In tegenstelling tot voorheen is het niet meer mogelijk om een Inca-trail op eigen houtje te ondernemen. De overheid heeft deze maatregel genomen nadat er brand was uitgebroken bij Machu Picchu. Bovendien bleek dat de trekkers op hun tocht veel afval achterlieten. Onmiddellijk nadat we de rivier zijn overgestoken moeten we door een eerste checkpoint waar ze grondig onze reispas controleren. De eerste drie uur van de trail zijn behoorlijk lastig, en daarbij lopen we constant in de brandende zon. Ja 12 km lijkt niet veel, maar je mag niet vergeten dat we constant klimmen en de lucht hier zeer ijl is daar we op grote hoogte zitten. Toch doen we het niet slecht want we halen een groepje toeristen in die twee uur voor ons gestart zijn.

Onze lunchbox eten we op in Wiñaywayna. De plek dankt de naam Wiñaywayna (‘voor altijd jong’) aan de archeoloog Julio C. Tello, die de naam bedacht naar aanleiding van een prachtige orchidee die het hele jaar bloeit. Het is er heel mooi en we hebben de site helemaal voor ons alleen. Als we wat bijgekomen zijn gaan we er terug tegenaan voor een drietal uur tot aan de zonnepoort Inti Punku.

Van hieruit krijgen we een eerste zicht op Manchu Picchu. De eerste foto’s worden genomen, het is een adembenemend uitzicht. Nog een uurtje naar beneden, en rond 17u staan we aan de ingang van de site. Nu hoeven we, na een niet te onderschatten trail, enkel nog de bus te nemen naar het stadje Aguas Calientes waar ons hotel zich bevindt. Na het diner kruipen we om acht uur in bed en slapen onmiddellijk in ondanks het helse lawaai van de naast het hotel gelegen rivier.

Hotel : Terrazas del Inca B&B

Dag 15 Machu Picchu

Maandag 10 juni

Het echte bezoek aan Machu Picchu is voor vandaag, na een goede lange nacht rust zijn we er klaar voor. Om zes uur kunnen we gaan ontbijten en een half uurtje later komt Carolina ons ophalen. Even na zeven uur staan we aan de ingang van Mac hu Picchu. Het is een prachtige dag, weinig wolken en een aardige temperatuur ( 22°), ideale omstandigheden voor het maken van foto’s.

Volgens Carolina ligt Machu Picchu op een hoogte van 2350 m in de Ceja de Selva, het overgangsgebied van het Andesgebergte naar het junglegebied dat nog zo goed als onontgonnen is. De oude stad is gebouwd tussen 1460 en 1470 en omvat ongeveer tweehonderd gebouwen. De meeste daarvan deden dienst als woningen, maar er zijn ook tempels, opslagplaatsen en andere openbare gebouwen. Er woonden destijds vermoedelijk ongeveer 1200 mensen in en rond de stad. De functie van de stad is niet helemaal duidelijk en daaromtrent wordt er nog steeds druk gespeculeerd. Het archeologische complex dat de stad Machu Picchu vormt bestaat uit twee sectoren: een agrarisch deel en een stedelijk deel.

Het agrarische deel bestaat uit terrassen die tegen de hellingen aanliggen. Deze terrassen dienden in de tijd van de Inca’s twee doelen, namelijk om gewassen op te verbouwen en om erosie van de berg door regens tegen te gaan. Dankzij de terrassen zakt het water geleidelijk weg in plaats van snel langs de hellingen naar beneden te stromen en de bovenlaag van de aarde en de planten mee te sleuren. Die terrassen kunnen we bij de huidige ingang van Machu Picchu heel goed zien.
Onderaan bevinden zich de woningen en de tempels. We nemen ongelofelijk veel foto’s, maar geleidelijk stijgt ook het aantal toeristen zodat het wat moeilijker wordt voor het maken van foto’s. Momenteel zouden zowat 2500 toeristen per dag de oude tempelstad Machu Picchu bezoeken.

Rond 11u nemen we afscheid van onze charmante Peruaanse Carolina. Nu hebben we nog tijd genoeg om wat rond te kuieren in de stad met de adembenemende ligging binnen het prachtige berglandschap. Stilaan wordt het tijd om terug te keren met het busje naar Aguas Calientes. Daar nemen we de trein terug richting Cusco, waar we rond 21u aankomen. Eind van een indrukwekkende dag waar we zo lang naar uitkeken.

Hotel : Tierra Viva Cusco Saphi

Dag 16 Cuzco

Dinsdag 11 jun

Gisteren zijn we wat laat gaan slapen, maar vandaag kunnen we gelukkig uitslapen. Na het ontbijt bezoeken we vandaag ”De Valle Sagrado”. De Valle Sagrado (Heilige Vallei) strekt zich uit van het stadje Pisac, langs Calca, Yucay en Urubamba tot aan Ollantaytambo. Het busje komt ons ophalen om 8u30, de dag wordt beslist niet zo lastig als de vorige. De zon is ook al van de partij. Op de de bus krijgen we echter te horen dat het traject voor vandaag is gewijzigd. Pisac is niet te bereiken doordat de brug net voor het stadje is onderbroken. Dus onze eerste stop voor vandaag is het stadje Chinchero (3772 m) dat ligt aan de weg van Cusco naar Ollantaytambo. Het ligt duidelijk hoger dan de Valle Sagrado op de hoogvlakte Pampa de Anta. Eerst bezoeken we een lokale gemeenschap die op een hoger gelegen deel van Chinchero leeft. Heel vriendelijke mensen waarbij we, op een ludieke manier, wat uitleg krijgen over hun producten die ze vervaardigen.

Ze zijn echter totaal niet opdringerig om ons iets te verkopen. Van daaruit rijden we het stadje binnen van waar we mooi zicht krijgen van omliggende landbouw terrassen in de bergen. Vanwege de hoogte krijgen we ook een prachtig zicht over een aantal sneeuw toppen van de Andes. Chinchero was in de tijd van de Inca’s een belangrijk stadje. Er is echter veel vernield door de soldaten van Manco Cápac na de verloren strijd rond Cusco. Tot slot bezoeken we nog het katholiek kerkje van 1607. Het middagmaal is voorzien in Urubamba Het dorp Urubamba ligt in het hart van de Valle Sagrado en heeft een aangenaam klimaat vanwege zijn ligging in het dal en aan de rand van het tropisch regenwoud. Vandaar dat het ook wel de ‘Perla del Vilcanota’ (parel van de Vilcanotarivier) wordt genoemd. Tot slot bezoeken we nog Ollantaytambo. Ollantaytambo (2700 m) wordt geflankeerd door een immens archeologisch complex.

Rond het dorp zijn terrassen uitgehouwen door de Inca’s. Na de voorbije dagen mogen we opnieuw wat klimmen via een steile trap komen we eerst bij de Tempel van de tien Vensters, zo genoemd vanwege tien trapezevormige nissen. Verder naar boven staat de Tempel van de Zon, opgetrokken uit roze granietsteen. De stenen voor deze tempel werden uitgehakt uit rotsen die 4 km verder liggen, aan de andere kant van de rivier. De stenen werden met behulp van honderden mannen en lama’s versleept, onvoorstelbaar hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. Tijd om terug te keren naar Cusco om nog een avond wandelingetje te maken.

Hotel : Tierra Viva Cusco Saphi

Dag 17 Cuzco

Woensdag 12 juni

Ja, stilaan loopt het op zijn einde, vandaag onze laatste volledige dag in Cusco. Net als gisteren wordt het een rustig dagje. Eerst op het gemak ontbijten en daarna, rond 9 u vertrekken we naar Maras, een dorpje op ongeveer 48 km van Cusco. Het was belangrijk in de koloniale tijd, toen Peru nog bestuurd werd door een onderkoning die zich omringde met een grote groep edelen. Dat is te zien aan de kerk en de grote huizen die in de voorgevel nog steeds de familiewapens tonen van de inheemse edelen die er gewoond hebben. Niet ver van Maras ligt het dorp Moray. Dit dorp was in de tijd van de Inca’s een belangrijk centrum van landbouw experimenten.

Zo zijn er onder andere concentrische terrassen aangelegd in plaats van rechte, het is eens iets anders. Dit was voor de Inca’s een ideale plek om te experimenteren met plantensoorten op verschillende hoogten. Volgens de plaatselijke gids is er een hoogte verschil van meer dan 150 m, en kan het temperatuurs verschil zo’n 10° bedragen tussen het hoogste en laagste terras. Op de terug weg stoppen we nog bij de zoutvelden van Maras die op 10 km van het dorp vandaan liggen. De velden werden al geëxploiteerd tijdens Inca periode. Het betreft hier zout water dat uit de grond stroomt en plassen vormt die opdrogen in de zon en het zout afzetten aan de oppervlakte.

Dat zout wordt verzameld en op de lokale markt verkocht. Om 2u30 staan we terug aan het hotel en beslissen voor er nog een laatste stukje aan te breien. Met onze toeristische pas die we een paar dagen geleden kochten kunnen we nog een paar sites in de buurt van Cisco bezoeken. Op Plaza de Armas nemen we een taxi die ons langs vier sites gaat brengen. De eerste site Sacsayhuamán bevindt zich 2km ten noordoosten van de stad. Het complex van Sacsayhuamán beslaat een totale oppervlakte van ruim 3000 ha. Het omvat tweehonderd archeologische plaatsen, waarvan het fort de bekendste is. Dit fort is bijzonder fotogeniek vanwege de langgerekte Inca muren die op drie platforms boven elkaar evenwijdig door het landschap kronkelen. De onderste stenen van het fort zijn gigantisch, de zwaarste weegt wel 140 ton. De stenen zijn waarschijnlijk afkomstig van een rotswand die 3 km van het complex ligt. Hoe de Inca’s deze stenen destijds hebben kunnen verplaatsen en de vormen precies aan elkaar hebben weten te passen, blijft natuurlijk giswerk.

Vanboven op Sacsayhuamán hebben we een mooi overzicht op de stad Cisco. Onze taxi chauffeur staat ons op te wachten na ons bezoek, aan dit indrukwekkend complex waar binnen enkele dagen het feest van Inti Raymi (het feest van de zon) plaats vindt. Verder brengt hij ons nog naar de, voor mij althans, minder interessante sites van Qenko, Pukapukara en Tambomachay. Onderweg naar het hotel stopt hij nog even bij de Christo Blanco, een negen meter hoog, Christus beeld die neer kijkt over de stad. Vanavond is onze laatste avond in Peru en we willen in schoonheid afsluiten door nog een keertje goed te gaan dineren in restaurant Limo.

Hotel : Tierra Viva Cusco Saphi

Dag 18 Cuzco – Lima – Madrid – Brussel

Donderdag 13 juni

Ziezo het zit er op deze middag vertrekt onze vlucht om 15u35 naar huis. We genieten nog een laatste keer van ons ontbijt en hebben daarna nog wat tijd om naar de Plaza de Armas te gaan. Vandaag beginnen daar reeds de festiviteiten naar aanleiding van het feest van de zon. Het is een prachtige parade van de allerkleinsten. Wat een mooie kleurrijke afsluiter, alle kleuters zijn getooid in typisch Peruaanse klederdracht en voeren talrijke dansen uit. Zo’n gigantische organisatie hebben we nog nooit mee gemaakt, na bijna drie uur parade is het einde nog niet in zicht. Jammer maar wij moeten er vandoor. Om 13u30 komt de taxi ons ophalen en in twintig minuten staan we in de luchthaven.

De vlucht van LAN Airways vertrekt op tijd naar Lima en komt zelfs even voor tijd aan. Heel raar maar in Lima moeten we onze koffers afhalen en terug inchecken bij Iberia. Het verder verloop van de reisweg verloopt vlekkeloos en rond 21u30 zijn we veilig en wel terug thuis.

Dag 19 Brussel

Vrijdag 14 juni

Gelukkig terug thuis, ons Peruviaans avontuur is afgelopen. Peru heeft ons weten te bekoren, vriendelijke en behulpzame mensen. De Inca cultuur heeft toch wel wat indruk op ons gemaakt. Op geen enkel ogenblik hebben we ons bedreigd gevoeld. Voor ons is alles heel goed verlopen, Peru is heel zeker een aanrader.