Noorwegen 2008

Dag 1 zaterdag 7 juni

Deze morgen, zijn we om 2u30 vertrokken, richting Frederikshavn in Denemarken.
We hebben een lange rit voor de boeg, 1143 km.
De kilometerstand van onze nieuwe Prius staat op 5960 km.
Gisteren heeft het een ganse dag flink geregend en het regent nog steeds.
We rijden goed, bijna geen verkeer.
Het stopt met regenen vanaf het moment dat we Nederland binnenrijden.

Om 7u houden we onze eerste stop. We eten buiten onze boterkoekjes op. Koud is het niet.
Om 12 u zijn we al een flink stuk in Denemarken en we houden onze 2de stop.
Het is zeer warm. We genieten van ons slaatje dat lekker koel gebleven is in de koelbox die Ivan van Wendy gekregen heeft voor zijn vaderdag. Om 14u3O komen we aan ons hotel in Frederikshavn.
Onze gps heeft goed werk geleverd vandaag. We logeren in hotel Herman Bang.
De kamer en badkamer zien er nieuw uit. Alles is zeer modern en netjes en we hebben een groot bed.
Het stadje ligt er verlaten bij. Er is een mooie verkeersvrije winkelstraat, maar al de winkels zijn gesloten.
We zijn ook gaan zien waar we morgen moeten inschepen, moe van het lange rijden beslissen we om vanavond vroeg onder de wol te kruipen.

Hotel : Herman Bang

Dag 2 zondag 8 juni

Deze morgen zijn we iets na 6u opgestaan.We hebben redelijk goed geslapen ondanks het vele lawaai op straat.
De ganse nacht hebben we met het venster open geslapen want het was redelijk warm op de kamer.
Na een heel lekker ontbijt zijn we om 8u vertrokken.
Ivan krijgt een berichtje van de dochter voor zijn vaderdag.
We varen met Stena line.
Om 10 u varen we weg uit Frederikshavn. Het is zeer warm maar ook veel wind.
Deze middag hebben we een lekker buffet gehad. We hadden een goede plaats aan het venster.
Na een lange vaart door de Oslo fjord kwamen we om 18u45 aan in Oslo.
Gelukkig hadden we de gps bij zodat we zonder veel moeite aankwamen in Best Western hotel.
Na een avondwandeling naar het Koninklijk Paleis zijn we moe maar voldaan in ons bedje gekropen.

Hotel : Best Western Anker Hotel

Dag 3 maandag, 9 Juni 2OO8

Terug vroeg uit de veren. Vertrek om 7u45. Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg.
We zijn nog maar net vertrokken en we zien een eland langs de kant van de weg. Eerst dachten we dat het een houten beeld was, maar toen die terug in de bossen sprong hadden we echt allebei verschoten. Stel je voor dat die op onze auto was gesprongen.
Onze eerste stop is in Heddal. Daar bezoeken we de grootste staafkerk van Noorwegen.
Dan rijden we door naar Rjukan. Rjukan is de naam van een plaats in de gemeente Tinn in de provincie Telemark in Noorwegen. Met de uit 1928 daterende Krossobanen, de eerste kabelbaan in Europa, gaan we naar een hoogte van 886 m boven de zeespiegel. Van daaruit hebben we een prachtig uitzicht over de 495 meter lager gelegen stad, en over de Gaustatoppen, de hoogste berg van de provincie Telemark . Terug beneden eten we onze picknick op.
Van daaruit gaan we naar Dalen. Daar bezoeken we het Dalen hotel, één van lands mooiste hotels volledig in hout opgetrokken.
Tussen Brokke en Suleskar nemen we een prachtige toeristische route, de Suleskarvegen. We rijden door een adembenemend mooi stukje natuur. Het is onbeschrijfelijk. prachtige meren,  bedekt met smeltend ijs, bergtoppen bedekt met sneeuw en een helblauwe lucht.
Om 17u15 komen we aan in Sirdal Hoyfjellshotell. Een mooi hotel, prachtige kamer.
Vanavond eten we lamsvlees, zonder wijn want de wijn is echt duur.
Vanavond kruipen we terug op tijd onder de wol.

Hotel : Hoyfjellshotel Sirdal

Dag 4 dinsdag, 1O juni 2OO8

Terug vroeg opgestaan, om 7u ontbijt. Een paar boterhammen meegenomen voor onderweg. We zien dat iedereen dat hier doen . Om 8u vertrek, want we willen vandaag een wandeling maken naar de Kjeragbolten, een 5 m³ grote steen die tussen twee rotsen is ingeklemd en die 1000  meter boven de Lysefjord ligt.
Vandaag vertrekken we met een beetje regen. Hier en daar zien we een streepje blauw en we hopen dat het overblijft. Het is 30  min rijden naar Øygardsstølen, een restaurant met een prachtig uitzicht over de Lysefjord en tevens het vertrekpunt van de wandeling. Maar helaas, daar aangekomen begint het te gieten. We besluiten om een beetje te wachten maar het gaat niet over. Alles is potdicht.
Dan maar een beetje rondrijden en wachten tot 2u om in te schepen voor een cruise in de Lysefjord van Lyseboth naar Forsand.
Omstreeks 18u kwamen we aan in de Preikestolhytta, een jeugdherberg met mooi uitzicht op een meer.
Het regent nog steeds, jammer. We eten worstjes en aardappelen. Niet goedkoop, niet veel, maar wel lekker.

Hotel : Preikestolhytta

Dag 5 woensdag, 11 juni 2OO8

Zalig geslapen in ons stapelbed in het piepkleine kamertje.
Het weer ziet er nog steeds niet goed uit.
Vandaag staat de Preikestolen op het programma. Het is een klif, dat 605  meter boven de Lysefjorden uitsteekt. Het is een belangrijke bezienswaardigheid in het westen van Noorwegen en biedt een spectaculair uitzicht over fjorden en Bergen.
We besluiten om toch te vertrekken. We zijn niet alleen. Velen trotseren het weer. We zwoegen ons omhoog langs steile berghellingen vol met rotsen. Ik klauter soms op handen en voeten omhoog. Het is glad want af en toe regent het.
Na 2u30 bereiken we de top. Het uitzicht is prachtig maar de weergoden willen niet mee. Het is aan het gieten zodat we na het nemen van een paar foto’s besluiten om terug te keren. Een lange maar voor mij moeilijke weg naar beneden. Ik begin overal pijn te krijgen, mijn knieën en mijn heup.
Na een goed 5 uur komen we terug aan de jeugdherberg.
Na wat droge kleren aangetrokken te hebben vertrekken we richting Stavanger.
Stavanger is het centrum van de olie-industrie. Het is samen met Liverpool gekozen tot culturele hoofdstad van Europa voor 2008.
We overnachten in het St. Svithun Hotel. Het is een hotel dat bij een universitair ziekenhuis hoort.
De kamer is modern, nieuw en kraaknet. Vanuit ons kamer zien we een helikopter landen.
Na een vlugge douche nemen we de bus richting centrum Stavanger.
Daar eet Ivan een heerlijke zeevruchten pizza en ik één met tonijn. Overheerlijk.

Hotel : St. Svithun hotel Stavanger

Dag 6 donderdag, 12 juni 2OO8

Na een heel lekker en verzorgd ontbijt in ons ziekenhuishotel vertrekken we voor een lange rit met 3 overzetten richting Bergen.
Eerst nemen we de veer richting Tau. Een boottocht van 35 min. Het is heerlijk op het dek uit de wind.
We nemen de Ryfylkevei, een weg langs de Boknafjord. In Hhelmeland nemen we de veerboot naar Nesvik.
We rijden langs idyllische fjorden, prachtige uitzichten met sneeuw bedekte bergen.
We stoppen aan de Lätefoss waterval. Het is een enorme watermassa is zich splits in 2 stromen. s’Middags picknicken we aan de oevers van een prachtige fjord. Het is heerlijk.
In Brimnes nemen we de veerboot naar Bruravik.
We nemen nog een paar foto’s van de Steendallfossen, terug een zeer indrukwekkende waterval.
Omstreeks 18 u zijn we in Bergen. Na ingecheckt te hebben in het Steenhotel, een prachtig oud herenhuis verkennen we de prachtige havenstad Bergen. We eten er een overheerlijke vissalade.
We besluiten om met de Floibanen omhoog te gaan. Van daaruit hebben we een prachtig uitzicht over de stad Bergen.
Omstreeks 1Ou3O zijn we terug aan het hotel waar we als een blok in slaap vallen.
KM stand 2O75

Dag 7 vrijdag, 13 juni 2OO8.

Na ons ontbijt in een prachtig oud restaurant zetten we koers naar Flam.
Het is een korte rit.
Terug zijn de weergoden ons niet welgezind.
Aangekomen in Flam begint het terug te regenen zodat we besluiten om direct naar het Aurlland Fjordhotel te rijden.
Het is een prachtig hotel. Vanuit onze kamer hebben we een schitterend uitzicht op een fjord.
De zon komt te voorschijn en we maken er een wandeling.
Gans boven de bergen is er een nieuw uitzichtpunt. We beslissen om naar boven te rijden.
Het is een steile kronkelende weg met magnifieke uitzichten over de Auerlandfjord. Van op het uitzichtpunt hebben we een geweldig uitzicht. We rijden nog een eind de bergen in. Er ligt nogveel sneeuw.
s’ Avonds eten we een goed buffet, 165 kronen, en drinken we voor het eerst een biertje. 50 kronen voor een halve liter bier. De prijzen vallen hier nog mee.
De gerookte zalm laat zich smaken.
We maken nog kennis met een Hollands koppel die Noorwegen met de fiets verkennen.
Km 23O3

Dag 8 zaterdag, 14 juni 2OO8

Vandaag opgestaan met miezerig weer, lage bewolking, echt niet goed.
Na een lekker ontbijt, gaan we vandaag terug naar Flam om er met de Flambanen te rijden.
De Flambanen is de spannendste en uniekste treinreis in Scandinavië. Het treintje overbrugt een afstand van 20 km en een hoogteverschil van 865 meter.
Aangekomen in Flam trekt de hemel open en de zon komt te voorschijn Heerlijk.
Tijdens de rit tussen Flam en Myrdal hebben we een prachtig uitzicht over de ruige en schitterende natuur. De trein stopt aan een reusachtige waterval. Er speelt prachtige muziek en er dansen twee meisjes.
We keren te voet terug. 21 km wandelen we door schitterende natuur. 5 km voor het eind verschijnen er achter ons dreigende zwarte wolken. Nog geen 1O min later begint het te gieten. Gelukkig waren we juist aan een huisje en konden we onder een afdakje schuilen. Na een half uurtje konden we onze wandeling verder zetten.
Na een deugddoend buffet in het hotel zijn we uitgeput in slaap gevallen.

Dag 9 zondag, 15 juni 2OO8

Vandaag om 6u op. Helderblauwe hemel, het weer ziet er goed uit.
Om 8u varen we van Gudvangen naar Kaupanger door de wereldberoemde Naerayfjord, die op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat en door de Sognefjord.
Het is schitterend. De weerkaatsing van de bergen in het water is prachtig.
Om 10u komen we aan in Kaupanger waar we koers zetten naar het nationale park jostedalsbreen, waar de op een na grootste gletsjer van Europa van dichtbij meemaken.
We varen er met een klein bootje naar toe. En na een kleine wandeling over rotspartijen komen we aan een geweldige ijsmassa. Echt de moeite om dat te mogen zien.
Omstreeks 16u3O komen we moe maar voldaan van die geweldige dag aan in Sogndal, in het Hofslund Fjord Hotel. Een prachtig oud gebouw met terug een schitterend uitzicht over een fjord. De kamers en de badkamer zijn zeker aan vernieuwing toe. Maar het hotel heeft knusse zitruimtes en een restaurant met schitterend uitzicht. Na een heerlijk buffet en een klein avondwandelingetje kruipen we moe in ons bedje.
km 2475

Dag 1O maandag, 16 juni 2OO8

Vandaag lekker lang geslapen. Voor de eerste maal hebben we geslapen tot 6u45.
Na terug een heel lekker ontbijt vertrekken we richting Geiranger
We nemen de toeristische route van Gaupne naar Lom en van Grotli naar Geiranger.
De weg slingert zich omhoog tot een hoogte van 1400 meter. We rijden door een van de fraaiste bergstreken van Noorwegen. We rijden door de zeer eenzame streek Reinheimen, de ongenaakbare schoonheid van het Nationale Park Jotumheimen, met de hoogste toppen van Noorwegen (2472 en 2469 m hoog)
Het is werkelijk een adembenemende rit.
s’Middags hebben we terug een zeer mooi plekje gevonden om te picknicken.
Na de middag komen we aan in Geirangerfjord, één van Noorwegen drukst bezochte toeristische attractie.
Ook de Geiranger staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. We maken er een cruise op de 2O km lange fjord met zijn beroemde watervallen de zeven zusters, de Bruidsluier en de vrijer.
Het zonnetje schijnt en het is prachtig.
We overnachten in het zeer mooie grande Fjord hotel. Vanuit de kamer hebben we een grandioos uitzicht op de Geiranger. We blijven hier 3 nachten. Na een uitstekend buffet genieten we vanuit onze kamer van het fraaie uitzicht.
Het was een wondermooie dag.

Dag 11 dinsdag, 17 juni 2008

Vandaag op het gemak ontbeten. Voor het eerst waren er croissants. Een paar meegenomen voor de
picknick. Heel lekker en uitgebreid ontbijt.
Vandaag staat de gletsjertong van de Briksdalsbre op het programma. Na een rit van 2u, met verscheidene stops om effen een foto te nemen van de prachtige natuur en ook van een cruiseschip kwamen we aan in
Briksdal. Briksdalsbreen is een gletsjertong die bereikt wordt via een voetpad die langs watervallen en bruisende beken loopt. Een prachtige wandeling.
De Briksdalsbreen is een gletsjertong van de Jostedalsbreen, het grootste gletsjerveld van Europa en beslaat een oppervlakte van 115O km. De dikte van het ijs wordt geschat op 400 m.
Omstreeks 18u waren we terug in het hotel.
De dag afgesloten met een heel lekker buffet met o.a. gerookte en gestoomde zalm, schapenbout met gratinpatatjes, fruit en taart en thee.

Dag 12 woensdag, 18 juni 2OO8

Vandaag houden we het rustig.
Geen lange autoritten of moeilijke wandelingen.
Na een lekker ontbijt, gaan we te voet naar Geiranger centrum.
We hebben geluk vandaag. Het ene na het andere cruiseschip legt aan in Geirangerfjord, Thomson Celebrities, Queen Victoria Cunard, Costa Mediterranea en de Hurtigruten.
Het is een drukte van jewelste. Al die mensen worden met kleine bootjes aan land gebracht, waar autobussen op hen wachten voor de een of andere excursie. Van op de kade kunnen we alles volgen.
In de plaatselijke sportwinkel kopen we voor ons beiden een mooie polar van het merk Berghans.
Niet goedkoop, maar we zullen er veel deugd aan hebben.
Rond 14u komen we terug aan het hotel waar we van op ons terrasje alles goed in de gaten kunnen houden.
Het is een wirwar van boten. Kano’s motorbootjes, kleine vissersbootje, de fjordschepen, varen tussen die grote cruiseschepen.
Het zonnetje schijnt en het is heerlijk.
Deze avond terug een heerlijk buffet.
Het buffet is hier echt wel een aanrader.

Dag 13 donderdag, 19 juni 2OO8

Vandaag ons laatste lekker ontbijt in het Grande Fjord hotel.
Nog een laatste stop met zicht op de Geiranger en vertrekken we richting Alesund.
We nemen de overzet van Eidsdal naar Linge.
Alesund zou de leukste stad van Noorwegen zijn.
Het is vandaag terug een miezerig weertje.
Met een toeristisch treintje verkennen we eerst de stad. Vanaf een uitkijkpunt hebben we een prachtig zicht over tal van eilandjes, de overweldigende Alpen van Sunnmöre en de Atlantische Oceaan.
Het is een zeer kleurrijke stad. Na een wandeling vertrekken we naar Molde.
De tweede overzet is van Vestnes naar Molde ongeveer 35 min.
Molde is de hoofdstad van de provincie More og Romsdal. Molde is bekend als rozenstad.
In de tweede wereldoorlog was Molde gedurende enkele dagen de hoofdstad van Noorwegen.
Na een korte stads verkenning nemen we onze intrek in hotel Molde. Het is een oud gebouw dat gerestaureerd werd, en het eten is hier lekker.
Ik eet een overheerlijke viswok met saffraanrijst en Ivan een hamburger met frietjes.
km 3114

Dag 14 vrijdag, 20 juni 2OO8

Het zonnetje schijnt en de hemel is helderblauw.
Vandaag een lange rit voor de boeg. We rijden via Kristiansund naar Steinkjer zo’n goed 4OO km.
We nemen de adembenemende Atlanterhavsveien (Atlantische weg), is een route van 8,3 km met 8 bruggen die loopt van Averey tot Eide. Er worden diverse eilanden met elkaar verbonden en het hoogste
stijgingspercentage op de route is 8%.
We moeten terug 2 overzetten nemen. De eerste is van Bremsnes naar Kristiansund en de tweede van Kanestraum naar Halsa.
Omstreeks 4u bereiken we het chique Tingvold Park Hotel in Steikjer.
De kamer is groot en in Engelse stijl, we hebben een grote verzorgde badkamer. We kunnen ook gratis koffie en thee drinken.
Het is nog vroeg en we trekken richting centrum.
We eten er een lekkere spaghetti bolognese en drinken elk een bier van 0,5 liter. De prijs valt hier nog mee, 49 kronen voor een glas bier.
km 35OO

Dag 15 zaterdag, 21 juni 2008

Na een goed ontbijtbuffet vertrekken we om 8u45 richting Rognan. Het is een lange rit
Rond 16u zijn we aan de poolcirkel. De poolcirkel is aangegeven door een groot koepelvormig gebouw, het Polarsirkelsenteret. We posten er een briefkaart, naar onszelf, die krijgen hier een speciale poststempel en kopen hier ons poolpaspoort We nemen er een paar foto’s en we rijden door naar Rognan. We logeren 2 nachten in het Norlandia Rognan Hotel.
Het is een duur hotel gelegen aan de Saltfjord. De inkom ziet er prachtig uit, en vanuit het restaurant kijkt men uit op de fjord. Maar de kamers zijn niet zo fraai, ongezellig en het tapijt is vuil. Vanuit de kamer hebben we zijdelings een beetje uitzicht op de fjord.
Het is tot nu toe ons duurste hotel, en daarom verwacht je er veel van. Er was ook met de prijs van de kamer enig onenigheid. De receptioniste was ook niet bepaald vriendelijk.
S’Avonds hebben we een driegangen menu gegeten. Het eten was lekker. Een bloemkoolsoep, zalm met aardappelen en een crème met karamelsaus. De bediening liep een beetje in het honderd.

Dag 16 zondag, 22 juni 2008

Vandaag is het terug een rustige dag.
Na het ontbijt, het was terug buffet, zijn we naar het Nationaal park Junkerdal gereden, zo’n 35 km rijden van Rognan.
Het is een miezerig weertje, bewolkt en af en toe wat regen. We hebben er een boswandeling gemaakt en van de prachtige, ruige natuur genoten en héél wat frisse lucht ingesnoven
We zijn voor het ogenblik op het hoogste punt van onze reis, en vanaf morgen keren we terug huiswaarts.
Volgens het weerbericht zou het om 18 u moeten opklaren en vanaf 24u zou de zon moeten schijnen,
We hopen dat het waar is want we zouden nog heel graag foto’s willen maken van de middernachtzon.
Vanavond is er een buffet. Deze keer is het buffet maar gewoontjes. Aardappelen op verschillende manieren klaargemaakt, rijst, lasagne enz. Er was geen koud buffet en van het dessertbuffet was er niet genoeg.
Zo zie je maar, het duurste hotel is niet altijd het beste.

Dag 17 maandag, 23 juni 2008

Vannacht zijn we om 24u opgestaan om naar de middernachtzon te kijken. En ja, de Noorse weerberichten hadden het juist. Een helderblauwe hemel en een prachtig licht over de fjord. Na enkele foto’s te hebben genomen zijn we terug gaan slapen. Ivan is nog om 2u opgestaan om de zon te fotograferen.
Deze morgen zijn we om 7u45 vertrokken. We hebben een lange rit voor de boeg, nl 632 km.
Het is terug een miezerig weertje. Af en toe is er een fikse regenbui. Gelukkig was het rond de middag een tijdje zonnig zodat we toch ons boterhammetjes buiten konden opeten Rond 17u45 waren we aan het Selbusjoen Selbu hotel. Het hotel behoort tot de keten “historiek”. Het is een prachtig hotel met veel knusse salons. Spijtig dat het water giet want het hotel heeft een prachtige tuin en het is gelegen aan een fjord.
Het avondeten was heel lekker en zeer verzorgd.
Ivan heeft lamsvlees, gratin aardappelen gegeten en ik een zachte steak, champignons en gebakken aardappelen.
We hebben dan in een gezellige salon met vele kaarsjes onze thee gedronken en wat gelezen.

Dag 18 dinsdag, 24 juni 2OO8.

Na een lekker ontbijt vertrekken we vandaag richting Oslo met tussenstop in het mijnstadje Roros.
Roros staat op de lijst van culturele monumenten van de UNESCO. Het ligt op een hoogte van 628m en is in de 17de eeuw gesticht. Typisch zijn de oude mijnwerkers huisjes, de grootste beschermde wijk met houten huizen in Noorwegen. Het is een mooi stadje. Spijtig dat het bar slecht weer is.
Er is een sterke koude wind met af en toe weer wat regen. Vandaag hebben we voor het eerst koud.
Na 516 km bereiken we Oslo en we nemen onze intrek terug in het Best Western Anker hotel. In Oslo is het prachtig weer. We doen er nog een fikse wandeling en eten er aan de Aker Brygge. Ik eet er een scampisalade en Ivan neemt terug zalm, en we drinken er een biertje. We raken er aan de praat met een koppel uit Tel Aviv.
Om 23u waren we terug aan ons hotel.

Dag 19 woensdag, 25 juni 2OO8

Het weer is vandaag prachtig. Het zonnetje schijnt, helderblauwe hemel.
We bezoeken Vigelandsparken, het vermaarde beeldenpark, de drukst bezochte attractie van Noorwegen. Gustav Vigeland ontwierp zelf het park. Op 80 ha zijn er 200 sculpturen met ruim 6OO figuren opgesteld. De beelden symboliseren verschillende tegenstellingen, liefde en haat, jeugd en ouderdom, geboorte en dood.
Daarna varen we richting museum eiland en we bezoeken er het Kon-Tiki museum. In het Kon-Tiki museum ligt het vlot van balsahout, waarmee de etnoloog ontdekkingsreiziger Thor Heyerdahl in 1947 van Callao in Peru over de Stille Oceaan naar Polynesië is gevaren, een traject van 8000 km. Ook de RaII, de papyrus boot is tentoongesteld. Hij voer daarmee in 1970 van Afrika naar Amerika. Daarmee wilde hij
aantonen dat in de oudheid scheepvaart over de Atlantische Oceaan mogelijk moet zijn geweest. Zo zou de kennis van piramiden, vanuit Egypte naar Midden-Amerika mogelijk moet zijn geweest.
Deze avond eten we een lekkere scampi pizza.

Dag 20, donderdag, 26 juni 2OO8

Onze laatste dag in Noorwegen. We hebben tot 6u de tijd om Oslo nog te verkennen. Deze morgen brengen we een bezoek aan s’ werelds eerste Operagebouw waar bezoekers op het dak kunnen lopen.
Vanuit de zee rijst het nieuwe, met wit marmer bedekte Operagebouw, het is een futuristisch architecturaal juweeltje. De werken zijn in 2008 afgerond. De opera is te vergelijken met een rijzende ijsberg uit de zee. Het gebouw is zo groot als vier internationale voetbalvelden en heeft 1100 kamers. We genieten bovenop het gebouw van het prachtig uitzicht over Oslo en van het lekkere zonnetje. Binnenin is het een juweeltje. Alles is puur design. De moeite waard om het te bezichtigen. Daarna vertrekken we terug richting het Koninklijk Paleis. Om 1u30 is er de aflossing van de wacht. Het is een echte parade. Met onze laatste kroontjes gaan we op de Aker Brygge nog eens lekker eten. We nemen allebei een gegrilde zalm, en we hebben nog juist genoeg over om een softijs te kopen. Met nog welgeteld 1 kroontje vertrekken we huiswaarts.
De boot is goed op tijd. Na een laatste blik op Oslo trekken we ons terug in onze leuke kajuit met zicht op zee.

Dag 21, vrijdag, 27 juni 2008

Na een niet zo’n goede nachtrust, want de zee was nogal woelig geweest, waren we al om 6u aan het ontbijt.
Het was er super druk. Het was precies 7u3O toen de boot in Frederikshavn aanlegde. Na een rit van 1135 km met héél veel regen kwamen we om 21u gezond en wel terug thuis.
Het was een super mooie reis die nog lang zal nazinderen.
We hebben in totaal 64OO km afgelegd.