New York & Alaska 2015

Voorbereiding

Voor de tweede keer dit jaar steken we de Atlantische Oceaan over en ditmaal voor een bezoek aan New York met daarop aansluitend een cruise vanuit Vancouver naar Alaska. De citytrip New York doen we op eigen houtje en in Vancouver, ontmoeten we dan onze vrienden die we kennen van een rondreis door Thailand. Het eerste deel van de reis zal wel vermoeiend worden, ja we willen wel heel veel zien in NY. Op ons lijstje van bezienswaardigheden in, The city that never sleeps, staan naast een paar musea, het vrijheidsbeeld, de Brooklyn Bridge, een gospel tour en Ellis Island ook twee fietstochten. De 12 dagen cruise op Alaska is voor ons een beetje het onbekende, mede doordat het de eerste keer is dat we een cruise doen. Onze vluchten hebben we geboekt met Delta Airline, en zowel de uurregeling als de prijs valt heel goed mee. Ja we zijn er klaar voor.

• Vertrek 16 augustus 2015      Brussel –  New York
    • 21 augustus               New York – Vancouver
  • Retour 4 september 2015      San Francisco  – Brussel (via Amsterdam)

Dag 1   Brussel – New York

Zondag 16 augustus

Als naar goed gewoonte hebben we de nacht doorgebracht in het Novotel Zaventem, reeds een paar jaar onze vertrouwde stek nabij de luchthaven. In het hotel kunnen we nog een deftig buffet ontbijt nemen zodat we er zeker tegenaan kunnen, want het wordt een lange eerste dag. Jammer genoeg kunnen we niet online inchecken en moeten we aanschuiven aan de balie van Delta. Daarna kunnen we zonder problemen onmiddellijk door wandelen naar de gate. Bij de gate wordt onze naam afgeroepen, we moeten ons aanmelden aan de balie. Eventjes paniek, blijkt dat we waren uitgekozen voor een extra nazicht van de handbagage, oef. De vlucht vertrekt met een dik half uur vertraging en na 8u vliegen landen we op JFK New York om 13u. Op de luchthaven is het heel druk en daardoor verliezen we heel wat tijd met aanschuiven aan de paspoort controle. Op de weg naar het hotel valt de file wel mee, maar het is toch 17u als we op onze hotelkamer zijn. We maken nog een wandeling door Brand Park, lopen binnen in Grand Central Terminal station en aanschouwen de imposante Chrysler Building. Het was vandaag een vermoeiende lange dag en gaan vanavond vroeg slapen.

Hotel : Holiday Inn

Dag 2   New York

Maandag 17 augustus

Vannacht redelijk goed geslapen, maar ook heel vroeg wakker. Ja ons lichaam staat nog volledig op de Belgische tijdzone ingesteld. Even na zeven uur zijn we al op weg naar de metro, ja we zijn er vroeg bij. Het is nu al drukkend warm en vandaag zijn de voorspellingen dat we makkelijk de 30 graden halen. De metro brengt ons tot aan Battery Park waar we de boot nemen naar Ellis Island en Liberty Island. Niet tegenstaande dat we hier heel vroeg zijn moeten we toch al weer aanschuiven om op de boot te raken. Nu de veiligheidsregels zijn enorm streng en ook daar gaat heel wat tijd door verloren. Liberty Island is de eerste stop, eiland van het Vrijheidsbeeld.

Het Vrijheidsbeeld was in 1886 een geschenk van het Franse volk ter viering van de alliantie die leidde tot de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten van Amerika. Eerder dit jaar hebben we zijn kleiner broertje bezocht in Parijs een perfecte kopie van dit hier. Al een tijdje geleden had ik kaartjes gekocht op internet die toegang geven tot de kroon van het Vrijheidsbeeld. Er worden per dag maar een heel beperkt aantal toeschouwers toegelaten. Nu kan ik ook wel begrijpen waarom. In de ruimte van de kroon kunnen amper 10 mensen binnen en de toegang er naartoe, langs een enge wentel trap, is ook niet geschikt voor de grote menigte. De Franse beeldhouwer Bartholdi construeerde het beeld in samenwerking met Gustave Eiffel. Het beeld is zo’n 50m hoog en de zeven puntige kroon geeft de continenten van de wereld aan. In haar linkerarm houdt ze een tablet vast met de Declaration of Independance. Nadat we nog wat hebben rondgewandeld op het kleine eilandje verlaten we Lady Liberty en begeven ons naar Ellis Island. Via dit kleine eilandje zijn miljoenen immigranten Amerika binnen gekomen. Een derde van die mensen bleven in New York, de rest trok verder het binnenland in. Eerder deze maand bezochten we het Red Star Line museum in Antwerpen van waaruit duizenden mensen de overtocht maakten naar hier in soms erbarmelijke omstandigheden. Met het bezoek aan die twee eilandjes is onze voormiddag goed gevuld.

Terug aan het vaste land gaan we terug door Battery Park en Castle Clinton NP naar Broadway. Heel aan het begin van Broadway Av staat een gigantisch mooie blinkende bronzen stier waar iedereen blijkbaar mee op de foto wil. Wat is me dat voor een drukte om een stier. We lopen verder op Broadway Av tot bij de New York Stock Exchange (beurs) en de Federal Hall. De Federal hall is een fraai Grieks uitziend gebouw midden in het financiële centrum van de stad. Voor het gebouw staat het standbeeld van George Washington, het is ook op die plek dat hij de eed aflegde als eerste president van de Verenigde Staten. Vanaf het standbeeld kunnen we Trinity Church zien, aan het begin van Wall Street. We bezoeken de mooie Anglicaanse kerk en lopen zo verder tot aan St Paul’s Chapel. De kapel is zowat een bedevaartsoord geworden ter nagedachtenis aan de slachtoffer van 11 september. Onze laatste stop op Broadway Av is City Hall park, en iets verder zien we de toegang tot Brooklyn Bridge, waar we morgen gaan over fietsen. Het bobijntje is nog niet af en dus lopen we nog even door China Town en het daar aan grenzende Little Italy. Tijd voor een Belgisch biertje en een Amerikaanse hamburger.

Hotel : Holiday Inn

Dag 3   New York

Dinsdag 18 augustus

Deze morgen wakker geworden van een hevig onweer boven New York. Van even voor 4u tot 6u viel de regen met bakken uit de lucht. Ja deze morgen zijn we er weer vroeg bij en na regen komt zonneschijn. Ze gaan ons gewoon bakken vandaag, het wordt de warmste dag van de week, ruim 35 graden. De Empire State Building, onze eerste bestemming ligt slechts een paar blokken verwijderd van ons hotel. De Empire State Building was ruim veertig jaar het hoogste gebouw ter wereld en zal altijd wel de ultieme wolkenkrabber blijven. De lift brengt ons razendsnel naar het uitkijk platform op de 86e verdieping (Observatory Floor). Het is een tamelijk klare ochtend en het uitzicht vanop het 86st verdiep is prachtig. In de zelfde building doen we ook de NY skyride, een korte film over NY op een speciale manier gebracht. Het is net of u het filmpje beleeft vanuit een ruimtetuig, waar de zetels voortdurend in beweging zijn. Niet echt zijn $42 waard en gelukkig is dit inbegrepen in de New York Pass. De drie dagen geldige pas gaan we de komende dagen zoveel mogelijk gebruiken, heel handig. Ook heel handig is onze ongelimiteerde metrokaart die zeven dagen geldig is.

Op naar de volgende belevenis, een fietstocht in New York. De twee uur durende tocht start niet zo ver van de Brooklyn Bridge en we fietsen voornamelijk langs de East River en Lower Manhatten. Op het einde rijden we over de Brooklyn Bridge. De meer dan 1,8 km lange brug was de eerste vaste verbinding tussen Brooklyn en Manhatten. Het laatste wat we nog willen bezoeken in Lower Manhatten is het 9/11 Memorial en museum. Op de plaats van de Twin Towers zijn nu twee grote waterbakken gevuld met water die voortdurend langs de wanden naar beneden valt. Ik vind het in ieder geval een zeer geslaagd sereen monument ter nagedachtenis van de slachtoffers van 9/11. Ook het museum is zeker de moeite waard, heel mooi opgezet met foto’s, TV beelden en tal van overgebleven voorwerpen uit de onwezenlijke ramp.

Met de metro rijden we naar Midtown Manhatten, onze laatste stop voor vandaag, het Rockefeller Center. Het is een complex van 20 commerciële gebouwen, gebouwd tussen 1929 en 1940, in het hart van Manhattan. Hier hebben we een afspraak met onze gids die ons alles weet te vertellen over het enorme complex en de stichter  John D. Rockefeller jr. Om de dag af te sluiten gaan we nog een keertje Manhatten bekijken van op het Rockefeller Center observation deck (Top Of The Rock). Een, langs de bovenzijde doorzichtige, lift brengt ons naar het 67 verdiep van de Building. Vanhier uit krijgen we een mooi beeld van Manhatten en Center Park. Het was een zeer lange dag die we moe maar voldaan afsluiten met een avond wandeling op Sixth Avenue.

Dag 4   New York

Woensdag 19 augustus

Vandaag gaan we de stad verkennen rond Central Park. Rond 9u zijn we reeds ter plaatse aan de zuidkant van het park voor een begeleide fietstocht van 2u. Het Park was het eerste grote openbare park in Amerika en grote parken in Londen en Parijs dienden als inspiratiebron. Samen met onze gids uit Boston, en een kleine internationale groep mensen vangen we de tocht aan. Het is ideaal weer voor te fietsen en de tocht omvat zo’n viertal stops onderweg. Aan de oostkant van het park stoppen we aan de Mall, een prachtige wandelboulevard, die uitgeeft op de Bethesda fontein.

Via Cleopatra’s Needie, een meer dan 30 m hoge granieten obelisk uit 1475 v.C aan de VS geschonken door Egypte, bereiken we de noordkant van het park. Langs de westkant van het park keren we terug en passeren nog voorbij Shakespeare garden, Belvedere Castle en het Swedish Cottage Marionette Theatre. Voordat we terug keren naar de fietsen stalling stoppen we nog even aan Strawberry Fields, waar John Lennon herdacht wordt. De gids toont ons waar Lennon werd doodgeschoten in 1980 voor zijn huis in de Dakota Apartements. In het park ligt een voetpad mozaïek, die geschonken werd door de stad Napels, met het woord Imagine. Central Park met de fiets zeker een aanrader. Tijd voor een museum, en wat voor een, het Metropolitan Museum of Art een van de grootste museum op het westelijk halfrond. We zijn van plan zo’n vier uur tijd uit te trekken voor het bezoek. Natuurlijk gaan we ons enkel beperken tot de hoogte punten. Er zijn zo’n dertig zalen gewijd aan de Europese schilderkunst, wij beperken ons tot de Hollandse en Vlaamse meesters (Rembrandt, Vermeer, Rubens ,…). In een moderne glazen piramidevormig paviljoen bezoeken we de Robert Lehman Collection met werken van Monet en Van Gogh, prachtig. Het museum bezit een zeer ruime Egyptische collectie met als hoogte punt de Tempel van Dendoer. De tempel is gebouwd door de Romeinse keizer Augustus ter ere van Osiris, de god van de Nijl. Toen het gebied waar de tempel stond als gevolg van de aanleg van de Aswan Dam onder water kwam te staan, werd hij aan de Verenigde Staten geschonken, en steen voor steen vervoerd en heropgebouwd.

De tijd vliegt voorbij en even na vier uur verlaten we het museum, dat zonder twijfel kan wedijveren met musea als het Louvre of het Britisch Museum. Op naar Harlem waar we een begeleide wandeling doen. Onze gids vertelt ons over Alexander Hamilton , en toont ons aan de westrand van Harlem, de talrijke mooie rijtjeshuizen. Maar apotheose van de wandeling was wel de gospelmis. Nu een mis kan je dit niet echt noemen, eerder een zang evenement. Stil zitten is hier bijna onmogelijk, uw gebuur knuffelen, in de handen klappen tot ze er pijn van doen en af en toe Halleluja of Amen zingen. Dit moet iedereen die New York bezoekt zeker doen. Om de weeral lange dag af sluiten doen we nog een avond wandeling op Times Square, waar niet alleen overvloedige licht reclame te zien valt maar ook een massa, massa, massa volk.

Dag 5   New York

Donderdag 20 augustus

Vandaag een beetje langer geslapen dan de voorbije dagen, alhoewel even na zeven uur zitten we al aan de ontbijt tafel. Madame Tussauds is het eerste wat we vandaag gaan bezoeken. Het is op wandelafstand gelegen van ons hotel. Nadat we in 1998 het museum in Londen bezochten hadden we wel zin om dit hier in NY nog een keertje over te doen. Voorlopig zijn we nog alleen aan de kassa, maar daar komt snel verandering in. Om 9u precies gaan de deuren open en kunnen wij als eerste binnen gaan. Voordeel, nergens moeten wachten voor foto’s samen met de wereldsterren te nemen. Zo kan Christiane heel makkelijk bij Obama op de koffie.

In een klein uurtje zijn we al terug buiten, terug tijd voor wat meer cultuur. Met de metro rijden we noordwaarts naar de wijk Hudson Heights, daar lopen we door het bloemrijke Fort Tryon Park tot aan het Cloisters museum. Het Cloisters is een afdeling van het Metropolian Museum Of Art dat we gisteren reeds hebben bezocht. Eigenlijk is het opgebouwd met stukken afkomstig van een aantal Europese kloosters. Zo is er een mooie kloostergang te zien met kapitelen van het 12e-eeuwse Cuxa Cloister uit de buurt van Perpignan. Elke zaal bevat werkelijk schitterende kunstwerken, zoals de Unicorn Tapestries Room waar een aantal Brusselse geweven wandtapijten hangen. Het museum is niet zo heel groot en de meeste expositieruimtes bevatten voornamelijk kunstschatten uit de Middeleeuwen. Mede oprichter en grote sponsor van het museum is John D. RockefelIer, de man van het gelijknamige Center dat we eerder deze week bezochten. In een paar uur zijn we rond en keren terug door het park, gelegen aan de Hudson River, terug naar de metro. Die heeft ook zijn beste dag niet vandaag, tal van vertragingen op de lijn downtown. Na een dik half uur metro kunnen we uiteindelijk uitstappen nabij de Cathedral Church of St. John the Divine. Voor we de Kathedraal bezoeken drinken we koffie met een stukje New Yorkse cheese cake, in de Hungarian Pastry Shop.

Aan de Kathedraal wordt naar het schijnt nog steeds verder gebouwd en dit sedert 1892 toen de eerste steen ervan werd gelegd. Ook mede daardoor vinden we naast de Byzantijnse en Romaanse ook de Gotische stijl terug binnen en buiten de kerk. Naast het prachtig interieur heeft de kerk ook een enorm schip van meer dan tachtig meter en enorme glas ramen. Nu terug de metro op naar High Line. De High Line is een mooi gerenoveerde oude spoorweglijn die sedert eind jaren 70 niet meer in gebruik was. De verhoogde berm loopt van Gansevoort Street tot aan 20th street, is zo’n kleine twee kilometer lang en enkel toegankelijk voor voetgangers. Eerlijk toegeven de New Yorkers hebben er iets moois van gemaakt. Het einde van de High Line ligt op wandel afstand van pier 83 waar we onze laatste attractie gaan doen voor vandaag. Met onze NY Pass kunnen we een avond cruise boeken van twee uur langs de Hudson River. Manhatten aanschouwen vanop het water wanneer de avond valt een heel mooie afsluiter voor vandaag.

Dag 6   New York – Vancouver

Vrijdag 21 augustus

De citytrip New York zit er op, na het ontbijt moeten we beginnen pakken. Zoals we al vermoeden is het een zeer vermoeiende gebeurtenis geworden. Nu ik denk dat we in die paar dagen wel een goede indruk overhouden hoe  het er aan toegaat in die enorme metropool. New York is een heel drukke stad met een uit zijn voegend barstende, enorm opgejaagde bevolking. Na het uitchecken willen we nog een laatste wandeling doen langs 5th Av en even binnen lopen bij Macy’s , de Amerikaanse warenhuisketen. De winkel zou een van de grootste warenhuizen ter wereld zijn, en inderdaad het is heeeel groot, voor mij de minst aantrekkelijke voormiddag. Vanmiddag eten we in Burger Joint, staat bekend voor de beste hamburgers van NA. Heel moeilijk te vinden, heel kleine, drukke en donkere eet gelegenheid, maar wel lekker. Met de Air Transporter Bus, verlaten we Manhatten, richting luchthaven. Het is heel druk en we doen er bijna twee uur over. Alle formaliteiten verlopen prima de vlucht vertrekt echter met een uur vertraging. Na een vlucht van bijna zes uur en met heel veel turbulentie’s, komen we in Vancouver aan. Het is plaatselijke tijd 23u15, vlug een taxi naar ons hotel en het bed in.

Hotel : Hilton Vancouver Metrotown

Dag 7   Vancouver, Britisch Columbia

Zaterdag 22 augustus

Vancouver, een aangename stad bezochten we al keertje in 2009. Toen hadden we onvoldoende tijd om de Capilano Suspension Bridge te bezoeken. De hangbrug, enkel voor voetgangers, over de rivier Capilano ligt ten noorden van Vancouver en maakt deel uit van een park met nog een paar andere attracties, zoals de Cliffwalk en de Treetops Adventure. Na het ontbijt nemen we de Sky Train tot in het centrum van de stad, waar we gemakkelijk de shuttle bus kunnen nemen tot aan het park. Net als in NY is het schitterend weer, heel aangenaam voor een excursie als deze. De brug is bijna 150m lang en hangt op een hoogte van 70m.

Er is heel wat volk op de brug waardoor ze toch tamelijk heen en weer wiebelt. Het is heerlijk wandelen over de mooi aangelegde cederhouten paden en oude loopbruggen opgehangen tussen de bomen. Kort na de middag keren we terug naar het centrum en eten een lekker stukje zalm op een terras nabij Canada Place. Van hieruit zien we al twee mastodonten liggen van cruise boten die ze volop aan het bevoorraden zijn. De Infinity, onze cruise boot waarmee we morgen vertrekken is nog niet in de haven aangekomen. We lopen nog wat rond op Canada Place en keren, na het eten van een Canadees ijsje terug naar ons hotel. Aan de balie krijgen we te horen dat onze cruise vrienden ook al in het hotel zijn ingecheckt. Samen sluiten we dag af in een Italiaans restaurant.

Dag 8   Vancouver start cruise

Zondag 23 augustus

Uiteindelijk vandaag start van onze eerste cruise, we hebben gekozen voor Celebrity Cruises en de boot Infinity. Internet op de boot is enorm prijzig en daarmee zal ook het vervolg van ons verslag niet dagelijks worden aangevuld. Het is een mooie zonnige dag vandaag, en na het ontbijt nemen we een taxi naar de haven terminal. Samen met Lieve, Mireille, Filip en Jacques doorlopen we het hele incheck proces. Alles verloopt heel vlot en is door Celebrity prima georganiseerd. Iets na 11u  zijn we reeds op het schip. Na het welkomstdrankje verkennen we de boot. Filip en Lieve, die al meerdere cruises gedaan hebben, nemen ons mee naar de talrijke drink en eetgelegenheden. Honger en dorst zullen we hier zeker niet hebben. Het schip is in onze ogen, gigantisch groot en het zal een paar dagen duren vooraleer we onze weg vinden. Van  op het bovendek zien we hoe we de haven uitvaren en Vancouver verlaten. Onze buitenkajuit valt best mee met een groot raam, een groot bed en een kleine maar heel praktisch badkamer. Doordat ze gebruik maken van heel wat spiegels krijg je het gevoel in een toch best grote, aangename ruimte te vertoeven. Voor het diner hebben we gekozen voor de eerste shift, en die is al om zes uur. We krijgen een tafel van zes personen toegewezen aan het raam, perfect. Na het diner gaan we nog iets drinken in de bar en wat dansen. Het wordt laat en we hebben het gevoel dat het ons hier prima gaat bevallen.

Dag 9   Op zee

Maandag 24 augustus

Gisteravond was de zee iets ruwer en we dachten dat we niet zo goed zouden slapen, niets is minder waar. Vandaag is een dag op zee, maar ik denk dat we ons niet gaan vervelen. Er zijn tal van activiteiten  te doen op het schip. Na het uitgebreid ontbijt kiezen wij voor de dansles, swing. De les zelf stelt niet zo veel voor, maar het is toch aangenaam om  mee te doen. Ja het wordt een dagje van relaxen, eten, koffie drinken en dansen. Het weer valt tot nu toe reuze mee, ’s middags kunnen we buiten op het achterdeck eten. Vanavond krijgen we ons eerste formele gala diner, iedereen is prima opgekleed, mannen met das of strik en de vrouwen in prachtige avondjurken. De keuze van het avond eten en de kwaliteit ervan is van een hoog niveau. Na het diner wordt iedereen uitgenodigd voor de “Captain Gala Toast”, hierbij worden we getrakteerd op champagne, en wordt de bemanning voorgesteld. Hierna mogen we blijven zitten in de grote theaterzaal voor de Ibroadway show. Een aan een schakeling van zang en dans met als thema broadway musicals, prachtig gebracht. Natuurlijk kunnen we na dit spektakel nog niet onmiddellijk gaan slapen, het wordt terug laat.

Dag 10   Sitka, Alaska

Dinsdag 25 augustus

Vandaag leggen we na bijna twee dagen varen aan, in de oude haven van Sitka, gelegen aan de westkust van het Baranofeiland in de Amerikaanse staat Alaska. Even na de middag kunnen we van het schip en met een minibusje rijden we naar het centrum van de stad. Het is prachtig weer, volop zon in Sitka, een stad die qua oppervlakte een van de grootste is van de Verenigde Staten. We lopen langs de kleine winkelstraat tot aan Castle Hill, een kleine heuvel waarop in 1867 de Russen officieel Alaska hebben overgedragen aan de Amerikanen. Via de Cathedral of St Michel, een oude Orthodoxe kerk, het Russian Bishops House en de mooie jachthaven lopen we tot aan het NP van Sitka. Het kleine park was een van de eerste Nationale parken van de Verenigde Staten. Net aangekomen kunnen we eerst een filmpje bekijken over de oorspronkelijke bevolking van Alaska, de Tlingit. De Tlingit bevolking en de Russen hebben hier in de streek een paar heftige veldslagen geleverd, met wisselend succes. Na de film lopen we langs de Totem Poles Trail, een wandelingetje in het park waarlangs we 18 totem palen tegenkomen. Langzaam wandelen we terug naar het centrum van Sitka, en voor we op de shuttle bus stappen drinken we nog een lokaal biertje, lekker.

`

De bus chauffeur vertelt ons dat we echt geluk hebben met het weer vandaag. Een paar dagen geleden zijn hier hevige aardverschuivingen geweest door de overvloedige regenval. Om deze prachtige zonnige dag af te sluiten gaan we samen iets eten in Qsine, een exclusief restaurant op het schip. Het kost iets extra’s maar zeker zijn geld waard. Op een ipad moeten we elk een of meerdere gerechten kiezen en aan de hand daarvan stelt de chef een twee gangen menu samen, heel origineel. Vanuit het restaurant kunnen we de zon zien ondergaan, slot van een prachtige dag.

Dag 11   Tracy Arm Fjord, Alaska

Woensdag 26 augustus

De Tracy Arm Fjord staat vandaag op het programma, de diepste fjord van Alaska die ten zuiden van Juneau ligt Hij is meer dan 40km lang en vernoemd naar de secretaris van de Marine Benjamin Franklin Tracy. Al van even na acht uur varen we de fjord binnen. We blijven maar geluk hebben met het weer, geen wolkje aan de lucht. Het schip slingert zich een weg door de nauwe fjord langs een prachtige omgeving. Na een dikke twee uur varen komen we uiteindelijk uit aan de Sawyer Glacier.

Volgens de bemanningsleden kunnen we vandaag heel dichtbij komen, dit is sterk afhankelijk van drijvende ijsschotsen. Vooraan op het dek wordt het wel even drummen om toch maar de mooiste foto’s te kunnen nemen. De felle wind is gaan liggen en terwijl het schip zich heel langzaam aan het keren is worden er nog een onvoorstelbaar aantal foto’s genomen van de  mooie baai . Vandaag verlaten we het schip niet, maar de route die we gevolgd hebben is een excursie op zich.

Dag 12   Skagway, Alaska

Donderdag 27 augustus

Reeds vroeg deze morgen varen we de haven van Skagway binnen. Het weer is wat omgeslagen, regenachtig, kouder en mistig. Na het ontbijt gaan we van boord en wandelen tot aan het centrum van Skagway. Skagway is een populaire aanleg plaats voor cruise schepen en is gelegen in de meest noordelijke ford op de Inside Passage aan de zuidkust van Alaska. Voor ons is het eveneens de meest Noordelijke plaats die we aandoen op deze cruise. Vanuit het centrum doen we een wandeling naar het Deway Lower Lake, een meer gelegen op 1,4 km van het stadje. De wandeling doen we samen met Lieve en Filip en het is best een aardige klim naar het meer. Voor we terug keren naar het schip wandelen we nog eens door de hoofdstraat van Skagway. Het is een typisch Amerikaanse brede straat waarvan talrijke gevels doen terug denken aan het wilde westen. Als excursie hebben we vandaag de ”White Pass Railway and Klondike Highway” geboekt. Na de middag rijden we eerst met een bus over de Klondike Highway tot in Fraser. Het weer zit echt tegen, de regen blijft maar aanhouden. De bus stopt een paar keer langs de Highway, maar echt mooie foto’s kunnen we niet nemen. De Highway verbind Skagway met Damon City en loopt min of meer parallel met de spoorlijn. De White Pass Railway is aangelegd naar aanleiding van de grote Gold Rush eind jaren 1800.

Het is een smalspoor lijn, en werd enigzins nieuw leven ingeblazen eind jaren tachtig als toeristische attractie. Voor we in Fraser op de trein stappen lopen we nog even tot aan het Bernard Lake. De wagons van de trein zien er nog uit als in de beginjaren 1900, de locomotief echter is een moderne diesel. De rit terug naar Skagway duur iets meer dan een uur, jammer het weer blijft slecht en we zien heel weinig door de mist en regen. Na het diner gaan we nog wat dansen en achteraf nemen we nog een show mee van een Roemeense piano virtuoos in het theater.

Dag 13   Icy Strait Point, Alaska

Vrijdag 28 augustus

Icy Strait Point is vandaag onze aanlegplaats net buiten het kleine dorpje van Hoonah. Het is gelegen op Chichagof Island en de bevolking bestaat voornamelijk uit Tlingit indianen. In Icy Strait Point is geen aanleg kade voor de Cruise schepen en we moeten met kleinere bootjes aan wal gaan. Het kleine plaatsje leeft voornamelijk van toeristen die hier aanleggen. Net als gisteren zit het weer volledig tegen, regen, regen en nog eens regen. Toch laten we ons niet afschrikken, we trekken onze regenkleding aan en gaan aan wal. Buiten een korte natuurwandeling, een zipraider en wat winkeltjes is hier verder niets te beleven. Met een shuttle bus rijden tot in Hoonah, een klein stadje enkel kilometer verder gelegen.

Hier leeft nog de grootste gemeenschap van Tlingit indianen in Alaska. Verder valt hier ook niets te beleven en we besluiten terug te wandelen langs de kust naar Icy Strait Point. De regen blijft maar aanhouden en onderweg kunnen we nog een arend zien zitten in de bomen. Vanavond is het terug een formeel diner en wanneer we afvaren begint de zon in de verte toch even te schijnen, een beetje te laat.

Dag 14   Juneau, Alaska

Zaterdag 29 augustus

Na een rustige nacht varen we rond zes uur vanmorgen de haven van Juneau binnen. Juneau is de hoofdstad van de Amerikaanse staat Alaska, gelegen in de smalle strook land tussen de Canadese provincie Brits-Columbia en de Stille Oceaan. Het regent voorlopig niet maar er hangen enorm veel lage wolken zodat we heel weinig van de bergen zien. Rond 9u gaan we van boord, en aan de kade kunnen we een shuttle bus boeken naar de Mendenhall gletsjer. Een ritje van een klein kwartier brengt ons tot aan het visitor centre van de gletsjer. Ondertussen is het gestopt met regenen en vanuit alle mogelijke posities nemen foto’s van de gletsjer.

Graag hadden we de Nugget trail gedaan, maar de wandeling is helaas gesloten door de overvloedige regen van de voorbije dagen. In plaats daarvan doen we twee kleine wandelingen, de Trail of Time en de Steep Creek. De chauffeur van onze bus vertelt dat de gletsjer zich heel snel aan het terug trekken is, over 25 jaar zou hij zelf niet meer te zien zijn vanuit het visitor centre. Tijd om terug te keren naar het schip en iets te eten. Na de middag nemen we de Mount Roberts Tramway, die start op honderd meter van ons schip. De kabelbaan, operationeel seder 1996 brengt ons in een paar minuten naar de top van Mount Roberts. Van boven op de top hebben we een uitzicht over Juneau en de cruise schepen aan de kade. Na het bekijken van een korte film en een kleine wandeling keren we terug naar beneden. De tramway is een heel populaire toeristische attractie in Juneau maar vandaag is het echt wel kalm, mede door het slechte weer. In het kleine toeristische gedeelte van de stad, dat heel dicht bij de aanleg kade ligt, doen we nog een wandeling. We eindigen in een typisch western café, de Red Dog saloon. Heel origineel met life muziek en heel veel volk. Vanavond verlaten we de hoofdstad, die heel eigenaardig eigenlijk maar per boot of vliegtuig bereikbaar is.

Dag 15   Ketchikan, Alaska

Zondag 30 augustus

Vannacht varen we verder zuidwaarts naar ons laatste bestemming in Alaska, Ketchikan. Langs tal van kleine eilandjes en een zeer woelige zee bereiken we na de middag de hoofdstad van de zalm en de totempalen. Van het traject dat we deze morgen met het schip hebben afgelegd kunnen we helaas niet veel vertellen, het is een erg duistere dag en veel mist. Rond 14 u kunnen van boord en als bij wonder het regent niet, neen de zon schijnt zelfs. Ketchikan is een zeer aangenaam stadje, met de grootste zalm conserven fabriek ter wereld. We maken een stadswandeling via de pier en de talrijke shops tot aan Creek Street. Creek Street is eigenlijk de oude rosse buurt van Ketchikan en een verzameling van prachtig gerestaureerde huizen op palen.

Op het eind van de straat gaan we binnen in het huis van Dolly. Dolly’s House is een piep klein museum en voormalig bordeel van de legendarische Dolly Arthur. Dolly was actief van de begin jaren twintig tot eind jaren veertig en heeft al die tijd zelfstandig gewerkt. Via de Ketchikan’s Creek lopen we tot aan de zalm trap en het Totem Heritage Centre. Graag hadden we nog naar Saxman geweest, een gekend totempaal centrum, maar onze tijd in Ketchikan is daarvoor te beperkt. Ons bezoek aan het stadje was kort maar goed en bijna droog. Vanavond kunnen we na het diner terug een mooie show bijwonen en nog een paar danspasjes doen.

Dag 16   Op zee

Maandag 31 augustus

Sedert deze nacht hebben we de Inside Passage verlaten varen koers richting Britisch Columbia. De zee is wat woelig, het regent niet en de zon schijnt volop. Een rustig dagje op zee, wat langer slapen, uitgebreid ontbijten, wat rusten, wat wandelen op dek en …..

Dag 17   Victoria, Britisch Columbia

Dinsdag 1 september

Vanochtend kunnen we na een dag op zee terug voet aan wal zetten. Even voor acht uur varen we de haven van Victoria binnen. Victoria is de hoofdstad van de Canadese  provincie Brits Columbia. De stad ligt in het uiterste zuiden van Vancouver Island, waarvan we in 2009 reeds de westkust voor een deel hebben bezocht. Rond negen uur gaan we van boord en daar kunnen we onmiddellijk een busje boeken naar de Butchart Gardens. De tuinen liggen zo’n 25 km ten noorden van Victoria en werden aangelegd begin jaren negentien honderd. Tot op heden is de tuin nog altijd in handen van de familie Butchart en ze heeft meer dan een miljoen bezoekers per jaar.

We starten onze rondgang in de Sunken Garden ( laaggelegen tuin), de eerste aangelegde tuin samen met de Japanse tuin van het complex. De tuin is werkelijk prachtig aangelegd met tal van kleurrijke borders en fonteinen tussen groen. Onze rondgang van anderhalf uur eindigen we langs de rozentuin en de Italiaanse tuin. Jennie en Robert Butchart, de voormalige oprichters van de tuinen, hebben er echt iets heel mooi van gemaakt, een aanrader. Door de  chauffeur van de mini bus laten we ons op de terugweg afzetten in centrum van Victoria. Het is prachtig weer vandaag en via de Government straat (winkelstraat) wandelen we tot aan de City Hall. Vandaar lopen we verder door China Town en de Harbour Air Terminal terug tot aan het Fairmont Empress Hotel. Het Hotel is één van de oudste en bekendste hotels op Vancouver Island en heel gekend voor zijn typische afternoon tea. Voor de nogal  prijzige tea service hebben we echter te weinig tijd.

Schuin tegenover het Empress hotel ligt het Britisch Columbia Parlement, een imposant barokke gebouw. Aan het begin van het groot aangelegde gazon voor het parlement staat een standbeeld van koningin Victoria. Langs de Inner Harbour zetten we onze wandeling verder tot aan Fisherman’s Wharf. Een kunstmatig en zeer commercieel aangelegd haventje met talrijke kleurrijke winkeltjes en eet stalletjes, tijd voor een ijsje. Voor we terug op het schip gaan wandelen we nog over Unity Wall tot aan de kleine vuurtoren en terug. De bloemen stad Victoria is ons prima bevallen en rond vijf uur verlaat het schip vanop Ogden Point de haven.

Dag 18   Astoria, Oregon

Woensdag 2 september

Stilaan begint de reis vermoeidheid toch wat toe te nemen en komen we wat slaap tekort. Na een onrustige nacht op zee komen we vanmorgen aan in de Amerikaanse staat Oregon. Onze aanleghaven Astoria ligt aan de monding van de Columbia River een rivier met zeer verraderlijke stromingen en vele ondiepe stroken. Voor we van boord kunnen moeten we door de douane en krijgen we ook onze internationale pas terug. Het is een prachtige dag en we besluiten een wandeling te maken langs het verzorgd aangelegd pad langs de Columbia rivier. Het zelfde vijf kilometer traject die ook door de toeristische tram, Astoria Riverfront Trolley wordt afgelegd. Wat meteen opvalt is de meer dan zes kilometer lange Astoria Megler Bridge over de Columbia rivier.

De gedeeltelijk ijzeren constructie van de brug werd begin jaren zestig gebouwd en is nog in prima staat. Verder langs het pad zijn voornamelijk visverwerkende bedrijven terug te vinden, waarvan er verschillende in erbarmelijke verlaten toestand verkeren. Het is aangenaam wandelen en we lopen voorbij een brouwerij en het River Maritime Museum tot aan het eindpunt van de tramlijn. In de verte horen we het blaffend geluid van zeeleeuwen en wanneer we de pier opgaan zien we een kolonie van wel meer dan honderd dieren liggen in de zon. Met de Trolley rijden we terug tot aan het centrum van Astoria, kuieren nog wat door de brede straten van de stad en drinken een biertje in de Wet Dog Brewery . Veel is hier niet te beleven, enkel de oude villa van kapitein George Flavel is nog de moeite om een foto te nemen. Terug op de boot volgen we ons dagelijks avond ritueel dineren met de vrienden en een show bijwonen in het theater.

Dag 19   Op zee

Donderdag 3 september

Een heel zonnige dag op zee, een paar danslessen volgen, eten, drinken, koffers pakken en wat uitrusten voor de terug reis van morgen.

Dag 20   San Francisco California – Brussel

Vrijdag 4 september

Nog een laatste ontbijt op het schip vandaag, en rond negen uur kunnen we van het schip en staan terug op vaste grond. Eventjes paniek want onze koffers die ze gisteravond reeds hadden opgehaald waren nergens terug te vinden. Alles viel echter in zijn plooi en een uurtje later stonden we al op de luchthaven van San Francisco. De vlucht werd verzorgd door KLM en was naar beenruimte toe echt niet aangenaam te noemen. Na een vlucht van bijna tien uur landen we op Schiphol waar we jammer genoeg vier uur moeten wachten op onze aansluiting naar Brussel, einde van ons avontuur. New York, zeker doen en Alaska doen maar in iets betere weersomstandigheden, ja dit wordt natuurlijk moeilijk.