Milaan 2015

Voorbereiding

Ons Noord Amerikaans avontuur is nog maar pas verteerd en we staan al klaar voor een kleine city trip naar Milaan. Slecht drie dagen en aan voorbereiding heel weinig werk uiteraard. Vlucht geboekt met Ryanair en ons hotel via Booking.com. Naast het verkennen van de stad, is het ook de bedoeling de Wereldtentoonstelling 2015 te bezoeken die momenteel nog loopt tot eind oktober.

• Vertrek 28 september 2015      Charleroi –  Milaan
  • Retour  30 september 2015      Milaan  – Charleroi

Dag 1   Charleroi – Milaan

Maandag 28 september

Vroeg dag vandaag, opgestaan even voor drie uur deze morgen om  onze vlucht van 6u20 te kunnen halen. Tijdens onze rit kunnen we de maansverduistering heel goed volgen. De maan komt volledig in de schaduw van de aarde te liggen en we krijgen een heel lichte rode gloed te zien. Bijna geen verkeer op de weg maar toch missen we onze afslag naar Brussels South Charleroi Aiport. Paniek, we zijn al wat laat en gelukkig twee kilometer verder kunnen we de volgende afslag nemen. Met wat  kunst en vliegwerk rijden we de parking aan de luchthaven om 5u30 binnen. Daar we enkel handbagage bij hebben kunnen we onmiddellijk naar de instap gate stappen.Net op tijd voor een kop koffie en op het vliegtuig te stappen.  Onze goedkope vlucht (€ 37 p/p heen en terug) vertrekt precies op tijd en na 90 minuten landen we op Bergamo Airport. De luchthaven van Bergamo ligt een kleine 50 km ten noorden van Milaan. Maar met de Terravision bus (€ 5 p/p) die ik vooraf had geboekt staan we in een uurtje in het centrum van Milaan. Milaan de hoofdstad van de regio Lombardije is op het eerste zicht heel drukke stad, en vooral bekend als de belangrijkste modestad van Italie. Het is een ideaal weertje, zo rond de twintig graden en eerst gaan we met de metro naar ons hotel. Ik heb een dag kaart gekocht voor de metro, zodat we vandaag al de stad wat kunnen verkennen en om vanavond nog ons voeten voelen.

De Duomo of de kathedraal van Milaan die midden in het centrum van de stad ligt willen we als eerst bezoeken vandaag. Eerst nemen we de trappen naar het dakterras van de kathedraal. Hier kunnen we wat rondwandelen tussen de talrijke mooie pintakels, waterspuwers en andere beelden die het dak sieren. Na het dakterras gaan we de prachtige gotische kathedraal binnen, toch een van de grootste kerken van de wereld. Met zijn vijf grote beuken, tal van pilaren en heel fraai versierde grote glasramen voelt de kathedraal enorm ruim aan. De voorgevel van de kathedraal blijft voor mij wel een van mooiste ter wereld en domineert het grote plein voor de kathedraal. Vanop het Piazza del Duomo verlaten we de imposante kathedraal en lopen we de Galleria Vittorio Emanuele II binnen. De gallerij met gewelfd dak van glas is de mooiste winkel passage van Milaan en hier zijn dan ook de meest prestigieuze winkels, café’s en restaurants te vinden. In het centrale deel van de gallerij, onder het glazen gedeelte zijn de gevels versiert met prachtige fresco’s.

We lopen door de Galleria Vittorio Emanuele II tot aan het Piazza della Scala waar de beroemde theatergebouw  staat. De  voorgevel van het gebouw is niet spectaculair en voor een bezoek aan het wellicht mooie interieur ontbreekt ons de tijd. Op het verkeersvrije plein staat een standbeeld van Leonardo da Vinci die een lange tijd stadsburger van Milaan was. Via de winkelstraat Via Monte Napoleone keren we terug tot aan de Piazza del Duomo waar we een ijsje, nu ja zeg maar grote ijscoupe eten. Langs het pitoreske Piazza Mercanti lopen we door de verkeersvrije Via Dante tot aan het Sforzesco Kasteel. Het kasteel die momenteel onderdak bied aan een aantal musea heeft imposante torens en mooi aangelegde binnenpleinen. Aan de achterzijde van het kasteel begint het Sempionepark waar we doorheen lopen tot aan de Arco della Pace (vredesboog). Tijd nu om ons hotel op te zoeken en te dineren in restaurant L’immagine, een overheerlijke goed betaalbaar keuze.

Hotel : Milan Suite Hotel

Dag 2   Milaan  (Expo )

Dinsdag 29 september

Bij de keuze van ons hotel had ik niet alleen belang gehecht aan de kwaliteit maar ook aan de ligging. Het hotel ligt zowat halverwege tussen het stadscentrum en de site van de Expo. Vanmorgen kunnen we, in tegenstelling tot gisteren, uitslapen en rustig ontbijten want de Expo is toch maar open vanaf 10u. Met de trein staan we in amper 10 minuten aan de ingang van de site. Helaas krijgen we hier een opdoffer van formaat. Het duurt zeker bijna twee uur eer we voorbij de veiligheidscontrole raken, dit door de enorme massa volk. Onvoorstelbaar voor zo’n evenement hoe chaotisch dit hier is georganiseerd. Het is na de middag voor we eindelijk kunnen starten met onze rondgang. Ik denk dat alle Italianen vandaag gratis binnen mogen, je kan hier werkelijk op de koppen lopen, wat een massa volk.

Om de eerste slechte indruk weg te spoelen drinken we een biertje aan het Belgisch paviljoen. Nu besluiten we om eerst de hele promenade af te lopen en zo een indruk te krijgen van de verschillende mooie en minder mooie paviljoenen. Mede door de grote massa volk staan overal nogal lange wachtrijen om ergens binnen te komen. Toch trotseren we af en toe de wachttijden en bezoeken een aantal landen zoals Duitsland, Indonesie, Rusland, Roemenie, China, Vietnam en enkele Afrikaanse landen. Voor een bezoek aan het paviljoen van Kazakhstan staan we maar eventjes 2 uur aan te schuiven, onvoorstelbaar. Kazakhstan organiseert de Expo 2017 en promoot dit hier met een uitstekend uitgebouwde stand, jammer van de wachttijd.

Natuurlijk bezoeken we ook het mooi opgebouwde Belgisch paviljoen en waren van plan daar mossels met friet te eten. Helaas had de Italiaanse leverancier vandaag geen mossels geleverd en dit was volgens mij niet de eerste keer dat dit gebeurde. Nu dan enkel friet met mayonnaise en een Duvel. Ondertussen is het al na negen uur en beginnen we er ook wat door te zitten, tijd om naar huis te gaan. De Expo een prachtig kleurrijk evenement die u zeker eens moet meemaken, alleen jammer van de enorme drukte.

Hotel : Milan Suite Hotel

Dag 3   Milaan – Charleroi

Woensdag 30 september

Volgens dat we gisteren redelijk veel gewandeld en geslenterd hebben voelen we ons  vanmorgen nog tamelijk fit. Vandaag gaan we Milaan verkennen met een gids en rond negen uur zijn we reeds op onze afspraak aan de duomo. Samen met nog vijf andere koppels neemt Karen, onze aangename jonge gids, ons mee naar Santa Maria presso San Satiro , een rooms-katholieke kerk op een boogscheut van de dom. Het plafond en de koepel zijn prachtig beschilderd met fresco’s, maar heel merkwaardig is de sacristie. De sacristie is geschilder in perspectief en zo krijg je de indruk vanuit de kerk dat die zeker een paar meter diep is, waar hij in werkelijkheid slecht 90 cm is. Via enkele mooie binnen pleintjes wandelen we tot aan de kerk van San Maurizio al Monastero Maggiore. De buitenkant van de kerk is onopmerkelijk en heel sober.

Het interieur daarentegen is adembenemend mooi versierd met tal van fresco’s. Het voormalig klooster van de benedictijner orde wordt soms ook wel, en terecht, de Sixtijnse kapel van Milaan genoemd. Vele van de fraaie fresco decoraties in de verschillende kapellen zijn gemaakt door leerlingen van de school van Leonardo Da Vinci. Ook heel mooi is het klaslokaal van de nonnen met een houten koor uit de zestiende eeuw. Langs de binnentuin van het klooster verlaten we de kerk en lopen zo voorbij het wijngaard museum van Leonardo Da Vinci tot aan de Santa Maria delle Grazie. Deze kerk is opgenomen op de Werelderfgoed lijst van Unesco mede door de aanwezigheid van “Het laatste avondmaal” het meesterwerk van Leonardo Da Vinci. Het schilderij werd aangebracht op een muur in de refter van het bijhorende klooster van de kerk.

Het “Laatste Avondmaal” is één van de meest erkende en gewaardeerde artistieke meesterwerken in de wereld van Leonardo Da Vinci, naast de “Mona Lisa” natuurlijk. Thema van het schilderij is die van het Evangelie van Johannes, waarin Jezus aankondigt dat één van zijn apostelen hem zal verraden. Karen onze gids vertelt ons in geuren en kleuren over de verschillende personages van het schilderij en de expressie op hun gezichten. Even na de middag is de rondleiding ten einde en gaan we iets eten in het restaurant Nerino Dieci Trattoria. Volgens Tripadvisor het beste restaurant van Milaan. Ik had al een tijdje terug een tafel gereserveerd en ik moet zeggen we hebben er heel lekker gegeten, voor een schappelijke prijs. Na het middagmaal lopen we tot aan de Porta Ticnese waar we in de gezellige Navigli buurt langs twee kanalen wandelen.

De kanalen zijn nog overblijfselen van een stelsel van waterwegen uit de 13e eeuw die Milaan toen rijk was. Na de wandeling is het zo stilaan tijd om ons bagage op te halen en met de bus terug naar de luchthaven te rijden. De avondvlucht met Ryanair vertrekt op tijd en even na middernacht kunnen we nagenieten, in ons eigen bed, van een succesvolle citytrip Milaan.