Mexico 2015

Voorbereiding

Na IJsland en Indonesië, een paar reizen waar heel wat voorbereiding aan te pas kwam, gaan we deze keer voor een rondreis in Mexico waar alles reeds is voorgekauwd. Een paar weken terug kregen we een heel mooi promotie aanbod van Jetair voor de rondreis  “Wonders of Mexico & Mayaland” , die we eigenlijk niet konden laten liggen. Het wordt een 8 daagse rondreis, voornamelijk op het schiereiland Yucatan, met aansluitend 7 dagen strandvakantie in Playa Del Carmen. Hoogtepunt van de reis wordt ongetwijfeld Chichen Itza, één van de best bewaarde Maya sites in Mexico en uitgeroepen tot één van de zeven nieuwe wereldwonderen.

Jetair_rondreis

• Vertrek 09 januari 2015      Brussel –  Cancun
  • Retour  24 januari 2015      Cancun  – Brussel

Donderdagmiddag 8 januari, we vertrekken vanuit Kortrijk met de trein richting Zaventem. Het is een donkere en vooral regenachtige dag. Vanavond slapen we in het Novotel, heel dicht bij de luchthaven. Morgen moeten we vroeg uit de veren, en na ons laatste diner op Belgische bodem kruipen we vroeg in bed.

Dag 1   Brussel – Cancun

Vrijdag 09 januari

Vroeg dag vandaag, om 03u loopt de wekker al af en drie kwartier uur later zijn we reeds aan het inchecken. Ondanks dit vroege uur is het reeds druk in de luchthaven, aan de paspoort controle staat een heel lange rij aan te schuiven. De Airbus Dreamliner van Jetair kan op tijd vertrekken, en we hebben een heel aangename vlucht. Na iets meer dan 11 uur landen we in Cancun en rond de middag zijn we reeds op de kamer van ons hotel. Ons reisgezelschap bestaan slechts uit 9 personen, vier koppels en de reisgids, dit kan een heel aangenaam rondreis worden. Vanmiddag staat er nog niets op het programma, maar wij maken gebruik van de vrije tijd om het Plaza Principal (het centrale plein) van Cancun te bezoeken. Mexicaanse stadspleinen omvatten meestal ook een kerk, op het Las Palapas plein is dit de Iglesia de Cristo Rey, de eerste katholieke kerk in Cancun, waarvan de binneninrichting volledig is afgewerkt met bamboe. Op het plein eten we aan één van de vele eet standjes onze eerste Mexicaanse taco. Het gerechtje val echter wat tegen, maar ons eerste biertje daarentegen is echt wel lekker en smaakt naar meer. Zo, het is vandaag een heel lange dag geweest en we gaan vroeg slapen.

Hotel: La Quinta Inn & Suites

Dag 2  Cancun – Valladolid – Chichen Itza – Mérida

Zaterdag 10 januari

Na een heel goeie nacht, ik denk dat we de horloge rond geslapen hebben, zijn we er helemaal klaar voor. Het ontbijt in het hotel is eenvoudig maar goed. Om 8 uur rijden we met ons select groepje het stadscentrum uit. Tegenwoordig is Cancun een grote stad, die jaarlijks bezocht wordt door meer dan drie miljoen toeristen, de meerderheid afkomstig uit de Verenigde Staten. Vandaag staat een rit van meer dan 300 km op het programma, met als hoogtepunt natuurlijk Chichén Itzá. Onze eerste stop vandaag is echter Valladolid op ongeveer een twee uur rijden van Cancun. Via de heel rustige autoweg bereiken we de weinig toeristische, maar aangename stad. We krijgen wat vrije tijd en kunnen vanop het centrale plein, Parque Francisco Cantón het kleurige straatbeeld gadeslaan. Van hieruit brengen we ook een bezoekje aan het stadhuis en de mooie kathedraal met zijn twee torens. Valladolid is de oudste koloniale stad in Yucatán en wordt ook wel “Mueblo Mágico” genoemd. Er heerst een compleet andere sfeer of in Cancun. Voor we naar Chichén Itzá gaan stoppen we nog even aan de cenote van Samula, waar kan gezwommen worden. Een cenote of cenode is de naam voor een water bevattende grot of poel in Yucatán. Er zijn in Yucatán ruim 3000 cenotes waarvan er zo’n 1400 geregistreerd zijn. Cenotes waren voor de Maya’s heilige plaatsen omdat het de ingang naar de onderwereld is. Door de Maya’s werden de poelen ook gebruikt om offers te brengen, waaronder mensenoffers. De mensenoffers werden waarschijnlijk gebracht aan de regengod Chaac. In dit vrij droge gebied was het verzekeren van regelmatige regen een belangrijke wens van een ieder.

Rond de middag komen we uiteindelijk aan bij Chichén Itzá een van de belangrijkste steden van de Maya’s, met als trekpleister de piramide van Kukulcán of El Castillo. De Maya site is gelegen tussen Merida, onze eind bestemming voor vandaag, en Vallodolid en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Van luc onze gids krijgen we vooraf een heel indrukwekkend uitleg over de site, hij weet echt veel te vertellen over de Maya’s en hun cultuur. Het eerste grote gebouw dat we zien is El Caracol, ook wel slakkenhuis genoemd, het is een soort sterrenwacht op de archeologische site van Chichén Itzá. Het is het enige ronde gebouw dat je hier vindt. De ronde toren staat bovenop een terras en is ruim 28 meter hoog vanaf de grond en heeft een doorsnede van 14 meter. De reliëfs boven de deuren van de observatietoren stellen de regengod Chaac voor.

Naast het El Caracol is de piramide Kukulcán wel het belangrijkste gebouw op de site. Deze grote spectaculaire piramide is het symbool van Chichén Itzá, een haast een zakelijk monument met heel weinig decoraties. Alleen al de hoekige, symmetrische architectuur spreekt boekdelen waarin een gecompliceerde symboliek schuilt. De vormgeving van de piramide heeft te maken met de Mayakalender, de godenwereld en de astronomie, waar de Maya’s echte meesters in waren. De eenvoudige decoraties zijn gewijd aan de goden, met name aan Kukulcán, de god van de elementen. Dit wordt gesymboliseerd door de gevederde slang. Aan het einde van de trap aan de noordzijde bevinden twee enorme slangenkoppen met open bek en boze blik. Wanneer men onderaan de trap van de piramide staat en in de handen klapt, zal de piramide antwoorden met een echo die sterk lijkt op de roep van de tropische vogel de quetzal.

Onze volgende halte op de site is  het grote speelveld van de Maya’s. zij waren echte sporters en bouwden grote stadions om wedstrijden in te houden. Archeologen hebben verschillende plekken gevonden in Chichen waar het meso-amerikaanse balspel gespeeld werd maar het ‘Great Ball Court’, het grootste speelveld in het oude Meso-Amerika, is het meest indrukwekkend. Het veld meet 166 bij 68 beter. Het spel werd gespeeld met een rubberbal tussen de 3 en 9 kilo. In het midden van de muur was een stenen ring gemonteerd met religieuze motieven. Aan de andere lange zijde waren meestal tribunes voor hooggeplaatste bezoekers. De bedoeling van het spel was de bal door de ring te spelen. Daarbij mochten geen handen of voeten gebruikt worden. De Maya’s lieten de bal stuiteren en met schouders en heupen moesten ze de bal door de aan de muur bevestigde ring zien te krijgen. Als u het mij vraagt is dit onmogelijk daar de ring zich op 7 meter bevond. Wat echter niet zo leuk is aan dit spel is dat verliezers/ winnaars werden geofferd aan de goden. Een laatste tempel die we gaan bekijken is De Tempel van de Krijgers. Het is een terrasvormige piramide met ervoor 68 vierkante pilaren. De tempel is rijk gedecoreerd met afbeeldingen van de militaire elite waaraan de tempel gewijd was.  Naast de tempel staan de Mil Columnas (duizend zuilen), mooi op rij staande gebeeldhouwde zuilen. Rond 16u30 is het bezoek afgelopen en rijden we verder naar Merida onze slaapplaats voor vannacht. Het is reeds donker wanneer we de stad binnen rijden. We doen nog een mooie avondwandeling en gaan iets eten in een typisch Maya restaurant, toch wel heel speciaal.

Hotel : Real de Yucatan

Dag 3  Mérida – Celestun –  Mérida

Zondag 11 januari

Vandaag starten we de dag met een wandeling door de koloniale stad Merida, hoofdstad van de staat Yucatán, met de bijnaam La Ciudad Blanca vanwege de witte kalkstenen gebouwen. Veel van de gebouwen zijn nu wel overschilderd in stralende kleuren. Zoals de meeste koloniale steden, is het centrum van Mérida opgebouwd volgens een schaakbordsysteem. Straten die van noord naar zuid lopen hebben oneven nummers, en straten die van oost naar west lopen even. Eigenlijk heel makkelijk om de weg te vinden. In het centrum, met als centrale plein het Plaza Grande, zijn vele koloniale gebouwen te bezichtigen. Aan dit plein bevinden zich de kathedraal van Mérida, en de Casa de Montejo, het voormalige paleis van Montejo, de stichter van Mérida, en het Palacio Municipal. Samen met de gids bezoeken we het 19de-eeuwse Palacio de Gobierno (het paleis van de gouverneur). Hier zijn enorme modernistische muurschilderingen van Fernando Castro Pacheco op de begane grond en in de grote voorzaal op de
tweede etage gratis te bezichtigen. Ze geven een krachtige beeld van de gewelddadige historie van Yucatán en de beproevingen van de inheemse Maya bevolking. Aan de zuidkant van de plaza staat het Casa de Montejo, een paleis dat in 1549 is gebouwd door Francisco de Montejo, de eerste conquistador die het schiereiland in Spaanse handen probeerde te krijgen. Boven de ingang met klassieke zuilen is de voorgevel versierd in de barokke verguldstijl.

Na de wandeling over het centrale plein van Merida rijden we richting Celestún. Onderweg stoppen we voor een bezoek aan een kleurrijke lokale markt. Van hieruit is het nog een uurtje rijden naar Celestún. Celestún ligt 90 km ten westen van Mérida, aan het eind van een ondiepte aan de noordwestkust van de Golf  van Mexico. Zonder de lagune met de flamingokolonies zou het eigenlijk weinig meer zijn dan een eenvoudig vissersdorpje. Met een kleine motorboot doen we hier een tocht op de Esperanza rivier, waar roze flamingo’s leven. En we hebben geluk want de flamingo’s zijn heel talrijk aanwezig.

Behalve de vele flamingo’s, varen we tijdens de tour ook door een aantal mangrove tunnels om bij een zoetwater bron te komen. De bronnen hebben hier helder zoet water waar normaal prima is in te zwemmen. Maar met een aantal kleine krokodillen in de buurt toch wel gevaarlijk, of niet ?

Na de excursie aan het natuurpark nemen we de lunch in een lokaal restaurant op het strand van Celestún. Heel lekker gegeten voor weinig geld. Rond 18u zijn we terug in Merida, waar we nog de gezellige sfeer rondom het centrale plein gaan opsnuiven. Het is zondagavond en heel veel volk op de been, een zeer aangename drukte. Op één van de vele terrasjes drinken we nog een biertje en eten we een snack, een mooie afsluiter van een prachtige dag in Mexico.

Hotel : Real de Yucatan

Dag 4  Mérida – Uxmal – Campeche

Maandag 12 januari

Vandaag staat er terug een wat langere rit op het programma, na het ontbijt vertrekken we richting Uxmal. Vooraleer we de stad verlaten rijden we nog door de Paseo de Montejo een brede boulevard met bomen en moderne beeldhouwwerken. Hier staan prachtige herenhuizen van de sisalbaronnen die elkaar tegen het einde van de 19de eeuw de loef probeerden af te steken. Het zijn net kleine kasteeltjes waarvan de meeste nu in handen zijn van Mexicaanse banken of verzekeringen. Op het einde van de laan staat het Monumento a la Patria, met tal van Mayabeelden met betrekking tot de geschiedenis van Mexico. Onze eerste site die we vandaag bezoeken is die van Uxmal ongeveer 80 km ten zuiden van Mérida. Uxmal, dat ‘driemaal gebouwd’ betekent volgens onze gids luc, behoort tot het Unesco-werelderfgoed, is goed gerestaureerd en meestal niet druk bezocht. En inderdaad er loopt hier heel wat minder volk rond als op de site van Chichén Itzá. Net als op andere Maya vindplaatsen op Yucatán is Chaac, de regengod, overal te zien. Die moet in deze streek belangrijker zijn geweest dan elders, want op de Puuc-vindplaatsen zijn er geen cenotes of andere natuurlijke bronnen. In plaats daarvan werden chultunob gebruikt, kruikvormige ondergrondse reservoirs waarin regenwater werd opgevangen.

Als we de site binnen wandelen, zien we als eerst de opmerkelijkste van alle Mexicaanse piramiden, de Pirámide del Adivino (Piramide van de Tovenaar), die in een verbazingwekkende hoek van 45° oprijst vanaf de unieke ovale basis. Achter de piramide bevindt zich de Cuadrángulo de las Monjas (het Nonnenvierkant), een prachtig complex van vier gebouwen rondom een plaza. Ondanks de Spaanse naam was het geen klooster. De theorieën lopen uiteen van een militaire academie tot een soort aards paradijs waar toekomstige mensenoffers hun laatste maanden doorbrachten. De vier gebouwen, waarschijnlijk geconstrueerd tussen 895 en 906 n.C., zijn alle op een iets ander niveau geplaatst, mogelijk als representant van de vier niveaus van het Maya-universum. De gevels ervan zijn alle versierd met ingewikkelde reliëfs, en het vierkant zelf is onregelmatig van vorm.

De Maya-architectuur is hier op haar best. De scheve binnengewelven zijn zo ruim geconstrueerd dat ze net niet instorten (houten kruisbalken gaven extra steun), en de voorgevels zijn licht gebogen om een juist horizontaal perspectief te bewaren. Het noordelijke gebouw, waarschijnlijk ook het oudste, heeft een eenvoudige stenen façade (met deuren die naar gewelven leiden) met daarboven een licht verhoogd paneel met mozaïeken, die geometrische patronen en mens- en dierfiguren vertonen, en afbeeldingen van Mayahuizen boven de deuropeningen. Het Palacio del Gobernador (Paleis van de Gouverneur) is het hoogtepunt van Uxmal.  Het paleis ligt op het oosten, afgekeerd van de gebouwen eromheen, waarschijnlijk om astronomische redenen: de centrale ingang ligt op één lijn met de zuil van het altaar buiten en het punt waar Venus opkomt. Een brede strook mozaïekdecoraties met strakke diagonalen maakt de façade opmerkelijk harmonieus. Van dichtbij vertoont het mozaïek afwisselend maskers van Chaac, geometrische patronen en gestileerde slangen.

De site van Uxmal is echt wel de moeite. Op naar de volgende kleinere Maya site voor vandaag, die van Kabah zo’n 22 km verwijderd van Uxmal. Eerst gaan we een soort triomfboog gaan bekijken aan de overkant van de site. Het is de poort waar een oude, 20 km lang verhoogd weg, vanaf Uxmal de stad in kwam. Het opmerkelijkste gebouw van
de oude stad is de Codz Poop, ook wel bekend als het Paleis van de Maskers, dat van de 9de eeuw na Christus dateert. Het was oorspronkelijk bedekt met 260 identieke maskers die gekenmerkt werden door een lange neus. Het aantal maskers was natuurlijk geen toeval, want 260 was ook het aantal dagen van de rituele Mayakalender, de tzolkin.

Na ons bezoek aan de kleine site van Kabah is het nog een twee uur rijden naar Campeche, waar we even na 17u aankomen. Even tijd om wat te rusten en rond 18u45 gaan we samen met de groep iets eten in de mooi verlichte binnenstad. Samen wandelen we terug langs de mooi aangelegde dijk naar ons hotel, tijd om te gaan slapen.

Hotel : Ocean View

Dag 5  Campeche – Palenque

Dinsdag 13 januari

Ons hotel is aan de zee gelegen, en van hieruit vertrekken we richting stadscentrum waar we samen met onze gids luc een wandeling maken door de binnenstad. Campeche, is de hoofdstad van de gelijknamige staat, en één van Mexico’s koloniale juwelen. Het relatief intacte hart ervan wordt gevormd door een historische havenstad die nog steeds is omgeven door zware verdedigingsmuren.

De wandeling vertrekt aan een van de overgebleven bastions. We flaneren door de straten met pastelkleurige voorgevels en via het centrale plein, met zijn grote barokke kerk, terug tot aan de zee. De vestingen en het stadscentrum zijn zo goed bewaard gebleven dat ze in 1999 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO terecht zijn gekomen. Voor we Campeche verlaten bezoeken we nog het archeologisch museum die gevestigd is in een fort op het hoogste punt van de stad. Na ons bezoek starten we met onze lange rit naar Palenque. Onderweg hebben we nog een korte stop te Champoton, dat bekend staat om de vele pelikanen.

Het vlot niet zo goed op de weg en net na de middag komen we ook nog eens terecht in een blokkade van ontevreden boeren. Luc onze gids vertelt ons dat hij vorig jaar eens 8u heeft vast gezeten in zo’n blokkade, dit ziet er niet goed uit. Gelukkig kunnen we na een uurtje terug vertrekken. Na dit oponthoud  komen nog tal van werkzaamheden onze, al zo lange dag nog wat extra verpesten. Het is ongeveer 19u wanneer we bij ons hotel in Palenque aankomen. Tijd voor nog een snack en ons bed.

Hotel : Mision Palenque

Dag 6  Palenque – Agua Azul – Palenque

Woensdag 14 januari

Deze nacht is er heel wat water naar beneden gevallen, en bij het ontbijt zit er voorlopig nog geen beterschap in, ik denk dat het een regendag zal worden. Vandaag staat de Maya site van Palenque op het programma. De ruines zijn in het nationale park van Palenque op ongeveer zeven kilometer afstand van de stad Palenque, gelegen in de zuidelijke staat Chiapas. Als we aan de ingang zijn aangekomen is het nog niet gestopt met regenen, maar van wat regendruppels laten we ons niet afschrikken. Bij het binnenkomen van het park worden we onmiddellijk overmand door een donker, dicht en dik tropisch bladerdak dat de dag bijna verandert in nacht. Dit is spannend en onheilspellend waarbij de regen dit gevoel nog versterkt. Dit duurt echter niet lang, want als we doorlopen wordt het snel lichter en ontvouwt zich de pracht van het park. Het is net een weelderige oerwoudbodem van waaruit we de Maya-ruines op majestueuze wijze te zien krijgen. Als eerste van een reeks lagere bouwwerken, die we zien is de zogenoemde Tumba de la Reina Roja (Tombe van de Rode Koningin). We wandelen er even binnen waar een lege sarcofaag te zien is die nog op de originele plek staat. Het enorme gebouw ernaast is de Templo de las Inscripciones, een piramide met acht trappen, 26 m hoog, aangebouwd tegen een dichtbegroeide heuvel.

Het bevat een reeks stenen panelen met hiërogliefen over de dynastieën van Palenque. Diep in de piramide staat de graftombe van Hanab Pakal, of Pakal de Grote (615-683 n.C.), dit gedeelte is echter niet voor het publiek toegankelijk. Volgens de gids zou dit de eerste grafpiramide zijn die in Amerika werd ontdekt, in 1952, en nog steeds de belangrijkste en indrukwekkendste. Van hieruit wandelen we naar het opvallendste bouwwerk van de site, El Palacio. Het is in feite een complex van gebouwen die in verschillende perioden zijn gebouwd en een onsamenhangend geheel vormen. De vierkante toren is uniek en niemand weet precies waar die toe diende – misschien als uitkijkpost of sterrenwacht.

Er zijn overal fijn bewerkte reliëfs. Jammer dat de site wat in verval is en sommige delen echt aan restauratie toe zijn. De Mayaruïnes van Palenque, zijn voor velen de mooiste van Mexico en ik denk dat ik hen daar in volg. Ze zijn minder druk dan Chichén Itzá, groter dan Uxmal en de omgeving is spectaculairder. Wij vinden het in ieder geval fascinerend. Bij het verlaten van de site gaan we nog het aanpalende museum binnen, die een replica bezit van de graftombe van Pakal. Na het middagmaal rijden we nog naar de waterval van Welib Ja, 18 km van Palenque. Er is een bassin waar je veilig kunt zwemmen, maar met de hevige regen van de vorige dagen is het niet toegestaan om te zwemmen. Over een glibberig pad met varens komen we bij magnifieke 25 m hoge waterval. Nu worden we niet nat van de regen die ondertussen is gestopt maar van mist en nevel van de waterval.

Na al die water toestanden is het tijd voor de koffie, dit doen we op een nabij gelegen koffie plantage. Hier krijgen we wat uitleg over de koffie teelt en kan er geproefd en gekocht worden. Tijd voor de terugkeer naar ons hotel in Palenque en het avondmaal.

Hotel : Mision Palenque

Dag 7  Palenque – Becán – Chetumal

Donderdag 15 januari

Onze 7 daagse rondrit loopt stilaan op zijn einde, en vandaag staat de langste rit op het programma. Palenque was de meest zuidelijkste stad die we bezochten op het schiereiland Yucatan. De busrit van 495 km brengt ons vandaag naar Chetumal. Hopelijk krijgen we vandaag niet te maken met blokkades van Mexicaanse boeren. De rit verloopt prima en na het middagmaal bezoeken we de site van Becán, 6 km ten westen van Xpujil.

Als Maya vindplaats uniek doordat het helemaal wordt omgeven door een droge gracht, 16 m breed en 4 m diep. Met de muur op de rand ervan vormt deze een van de oudst bekende verdedigingssystemen in Mexico. Becán is een minder gekende Maya site en het is hier dan ook super kalm, ik denk dat we de enige bezoekers zijn. Na het bezoek is het nog een twee uur rijden tot Chetumal. Bij aankomst is het ondertussen na zes uur, tijd voor wat verfrissing en het avondmaal.

Hotel : Hotel los Cocos

Dag 8  Chetumal –  Tulum – Playa Del Carmen

Vrijdag 16 januari

De laatste dag van de rondreis, terug een tamelijk lange rit. Ons hotel Los Cocos zag er aan de buitenkant perfect uit, maar viel echt wel tegen. De slechte geur in de kamer, en de toestand van de badkamer waren alles behalve, het minste hotel op de rondreis. Nu het was maar voor één nacht en hopelijk is ons hotel in Playa Del Carmen waar we zeven nachten verblijven van een ander niveau. Na een rit van drie uur komen we bij onze laatste site van de rondreis, die van Tulum. Tulum is in de eerste plaats een van de meest schilderachtige antieke Maya vind plaatsen, gevestigd op 15 m hoge kliffen boven een onwaarschijnlijk mooie blauwe Caribische Zee.

Volgens Luc is dit de drukst bezochte Maya site van Yucatan, en dit zal wel juist zijn. Op de grote parking staan tientallen autocars en er heerst hier een drukte vanjewelste. We gaan de site binnen aan de noordkant door een gat in de muur die de oude stad aan drie zijden beschermde. De vierde zijde is de zeekant. Het is een site van kleine typische gebouwen met schuine muren en smalle ramen. Het kleine, omgekeerde, gevleugelde figuurtje boven de smalle ingang van de Templo del Díos Descendente, vind je overal in deze Maya stad. Misschien symboliseert het de ondergaande zon of de god van de bijen, want honing was een van de belangrijkste exportproducten van de Maya’s. Vanaf het Castillo, op het hoogste punt van de locatie, staat een kleine piramide die mogelijk niet alleen als tempel diende, maar als vuurtoren. Tulum is niet te vergelijken met de grote Mayasteden, maar toch heel idyllisch. Hier eindigt onze rondreis, tijd voor de groepsfoto.

Nog een uurtje rijden naar ons hotel in Playa Del Carmen, we zijn benieuwd. Wauw dit is heel zeker een ander niveau van hotel. Prachtige grote kamer, alles kraaknet wat een luxe. Vanavond gaan we naar het buffet. We zijn wel wat gewoon, maar dit hebben we nog niet meegemaakt. Wat een keuze, dit wordt opletten voor de kilootjes. Ja we hebben heel duidelijk een goede keuze gemaakt met dit all inclusive hotel.

Hotel : Riu Tequila

Dag 9 – 15  Playa Del Carmen

2 Reacties to “Mexico 2015”

1. Prima verslag en een echte smaakmaker!
    Wij hebben er veel zin in, vertrekken half februari 2016 met de Blauwe Vogel, (zelfde rondreis)
    Vera en Chris

2. Waow wat fijn om jullie relaas te lezen. Volgende week doen wij ongeveer dezelfde reis, begeleid door de blauwe vogel. 8 dagen rondreis en dan ook drie dagen riu Tequila. Mijn hartje gaat sneller kloppen bij het lezen van jullie verslag. Ik heb nog een vraagje. Waar kan je het best, mexicaans houtsnijwerk kopen en andere souvenirs. Want als we een week rondreizen denk je vaak dat je het beste nog moet tegen komen. En ik denk niet dat het in playa del carmen het goedkoopst zal zijn. Kunnen we ook gewoon tequila kopen in de supermarkt? In Canada kan dat niet, en moeten we naar speciale shops. Zijn er nog praktische dingen waar ik rekening moet houden.