Kroatië 2012

Voorbereiding

Het jaar 2012 wordt een jaar van verbouwingen bij ons, dit heeft tot gevolg dat de reismicrobe er iets afgezwakt uitkomt dit jaar maar zeker nog niet afgestorven is. Met het beperkt voorziene reisbudget kozen we voor een veertien daagse rondreis in Kroatië. In eerste instantie was het de bedoeling om met de eigen wagen naar Kroatië te reizen. De lange afstand er naar toe, plus de rondrit in het land zelf deed ons twijfelen of dit wel een goede keuze was. Uiteindelijk kozen we toch voor fly & drive. Een geschikte betaalbare vlucht vinden was niet zo makkelijk, na wat zoek werk kwamen we uit bij Lufthansa. Voor de heenreis hebben we een overstap in Munchen en voor de terugreis gaan we via Wenen.

• Vertrek 2 juni  8u50  Brussel                  Aankomst Zagreb 12u45
  • Retour 17 juni 14u55 Dubrovnik              Aankomst Brussel 19u10

Alle hotels zijn geboekt en ook de huurwagen van Hertz hebben we al vastgelegd via Holiday auto. Het wordt een vakantie gelijkaardig als die van vorige jaren, wat cultuur opsnuiven in de prachtige steden Varazdin, Split, Trogir ….. , een paar mooie wandelingen in de Nationale Parken van Kroatie en om te eindigen nog wat strandvakantie.

Dag 1 Brussel – Zagreb – Varazdin

Zondag 3 juni

Om het ons wat makkelijker te maken, hebben we de nacht doorgebracht in het Sheraton hotel. Het hotel ligt vlak tegenover de ingang van de luchthaven, na een goede nachtrust moeten we enkel nog de straat oversteken om in te checken. We starten onze reis in Brussel met regen en ook op onze tussenstop in Munchen is het hevig aan het regenen. De vluchten op zich verlopen goed met uitzondering dat we in Munchen een half uurtje vertraging oplopen. Rond kwart na een, iets later dan gepland landen we in Zagreb. De douaneformaliteiten en paspoortcontrole verlopen zeer vlot en we kunnen onmiddellijk wat geld wisselen aan een automaat op de luchthaven. De nationale munt van Kroatie is de Kuna en 1 Kuna is ongeveer 0,13 Euro. Nu nog onze huurwagen in ontvangst nemen en we kunnen starten. Ook aan de balie van Hertz gaat alles vlot, we krijgen een splinternieuwe Toyota Auris met slechts 24 km op de teller. Via de betalende autoweg E65 rijden we noordwaarts richting Varazdin onze eerste overnachtingsplaats in Kroatie. Het is een klein uurtje rijden en rond 15u zijn we reeds ingecheckt in het hotel en staan klaar voor het stadje te verkennen. Zijn we in Belgie vertrokken met regen hier schijnt het zonnetje heel deftig en is het rond de 27 graden.

het Plein van koning Tomislav

Varazdin , soms klein Wenen genoemd is een schitterend barok stadje, dat zelfs even in de 18de eeuw de hoofstad van Kroatie is geweest. Ons hotel ligt tegenover het station en we lopen door het park tot in het kleine centrum dat volledig verkeersvrij is. Op een paar minuutjes lopen komen we in het hart van het stadje op het Plein van koning Tomislav. Dit is het belangrijkste plein van Varazdin. Het doet erg Italiaans aan, heel theatraal, en het is omgeven door enkele van de mooiste paleizen van de stad. Aan de noordkant van het plein staat het stadhuis met een heel mooie  façade, waarboven een koper klokkentoren prijkt. Op het fraai bewerkte balkon bevindt zich het het wapenschild van de stad. Het is heerlijk rondslenteren in dit pareltje van de barok. Varazdin bezit ook nog een heel mooi kasteel, uit de 16 de eeuw gebouwd door een Italiaans architect.

Het kasteel van Varazdin

Het sneeuwwitte kasteel met rode daken ligt in het midden van een groen park. Het is nu een opmerkelijk historisch museum, jammer vandaag niet toegankelijk. Voor we terug keren naar het hotel drinken we nog biertje op het Tomislav plein. De dag sluiten we af met een uitstekend diner buiten op het terras van hotel, en een pittig wit wijntje van de streek, proost.

Diner met lokale witte wijn in Varazdin

Hotel : Hotel Varazdin

Dag 2 Varazdin – Plitvicemeren

Maandag 4 juni

Vanochtend lijkt het iets frisser te gaan worden als gisteren, maar de lokale Frank Deboosere spreekt toch nog over een 22 graden. Nu voor een rondrit in het Lonjsko Polje Nationaal Park vandaag moet dit zeker niet warmer zijn. Na ons ontbijt vertrekken we terug zuidwaarts richting Zagreb. Onze GPS levert uitstekend werk en brengt ons na een dik uur tot aan de ingang van het Nationaal Park. Het park wordt aanzien als het grootste overstromingsgebied van Europa, en het is dan ook niet aangewezen dit te bezoeken na een lange periode van hevige regen. Deze streek is genoemd naar de Lonja, een doorgaans onooglijk riviertje maar bij hoogwater, iets wat toch zes maanden per jaar voorkomt,  overstroomt het gebied. Tal van trekvogels, waaronder de ooievaar en de lepelaar komen zich dan ook nestelen in de buurt van dit grote moeras.

Ooievaarsnest in Cigoc

Maar het Lonjsko Polje is niet alleen om zijn vogels en landschappen interessant. De dorpjes rondom, onder aan de dijk, hebben een traditionele levenswijze weten te bewaren dat blijkt uit de schitterende houten huizen. De rondrit in het park starten we in het dorpje Krapje, dat sinds 1995 op de lijst van beschermd erfgoed voorkomt. Dit dorp is als  een soort openluchtmuseum van houten huisjes,  ze staan gewoon langs de weg tentoongesteld, soms op een stenen onderbouw, maar allemaal verschillend met elk hun eigen karakter. We rijden constant langs de brede rivier en de drooggevallen graslanden waar we af en toe moeten opletten voor grazende koeien die op de weg lopen.

Houten huisjes in Krapje

Dit is voor ons het onvervalste Kroatie, een weinig toeristisch gebied met prachtige uitzichten. Als je Kroatie bezoekt mag u dit gedeelte zeker niet overslaan. Hier lijkt het of de tijd heeft blijven stil staan. Via de al even mooie dorpjes Puska, Lonja en Muzilovcica komen we terecht in Cigoc. Dit dorp is de ‘hoofdplaats’ van het park en kreeg ook de titel van ‘Europese hoofdstad van de ooievaar’. Terecht, want de houten, met bloemen versierde huizen hebben bijna allemaal een gevleugelde gast op het dak. Op een kleine parking van het dorpje is het tijd voor onze picknick, een broodje met kaas. Het zonnetje schijnt hevig en er is weinig wind, kortom een ideaal weertje. Af en toe zien we een ooievaar voorbij vliegen op weg naar zijn nest. Je telt makkelijk een veertigtal nesten in het dorpje. Echt, hier komt de schoonheid van het landschap helemaal tot haar recht.

Zicht op de Sava Rivier

Zwanen glijden hooghartig over de Sava rivier, die op deze plaats heel breed is en werpen enkele vissers vanaf pontons een hengeltje uit. Bij een van onze vele stops probeert een vriendelijke  boer met ons een praatje te slaan, maar de taal barriere is te groot en we begrijpen elkaar totaal niet, toch blijft de man maar doorpraten. Net voor we het park verlaten drinken we nog een koffie in een plaatselijk dorpscafe, ook hier heeft de tijd blijkbaar blijven stil staan. Dit moet het onvervalste kroatie zijn in de aller primitiefste vorm. Langs prachtige lokale baantjes zetten we onze rondrit verder naar ons hotel.

Watervalletjes in Slunj

Op dertig kilometers van onze eindbestemming voor vandaag stoppen we nog even in Slunj. Het dorpje dat reeds gekend was ten tijde van de Romeinen bezit een aantal fraaie kleine watervalletjes, een voorproefje voor morgen, als we de Plitvicemeren gaan bezoeken. Nu nog een half uurtje rijden tot aan ons hotel, waar we genieten van ons eerste biertje van vandaag. Vanavond eten we vis in het restaurant van het hotel met natuurlijk het nodige vocht, en dit voor een heel schappelijke prijs.

Hotel : Degenija

Dag 3  Plitvicemeren

Dinsdag 5 juni

Dat ook de weerman,net als in Belgie, het niet altijd bij het rechte eind heeft is gisteren wel gebleken. Hij voorspelde gisteren amper 22 graden, maar het was wel om te bakken met temperaturen rond de 27 graden. Ook de aangekondigde regenvlagen zijn aan ons voorbij gegaan. Gans de nacht heeft het echter geregend en toen we iets na 7u aan het ontbijt waren zat alles nog potdicht en was het nog steeds aan het gieten. Gewapend met een regenjas en paraplu stonden we om 8u3o aan de ingang van het NP Plitvicka Jezera. Het is één van de natuurwonderen van Kroatië en terecht opgenomen op de lijst van Wereldnatuurerfgoed van de Unesco. Het staat ook op de lijst van de 100 mooiste plaatsen op aarde. Nog maar pas vertrokken mogen we de paraplu al terug dicht doen. We zijn van plan om dit park uitgebreid te bezoeken en kiezen voor een wandeling van ongeveer 6 uur.  In het park liggen 16 meren die trapsgewijs in elkaar overlopen. De meren worden gevoed door tal van bronnen, beken en bergstromen en zijn verbonden door een reeks spectaculaire stroomversnellingen en watervallen. Rondom het park staan weelderig gevarieerde bomen met talrijke planten en diersoorten. Via goed bewegwijzerde paadjes vangen we onze tocht aan bij de benedenmeren, die zijn op hun mooist vroeg in de ochtend. Het is wondermooi, woorden schieten tekort om dit paradijsje te beschrijven. Talrijke foto’s kunnen onmogelijk deze pracht weergeven. Het geluid van het kletterende water, de geur van de natuur. Met een bootje steken we het Jezero Kozjak meer over, vandaar nemen we terug de boot naar de bovenmeren.  Rond de middag breekt de hemel open en krijgen we af en toe de zon te zien. We lopen langs houten bruggetjes, onstuimig stromende beken en dan weer langs rustige kreken die zich slingerend een weg zoeken tussen verdronken bomen. Onderweg verandert het water telkens weer van kleur, van een sombere tint tot het helderblauw van een lagune. Die metamorfose voltrekt zich binnen slechts enkele meters. We krijgen er maar niet genoeg van en in plaats van met het treintje terug te keren besluiten we om onze terugweg te voet te doen. Het lijken net taferelen uit een sprookje. Om 16u zijn we terug aan de startplaats. Tijd om naar het hotel terug te keren en met een fris pintje bier na te genieten op het terras van het hotel. We besluiten om net als gisteren te dineren in het uitstekend restaurant van het hotel.
Man, man, man was da genieten vandaag, onderstaande foto’s laten u een klein beetje mee genieten.

Hotel : Degenija

Dag 4 Plitvice NP – Opatija

Woensdag 6 juni
Vanochtend zijn we  rond zes uur wakker, ons gewoon uur van opstaan thuis. Het weer ziet er goed uit, geen vuiltje aan de lucht, een betere start als gisteren. Het ontbijt van het hotel is super lekker en we genieten er vooral heel rustig van. Rond 8u30 willen we vertrekken maar er is een probleempje met onze kluis, wat we ook proberen we krijgen die niet meer open. Aan de receptie weten ze daar wel raad mee en in een paar seconden was de kluis open. Vandaag  gaan we richting kust, een rit van 190 km. Om te starten nemen we nog een 50 km kleine lokale baantjes, om zo nog een beetje de sfeer van het binnenland op te snuiven. In Ogulin nemen we dan een uurtje de snelweg tot in Delnice waar we die verlaten en terug in een bosrijke streek terecht komen. Delnice ligt ook aan de voet van de berg Japlenski en vormt de belangrijkste toegang tot het nationaal park van Risnjak. Van hieruit is het nog 10 km tot in Leska, het centrum van het park. De weg er naar toe is in zeer slechte staat, net een lappen deken van stukken asfalt.

In het Risnjak NP

Het Risnjak NP ligt in een afgelegen gebied dat ongerept is gebleven en nog door weinig toeristen wordt bezocht. Aan de de kleine info stand kopen we een kaartje en besluiten een wandeling te maken van 1u30. De wandelroute gaat gedeeltelijk over een geasfalteerde bosweg waar op regelmatige afstanden borden staan met uitleg in het Kroatisch en het Engels. Het woud bestaat vooral uit sparren,  heel wat beuken en enkele schaarse heesters, zoals de lijsterbes of de vlier. Naast de veel omgevallen bomen liggen ook bergweilanden die begroeid zijn met heide of borstelgras. Stilletjes hopen we een lynx te zien, want schijnbaar leeft die hier weelderig, helaas het enige diertje dat we te zien krijgen is een muisje. Omstreeks 13u zetten we onze weg verder richting Istrië. Om 14u kwamen we aan in in Opatija, onze verblijfplaats voor 2 nachten.

Opatija

Ons hotel ligt prachtig gelegen op een heuvel. We hebben  een  kamer met zeezicht en na een siesta aan het zwembad nemen we het shuttle busje richting centrum. Opatija is een modieus vakantieoord, bekend om de mildheid van zijn klimaat.  We kuieren wat rond in het kleine drukke vakantie plaatsje en keren via de promenade langs het water terug naar ons hotel. De mooie warme zomerdag sluiten we af met een diner op het terras van het hotel, en dit met een prachtig zicht op zee, meer moet dat niet zijn.

Hotel : Kapetanovic

Dag 5 Rondrit Istrië

Donderdag 7 juni

Het restaurant van het hotel waar we gisteren aten, staat zeer goed aangeschreven en dit zien we ook bij het ontbijt, hun eigen gebakken taartjes en brood smaken heerlijk. Voor mij het beste ontbijt tot nu toe. Net als vorige dagen zijn we er vroeg bij,  rond  8u30 kunnen we starten aan een kleine rondrit in Istrie. Het is de bedoeling om vandaag enkele toeristische trekpleisters van het schiereiland te bezoeken. Via het binnenland van het eiland rijden we eerst tot bij onze verste bestemming namelijk Pula. Pula ligt op de zuidpunt van Istrië en is gemakkelijk bereikbaar dankzij de toltunnel, die zo’n 5 km lang is. Bij aankomst volgen we richting centrum en we kunnen makkelijk parkeren vlak bij het amfitheater. Het Romeins theater is het monument bij uitstek van Pula en torent hoog uit boven op een heuvel bij de haven. In principe kunnen we het gebouw wel voldoende aanschouwen aan de buitenkant, maar we beslissen om toch maar een kaartje te kopen zodat we ook een paar foto’s van binnen kunnen maken.

Amfitheater van Pula

Het gebouw dateert uit het begin van de lste eeuw en is één van de best bewaarde Romeinse amfitheaters die de tand des tijds  heeft doorstaan. Het Amfitheater meet 132 bij 105m en de buitenkant bestaat uit een ommuring van twee verdiepen met bogen en een derde verdiep met vierkante ramen. Naast het Colosseum in Rome en de amfitheaters van Verona en El Djem in Tunesie is dit het vierde Romeinse theater dat we aan onze palmares kunnen toevoegen. Tegenwoordig wordt het als stadium gebruikt voor concerten. Van hieruit wandelen we richting centrum tot bij het mooie Forumplein, dat al twintig eeuwen lang het hart van de stad vormt Het is een bijzonder theatrale plek, omgeven door voornamelijk caféterrassen en de twee belangrijkste gebouwen van de stad, namelijk de tempel van keizer Augustus en het gotisch stadhuis. De tempel van Augustus werd in het begin van 1ste eeuw gebouwd en is gekenmerkt door zes Korinthische zuilen. Jammer dat de industrie van de scheepswerven zo dicht bij het historische centrum ligt. Kort voor de middag verlaten we Pula en rijden richting Rovinj, we parkeren de wagen net buiten het stadje en wandelen naar het drukke centrum. We nemen rustig de tijd voor een wandeling door de haven en de kleine straatjes van de oude stad.  In veel van die kleine steegjes hangt het wasgoed te drogen aan de met bloemen versierde balkons. Rovinj straalt een uitzonderlijke charme uit en komt bijzonder Italiaans over met zijn okerkleurige huizen.Aan de haven trakteren we ons zelf met een over heerlijke ijscoupe op een van de talrijke terrassen. Nu nog even tijd nemen voor de klim naar de St Euphemiakathedraal die helemaal bovenaan de stad torent.

Basiliek van Rovinj

Het is de grootste barokkerk van Istrie met bijhorende Venetiaanse toren van 63m. De toren werd gebouwd naar het model van de campanile op het San Marcoplein in Venetie. Rovinj is denk ik een van de drukst bezochte plaaten van Kroatie, maar is dan ook een pareltje van een stadje. De laatste stop plaats voor vandaag is Porec. Porec door vele de hoofdstad van Istrie genoemd en is zowel Romeins als Venetiaans. Het is zeker ook  een van de toeristische toppers in Kroatië. Ook hier parkeren we even buiten het stadje en kuieren heerlijk door de kleine steegjes. Het enige wat we nog willen bezoeken is de Euphrasiusbasiliek, volgens de Unesco een van de grote rijkdommen van de mensheid. De ingang van de basiliek ligt wat verscholen in een van de kleine straatjes. Het ingangskaartje van 30 Kn heeft recht op toegang tot het museum, de toren en natuurlijk de basiliek. Eerst trotseren we de menige trappen van de toren waar we een mooi uitzicht krijgen van de stad en de haven. Daarna gaan we via het museum naar de basiliek. Deze grote basiliek telt drie beuken, die gescheiden worden door twee bogengaanderijen en werd rond 550 door bisschop Euphrasius gebouwd in vroegchristelijke stijl.

Porec

Het hoogtepunt van de de kerk zijn de Mozaïeken van de apsis. Dit uitzonderlijke werk heeft een gouden achtergrond en troont een majestueuze Christus tussen de twaalf apostelen. In de koepel van de apsis staat Maria afgebeeld, ze zit in hemelse sfeer, geflankeerd door twee engelen. Zo dit is wel voldoende voor vandaag en we besluiten terug te keren naar ons hotel. Istrie is heel mooi met pittoreske plaatsjes en daar  hebben we  een algemene indruk kunnen van opdoen. Rond 17u30 komen we bij ons hotel aan, verfrissen ons wat en hebben het heerlijkste diner tot hier toe in Kroatie. De keuken van ons hotel is echt een aanrader.

Hotel : Kapetanovic

Dag 6 Opatija – Zadar – Skaradin

Vrijdag 8 juni

Na terug een overheerlijk ontbijt op het terras van het hotel verlaten we om 8u3o de badplaats Opatija. Onze eindbestemming voor vandaag is Krka NP. We geven de voorkeur aan de toeristische weg langs de mooie Dalmatische kust boven de iets sombere autoweg via het binnenland. Constant rijden we langs een kristalheldere zee bezaaid met de okerkleurige rotsachtige eilanden Krk, Cres, Losinj en Rab. Het water vertoont alle schakeringen van blauw, turkoois en groen. Na meer dan 2u rijden nemen we de ferry naar het eiland Pag, een heel korte overzet van slechts 15 min.

Pag

Op het eiland houden we even halt in het stadje Pag, de hoofdplaats van het eiland. Het is een klein rustig stadje waar het heerlijk toeven is op de terrassen aan de haven. Het stadje is vooral bekend om zijn kantwerk. In Bistro Na Tale, door velen beschouwd als het beste restaurant van de stad eten we een snack. Van hieruit is het nog een uurtje rijden naar onze volgende bestemming Zadar. Onze gps loodst ons onberispelijk tot aan een parking nabij het oude centrum. We lopen langs de haven van Zadar, waar buitengewone grote chique jachten liggen, tot aan het zeeorgel. Dit is een ingenieus ontworpen systeem van trappen met gaten en pijpen waarin de zee vrij spel heeft.

Zeeorgel in Zadar

Dit alles resulteert in een orgelconcert dat indrukwekkender wordt naarmate de wind toeneemt. We lopen verder langs de kade tot aan het forum dat eens het grootste forum van de kust aan de oostzijde van de Adriatische zee was. We slenteren nog wat door de oude stad en op het lokale marktje kopen we nog wat fruit. Om 17 u bereiken we onze eindbestemming , het hotel Skradinski  Buk dat vlakbij het NP gelegen is. Het is een eenvoudig, maar kraaknet hotel waar we vriendelijk werden ontvangen.  In het informatiecentrum van Skradin halen we nog wat info omtrent ons bezoek aan het NP die we morgen zullen bezoeken.  Vandaag was het één van onze langste ritten met een temperatuur van rond de 30 graden, dat was eventjes puffen.

Hotel : Skradinski Buk

Dag 7 Skaradin – Togir – Split

Zaterdag 9 juni

Vannacht niet zo goed geslapen, van vier uur deze morgen maken de vogels een hels lawaai aan het hotel. Het ontbijt is open vanaf 7u30 en daarna pakken we onze koffers, de wagen kan blijven staan op de parking van het hotel. Het is zo’n vijf minuutjes lopen tot de boot die om 9u vertrekt naar het NP. Het zonnetje is ook al van de partij, ik denk dat het weer puffen wordt vandaag. De boot vertrekt precies om 9u van het kleine maar echt schattige haventje genesteld aan een meander van de Krka. Op het bovendek is het al een beetje te warm voor ons, gelukkig duur de boottocht maar een twintig minuutjes. Daar we vroeg zijn is het nog betrekkelijk rustig in het park.

NP Krka

Het Krka NP is alweer een natuurlijk wonder van Kroatië. Over een afstand  van 8oo m en een hoogteverschil van 45,70 m stort de rivier Krka van 17 natuurlijke trappen  naar beneden, met als resultaat een serie spectaculaire watervallen.  Er zijn betoverende plaatsen, waar het water uit alle hoekjes en gaten  tegelijk lijkt te komen, nu eens rustig kabbelend, dan weer wild en wervelend, en altijd te midden van een ongelooflijke rijke flora, die in zijn overdaad bijna tropisch aandoet. We lopen over een web van houten bruggetjes en plankieren, soms wel verschillende honderden meters boven het water. De ganse tocht snuiven we een subtiele geur van mossen en een complete chaos van planten. De wandeling duurt ongeveer 1u3o en via de boot keren we terug naar onze vertrekplaats. Onze volgende halte Sibenik bereiken we na 20 min rijden. Het is een karakteristiek stadje met heel veel charme.   Deze stad gelegen in een goed beschutte baai en   beschikt over een prachtige kathedraal , in de voorgevel valt voornamelijk de verfijndheid van het portaal op.

Kathedraal van Sibenik

De kerk is versierd met 71 gebeeldhouwde kopjes, die een prachtig beeld van de toenmalige inwoners schetst. Op het plein bevindt zich ook het voormalig stadhuis die nu een chique restaurant is. Via de smalle geplaveide steegjes en een wirwar van trappen bereiken we het St Michiels kasteel gelegen op een heuvel bovenaan de stad.  Op onze terugweg stillen we onze honger en grote dorst op een leuk terrasje in de schaduw. Van hieruit rijden we naar Trogir. Dit bekoorlijk middeleeuws stadje ligt op een klein eiland en wordt door de Unesco als werelderfgoed erkend. Deze stad heeft een bijzondere gezellige charme en straalt een sfeer uit van een ander tijdperk. De stadsmuren en poorten zijn allemaal nog in uitstekende staat  De Sint Laurentiuskathedraal is één van de mooiste kathedralen van Kroatië en voornamelijk het portaal , een meesterwerk van Romaanse kunst. Aan weerszijden staan leeuwen daarop steunen Adam en Eva, even naakt als in de tuin van eden, tenminste als je de vijgenbladen wegdenkt die vanwege de goede zeden achteraf zijn toegevoegd.

straatje in Trogir

Tegenover de Kathedraal staat het mooiste paleis van Trogir, het Cipiko paleis. Op het einde van onze wandeling langs het kleine haventje zien we nog een paar indrukwekkende jachten liggen, waar wij enkel van kunnen dromen. Het is nu hoog tijd om ons naar onze slaapplaats te begeven. Split bereiken we na een 20 min rijden. De talrijke witte gebouwen van de tweede grootste stad van het land zien we reeds van in de verte liggen.Via de wat sombere uitziende buitenwijken van de stad bereiken we moeiteloos het hart van de stad gelegen aan de zee. Hotel de Luxe ligt op 3min wandelen van het historisch centrum van de stad. In het nieuwe, trendy, luxueus en modern  hotel voelen we ons direct thuis. We verblijven hier twee nachten om terug wat op ons positieven te komen, na een toch wat drukke week. Op aanraden van het hotel eten we vanavond in het gezellig visrestaurant Konoba Varos.

Hotel : Luxe Boutique Hotel

Dag 8 Split

Zondag 10 juni

Gisteren werd het wat laat daar we slechts rond 8u30 konden gaan dineren en nog wat rond liepen op de mooie promenade van Split. We kunnen vandaag wat uitslapen. Naarmate de reis vordert verbetert ook steeds het ontbijt, deze morgen was de keuze niet alleen groot maar ook heel lekker. Even na 10u starten we onze enige activiteit voor vandaag, een wandeling door het centrum van de havenstad Split.

Binnenstad van Split

Gans de binnenstad staat op de lijst van de Unesco. Langs de haven, waar talrijke veerboten liggen en de lokale markt komen we bij het paleizencomplex van keizer Diocletianus . Paleis is niet echt een juiste benaming, eigenlijk is dit een nog gedeeltelijke ommuurde stad in de stad. Het hele complex is een vierhoek van 180m op 215m en de bouw dateert van rond 300 na Christus. Het geheel werd beveiligd met zestien verdedigingstorens waar echter niet veel meer van overblijft. Langs de zuidelijke gevel gaan we het paleis binnen. Onmiddellijk komen we uit op de Peristil. De Peristil, een rechthoekig plein was toen het zenuw centrum van het paleis en ook nu is het hier een drukte van je welste. De ingang van het mausoleum en de klokkentoren komen uit op het plein. De stad in de stad is een allegaartje van uiteenlopende stijlen en perioden.

We maken een aangename wandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden van de binnenstad, langs talrijke mooie tempels en andere historische gebouwen. Ook aan de westkant  even buiten het paleis van Diocletianus liggen nog prachtige pleinen en renaissancepaleizen naast de populaire winkelstraat Marmontova. Kortom Split is een sieraad aan de Adriatische kust en draagt een lange geschiedenis met zich mee. Het is een tocht door 2000 jaar geschiedenis. Ik had  voor ons vertrek enige twijfel of we de stad wel zouden aandoen, maar  daar heb ik nu totaal geen spijt van. In de late middag gaan we ons nog wat verfrissen en gaan dineren in het zelfde restaurant als gisteren avond.

Aangename avond in Split

Op weg naar het restaurant komen we een koppel Belgen tegen die op rondreis zijn in Kroatie, en waarmee we in 1996 samen een rondreis deden in Turkije, wat is de wereld klein. Het diner en de wijn waren deze avond net als vorige avond echt subliem. Op de terugweg na het diner snuiven we nog de voetbal gekte op van de Kroaten die vanavond op het EK tegen Ierland spelen.

Hotel : Luxe Boutique Hotel

Dag 9 Split – Kotor

Maandag 11 juni

Na een super lekker ontbijt verlaten we om 9u met spijt in het hart Split. Vandaag hebben we een zware rit voor de boeg van 404 km met slechts een 100 km autostrade. Onze eindbestemming is Kotor, gelegen in Montenegro, daarvoor  rijden we eerst door Kroatië, dan een stukje door  Bosnië Hercegovina, dan terug een tijdje in Kroatië om zo tot in Montenegro aan te komen.  Na het verlaten van de snelweg rijden we door een heel vruchtbare streek. Overal aan de kant van  de weg staan fruitstalletjes. Aan één van die kraampjes kopen we ons middageten. Een oud maar lief vrouwtje laat ons van alles proeven en we kopen er super lekkere abrikozen, kersen en amandelnootjes.  Onze weg leidt ons nu langs de mooie kust die bezaaid is met eilandjes. Door die vele eilandjes voor de kust krijgen we maar zelden echt de de open zee te zien. De grenscontrole met de Bosnie verloopt heel vlot en we verliezen daarbij ook geen tijd. Op twintig kilometer voor Dubrovnik stoppen we even in Trsteno.

Arboretum van Trsteno

Trsteno bezit een mooie arboretum gelegen rond een oude villa van een edelman uit Ragusa. Dit eens mooie park heeft denk ik veel van zijn pluimen verloren, en ligt er wat verwildert bij. We kunnen de wagen parkeren onder de bomen in de schaduw, waar we in de koelte ons fruit kunnen opeten. De zware rit van vandaag is zo wat gebroken, en we kunnen er weer tegenaan voor de resterende kilometers. Nadat we Dubrovnik zijn voorbij gereden en de stad zien liggen vanop de heuvel, maken we nog een korte foto stop.

Zicht op Dubrovnik

Kotor onze eindbestemming ligt nog op een anderhalf uur rijden. Er zijn echter talrijke werken bezig en we krijgen dan ook hier en daar wat oponthoud. Uiteindelijk bereiken we de grens met Montenegro. Hier verloopt de overgang niet zo vlot, aan de grens staat een kleine file en iedere paspoort wordt wel degelijk goed gecontroleerd. Onze laatste stop voor Kotor is het liefelijk dorpje aan het water Perast. Het is het oudste dorp van de baai er werden zelfs resten gevonden die uit 35oo v. chr. stammen.  Het is wel dringend aan restauratie toe.  Van hieruit is het nog een 20 tal minuten rijden tot in Kotor.

Perast

Het hotel Astoria ligt pal in het verkeersvrije centrum van Kotor. Een tiental minuutjes  voor aankomst bellen we met de receptie van het hotel, zodat er ons iemand kan opwachten aan de hoofdstraat van het stadje. Die persoon begeleid ons tot aan de parkeerplaats en brengt ons en onze bagage met een elektrisch wagentje tot aan het hotel. Het hotel beschikt slechts over 9 exclusieve kamers met alle comfort. We worden zeer hartelijk ontvangen en krijgen een schaal vers gesneden fruit op de kamer. Vanavond eten we op aanraden van het hotel in het visrestaurant Galion. We hebben er een schitterend uitzicht op de haven, de oude stad en zijn ommuring.

De wallen van Kotor

Hotel : Astoria hotel Kotor

Dag 10 Kotor

Dinsdag 12 juni

Na een goede en rustige nacht in het super grote bed, kunnen we buiten op het terras ontbijten. Het ontbijt is niet in buffet vorm, maar we kunnen werkelijk alles vragen aan de heel vriendelijke ober. We starten met een vers geperst glaasje fruitsap, toast met confituur, een grote schaal vers gesneden fruit en een grote kom yoghurt. Na dit gezond ontbijt kunnen we er weer tegenaan.  Vandaag hebben we een ganse dag om Kotor, parel van architectuur van Montenegro te bezoeken.  Het is ook een uitzonderlijk natuurgebied. Het woord Noorse fjord lijkt helemaal op zijn plaats, alleen zitten we hier nu een stuk verder naar het zuiden en is het hier ook een stuk warmer, rond de 30 graden. We besluiten om eerst de wandeling naar het Johannesbastion te maken. Dit gebouw op een hoogte van 280 m is het hoogste punt van de versterkte stad. Na anderhalf uur en in totaal 1426 ongelijkmatige trappen bereiken we het fort.

Zicht op Kotor

Van hieruit hebben we een prachtig zicht op de 4 km lange wallen, het stadje en de baai. Even na 12 uur zijn we terug aan het hotel waar we na een verfrissende douche de rest van de binnenstad bezoeken. Het is een labyrint van straatjes en geplaveide pleintjes, in een chaotisch maar schilderachtig patroon. De stad maakt sinds 1979 deel uit van Werelderfgoed van de Unesco.  Het is werkelijk betoverend. geen verkeer, kronkelige straatjes en alom het gevoel dat de tijd is blijven stilstaan.

Een van de vele mooie plaatsjes in Kotor

We kunnen het rustig aandoen en maken tientallen foto’s. We aanschouwen ook het binnenvaren van een cruiseschip. We dineren op het terras van het hotel en maken nog een avondwandeling in de kleine straatjes  van Kotor.

Hotel : Astoria hotel Kotor

Dag 11 – 16  Kotor – Dubrovnik

Al van 8u zien we de eerste groepjes toeristen voorbij slenteren terwijl wij op het terras van het hotel genieten van een lekker ontbijt. Om 9u30 nemen we afscheid van de vriendelijke receptioniste en slenteren met onze valiezen  voor de laatste keer door de kleine straatjes van Kotor tot aan de parking. We vertrekken naar onze eindbestemming, Dubrovnik, een rit van 88 km. In Kamenari nemen we de veerboot  naar Lepetane, de andere oever van de baai. In Montenegro gelden  strenge snelheidsbeperkingen van doorgaans 40 km en 50 km per uur. Aangezien er enorm veel  politiecontrole is merken we dat deze goed worden nageleefd. Net als bij het binnenkomen van Montenegro staat er terug een lange file aan de grensovergang. Na een uur wachttijd kunnen we eindelijk Kroatië terug binnenrijden. Even na 12 uur leidt  onze gps ons feilloos tot aan ons hotel Dubrovnik Palace. We kunnen nog niet onmiddellijk inchecken daar onze kamer nog niet klaar is, en we besluiten daarom eerst onze huurwagen af te leveren. Het autoverhuur bedrijf Hertz is gelegen dicht bij de oude stad. De kilometerstand van de wagen is 1770, ja we hebben er zo’n 1750 kilometer opzitten.

Aankomst in Dubrovnik

Via de Plocepoort, een van de toegangspoorten van Dubrovnik,  doorkruisen we  de prachtige binnenstad tot aan de Pilepoort. De stad wordt als één van de juwelen van het werelderfgoed beschouwd, en het is wekelijk waar, we komen ogen te kort en de eerste foto.s worden genomen. De volgende dagen zullen we de stad uitgebreid bezoeken. Aan de Pilepoort vragen we nog wat informatie van de stad en de busverbindingen. Iedere 20 min rijdt een bus vanaf de poort tot aan de voordeur van ons hotel. Bij aankomst is de kamer met prachtig zeezicht ondertussen klaar.Nadat we ons genesteld hebben, verkennen we het grote hotel. Vanavond dineren we in het hotel.

Onze vakantie loopt stilaan naar zijn einde toe, wat zijn die twee weken voorbij gevlogen. De laatste drie dagen die we door brengen, in het prachtige Dubrovnik Palace hotel,  zijn qua indeling een beetje gelijkaardig. s’ Morgens lang uitslapen, een stevig ontbijt nemen, wat lezen en een duik nemen in het zwembad, en in late middag de stad Dubrovnik verder verkennen.
Dubrovnik is een pareltje aan de Adriatische kust. Het is één van de mooiste steden van Europa. Deze ommuurde stad ligt aan de voet van het gebergte dat zich onbeschaamd in het felblauwe water van de Adriatische zee stort. Het is een stad dat je te voet moet verkennen,  autoverkeer is er verboden. Een wandeling over de stadsmuren bij zonsondergang is echt een must. Van hieruit bewonderen we de unieke daken met hun rode ronde dakpannen, iets waar Dubrovnik zo beroemd om is.

Zicht op Dubrovnik

Tijdens de slenterpartij ontdekken we forten, goed verscholen binnenpleintjes, massieve wachttorens, en fraaie woningen met rijk versierde wapenschilden. Vanop de wallen hebben we ook prachtige panorama’s over de oude haven. In de binnenstad volgen we een uitgestippeld traject, langs paleizen,musea,kerken en kloosters en hebben oog voor de kleinste details. s’ Avonds genieten we telkens in een ander typisch restaurantje in de binnenstad, om daarna nog een slaapmutsje te drinken op het terras van het hotel met uitzicht op de zee.

Zicht op zwembad en de zee vanop het terras

Kroatie is ons meer dan bevallen en heeft werkelijk alles te bieden,  mooie pittoreske oude stadjes, een mooie kustlijn, vriendelijke mensen, lekker eten, prachtige natuur en cultuur, en dit alles aan een nog betaalbare prijs.

Hotel : Hotel Dubrovnik Palace

Dag 17 Dubrovnik – Brussel