Ierland 2009

Voorbereiding

Na een laatste samenkomst liggen alle details vast voor onze reis samen met Guy en Christine naar het zuidwesten van Ierland.We hebben gekozen voor een avondvlucht naar Shannon met Ryanair.

• Vertrek 13 september Charleroi 21.55 – 22.35
  • Retour 20 september Shannon 18.50 – 21.30

De huurwagen hebben wij geboekt via Sunny Cars en voor onze eerste ervaring met het links rijden waren we van mening dat een automaat wel handig zou zijn.

Nu maar hopen dat het grillige Ierse weer een beetje mee wil.

Dag 1 Charleroi – Shannon

Deze morgen de laatste stuks in de koffers gestoken en voor alle zekerheid de koffer eens gewogen. Naar het schijnt vallen ze bij Ryanair tamelijk vies. Het is nu zo dat voor bagage extra betaald moet worden en deze mag maximum 15kg wegen. Ook de handbagage moet aan bepaalde normen voldoen. Voor we worden afgehaald door Guy en Christine, toch nog even naar het weer kijken voor de volgende dagen in Ierland. Dit ziet er voor de eerste twee dagen helemaal niet slecht uit.

Zoals afgesproken was Guy rond zes uur bij ons en reden we vlot richting Charleroi Airport.

Op de luchthaven was de Low Cost parking niet zo makkelijk te vinden maar uiteindelijk konden we onze wagen toch kwijt. Het inchecken en de douane formaliteiten verliepen vlekkeloos.

Ook het inschepen verliep tamelijk vlot, we hadden nog genoeg ruimte voor onze handbagage, wat op een vlucht van Ryanair soms wel een probleem kan zijn. Wanneer het vliegtuig echter wil vertrekken blijkt er een technisch probleem te zijn. Na een dik half uur moeten we het toestel allemaal terug verlaten en overstappen op het toestel dat naast ons geparkeerd stond. Dit alles moest gebeuren in een 25 minuten anders zat de kans er in dat we de nacht op de luchthaven moesten doorbrengen. Met een uur vertraging gingen we toch de lucht in en een kleine twee uur later waren we reeds onze eerste Guinness aan het drinken, op Ierse bodem in de bar van ons hotel.

Onze eerste Guinness op Ierse bodem

Hotel : Park Inn shannon

Dag 2 Shannon – Galway 180 km

Na de wat lastige start van gisteren ziet het er vandaag heel wat beter uit, althans wat het weer betreft, schitterende blauwe hemel en een aardige 19°, meer moet dat niet zijn. Ons hotel bevindt zich maar op een paar honderd meter van de luchthaven, waar we de huurwagen gaan afhalen. We krijgen een upgrade naar een Opel Antara, een jeepachtige grote wagen. Ik neem de eerste dag als chauffeur voor mijn rekening, en al bij al valt het links rijden toch nog mee. Onze eerste stop voor vandaag zijn de Cliffs of Moher.

De Cliffs of Moher

De klippen bestaan uit kalksteen en strekken zich uit over een lengte van 8 km aan de Ierse westkust, tussen de dorpen Doolin en Liscannor. Het tijdstip dat we bij de cliffs aankomen, net voor de middag, is niet het ideale moment voor het nemen van foto’s. Bij het verlaten van de Cliffs komen we vrijwel direct terecht in De Burren, een uniek karstlandschap van ongeveer 300 km². De Burren is rijk aan archeologische monumenten. Met name de Poulnabrone Dolmen trekt veel bezoekers en is een van de meest bezochte plaatsen in Ierland. Dit grafmonument uit het Neoliticum diende als graf voor tenminste 21 personen.

Poulnabrone Dolmen archeologische graftombe

We kunnen maar een fractie van de rijke archeologie van De Burren bewonderen, maar we vinden het een allemaal een speciaal landschap met een unieke fauna en flora. Het dorpje Kinvara is onze laatste stop voor vandaag, waar we nog een koffie drinken en enkele foto’s nemen van het plaatselijke Dunguaire Castle. Onze eerste prachtige dag ronden we af met een avondwandeling in de studentenstad Galway, waar we ook ons diner nemen en bezoek brengen aan een lokale pub met traditionele Ierse muziek.

Lekkere Guinness

Hotel : Best Western Flannery’s Galway

Dag 3 Galway – Connemara – Galway 260 km

Het weer deze morgen ziet er niet zo best uit, en is ook niet wat voorspelt werd. De start van onze rondrit voor vandaag begint niet zo goed daar onze GPS ons wat in de steek laat en ons wat in rondjes laat rijden, zou dit misschien iets te maken hebben met de chauffeur ? Vandaag is Guy de chauffeur van dienst, en ook hij heeft het links rijden snel onder de knie. Bij aankomst te Clifden, onze eerste stop is het weer helemaal omgeslagen en schijnt het zonnetje terug. Clifden is de ‘hoofdstad’ van de Connemara, en hier doen we één van de mooiste toeristische attracties van de hele streek namelijk de Sky Road. De Sky Road is een cirkelvormige route van ongeveer 10 km lang, en het landschap is werkelijk verbluffend.

Langs de Sky road in de buurt van Clifden

Zeer weinig landschappen in Ierland kunnen zich meten met de ruige schoonheid die te zien is lands de Sky Road. De route is makkelijk te vinden vanaf Clifden en is goed bewegwijzerd. Bij onze volgende stop, het Connemara NP staat een wandeling op het programma. Christine en Christiane kiezen voor een wandeling van 3 km, terwijl Guy en ik kiezen voor de wandeling van 6,7 km.

In het NP Connemara

De niet te onderschatten wandeling brengt ons naar de top van Diamond Hill, waar we een prachtig zicht krijgen over de omgeving. Terug beneden drinken we nog een koffie met een stukje appeltaart. De laatste attractie van vandaag is de prachtige abdij van Kylemore, een voormalig landhuis dat in 1920 werd aangekocht door uit Belgie gevluchte Benedictinessen, en sindsdien dienst doet als kostschool voor meisjes. Voor een bezoek aan het klooster en de daarbij horende tuinen zijn wel echter te laat.

De Kylemore Abbey

Het is ondertussen reeds 17u30 en hoog tijd om terug te keren, via het pitoreske dorpje Cong, naar ons hotel. Vanavond zien we het niet meer zitten om naar het centrum van Galway te wandelen en besluiten het diner te nemen in ons hotel een prachtige afsluiter van de dag.

Hotel : Best Western Flannery’s Galway

Dag 4 Galway – Dingle – Killarney 230 km

Vandaag verlaten we de streek rond Galway en trekken richting Cork en Kerry. Rond 9u15 verlaten we het hotel en rijden naar Killimer waar we rond 11u de overzet nemen naar Tarbert. De overzet duurt een 20 minuten en spaart ons een flink aantal kilometers uit. Via de stad Tralee rijden we het schiereiland Dingle binnen. Op weg naar het dorpje Dingle stoppen we even, net voor de Connor pass waar we in een oude Ierse pub onze lunch gebruiken. De pass brengt ons via een smal baantje naar een hoogte van 420m waar we een mooi overzicht krijgen van de vallei. In het toeristische plaatsje Dingle lopen we even rond, waarna we van hieruit starten aan het hoogtepunt, van de deze weeral prachtige dag, namelijk de “Slea Head Road”. Dit is een bewegwijzerde rondrit in het uiterste westen van het schiereiland. De op sommige plaatsen smalle weg, langs de kustlijn, brengt ons van het ene mooie uitzichtpunt naar het andere, echt praaaachtig.

Slea Head Road op het schiereiland Dingle.

In Slea Head krijgen we een mooi zicht over de Blasket Island, mede dankzij de reeds ondergaande zon die reeds de hele dag van de partij was. Dit is voor mij, tot nu toe het mooiste stukje van Ierland.

Een verliefd koppeltje in Slea Head

Na al die natuurlijke schoonheid wordt het tijd om ons hotel in Killarney op te zoeken. Het is nog een dik uur rijden en het is reeds donker wanneer we het stadje binnen rijden. Het hotel ligt pal in het centrum, waar we moeilijk een parkeerplaatsje vinden. Bij het diner in het hotel kunnen we nog even napraten over de prachtige dag, en wat we de volgende dagen nog kunnen bezichtigen.

Hotel : Best Western Eviston House Killarney

Dag 5 Killarney 60 km

Nadat we vandaag eerst het toeristisch informatie bureau hebben bezocht, besluiten we mede dankzij het prachtige weer een wandeling te doen in de Gap of Dunloe. Deze door gletsjers uitgesleten bergpas is erg geliefd bij wandelaars en fietsers. Na een tiental minuten komen we bij Kate Kearney aan, het startpunt van de wandeling. Na twee uur wandelen bereiken we de “Head of Gap” , hier eten we onze picknick op en rusten eventjes uit. De terugweg verloopt iets vlotter, en na 1u30 komen terug bij ons vertrekpunt, waar we in het zonnetje heerlijk genieten van een kopje koffie.

Gap of Dunloe

Er staat deze namiddag niet zo veel meer op het programma, via Aghadoe en de Torc waterfalls rijden we naar Ladies View. Hier krijgen we een mooi beeld van het Upper Lake, de naam Ladies View dankt overigens zijn naam aan de hofdames van konigin Victoria, die deze plek in 1861 bezochten. Een laatste stop voor we terug naar Killarney rijden is het Muckross House. Dit prachtig landhuis met bijhorende tuinen staat aan de rand van het Muckross Lake. We sluiten deze zomerse dag af met een diner in ons hotel.

Eventjes uitrusten voor het Muckross House in Killarney

Hotel : Best Western Eviston House Killarney

Dag 6 Killarney Ring of Kerry 240 km

Vandaag staat de Ring of Kerry op het programma, deze route langs de kust van het schiereiland Iveragh staat bekend als een van Ierlands beroemste autoroutes. Na het ontbijt, wat overigens niet zo denderend is in ons hotel, vertrekken we richting Glenbeigh via Killorglin en Caragh. Aan het typisch keinstrand van Glenbeigh kijken we uit op de baai van Dingle. Van hieruit gaat het richting Cahersiveen waar we de forten van Leacanabuaile en Cahergeal bezoeken, of tenminste wat er nog van overblijft en dit is zo te zien niet veel.

Fort van Cahergeal

Het zonnige weer van de vorige dagen laat het even afweten, de zon krijgen we niet te zien maar het belangrijkste is wel dat we het droog houden met toch nog een 15°. Tot hiertoe valt de Ring of Kerry wat tegen, wij hadden er iets meer van verwacht, of zijn we al een beetje teveel verwend geweest de vorige dagen? Het stukje tussen Portmagee en Waterville is dan weer echt prachtig om door te rijden, alhoewel dit eigenlijk niet tot de Ring behoort.

Prachtige kustlijn tussen Portmagee en Waterville

Via Derrynane House en de Coomakesta Pass komen we in Caherdaniel waar we in de Blind Piper Pub een late lunch nemen, het is ondertussen reeds 2u30. Als afsluiter van de Ring bezoeken we tot slot nog het Staigue Fort, een goed bewaart fort uit 1500 v.C .

Het Staigue Fort

Het wordt stilaan tijd om de rondrit van vandaag af te sluiten en dit doen we in Kenmare 30 km ten zuiden van Killarney. Op de terugweg naar het hotel stoppen we nog even bij Mols Gap, waar we een overzicht krijgen over de vallei waar we gisteren ons wandeling hebben gedaan. In een lokaal restaurant eten we vanavond voor het eerst lam sedert we in Ierland zijn, en achteraf doen we nog een klein avondwandelingetje in Killarney.

Hotel : Best Western Eviston House Killarney

Dag 7 Killarney (Garinish Island) 210 km

Stilaan loopt ons weekje Ierland naar zijn einde toe, op de voorlaatste dag willen we nog een rondrit doen ten zuiden van Killarney. Het weer deze morgen ziet er echt niet zo goed uit met dreigende onweerswolken. Op weg naar Glengarriff begint het toch wat op te klaren en wanneer we op onze eerste stop voor vandaag aan komen, begint het zonnetje al door de wolken te piepen. In glengarriff gaan we het Garinish Island bezoeken. Vanuit het dorpje varen we met een klein bootje zo’n tiental minuten naar het eiland. Het eiland kent door zijn beschutte situatie in de Bantry Bay en de oceanische invloed van de Golfstroom bijna een suptropisch klimaat. De grootste blikvanger op het eiland is de Italiaanse tuin met een zuilengalerij en een vijver met lelies.

Prachtige Italiaanse tuin op Garinish Island

Na ons bezoek aan Garinish Island is het tijd voor de lunch in een lokale pub van Glengarriff, waar ze uitstekende tomatensoep serveren. Bij de lunch besluiten we om deze namiddag nog een stuk van de Ring of Beara te doen. De Ring of Beara is een minder bekende autoroute op het schiereiland Beara, maar voor ons duidelijk veel mooier als de zo gekende Ring of Kerry. De route brengt ons langs prachtige vergezichten langs de Bantry Bay. Vanop de Healy Pass dwars door de Caha Mountains krijgen we een fraai overzicht op het ruige landschap van de streek.

Langs de Healy Pass op het schiereiland Beara

Daar we de pass zo mooi vinden rijden we hem zelf twee maal, een keertje met mezelf aan het stuur en een keer met Guy aan het stuur. Op die manier kunnen we allebei eens genieten van het mooie uitzicht langs de smalle zigzagweg van de Healy Pass. De alweer zonnige dag is voorbij gevlogen en sluiten we af in het plaatselijke restaurant met een T-bone steak en natuurlijk de nodige Guinness.

Hotel : Best Western Eviston House Killarney

Dag 8 Shannon – Charleroi

Vanmorgen slapen we iets langer dan de vorige dagen en na het ontbijt is het tijd om de koffers te pakken, onvoorstelbaar dat weekje Ierland is bijna afgelopen. Rond 10u vertrekken we richting Shannon Airport die op anderhalf uur rijden ligt van Killarney. Onze vlucht is echter maar om 18u50, zodat we ruimschoots de tijd hebben om nog even te stoppen bij Bunratty Folklore Park. Aan de rand van het park staat het Bunratty Castle gebouwd rond 1425 en voornamelijk ingericht met 15e en 16e eeuwse meubelen.

Bunratty Castle

Het park zelf is een levende reconstructie van huizen en het landschap van Ierland van meer dan een eeuw geleden. Landelijke boerderijen, dorpswinkeltjes en Bunratty House met zijn formele Regency tuinen zijn gereconstrueerd en aangekleed zoals ze er in die tijd hebben uitgezien.

Dorpstraat in het Bunratty Folklore Park

In de dorpstraat moeten Christine,Christiane en Guy natuurlijk even binnen gaan in het postkantoortje van de vorige eeuw. Het park is een mooie afsluiter van onze reis. Het wordt nu stilaan tijd om naar de luchthaven te rijden, die slechts op een tiental kilometer hier vanaf ligt. Na het wegen van de bagage en het inchecken eten we nog een sandwich in het restaurant van de luchthaven met een laatste Guinness op Ierse bodem. De vlucht verloopt zonder enig probleem en klokvast 9u25 landen we in Charleroi. Ik denk dat Christine en Guy samen met ons mogen terugblikken op een onvergetelijk boeiende week Ierland.