Cruise Griekenland 2017

Voorbereiding

Mooie vooruitzichten, eind deze maand is het weer zo ver dan start onze tweede grote uitstap van 2017. Het wordt een citytrip Venetië met daarop aansluitend een cruise richting Griekenland. Na een uitgebreid driedaags bezoek van Venetië, varen we via de Adriatische Zee, met Celebrity Cruises, richting Griekenland met als stopplaatsen Katakolon, Santorini, Athene, Mykonos en Corfu. De meeste uitstappen zijn reeds gepland en we kijken er met een gretige belangstelling al naar uit.

Brussels Airlines

Vertrek 25 augustus       Brussel  =>  Venetië

Retour 07 september     Venetië  =>  Brussel

Dag 1   Brussel – Venetië

Vrijdag 25 augustus

Onze vlucht met SN Brussels naar Venetië vertrekt even na de middag en we zijn ruim voor tijd in de luchthaven. Na een vlucht van anderhalf uur landen we op de luchthaven Marco Polo waar we de ATVO bus nemen tot aan de Plazza Roma. Vanaf hier kan je enkel met de boot of te voet verder naar het centrum. Ons hotel, een voormalig klooster, ligt achter het grote treinstation Santa Lucia en op wandel afstand van de bus terminal. We kunnen onmiddellijk inchecken en direct al een deeltje van de stad verkennen. Via de Lista di Spagna lopen we de buurt Cannaregio binnen. Cannaregio, de meest noordelijke buurt van Venetië is niet zo toeristisch en aldus ook minder druk. Cannaregio zou ook de wijk zijn waar handelaar en ontdekkingsreiziger Marco Polo geboren werd, hoewel daar toch enige twijfel over bestaat.

In het centrum van de wijk bevindt zich ook het Joodse ghetto van Venetië, waar in de 17e eeuw enkele duizenden joden waren gehuisvest. Kenmerkend voor het ghetto zijn de nog aanwezige synagoge en de huizen van zes of meer verdiepingen. Die hoogbouw was uniek in Venetië en indertijd noodzakelijk door de toestroom van de talrijke Joden aan het eind van de 17e eeuw. In de authentieke Cannaregio wijk ligt ook het Ca d’Oro, een heel mooi paleis en de Madonna dell’Orto, volgens velen de mooiste gotische kerk van Venetië. In de kerk ligt Tintoretto begraven de beroemde Venetiaanse schilder. Jammer we zijn al wat laat en de kerk is reeds gesloten. Na ons diner in Il Paradiso Perduto maken we nog een flinke avondwandeling door de pittoreske straatjes van de wijk.

Hotel Abbazia

Dag 2   Venetië

Zaterdag 26 augustus

Een goede nachtrust en een stevig ontbijt, en ja we zijn klaar voor de verdere verkenning van de stad. Ons bezoek deze voormiddag starten we aan de ochtend markt, de Mercator di Rialto, de grootste groenten, fruit en vismarkt van Venetië. Veel lokale restaurants komen hier hun inkopen doen, een heel drukke theatrale Italiaanse bedoening.

Een paar steegjes hier vanaf ligt de bijzondere witmarmeren Rialto brug. De brug is wel de mooiste van de drie exemplaren die tegenwoordig nog het Canal Grande overspannen. Langs een netwerk van kleine smalle straatjes lopen we tot aan de Santa Maria Gloriosa dei Frari, een indrukwekkende gotische franciscanen kerk. De ingang is niet gratis (3€) maar wel de moeite. Naast enkele graven van doges zijn hier ook componist Monteverdi, beeldhouwer Canova en kunstschilder Titiaan begraven. De laatste twee zijn echt kolossale graven, dit van Antonio Canova heeft de vorm van een enorme marmeren piramide, indrukwekkend. In de Santa Maria Gloriosa dei Frari hangt naast een drieluik van Bellini ook nog een meesterstuk van Titiaan, namelijk het mooie altaar schilderij ‘ Maria Hemelvaart’. Heel dicht bij de kerk, eigenlijk enkel het hoekje om, bevindt zich De Scuole Grande di San Rocco. Vroeger een soort van gildehuis dat werd opgericht in 1478 door een groep rijke Venetianen. Nu gildehuis is misschien niet de juiste omschrijving, het is eerder een rijkelijk gedecoreerd paleis. Indrukwekkend zijn de prachtige plafond en muur schilderijen van de Venetiaanse kunstschilder Tintoretto. De voor het publiek gratis te gebruiken spiegels zijn heel handig om de mooie heroïsche taferelen te kunnen bewonderen op het plafond van de bovenzaal. Met mijn pijnlijke nek was dit heel aangenaam.

Bij het verlaten van de De Scuola Grande di San Rocco bevinden we ons direct terug tussen de smalle Venetiaanse steegjes en bruggetjes. Op naar een heel ander soort kunst nu, het Venetiaanse Guggenheim museum gelegen direct aan het Canal Grande. Peggy Guggenheim die in het huis waar het museum is gevestigd zelf woonde, heeft tijdens haar leven een indrukwekkende kunstcollectie verzameld. Hier kunnen we abstracte werken bewonderen van Picasso, Dali, Miró, Chagall, Kandinsky … Ook van de Nederlandse kunstschilder Mondriaan en de Belgische surrealist Rene Magritte zijn werken te zien in het museum. Peggy Guggenheim stierf in 1979 en werd begraven, naast haar vele hondjes, in de tuin van het museum. Het laatste stukje kunst voor vandaag vinden we in de abdij L’Abbazia di San Gregorio, waar we in het kader van de 57ste editie Biënnale van Venetië, een solo tentoonstelling van Jan Faber kunnen bewonderen. In de tentoonstelling ” Glass and Bone Sculptures 1977-2017”, werkt Faber voornamelijk met glas, menselijke en dierlijke botten, typisch Jan Faber.

Achter de abdij ligt de indrukwekkende Barokke Basiliek van Sante Maria della Solute waar we ook nog even binnen lopen. De 17de eeuwse kerk werd gebouwd door overlevenden van de pest, die hierbij hun dank wilden betuigen tegenover de maagd Maria. Het interieur van de kerk is sober, maar het koor heeft wel een enorme koepel die vanop het Canal Grande dan ook indrukwekkend overkomt. Via de houten Accademiabrug uit 1932 en een labyrint van kleine straatjes lopen we terug naar ons hotel, ik denk genoeg gelopen voor vandaag. Heel veel gezien en voldaan van Venetiaanse kunst gaan we slapen.

Hotel Abbazia

Dag 3   Venetië

Zondag 27 augustus

De twee vorige dagen hebben we zowat alle steegjes, pleintjes, kerken en de ontelbare mooie winkels met maskers gezien in de wijken Santa Croce/SanPolo, Cannaregio en Dorsoduro. Vandaag gaan we proberen het wat rustig aan te doen. Op tweehonderd meter van ons hotel stopt de Vaporetto of busboot, daar gaan we in de komende uren gebruik van maken. Na zowat twintig minuten varen stappen we uit op het heel kleine eilandje San Giorgio Maggiore. We bezoeken er de gelijknamige kerk en toren ontworpen door Andrea Palladio.

Voor een zondagmorgen is er heel weinig volk en boven op de toren staan we helemaal alleen, met een prachtig uitzicht over Venetië en het San Marco plein. Als je Venetië bezoekt zeker doen. Terug de waterbus op voor de overzet naar San Marco, de wijk waar we deze middag wat gaan rond kuieren. We starten op het San Marco plein, de toeristische trekpleister van de stad. Langs de twee enorme granieten zuilen lopen we het plein op. Tot halverwege de 18de eeuw werden hier nog executies uitgevoerd, waardoor vele Venetianen het nu nog vertikken tussen de zuilen door te lopen. Op het plein is het super druk en iedereen is foto’s aan het maken van de basiliek en het dogenpaleis. Enige jaren terug hebben we zowel het dogenpaleis en de basiliek reeds bezocht en vonden het toen prachtig. Wat we vandaag wel bezoeken is, de meer dan 90m hoge Campanille. De lift brengt ons in een paar seconden boven waar we terug een mooi uitzicht krijgen op het San Marco plein en de lagune.

Terug beneden lopen we het plein helemaal rond en nemen daarbij een kijkje in Caffè Florian een koffiehuis opgericht in 1720. Een heel authentiek interieur waar naar men zegt Casanova nog zou gewerkt hebben ? Na een snelle lunch lopen we verder de wijk San Marco in naar het Teatro La Fenice, een van de belangrijkste operahuizen van de wereld. Het Teatro La Fenice of de Feniks, doet zijn naam alle eer aan, nadat het tweemaal werd verwoest door brand, herrees het uit zijn as. Menige operaproductie kenden hier hun premiere en het interieur van de concertzaal is heel mooi . Ja we zouden het vandaag iets rustiger doen, maar besluiten toch om de basiliek op San Marco toch nog eens te bezoeken. Het is de bekendste kerk van de stad en een prachtig voorbeeld van Italo-Byzantijnse architectuur. Kenmerkend zijn vooral de de prachtig versierde gouden mozaieken, waardoor de kerk ook wel de kerk van goud werd genoemd. Ondertussen is het al in de late namiddag en met onze dagpas voor de Vaporetta varen we nog een paar keer doorheen het Canal Grande.

Het bijna vier kilometer lange Canal Grande is misschien wel de mooiste straat van de wereld, met prachtige paleizen, neogotisch herenhuizen en tal van kerken, hier kom je echt wel ogen te kort. Er is nog zoveel te ontdekken in Venetië dat we hier wellicht ooit nog wel eens terug keren, wie weet als start voor een volgende cruise.

Hotel Abbazia

Dag 4   Venetië (start cruise)

Maandag 28 augustus

Vanmorgen mogen we inchecken op de boot, we lopen terug tot aan plaza Roma, waar we de People Mover nemen, een soort bovengrondse monorail, die ons in een paar minuten tot aan de cruiseterminal brengt. Net als bij onze vorige cruises van Celebrity loopt het boarden heel vlot en rond 11 uur staan we al op het bovendek van ons schip. Dit wordt weer 10 dagen genieten van lekker eten, drinken en amusement. Rond vier uur vertrekt het schip en kunnen we van op het bovendek de stad Venetië uitwuiven. Venetië de stad met de vele kanalen (150) en de ontelbare klein bruggetjes (400). Al meerdere keren werden steden als Amsterdam, Brugge, Amiens en zelfs het Nederlandse Giethoorn, waar we deze zomer nog verbleven, vergeleken met Venetië. Ik zou echter zeggen niet een van die plaatsen kan ook maar tippen aan het historische centrum van Venetië, gebouwd op meer dan honderd eilandjes gelegen in een prachtige lagune.Vanavond ons eerste diner op het schip, alles prima geregeld en heel lekker gegeten met een glaasje wijn. Natuurlijk kunnen we niet direct naar bed gaan, nog eventjes de beentjes losgooien tot …

Dag 5   Dag op zee

Dinsdag 29 augustus

Het is gisteren wat uitgelopen op de dansvloer een kort nachtje, komt daarbij nog eens dat we onze horloge een uur vooruit moeten draaien. Nu vandaag mogen we een dagje uitrusten terwijl het schip via de Adriatische Zee zijn weg verder zet richting Griekenland. Het is prachtig weer en we kunnen buiten op het achterdek heerlijk rustig genieten van ons ontbijt. Het verder verloop van de dag wordt lekker niets doen, wat lezen, wat dansen en lekker eten. Heerlijk zo’n dag op zee.

Dag 6   Katakolon (Olympia)

Woensdag 30 augustus

Gisteravond toch iets vroeger gaan slapen, vandaag gaan we de boot voor het eerst verlaten op Grieks grondgebied. Rond zeven uur komen we aan in Katakolon, hier boeken we tickets voor de bus die ons naar de ruïnes van de oude stad Olympia brengt. Na een half uurtje rijden komen we aan bij een van de vele toeristische trekpleisters die Griekenland rijk is. Alhoewel het nog betrekkelijk vroeg is, loopt er al heel wat volk op de site. Het oude Olympia was eigenlijk niet zozeer een stad maar eerder een heiligdom met grote tempels ter ere van oude Griekse goden zoals Zeus, Hera en Rhea. Het was hier in Olympia dat ter ere van Zeus de eerste Olympische spelen rond 776 v.C. werden georganiseerd.

Van het toenmalige complex staan er hier en daar nog wat overblijfselen recht. Met een kaartje en heel veel verbeelding proberen we ons de tempels van Zeus, Hera en de Tholos van Philippos (de ronde tempel) levendig voor te stellen, moeilijk. Nu zo te horen heeft het hele gebied door de eeuwen heen wat te verduren gehad aan aardbevingen, overstromingen en zelfs een tsunami. De ruïnes liggen in een open vlakte en gelukkig is het vanmorgen licht bewolkt, anders werd het hier bakken. In anderhalf uur hebben we zowat alle tempels, het stadium met looppiste, de fontein van Herodes, de zuilengang van Echo, het palaistra (trainingscentrum voor atleten) en nog tal van andere restanten kunnen aanschouwen. Als ik mij niet vergis wordt van hier ergens op de site om de vier jaar de olympische vlam ontstoken en verder in verschillende etappes naar de stad gebracht die de spelen organiseert. Op loopafstand en net tegenover de site ligt het archeologisch museum van Olympia. Met het zelfde ticket voor de site kunnen we ook binnen in het museum. Vooral de centrale hal vinden we heel imposant, volledig gevuld met beelden afkomstig van de tempel van Zeus. Op de terugweg naar het schip is het weer volledig aan het omslaan, donder, bliksem en regen spelen voor de rest van de namidag de hoofdrol. Nu wij zijn gelukkig op tijd binnen voor de koffie met ..

Dag 7   Thira (Santorini)

Donderdag 31 augustus

Het schouwspel van gedonder en bliksem gisteravond is gelukkig voorbij. Vandaag legt het schip aan in Santorini het meest zuidelijke eiland van de Cycladen archipel. Van op dek zien we al de spierwitte huisjes en de kerkjes met hun blauwe daken van het zeer fotogenieke Santorini liggen. Santorini heeft geen echte aanleghaven voor cruise schepen en kleinere bootjes brengen ons naar de kade van de piep kleine haven Skála Firón. De enorme uit het water rijzende rotskust doet mij wat denken aan Corsica met name aan Bonifacius. Vanaf de aanlegkade zijn er drie mogelijkheden om Thira, de hoofdstad van het eiland te bereiken. Je kan te voet de 580 treden trotseren of een ezeltje nemen of de kabelbaan. Wij kiezen voor de laatste mogelijkheid. Thira ook wel Fira genoemd is een heel fascinerende plaats, op een unieke manier gebouwd aan de rand van de steile kliffen, heel mooi te fotograferen vanop het schip. Het is heel mooi weer zo’n 23° maar nogal winderig, en wij wandelen langs de smalle steegjes vol met restaurants en souvenier winkeltjes tot aan het lokale bus station. Hier nemen we de bus naar het meest noordelijk gelegen stadje Oia. Via een kronkelige weg bereiken we het mooie sfeervolle stadje Oia.

Een waar doolhof van winkeltjes, restaurants en uniek gelegen kleine hotels zijn zowat het handelsmerk van het stadje. In het kleurrijke Oia komen koppels van over de hele wereld elkaar het ja woord geven. Vanuit Oia doen wij een prachtige wandeling, van iets meer dan 12km, over de kraterrand van het eiland terug naar Thira. Toch wel de wandeling wat onderschat, een paar pittige klimmetjes en het warme weer was er voor ons wat te veel aan. Toch terug in Thira geraakt, zagen we echter een monster fille staan aan de kabelbaan, oei wat nu. Oh ja, een laatste inspanning kan er nog wel bij, en wij te voet naar beneden langs de met ezel uitwerpselen bezaaide weg. Vanavond terug lekker gegeten maar een danspasje, neen dit zit er niet in na het eten gaan we slapen na een vermoeiende dag.

Dag 8   Piraeus (Athene)

Vrijdag 1 september

Na een nachtje varen legt het schip vandaag aan in Pireus, de haven van Athene. De enorme metropool staat vandaag op ons programma. Rond acht uur gaan we van boord en op loopafstand staan er hopon/hopoff bussen klaar die ons via Votsalakia Beach en de Mikrolimano jacht haven naar het centrum van de stad brengen. Hier krijgen we al een eerste zicht op de Akropolis. Onze eerste stop is echter het prestigieuze Syntagma plein waar het Griekse parlement zetelt. We zijn net op tijd voor de wisssel van de wacht. De twee soldaten van de Nationale Garde die om het uur worden afgewisseld, zien er wel wat eigenaardig uit. Het zijn net plooirokjes die ze dragen en hun schoenen zijn precies sloffen met een grote tennisbal op. Dan zwijgen we nog maar van de heel merkwaardige bewegingen die ze maken met hun benen, eigenlijk een beetje lachwekkend. Om 11u start er een gratis wandeling aan de Akropolis waar we graag gebruik van maken. De gids leert ons alles over de Grieks Atheense filosoof Socrates, de Griekse mythologie en hoe de democratie zijn ontstaan kende in Griekenland. Na de geschiedenisles van onze gids lopen we via de 15 hectaren grote Nationale tuin naar de het Panathinaiko stadion. Het stadion bood in de Griekse oudheid plaats aan meer dan 60000 toeschouwers en eind 1800 vonden hier reeds de Olympische Spelen plaats.

Op naar de volgende archeologische site, de tempel van de Olympische Zeus. Van de grote tempel staan nog 15 enorme Korinthische zuilen recht. Oorspronkelijk telde deze tempel 104 van die zuilen, en was daarmee een van de grootste uit de geschiedenis. Vanaf de tempel van Zeus kunnen we de poort van Hadrianius zien. Wat heeft die Romeinse keizer eigenlijk allemaal niet verwezenlijkt in het toenmalige Romeinse Rijk, onvoorstelbaar. Tijd voor koffie en dit doen we in de toeristische volksbuurt Plaka met zijn vele souvenirwinkels en restaurants.
Plaka ligt vlakbij de Akropolis die we nu gaan bezoeken. Ondertussen is de zon al wat minder krachtig, ideaal voor ons zodat het wat draaglijker wordt voor het bezoek van de site. De Akropolis is de bezienswaardigheid van Athene en ligt op een hoger gelegen rotsplateau van de stad. Via de zuidelijke helling lopen we eerst de ruïnes van de tempel van Dionysus, het theater van Dionysus en de Odeon van Perikels voorbij. Wat verder ligt het Odeon van Herodes Atticus, het theatergebouw bood plaats aan meer dan vijfduizend toeschouwers en wordt tegenwoordig nog gebruikt voor concerten. Stilaan komen we op het hoogste punt van de Akropolis, waar we naast, het nog steeds in de steigers staande, Parthenon ook De Tempel van Nikè en Het Erechtheion uitvoerig kunnen bewonderen.

Hier nemen we ruimschoots onze tijd om het grootste en misschien wel mooiste heiligdom van het oude Athene te fotograferen. Een dag Athene, met al zijn archeologische ruïnes, musea en historische gebouwen is natuurlijk veel te weinig maar ik denk dat we wel de hoogtepunten van de stad hebben gezien. Wie weet komen we hier nog eens terug om daar een vervolg aan te breien.

Dag 9   Piraeus (Athene)

Zaterdag 2 september

Vandaag moeten vroeg uit de veren, om kwart over zeven vertrekt onze excursie vanop het schip naar het oude Korinthe en het kanaal van Korinthe. Dit is voor ons de eerste keer dat we een shore excursie doen met Celebrity Cruises. Normaal zijn hun excursies extra prijzig maar zeer verwonderlijk nu een stuk goedkoper dan de lokale reisagentschappen. Na anderhalf uur rijden komen we bij het kanaal van Korinthe aan. Het kanaal verbindt de Korinthische Zee met de Saronische Zee en is zo’n 6 kilometer lang en slechts 25m breed, toch wel een leuke bezienswaardigheid. Van aan het kanaal rijden we naar een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen van de Peloponnesos namelijk Oud Korinthe (Ancient Corinth).

Onze uitstekende gids verteld met volle overgave over de Apollo tempel met zeven zuilen en de Octavia tempel die we op de site kunnen bezichtigen. Het bijhorend museum bevat naast een aantal Grieks Romeinse beelden ook een prachtige collectie aardewerk en mozaïeken. Even na de middag keren we terug naar het kanaal voor een korte cruise er doorheen. Dit is wel een unieke ervaring, en gelukkig staan we vooraan op het dek zodat we de doorvaart perfect kunnen volgen. De idee van het kanaal bestond reeds bij de Romeinen, onder de keizers Nero en Julius Caesar. Duizenden slaven zijn toen effectief begonnen aan de werken.

Het duurde echter tot het einde van de negentiende eeuw toen de eerste schepen het kanaal konden gebruiken. Eerlijk de excursie van Celebrity is zeer goed georganiseerd, jammer dat de groep zo groot was. In de vooravond bij een prachtige zonsondergang, verlaten we het oude Athene, waar we in de verte de Akropolis nog zien die reeds meer dan twee duizend jaar de stad domineert.

Dag 10   Mykonos

Zondag 3 september

Gisteravond opnieuw kunnen genieten van een uitstekend diner, voor ons is het Marco Polo restaurant echt klasse. Zoals iedere morgen volgen we het zelfde ritueel door op het achterdek buiten ons ontbijt te nemen. Vandaag legt het schip aan op het Cycladen eiland Mykonos gelegen in de Egeische zee. In tegenstelling tot Santorini zien we hier geen hoge kliffen opduiken aan de kust maar het zijn eerder rotsachtige heuvels die het landschap kleuren. Net als op Santorini zijn het terug kleine bootjes die ons naar het idyllische havenstadje Chora brengen.

De kleuren van de schattige hoofdstad Chora zijn heel duidelijk wit en nog eens wit. Oorspronkelijk was het de bedoeling om van hieruit naar het historische eiland Delos te varen, maar daar zien we maar vanaf. De voorbije dagen hebben we al genoeg cultuur te verwerken gekregen. We doen het rustig aan en slenteren wat door het schilderachtige stadje met zijn wit gekalkte huisjes voorzien van felblauwe deuren en blinden. Verder lopen we nog voorbij de beroemde witte kerk van Paraportiani en de gekende, fraai uit ziende witte windmolens, die zo kenmerkend zijn voor het eiland.

Zo gaat de dag ook snel voorbij en is het weeral tijd voor een lekker diner gevolgd door een wervelende show die de zangers en dansers van het Celebrity team opvoeren.

Dag 11   Dag op zee

Maandag 4 september

Tijd om de batterijen wat op te laden voor onze laatste stop morgen op Corfu.

Dag 12   Kerkyra (Corfu)

Dinsdag 5 september

Ja, het loopt weeral op zijn laatste beentjes onze vakantie. Vandaag bezoeken we nog Corfu, het meest noordelijke Griekse eiland in de Ionische zee. Het is even voor 11u wanneer het schip voor anker gaat in Kerkyra, de hoofdstad van het eiland en gelegen aan de oostkust. Hier heb ik een excursie geboekt naar Achilleion bij de lokale touroperator Travelco. Achilleion, het voormalige zomerverblijf van Sissi ligt op 15 km van ons cruise schip. Met de excursie hebben we super veel geluk, we zijn het enig koppel en George onze gids is dan ook onze privé chauffeur. Onderweg naar het paleis geeft George ons al heel wat informatie over de geschiedenis van Corfu en het zomerpaleis. Het leven van Keizerin Elisabeth was minder rooskleurig als in de Sissi films wordt voorgesteld. Ze kende een leven vol tegenslagen en zocht daarbij enige troost op Corfu, voortkomend uit haar grote liefde voor Griekenland en zijn cultuur. Negen jaar na haar dood kocht de Duitse keizer Wilhelm II het paleis.

Ook hij drukte zijn stempel op het paleis en verbleef er tot aan de eerste wereldoorlog. In een half uurtje hebben we alle kamer van het paleis doorlopen. Mooi is de inkomhal met brede trap en overal zijn wel beelden of schilderijen te bewonderen van de voormalige bewoners Sissi en keizer Wilhelm. Uiteraard bezoeken we nog de terrastuinen van het paleis met een aantal zeldzame bomen en planten. Opvallend in de tuin zijn de twee prachtige beelden van Achilles, waarnaar het paleis oorspronkelijk werd genoemd. Het eerste marmeren beeld werd gemaakt in opdracht van Sissi en laat een levensgrote stervende Achilles zien. Dit heel waarschijnlijk verwijzend naar de gebeurtenis die de keizerin had meegemaakt namelijk de zelfmoord van haar zoon aartshertog Rudolf. Het tweede veel grotere bronzen beeld toont een eerder militaristische Achilles, en dit werd uiteraard gemaakt in opdracht van de Duitse Keizer. Onze volgende stop is het hoger gelegen Kanóni, van hieruit hebben we een prachtig zicht op de piepkleine eilandjes Vlachérna en Pontikonisi. Vlachérna waar enkel een kleine wit klooster staat en Pontikonisi of ook wel muizeneiland genoemd, dat volgens de legende het door Poseidon versteende schip van Odysseus zou zijn. Op het terras met het mooie uitzicht over de eilandjes laat George ons eens proeven van het lokale wit bier Corfubeer. Eerlijk, heel lekker een beetje als een witteke van Hoegaarden.

De excursie eindigd terug in Corfu stad (Kerkyra) en volgens de gids is de stad ook Unesco werelderfgoed. In tegenstelling met eerder bezochte eilandjes Mykonos en Santorini ziet Corfu en zeker de havenstad Kerkyra er totaal anders uit. Het straalt eerder een Italiaanse sfeer uit en doet ons wat aan Venetië denken maar dan zonder de kanaaltjes en bruggetjes. Nu de Venetianen hebben hier ook heel lang het bewind gevoerd. Verder lopen we nog door een aantal sfeervolle straatjes en pleintjes en op de Liston een prachtig Frans uitziende promenade, je waant je hier wel in Parijs . Ja, maar naast de Venetianen, de Romeinen en de Fransen hebben ook de Engelsen hier een tijdje de plak gezwaaid. Corfu stad is dan ook de enig plaats in Griekenland waar cricket wordt gespeeld. Ons bezoek aan Corfu was kort maar dankzij George houden we er een heel goed gevoel aan over.

Dag 13   Dag op zee

Woensdag 6 september

De laatste dag op zee en daarmee ook de laatste stuiptrekking van de vakantie. Vandaag denken we eens na over de volgende cruise, laten ons nog eens verwennen op het schip en genieten van de goede keuken.

Dag 14   Venetië – Brussel