Cruise Baltische zee 2016

Voorbereiding.

Kort nadat we vorig jaar onze eerste cruise deden, waren we er onmiddellijk van overtuigd dat die manier van reizen zeker voor herhaling vatbaar was. En ja, zo vlug gaat het, binnen enkele dagen vertrekken we reeds voor een cruise op de Baltische zee. Net als voor onze cruise op Alaska kiezen we terug voor Celebrity Cruises. We vertrekken op 2 mei vanuit Amsterdam voor een twaalfdaagse reis met het schip de Celebrity Silhouette. Het hoogtepunt van de reis wordt ongetwijfeld St Petersburg, waar we twee nachten aangemeerd liggen. Maar we kijken ook uit naar steden zoals Tallin, Helsinki, Stockholm en Kopenhagen die we graag volop willen verkennen.

Celebrity Silhouette

Schip, 2011
De Celebrity Silhouette is een cruiseschip van Celebrity Cruises en is het vierde en jongste schip van de Solstice klasse, allemaal identieke schepen die door de rederij tussen december 2008 en eind 2011 in de vaart gebracht werden. Wikipedia
Lengte: 317 m
Diepgang: 8,3 m
Tewaterlating: 23 juli 2011
Gebouwd door: Meyer Werft

Harelbeke – Amsterdam

Zondag 1 mei

Geen rustige zondagmorgen zoals gewoonlijk, met vers gebakken boterkoeken. Het was een ietwat nerveuze  ochtend, want vandaag start onze cruise naar de Baltische Zee. In Kortrijk nemen we de IC trein naar Antwerpen om vervolgens over te stappen op de Thalys richting Amsterdam. Rond de middag rijden we het vernieuwde centraal station van Amsterdam binnen. Toen we de vorige keer hier waren was dit een echt bouwwerf. Nu mijn eerste indruk is dat de renovatiewerken hier heel goed zijn meegevallen. Amsterdam centraal, het drukst bezochte monument van Nederland, is een heel mooi modern station geworden met een mooie centrale hal. Voor vannacht heb ik het hotel Mövenpick geboekt op loopafstand van het station. Voordeel van dit hotel is dat het niet alleen dit bij het station ligt maar ook naast de cruise terminal waar we morgen de boot nemen, heel handig. De kamer is maar beschikbaar vanaf drie uur, maar we kunnen de bagage reeds afgeven en de stad intrekken. We zijn maar een namiddag in de stad en besluiten om het Rijksmuseum te bezoeken. Aan het centraal station nemen we tram 2 tot aan het museum. De ingang tickets had ik al via internet besteld, zodoende konden we zo binnen lopen.

Via een app van het museum volgen we op onze smartphone een tour langsheen de belangrijkste werken van het Rijksmuseum. Zo lopen we ook door de eregalerij met topstukken zoals De Nachtwacht van Rembrand en het Melkmeisje van Vermeer. Na ons bezoek genieten we nog volop van de lentezon wanneer we langs de Amsterdamse grachten wandelen. Het weer is zo aangenaam dat we zelfs buiten op een terras kunnen dineren. Voor we ons hotel binnen gaan eten we nog een heerlijke Mövenpick ijsje, als afsluiter van de mooie start van onze vakantie.

Dag 1  Amsterdam vertrek cruise

Maandag 2 mei

Gisteren waren we aangenaam verrast toen we een upgrade kregen van de kamer in het Movenpick hotel. Vannacht sliepen we in een mooie suite op het 19de verdiep met uitzicht op het IJ. De cruise terminal en het hotel liggen naast elkaar en even voor elf uur kunnen we de terminal zo binnen wandelen. Er is al veel volk maar alles verloopt heel vlot en om twaalf uur staan we al op het dek met een glaasje champagne in de hand. Eerst gaan we het schip wat verkennen om daarna iets te eten in het hoofd restaurant.

Om zes uur staan we terug op het bovenste dek wanneer het schip de haven van Amsterdam uitvaart. Bij het diner maken we kennis met een koppel Belgen, die samen met 54 andere landgenoten de cruise doen met De Blauwe Vogel. Na het diner en de prachtige avond show gaan we nog dansen tot …

Dag 2  Dag op zee

Dinsdag 3 mei

Vannacht een beetje kort maar goed geslapen. Als we naar buiten kijken zien we een stralend zonnetje, blijkbaar gaat het goede weer van Amsterdam met ons mee. Na het ontbijt krijgen we een rondleiding in de keuken, die onder leiding staat van de Jamaicaanse chef kok Denton Earl Laing. De man heeft de leiding over zo’n 250 mensen die instaan voor onze dagelijkse portie eten, toch wel indrukwekkend. De rest van de voormiddag gaan we wat dansen en wandelen op het dek, tot het tijd is voor de aperitief, de lunch en de nodige siesta.

Vanavond gaan we iets vroeger dineren om vervolgens de Celebrity avondshow bij te wonen. Na de show plaatsen we nog een dansje maar het wordt niet zo laat als gisteren. Onvoorstelbaar hoe de tijd heeft gevlogen vandaag op zee.

Dag 3  Rostock / Warnemunde (Duitsland)

Woensdag 4 mei

Vandaag doen we onze eerste excursie vanuit Rostock, de aanleghaven die we vanmorgen met een uurtje vertraging bereikten. Gelukkig stond onze gids van SPB tours ons nog op te wachten. Samen met nog een Amerikaans koppel bracht hij ons per taxi naar het station van Rostock. Daar nemen we de IC trein tot in Schwerin, hoofdstad van de kleine Noord Duitse deelstaat Mecklenburg- Voor-Pommeren. Onder een stralende zon wandelen we via de binnenstad tot aan het kasteel van Schwerin. Voor we een bezoek brengen aan het slot, lunchen we nog met de groep in een brasserie met zicht op het kasteel. Na de lunch bezoeken we het kasteel dat deels toegankelijk is en deels nog wordt gebruikt door het parlement van Mecklenburg-Voor-Pommeren.

Op de terug weg naar het station lopen we langs het typische Duitse marktpleintje en bezoeken we nog de dom van Schwerin. De treinrit van Schwerin tot Rostock duurt een klein uurtje, en ondertussen kunnen we onze ogen even sluiten. In Rostock nemen we de tram richting centrum tot aan de resten van de middeleeuwse stadsmuren. Wat verder is het marktplein met de De Marienkirche, de hoofdkerk van Rostock en een belangrijk bouwwerk uit de Noord-Duitse baksteengotiek. De kerk bezit een heel groot en mooi kerkorgel, maar de belangrijkste bezienswaardigheid in de kerk is wel het astronomische uurwerk. Volgens onze gids een van de oudste nog werkende astronomische uurwerken, naast die van Praag en Straatsburg. Blijkbaar is de klok het stokpaardje van onze gids, en we krijgen dan ook een heel uitgebreide uitleg over de werking van de klok, heel indrukwekkend. Onze laatste stop van de tour is de charmante maar erg toeristische badplaats aan de Oostzeekust Warnemunde. Met zijn breed zandstrand en mooie jachthaven een aantrekkelijke toeristische trekpleister. Rond zeven uur brengt een taxi ons terug naar het schip, moe maar voldaan van de leerrijke uitstap.

Dag 4  Dag op zee

Donderdag 5 mei

Vandaag krijgen we terug een rustdag op een super rustige zee. Uitslapen, zalig ontbijten, wat dansen, aperitieven in het zonnetje, wat rusten, koffie drinken buiten op het terras, zalig niets doen … enz.

Dag 5  Tallinn ( Estland )

Vrijdag 6 mei

Na een rustige dag en nacht op de Oostzee vaart de Silouette de haven van Tallinn rond tien uur binnen. Eigenlijk is het nog maar negen uur lokale tijd, gisteravond hebben we onze horloge een uurtje moeten vooruit draaien. Deze morgen kunnen we ontbijten op het terras, zalig weer. Vandaag heb ik ,terug via SPB, een wandeling geboekt met gids in het oude stadsgedeelte van Tallinn. Tallinn, hoofdstad van Estland, was in 2011 de Culturele Hoofdstad van Europa en bezit nog een goed bewaard middeleeuws stadscentrum. Onze gids staat ons reeds op te wachten en samen met nog drie koppels van het schip vertrekken we met een minibus richting binnenstad. Het is de bedoeling dat we vanop het hoogste punt (Toompea) van Tallinn terug lopen naar de benedenstad.

De Kathedraal van Alexander Nevski, de grootste Russisch-orthodoxe kathedraal van Tallinn is ons start punt. Langs een paar mooie uitkijkpunten, waar we een zicht krijgen op de benedenstad, lopen we verder naar beneden. Het is heel druk in de kleine pittoreske straatjes, kan ook niet anders want er liggen vandaag vier cruise schepen in de haven. Via de Lutherse St Nicolaaskerk en de St Olafskerk komen we op het Raadhuisplein. Op het grote raadhuisplein staat het stadhuis van Tallinn, een van de belangrijkste cultuurmonumenten van de stad. Onze gids laat ons, voor ze ons verlaat, nog een paar mooie binnen plaatsen zien. Door de eeuwen heen was Tallinn afwisselend in handen van  Duitsland, Denemarken, Zweden en Rusland. Elk van die landen hebben op een of andere manier enige invloed op de stad achter gelaten. Voor we terugkeren naar het schip lopen we nog wat rond in de binnenstad met zijn talrijke koopmanshuizen. We vinden Tallinn een kleine parel aan de Baltische Zee, die terecht deel uit maakt van het UNESCO-werelderfgoed. Na het diner gaan we vroeg slapen want de twee volgende dagen gaan echt druk worden in St Petersburg.

Dag 6  St Petersburg (Rusland)

Zaterdag 7 mei

Reeds vroeg op vandaag, even voor zes uur zitten we al aan de ontbijt tafel. Het ziet er terug schitterend weer uit, nu al schijnt de zon volop en er is geen wolkje aan de lucht. Vandaag onze eerste dag in St Petersburg, met een 40 minuten vertraging kunnen we van het schip. Het daarop volgend immigratie proces verloopt heel langzaam en het is na acht uur wanneer we het grenscontrole gebouw buiten stappen. De gids van SPB staat ons reeds op te wachten maar we moeten nog tot negen uur wachten vooraleer de groep compleet is eer we kunnen starten. In een splinternieuw minibusje rijden we naar de Petrus-en-Paulusvesting gelegen op het Hazeneiland in de rivier Neva. In de vestiging bezoeken we de Petrus-en-Pauluskathedraal een barokke Russisch-orthodoxe Kerk gebouwd begin 1700. Binnen in de kerk liggen niet alleen de graven van Peter de Grote en zijn vrouw maar ook de laatste overblijfselen van Nicolaas II, laatste tsaar van Rusland. Terwijl we op het plein voor de kerk nog wat rondwandelen horen we de beiaardier spelen, die volgens de gids werd opgeleid in Mechelen. Terug naar het busje, waarmee we naar de aanlegkade rijden voor een rit met de hydrofoil, een soort van hoge snelheidsboot. De boot brengt ons in twintig minuten naar Petershof een prachtig paleizen en tuinen complex, pal aan de Finse Golf. Het werd gebouwd onder bewind van Peter de Grote en wordt vaak het Russische Versailles genoemd. Het paleis zelf bezoeken we niet maar we lopen met onze gids door de tuinen met prachtige fonteinen,beelden en paviljoens.

Hoogtepunt van de tuin is wel de barokke trapsgewijze waterpartij die eindigt in een grote vijver met de fontein van Simson. Alles komt echt heel goed tot zijn recht met dit prachtige weer en de felle zonnestralen op de talrijke vergulde beelden. Petershof is echt schitterend en mag zeker niet ontbreken op een bezoek aan St Petersburg. Na de lunch rijden we richting Poesjkin een stad ten zuiden van het drukke St Petersburg, genoemd naar de grote Russische dichter Aleksandr Poesjkin. Bezienswaardigheden in de stad zijn het Poesjkinmuseum en het Catharinapaleis. Wij bezoeken enkel het Catharinapaleis dat werd gebouwd als zomerresidentie voor tsarina Catharina de Grote. Groot voordeel van de tour die we doen met SPB is dat we nergens moeten aanschuiven om ergens binnen te gaan. Ook hier kunnen we onmiddellijk het domein van het paleis binnen wandelen. Het paleis is een heel mooi rococo gebouw met hier en daar wat neoklassieke elementen.

Binnenin het paleis doorlopen we talrijke prachtige zalen zoals de grote balzaal met tal van verguld houtsnijwerk en mooie plafondschilderijen. Naast de grote balzaal is de Amberzaal zeker ook de moeite waard. Doorheen de tuin van het paleis lopen we terug naar het busje, tijd om naar het cruiseschip terug te keren. Een mooie maar vermoeiende, tien uur durende excursie sluiten we af met vroeg te gaan slapen.

Dag 7  St Petersburg (Rusland)

Zondag 8 mei

Vannacht zeer goed geslapen, dit was wel nodig want vandaag staat de tweede dag van onze tour in St  Petersburg op het programma. Stipt om acht uur vertrekken we met de gids richting centrum met opnieuw de nodige zon, het wordt terug een prachtige dag. Het eerste wat we doen vandaag is een rondvaart op de talrijke kanalen. St Petersburg wordt ook wel eens Venetië van het noorden genoemd, de vergelijking gaat wel voor een deel op maar is volgens mij toch wat overroepen. In een open boot varen we langs de belangrijkste gebouwen van de stad. De gids geeft bij ieder gebouw de nodige commentaar zo krijgen we een zeer goed beeld van de stad. Normaal kan de boot maximum tien keer per jaar met open dak varen vanwege de slechte weersomstandigheden, hebben wij hier geluk met dit zalige weer.

Na de boottocht lopen we tot aan het Hermitage museum toch wel één van de beroemdste musea ter wereld. Het museum bezit een indrukwekkende collectie kunstwerken van over de hele wereld. Zo bezit het een aanzienlijke verzameling werken van Rembrandt en Rubens maar ook van Picasso, Da Vinci, Michelangelo, enz … Onze gids vertelt ons dat er slechts drie procent van is tentoongesteld  door plaatsgebrek. De Hermitage is niet alleen een museum met prachtige kunstwerken maar eigenlijk op zich ook een prachtig paleis. Tot voor de Russische revolutie deden die barokke gebouwen dienst als winterpaleis voor de keizerlijke familie. Heel indrukwekkend is de traphal wanneer je het museum binnenkomt, gevolgd door talrijke mooi versierde zalen. We kunnen natuurlijk niet alles bekijken maar na een rondleiding van een dikke twee uur langs de hoogtepunten, houden we een  heel positieve indruk aan ons bezoek over. Voor de lunch brengen we nog een bezoek aan de Russisch-Orthodoxe Kerk van de Verlosser op het Bloed. De kerk is misschien wel een van de opvallendste gebouwen van de stad met zijn kleurrijke torens versiert met mozaïek. Eigenlijk is de kerk, met haar prachtige binnen decoratie meer een museum als kerk, want diensten worden hier uiteindelijk niet meer gehouden.

Na de lunch staat het paleis van de Yoesoepov’s op het programma. De Yoesoepov’s was een van de rijkste families van St Petersburg, en het interieur is dan ook heel luxueus. Zij bezaten ook heel wat kunstschatten maar na de revolutie kwamen die uiteindelijk in het Hermitage museum terecht. Het gebouw, ook wel Moika palace genoemd, was ook de plaats waar Grigori Raspoetin in 1916 werd vermoord. Hier omtrent vertelt onze gids alle gekende details over, een heel merkwaardig verhaal. Ons laatste bezoek vandaag is de Izaäkkathedraal gebouwd begin 1700 in opdracht van Peter de Grote. Belangrijkste kenmerk buiten aan de kerk zijn de talrijke mooi gepolijste grote granieten zuilen en de mooi versierde grote deuren. Ook heel indrukwekkend is de enorme vergulde koepel van het schip. De Kathedraal is een van de grootste koepelkerken van de wereld met een indrukwekkend groot binnen interieur. Zo ons tweedaags bezoek aan St Petersburg zit er op, het waren mooie en drukke dagen maar vooral zeer vermoeiend. St Petersburg is niet meer die oude grijze communistische stad, maar een heel proper en vriendelijke toeristische trekpleister aan de Baltische Zee.

Dag 8 Helsinki (Finland)

Maandag 9 mei

Vandaag zetten we voet aan wal in Helsinki, hoofdstad van Finland. Rond tien uur kunnen we van boord en gaan we op ons eigen tempo de stad wat verkennen. Vlak aan de kade stopt de bus die ons naar het centrum van de stad brengt. Voordeel hier is dat je alles kan betalen met Euro’s, heel handig. Het is de bedoeling dat we te voet langs alle bezienswaardigheden terug wandelen naar het schip. Ik blijf het maar zeggen maar terug prachtig warm weer. Onze eerste en meteen ook verst gelegen stop is het monument van Sibelius, gewijd aan de gekende Finse componist. Het monument bestaat uit meer dan 600 holle buizen in een golvende structuur aan elkaar bevestigd. Niet ver van het monument ligt een van de meest populaire attracties van de stad namelijk de Temppelaukio kerk. Uiterlijk is van de kerk niet zo veel te merken, enkel een wat uitstekende grijze rots, de rest van de kerk zit eigenlijk onder de grond. De eigenzinnige architectuur van de kerk is heel merkwaardig en een beetje futuristisch. De kerk wordt vaak gebruikt als concertzaal vanwege de uitstekende akoestiek. Van het ene kerkgebouw naar het andere, in het centrum bezoeken we een tweede merkwaardig futuristisch gebouwtje namelijk  de kapel van Kamppi. De kapel volledig vervaardigd uit hout bevindt zich in een hoek van het drukke Kamppi plein. In de kleine kapel, amper 12m hoog, worden geen erediensten gehouden het is eerder een design gebouw van stilte in de drukke stad. Van de twee eerder kleine kerken lopen we nu naar de enorme domkerk van Helsinki.

De prachtige witte evangelische Lutherse kerk werd gebouwd als eerbetoon aan tsaar Nicolas I. Binnen in de heel sobere kerk, die van zowat overal in de stad te zien is, zijn meer dan 1000 zitplaatsen. Voor de domkerk ligt het grote senaatsplein met de universiteit en het classicitische senaatsgebouw. Midden op het heel drukke plein staat het beeld van tsaar Alexander II. Via de binnenstad, de Russische Byzantijnse Uspenskikathedraal en het stationsgebouw lopen we langs het water terug naar de boot. Helsinki is een beetje de onbekende gezellige hoofdstad die niet zo veel te bieden heeft, maar toch we hebben het gezien. Het wandelen van vandaag en de vorige dagen is wat veel aan het worden, we gaan terug vroeg slapen want morgen staat citytrip Stockholm op het programma.

Dag 9  Stockholm (Zweden)

Dinsdag 10 mei

Voor de vierde dag op rij terug een stadsbezoek. Voor we de haven van Stockholm binnenvaren staan we om even na zes uur al op het bovendek. Hier genieten we bijna twee uur lang van de mooie scherenkust, een archipel van meer dan 20000 eilandjes met hier en daar een kleurrijk huisje op, prachtig.  Na het ontbijt buiten op het achterdek starten we om tien uur onze stadswandeling bij een ongelovige temperatuur van 20 graden.

De stad ligt op een klein half uurtje wandelen langs de kade. Via de Riddarholmskyrkan, een Fransiscanerkerk waar de meeste leden van de koninklijke familie liggen begraven, wandelen we naar het Riddarhuset. Riddarhuset, een voormalig adelijk paleis, is een van de vele mooie gebouwen in de stad. Zo komen we bij een van de indrukwekkendste gebouwen van Stockholm, het stadhuis. Het werd volledig gebouwd in rode baksteen en met zijn toren van meer dan 100m is het zichtbaar van overal in de stad. Op het mooie binnenplein is het enorm druk, het stadhuis is echt wel een trekpleister van de stad. Het is ook hier dat, telkens op 10 december een banket wordt gegeven ter ere van de Nobelprijswinnaars. Wanneer we tot aan de Riksdagshuset willen wandelen zijn er opvallend veel politie mensen in het straatbeeld aanwezig. In het Riksdaghuset, een barokke wat grijze gebouw zetelt het Zweedse parlement. Op weg naar het koninklijk paleis wemelt het nu van politie en leger, hier moet toch iets aan de hand zijn. Ja, inderdaad vandaag vindt een staatsbezoek plaats van de Chileense presidente Verónica Michelle Bachelet. De aflossing van de wacht aan het paleis gaat dus vandaag niet door. In plaats daarvan krijgen we iets veel mooiers te zien, een parade van de koninklijke garde te paard. We staan heel goed geplaatst en Christiane kan zelfs een mooie foto nemen van Koning Carl Gustaf die voorbij rijdt in een open koets, haar dag kan niet meer stuk.

Verder lopen we nog door de Kungsträdgården wat normaal een prachtig park is. Jammer want het park is bezaaid met tal van grote TV schermen en lelijke vrachtwagens naar aanleiding van het Eurovisiesongfestival dit weekend. Via de heel mooie knusse binnenstad, met zijn kleine kleurrijke straatjes lopen we terug, langs het water tot aan het schip. Een thermometer voor het schip geeft maar liefst 27 graden aan, onvoorstelbaar voor de tijd van het jaar hier in de stad. Tijd voor plaats te nemen op het achterdek voor nogmaals te genieten, onder een stralende zon, van de schitterende scherenkust van Stockholm, zeker een niet te evenaren hoogtepunt van de cruise

Dag 10  Dag op zee

Woensdag 11 mei

Een zalige zonnige rustdag op zee, na vier drukke dagen.

Dag 11  Kopenhagen (Denemarken)

Donderdag 12 mei

Een dagje rust op zee en we kunnen er terug tegenaan. Ook op onze laatste citytrip kunnen we rekenen op het mooie weer dat al de hele cruise mee vaart. De Celebrity Silouette legt aan rond tien uur op wandelafstand van het centrum. Wij wandelen langs het water tot in het centrum van Kopenhagen waar we een fietstocht met gids hebben geboekt. Met  onze, wat excentrieke gids, fietsen we langs alle belangrijkste bezienswaardigheden van de hoofdstad. Achtereenvolgens stoppen we aan de kleine zeemeermin, het opera gebouw van Kopenhagen, Rosenborg slot en tuinen, Christiansborg en enz …

Onze gids heeft het niet zo voor de Deense koninklijke familie. Toch brengt hij ons op het gepaste moment naar, Amalienborg het koninklijke paleis, voor de aflossing van de wacht. Amalienborg, residentie van koningin Margaretha, omvat eigenlijk vier aparte gebouwen rondom een groot centraal gelegen, geplaveid plein. Het plein geeft verder uit op Amaliehaven, een modern park met mooie fonteinen en anderzijds op de barokke Marmorkirken met haar enorme koepel. Onmiddellijk na de fietstocht maken we nog een boottochtje van een uur op de talrijke kanaaltjes die Kopenhagen rijk is. We eindigen de boottocht in Nyhavn, een 300m lange gracht met aan beide zijden prachtige kleurrijke huizen.

Het is een zeer gezellige buurt met tal van cafe’s en restaurants. Via het huis van Hans Christian Andersen wandelen we terug naar de boot. Onderweg maken we nog wat foto’s aan de kleine zeemeermin, het bekendste monumenten van Kopenhagen, wat een drukte hier. Vooraleer we op het schip gaan bezoeken we nog Kastellet, een fort gebouwd in de vorm van een vijfpuntige ster, opgetrokken in opvallend rode baksteen. Zo, die paar uur die we in Kopenhagen waren hebben we uitstekend besteed. Kopenhagen een heel mooie stad die we misschien ooit nog wel eens wat uitgebreider willen bezoeken.

Dag 12  Dag op zee

Vrijdag 13 mei

Onze laatste dag op zee, en blijkbaar ook de laatste dag van het goede weer. Vandaag varen we terug de Noordzee op en die is heel woelig. We gaan deze middag en vanavond nog eens volop genieten van de geneugten van het schip want morgenvroeg is het voorbij.

Dag 13  Amsterdam