Canada 2009

Voorbereiding

Begin van dit jaar bestond er nog enige twijfel waar de reis van 2009 zou naar toe gaan. Het was ofwel Indonesie ofwel Canada, uiteindelijk kozen wij voor Canada, het opzoekwerk kon beginnen. Op aanraden van een paar collega’s werd het de Westkust van Canada met in het terug keren een stop van een paar dagen in Toronto. Als vliegtuigmaatschappij kozen we voor Air Canada.

Vertrek : Vrijdag 22 mei Brussel ==> Vancouver via Frankfurt

Tussenstop : Dinsdag 9 juni Vancouver ==> Toronto

Retour : Vrijdag 12 juni Toronto ==> Brussel via Zurich

The Day Before

Vandaag 21 mei 2009 start de reis naar Canada reeds, op het laatste moment nog een hotel geboekt voor vanavond in Brussel, zodat we morgen rustig kunnen uitslapen.Na afscheid te hebben genomen van de familie, stappen we om 16u24 de trein op richting brussel.Met de gratis shuttlebus komen we rond 7u aan in hotel waar we nog een kleinigheid eten en nog even TV kijken.

Dag 1 Brussel – Vancouver.

Vrijdag 22 mei

Vanochtend rustig kunnen ontbijten en om 8u met de shuttlebus terug naar de luchthaven. We kunnnen direct inchecken zodat we onze bagage kwijt zijn en nog rustig wat kunnen rondwandelen. Wanneer we echter te zien krijgen dat de vlucht naar Frankfurt 40 minuten vertraging heeft begint ons hartje wat sneller te slaan. Alles komt echter goed en we halen de vlucht naar Vancouver nog gemakkelijk, die overigens prima verloopt. Na de douane en het afhalen van onze huurwagen (Toyota Prius) bij Alamo kunnen we vertrekken naar ons eerste hotel in de buurt van de luchthaven.

Hotel : Travelodge hotel.

Dag 2 Vancouver. (30 km)

Zaterdag 23 mei, een zeer zonige dag 20°

Ik denk dat we onze eerste nacht in Vancouver niet zo gauw gaan vergeten, rond 3u in de ochtend ging opeens het brandalarm af. Iedereen naar buiten via de branduitgang, dan pas zie je hoeveel mensen er in u hotel logeren. Gelukkig was het vals alarm en konden we na een tiental minuten terug naar de kamer. Na een bewogen nacht vertrekken we iets na zeven naar het centrum. Met de GPS van thuis blijkt dit geen enkel probleem te zijn. Ons ontbijt nemen we in de stad en daarna gaan we op zoek naar een winkel die fietsen verhuurt. Aan de rand van het Stanley Park huren we elk een citybicycle bij Spokes Bicycle Rentals, een prima zaak met een overschot aan keuze en een prima service. Beide met de verplichte helm op ons hoofd vertrekken we voor een prachtige fietstocht rond en in het Stanley Park.

Klaar om te fietsen in het Stanley Park te Vancouver

In de namiddag doen we nog een wandeling naar Canada Place en Gastown waar we de stoomklok bezoeken. Voor de dag af te sluiten gaan we nog naar de Lookout, een 130m hoge toren waar we werkelijk een fantastisch zicht krijgen over gans de stad. Net als alle andere grootsteden kent ook Vancouver zijn files, we doen juist 1u om terug te keren naar ons hotel (15 km).

Hotel : Travelodge hotel.

Dag 3 Vancouver – Tofino. (288 km)

Zondag 24 mei, zonnige dag 20°

Deze morgen vertrekken we vroeg, iets na 7u zijn we reeds de baan op. We moeten namelijk dwars door Vancouver city voordat we de ferry bereiken die ons naar Vancouver Island zal brengen. De ferry, waar we een voortreffelijk ontbijt kunnen nemen, brengt ons in 1u45 naar Nanaimo. Van hieruit zetten we onze reis verder naar Tofino. Onderweg stoppen we om een wandeling te maken in Cathedral Groove (McMillan NP), waar een paar reusachtige ceders staan van wel 700 jaar oud. We maken ook een stop aan het Sproat Lake waar we in het zonnetje genieten van onze picknick. Even verder nog een fotostop bij Wally Creek, een prachtige rotspartij langs de kant van de Highway 4. Voor we Tofino binnen rijden gaan we nog wat info ophalen in het Visitor center. In Tofino hebben we een prachtige Lodge geboekt aan het strand, waar we na toch een aantal uren auto rijden even gaan uitwaaien, zalig.

Onze prachtige Lodge in Tofino

We sluiten onze dag af met een etentje in een van de lokale restaurants van Tofino.

Hotel : Middle Beach Lodge

Dag 4 Tofino.

Maandag 25 mei, voormiddag bewolkt, namiddag regen en regen 14°

Vandaag staat een excursie “Whale Watching” met de boot op het programma. Na het ontbijt dat inbegrepen was bij de Lodge trekken we naar het centrum van Tofino. Het was eerst de bedoeling om met een Zodiac op zee te gaan, maar toen we deze morgen het weerbericht zagen hebben we toch maar gekozen voor een grotere boot. Uit de tal van firma’s die de Whale Watching excursie aanbieden kozen we voor Jamie’s.

Whale Watching in Tofino

De boot vertrekt om 10u, en na een 15 minuten varen hebben we al prijs, een bruine walvis spuit er rustig op los en laat af en toe een een deel van zijn enorme lichaam zien. Foto’s nemen of filmen zijn heel moeilijk, telkens iets te laat. De rest van de trip verloopt zeer ruw, het weer wil niet mee, door de regen en wind kunnen we schuilen binnen in de boot. Ik denk dat we een goede keuze van boot hebben gemaakt. Na een dikke 2u varen leggen we terug aan. Na wat winkel aankopen gaan we terug naar de Lodge waar we wat eten. Deze namiddag was het de bedoeling een wandeling te doen langs de Wild Pacific Trail maar het bar slechte weer hield ons hiervan, even rustig relaxen in de lodge met zicht op de ruwe zee, moet ook kunnen.

Hotel : Middle Beach lodge

Dag 5 Tofino. (60 km)

Dinsdag 26 mei, prachtige zonnige dag 18°

Na het ontbijt gaan we vandaag een aantal wandelingen doen in het Pacific Rim NP.

Wandeling in het Pacific Rim NP

Na de hevige regen van gisteren krijgen we vandaag niets anders dan zon. We beginnen onze eerste wandeling in Uclucet zo’n 30 km van Tofino. Het is de Wild Pacific Trail (2,8 km) met prachtige panoramische uitzichten van de kustlijn en de vuurtoren van Uclucet. Onze volgende stop is Wickaninnish Centre, waar we een film bekijken over het leven van de walvissen. Rond het visitor centre doen we twee mooie wandelingen, de South Beach Trail (1,5 km) en de Nuu Chah Nulth Trail (2,5 km). Beide wandelingen alsook ons volgende wandeling, The Rainforest Trail (2 km) lopen door het prachtige regenwoud. Tot slot doen we nog twee kleine wandelingen die eindigen op het strand, nl de Comber Beach Trail (500 m) en de Schooner Trail (1 km). Voor vandaag vonden we het welletjes en als afsluiter besloten we ons eens te verwennen in de Shelter een van de beste restaurants van Tofino.

Hotel : Middle Beach Lodge

Dag 6 Tofino – Whistler. (360 km)

Woensdag 27 mei, mooie dag met wat wolken 18°

Deze morgen om 6u opgestaan zodat we al onze bagage reeds konden in de wagen doen. We zijn even voor 8u gaan ontbijten en na het ontbijt onmiddellijk vertrokken naar Nonaimo waar we graag de boot van 12u30 willen halen. Dit bleek geen probleem we konden goed doorrijden en waren perfect op schema voor de ferry. Op de boot rustig ons middagmaal genomen en ons middagdutje. Vandaag staan geen activiteiten op het programma enkel een stop aan de Shannon Waterfals zo 50 km voor Whistler. Ik heb de indruk dat iedereen die naar Whistler toe rijdt hierwel halt houd. De weg naar Whistler is overigens een bouwwerf, over het hele traject zijn wegwerkzaamheden aan de gang met het oog op de Olympische winterspelen van 2010, hier in de buurt. Whistler blijkt een heel gezellig stadje met een verkeersvrije binnenstad. Ons hotel ligt pal in het centrum, waar we nog een stevige avondwandeling doen.

Hotel : Crystal Lodge Hotel

Dag 7 Whistler.

Donderdag 28 mei, prachtige zonnige dag 20°

Deze morgen hebben we eens uitgeslapen tot 7u30. We hadden niet zo veel honger en ik heb even een paar koeken gaan halen bij de warme bakker. Onze hotelkamer is voorzien van een kleine keuken waar we koffie kunnen maken. Na ons bescheiden ontbijt zijn we vertrokken voor een paar wandelingen rondom Whistler. Eerst zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan naar Whistler Moutain, bleek echter dat daar nog te veel sneeuw lag voor enige wandelingen te doen.

Boven op Whistler Mountain

Te gevaarlijk met al die snowboarders. Toch hebben we daarboven genoten van het prachtige uitzicht en de gezonde lucht. Na een uurtje of twee zijn we terug naar beneden gegaan om daar nog een stevige wandeling te doen. We hebben de wandeling naar en rond het Lost Lake gemaakt, in totaal toch een 3u wandelen. Na een heerlijk bad gaan we vanavond terug eten in het hotel, tot nu toe ons beste restaurant.

Hotel : Crystal Lodge Hotel

Dag 8 Whistler – Clearwater. ( 420 km)

Vrijdag 29 mei, heel zonnige dag geen wolkje aan de lucht 30°

Net als gisteren ons ontbijt op de kamer genomen, uitgecheckt en vertrokken voor toch een aardig aantal kilometers. Net voorbij Whistler doen we reeds ons eerste wandeling van een uurtje naar de Nairn Falls. Een wandeling langs de rivier die ons naar een mooie waterval brengt. Na 60 km stoppen we aan het Lower Joffre Lake, een kleine wandeling van 5 minutjes door de sneeuw brengt ons naar het meer. Het zou moeten een meer zijn met een gletsjer maar daarvan is niet zo veel meer te zien.

Op weg naar het Lower Joffre Meer

Na het kopen van onze picknick in Lillooet rijden we nog een stukje verder tot aan de Marble Canyon waar we in het zonnetje genieten van ons middagmaal. We houden nog talrijke stops om te genieten van de mooie vergezichten en de liefelijke meertjes die er in overvloed zijn. Rond 5 uur komen we aan in Clearwater waar we een prachtig motel vinden met een prive meertje waar we nog even kunnen verpauzen.

Aan ons prive meertje bij het Dutch Lake Motel

Deze avond dineren we bij de Chinees, waar we genieten van een heerlijk buffet. Weer een mooie dag die we afsluiten.

Hotel : Dutch Lake Motel

Dag 9 Clearwater. 130 km

Zaterdag 30 mei, zonnige dag met enkele wolkjes en wat wind 25°

Vandaag bezoeken we het Wells Gray NP, vanuit ons hotel te Clearwater is het nog een 60 km naar het centum van het park. We rijden tot aan Clearwater Lake waar we een kano huren voor een tocht op het meer. We zijn beide niet zo vertrouwd met het kanovaren en krijgen een korte uitleg van de uitbaater,waar we moeten op letten. Er staat nogal veel wind op het meer, waardoor we het niet zo makkelijk hebben. Na 3 uur op het water houden wij het voor gezien.

Kanovaren op Clearwater Lake

Op de terugweg doen we een aantal stops aan de Wells Gray watervallen. De eerste is bailey’s Chute, een waterval kan je dit eigenlijk niet noemen, het is niet meer dan een spectaculaire stroomversnelling. De volgende in de rij is wel een echte waterval, met zijn 137m hoogte is de Helmcken Falls de op drie na hoogste waterval van Canada is. Enkele kilometers verder liggen de Dawson Falls. Deze is niet zo hoog, 20m maar wel zo’n 90m breed. Door de lage brede vorm van de waterval worden de Dawson Falls ook wel eens Little Niagara genoemd. Als laatste in de rij wandelen we naar de Spahats falls, deze is zo’n 70m hoog. Vanop een houten platform zien we hoe het water neerstort in de Clearwater Rivier, een mooi uitzichtpunt. Net voor we Clearwater binnen rijden krijgen we honger van de kanotocht en de kleine wandelingen naar de watervallen. We rijden een ranch op waar een restaurant aan verbonden is die heerlijk buffalo steaks serveert. Lekker gegeten voor een zeer redelijke prijs.

Gezellig buiten tafelen op de Buffalo Ranch in het Wells Gray NP

Hotel : Dutch Lake Motel

Dag 10 Clearwater – Jasper. ( 320 km)

Zondag 31 mei,zonnige dag met wat wolkjes 20°

Na een goede nacht zijn we deze morgen, na onze toch niet te onderschatten inspanning van gisteren, toch redelijk vroeg uit de veren. Het ontbijt nemen we op de kamer en rond 8u kunnen we vertrekken richting Jasper. In tegenstelling tot vorige dagen kunnen we vandaag goed door rijden, lange rechte stukken waar men 100 km/h mag doen en geen verkeer. De Highway 5 en Highway 16 tot in Jasper zijn gewoonweg prachtig, een afwisseling van open ruimtes, bossen en vergezichten met af en toe eens een blauw meer en de Rock Moutains op de achtergrond. Vandaag is onze eerste stop, het Mount Robson Provicial Park, pas na 200 km. Bij aankomst bezoeken we eerst het Vistor Centre, en vragen wat info over de wandelingen die in de buurt kunnen gedaan worden. We besluiten om de wandeling te doen naar het Kinney Lake (9 km). De wandelroute volgt de Robson River en is licht stijgend.

Kinney Lake in het Wells Gray NP

Na ruim 1h30 komen we aan het Kinney Lake, gewoon prachtig de kleur van het groenachtige water met in de achtergrond de nog besneeuwde bergtoppen. Een heel mooie plek om te picknicken. De terugweg verloopt iets vlotter na een uurtje bereiken we terug het Visitor Centre, waar we nog een paar prachtige foto’s nemen van de imposante Mount Robson. De berg waarnaar het park is vernoemd, is de hoogste berg van canada (3954m). Naar het schijnt moet het weer erg goed meezitten vooraleer je de toppen van die mastodont te zien krijgt, dat geluk hebben we want er is op dat moment geen wolkje aan de lucht.

De imposante Mount Robson

We zetten onze reis verder naar het Jasper NP maar stoppen eerst nog even aan het Moose Lake en Yellowhead Lake. Voordat we het park binnenrijden overschrijden we de grens tussen British Columbia en Alberta en tevens de tijdgrens van Mountain Standard Time naar Pacific Standard Time. Voor we naar ons hotel even voorbij Jasper gaan stoppen we in het stadje voor ons inkopen te doen. Vanavond eten we op de kamer, moet ook eens kunnen.

Hotel : The Coast Pyramid Lake Resort

Dag 11 Jasper. (70 km)

Maandag 1 juni, terug een zonnige dag s’morgens wat fris toch 20°

Na een goede nachtrust en een ontbijt op de kamer zijn we terug klaar voor een dag met een goed gevuld programma. Het Maligne Lake staat als eerst op de planning, daarvoor moeten we de meer dan 30 km lange Maligne Lake Road volgen tot op het einde. Het meer is mooi maar ligt er nog bevroren bij. Een tochtje naar het Spirit Island, het meest gefotografeerde eiland van Canada, zit er dus niet in.

Maligne Lake

Op de terugweg langs Maligne Lake Road stoppen we bij de Maligne Canyon, een van de mooiste canyons van de Rocky Mountains, waar we een wandeling doen langs de Maligne River van 2 uren. Graag hadden nog naar Mount Edith Cavell geweest maar de weg daarheen was nog niet toegangkelijk, nog te veel sneeuw. Onze volgende wandeling was er een in de Valley of the Fiven Lakes, op zo’n 6 km van Jasper. Een wandeling van 1u30 naar hoe kan je het raden vijf prachtige meertjes. Tot slot gaan we nog naar The Jasper Tramway Station. Heeft niets met een tram te maken maar wel met een kabelbaan, die u in zeven minuten naar Whistler Mountain brengt (2277m). Daar lopen we nog naar de top die zich op 2464m bevindt, een aardig stukje klimmen, het wandelen voor vandaag zit er op en keren moe maar voldaan terug naar Jasper.

Op Whistler Mountain in Jasper

We zijn al een paar dagen in de streek van de beren en naar het schijnt is de kans hier groot van beren langs de weg tegen te komen. Ook vandaag zat dit er niet in, gisteren een paar Nederlandse dames gesproken die reeds een vier tal keren beren hadden kunnen fotograferen. Ik denk dat die beren allergisch zijn voor ons.

Hotel : The Coast Pyramid Lake Resort

Dag 12 Jasper – Banff. (300 km)

Dinsdag 2 juni, zeer zonnige dag zonder wolken 20°

Deze morgen terug vroeg uit de veren. Vandaag gaan we richting Banff, een rit van 300 km via de Highway 93. Het is de meest spectaculaire panorama route van Noord-Amerika, dwars door de Rocky Mountains. Eerst nemen we ons ontbijt bij de bakker in Jasper en we kopen er meteen ook pistolets en een taartje voor onze picknick. Het is terug een heerlijke dag, helderblauwe lucht en een aangenaam temperatuurtje. Ook de goden zijn ons gunstig gezind. We zijn nog maar net op weg en we zien een grote zwarte beer langs de oevers van een riviertje aan het kuieren. Een aantal km verder zien we terug een zwarte beer langs de kant van de weg paardenbloemen aan het eten. Hij stoort zich niet aan ons , alhoewel we er maar een paar meter vandaan zijn.

Een zwarte beer langs de kant ven de weg

Onze eerste stop zijn de Athabasca Falls. Na een wandeling van 30 min zijn we bij de meest krachtigste waterval van het park .Het is een prachtige waterval met verscheidene potholes. We rijden verder naar de Sunwapta Falls. Na een kwartiertje wandelen overeen steil pad zien we de river die zich door een bezienswaardige smalle kloof perst. Ongeveer 100 km ten zuiden van Jasper stoppen we bij de Athabasca Glacier. Vanaf het Columbia Icefield Centre hebben we een mooi uitzicht op de brede tong van de Athabasca gletsjer aan de overkant van de weg. De gletsjer kan bezocht worden met de Icefield Explorer, dat zijn speciale bussen die over de gletsjer rijden. Wij nemen een korte maar terug een stevige klim naar de voet van de gletsjer. Volgens de borden is de wandeling te vergelijken met een wandeling op de maan. Na 110 km hebben we de Parker Ridge. De wandeling gaat 2,5 km lang omhoog en je krijgt er een uniek uitzicht op de Saskatchewan Glacier. Maar aangezien er te veel sneeuw ligt en het te gevaarlijk lijkt slaan we dat over en rijden we verder tot de Big Bend Hill. Bij het uitkijkpunt genieten we van het prachtig uitzicht over het diepe schaduwrijke dal en de vreemd geplooide steile rotsen. Een paar km verder is er terug een bijzonder bezienswaardige attractie, De Weeping Wall. Het is een steile 6OO meterhoge rotswand waar ijswater vanaf druipt. Na 155 km komen we aan bij de Mistaya Canyon. We maken er een korte wandeling en zien we hoe het water van de wilde Mistaya River flinke sleuven in de enorme rotsblokken geslepen heeft. We rijden door tot het Peyto Lake (2088 m boven de zeespiegel). Na een stevige klim, soms nog door de sneeuw bereiken we het Peyto Lake Viewpont. Vanaf hier hebben we een overweldigend uitzicht. Alhoewel het meer nog grotendeels bevroren is, is dit toch een landschappelijk juweeltje.

Deels bevroren Peyto Lake

Vanaf dan rijden we door naar het Lake Louise, het bekenste meer van de Rockies en het staat bovenaan het verlanglijstje van elke toerist. Heel mooi. Een 13 km verder ligt het Moraine Lake. Alhoewel het zeker zo mooi zou zijn als het Lake Louise, is het voor ons toch wel een tegenvaller. Er staat heel weinig water in het Lake. Misschien was het nog te vroeg in het jaar want het meer wordt van water voorzien door de gletsjers.

Aan het Lake Louise

Om7u45 komen we moe maar voldaan aan in Banff. We logeren in het Fox hotel. We hebben er een prachtige suite met aparte zithoek, keuken en slaapkamer met een kingsize bed en twee flatscreens. We blijven hier 3 nachten. HEERLIJK

Hotel : Fox Hotel & Suites

Dag 13 Banff. (50 km)

Woensdag 3 juni, terug zeer zonnig 24°

Na een wat lastige dag gisteren staat vandaag een rustige dag op het programma om even op adem te komen. Deze morgen iets langer geslapen en daarna gaan ontbijten in het hotel waar heerlijke Brusselse wafels op de kaart stonden. Na het ontbijt voor de eerste keer via Skype met het thuisfront gebeld, ging heel vlot en via de webcam konden we elkaar nog even zien ook. Onze eerste stop vandaag was het Visitor Centre in Banff voor wat info over mogelijke wandelingen in de buurt. We besloten een korte rondrit te doen in de buurt van Banff, de Minnewanka Loop. Na een 15 tal minutjes rijden waren we reeds aan het Minnewanka Lake waar we een mooie wandeling deden van een 1u30 langs het meer. Via het Two Jack Lake, een klein maar prachtig meertje, komen we bij het Johnson Lake. Hier loopt onze volgende wandeling volledig rond, zo een 1u30 wandelen. We zouden het rustig aan doen vandaag en via Minnewanka Road keren we terug naar Banff. Terug een prachtige dag met temperaturen rond de 25°, en we besluiten om de dag af te ronden in de Hot Springs van Banff. Een klein buiten zwembad waar het water een temperatuur heeft van rond de 40°, heerlijk relaxen.

Hotel : Fox Hotel & Suites

Dag 14 Banff. (110 km)

Donderdag 4 juni, alweer een zonnige dag met wat wolken 23°

Na een wat onrustige nacht, door de rugpijn van Christiane gaan we vandaag het nog wat rustig aan doen. De Brusselse wafel deed echter de pijn snel afnemen bij Christiane en rond 9u konden we starten met ons programma. Eerst nog wat inkopen doen in de lokale supermarkt en op naar ons eerste bestemming. Vandaag doen we een stuk van de Bow Valley Parkway een rustige Highway waar je slechts 60 km/h mag rijden. Bij de Johnston Canyon houden we halt en besluiten de wandeling naar, zowel de Lower Falls als de Upper falls te lopen. Dit zijn erg in trek zijnde wandelingen en we lopen dan ook niet alleen, zoals vorige dagen wel eens het geval was. De wandeling gaat deels over houten steigers, langs steile rotswanden en bomen die op alle onmogelijke plaatsen groeien. Aan de Upper Falls ligt nog wat sneeuw, wat het geheel nog wat mooier maakt.

Aan de Upper Falls in de Johnson Canyon

Het is rond 13u als we terug aan de wagen zijn en besluiten we wat verder te rijden op zoek naar een rustig picknick plaatsje. We verlaten de Bow Valley Parkway en rijden nu richting Radium op de Highway 93. Na enkele kilometers verlaten we de provincie Alberta en komen in de provincie Britsch Columbia, op dezelfde plaats ligt ook de scheiding van het Banff NP met het Kootenay NP. Ook de Continentale Divide, de scheidingslijn tussen twee oceanen ligt hier. Aan de ene kant van de Continentale Divide stroomt het water naar de Grote Oceaan en aan de andere kant stroomt het water naar de Atlantische Oceaan. Het Kootenay NP is in 2003 geteisterd door een hevige bosbrand die meer dan 1/3 van de boom populatie vernietigde, dit is nog heel goed te merken. In het park doen we twee korte wandelingen, de eerste is die in de Marble Canyon. Het wilde gletsjerriviertje de Tokumm Creek heeft zich hier in het romantische dal ingevreten. De wandeling gaat over zeven houten bruggetjes van de ene kant van de rivier naar de andere kant. Ook hier zijn de sporen van de bosbrand nog heel goed te merken, een zeer prachtige wandeling.

Marble Canyon in het Kootenay NP

De tweede wandeling in het Kootenay NP is die van de Paint pots. Hiervoor moeten we eerst de schuimende Vermillion rivier via een hangbrug oversteken. Na een korte wandeling komen we aan de okerkleurige vijvers aan. De okerkleur van de vijvertjes is afkomstig van de ijzerhoudende minerale bronnen hier in de buurt.

The Paint Pots in het Kootenay NP

We vinden het welletjes voor vandaag en besluiten terug te keren naar het hotel. Onderweg komen we nog twee prachtige Wapitiherten tegen langs de kant van de weg.

Wapitihert langs de Highway 93

Ons hotel heeft ook een warmwaterbron die we vanavond even gaan uittesten. Net als gisteren kan dit warm water ons wel bekoren. In het heel goede hotelrestaurant de Chili’s sluiten we onze avond af.

Hotel : Fox Hotel & Suites

Dag 15 Banff – Revelstoke. (320 km)

Vrijdag 5 juni, warme bewolkte dag 28°

Ons laatste ontbijt in het Fox hotel sluit Christiane af, hoe kan het anders, met een Brusselse wafel. We verlaten het Banff NP via Lake Louise en rijden na een 60 km het Yoho NP binnen. Het is het kleinste van de vier NP in de Rocky Mountains. Wegens zijn overweldigende bergwereld met 28 gletsjers en talrijke watervallen is het niet verwonderli jk dat de plaatselijke Cree indianen de streek de naam Yoho hebben gegeven wat zoveel betekent als heerlijk of wonderlijk. Bij Field nemen we een zijweg naar het Emerald Lake. Voor we het meer bereiken stoppen we nog even bij de Natural Bridge. Hier heeft de Kicking Horse River zich na eeuwenlange erosie, een weg gebaand door dwarsliggende rotsblokken. Even later komen we bij het Emerald Lake, een niet zo’n bekend meer maar aan schoonheid moet dit zeker niet onderdoen aan Lake Louise. We wandelen rond het meer, zo een dikke vijf kilometer. In tegenstelling met Lake Louise komen we hier bijna geen andere wandelaars tegen.

Emerald Lake in het Yoho NP

Nadat we ons pistoleke met kaas hebben opgegeten verlaten we het Yoho NP en gaan richting Glacier NP. Bij het Visitor Centre, die heel gezellig is ingericht, bekijken we een filmpje over het gevecht tegen de lawines. Het park die niet tot de Rocky Moutains behoort, is bedekt met ijs van meer dan 400 gletsjers. Voor we het weten verlaten we het Glacier NP en rijden het Mount Revelstoke NP binnen. Hier doen we twee kleine wandelingetjes, de Giant Cedars Trail een wandeling tussen varens, mossen en 500 jarige gigantische ceders en de Skunk Cabbage Trail die voornamelijk tussen de glanzende stinkdierkool loopt.

Giant Cedars Trail in het Mount Revelstoke NP

Voor de Medows in the Sky Trail die ook nog op het programma staat, komen we echter te laat, het park sluit net voor we aankomen. Dan maar naar ons motel in Revelstoke waar we gaan proberen eens vroeg te gaan slapen.

Hotel : Swiss Chalet Motel

Dag 16 Revelstoke – Summerland.(330 km)

Zaterdag 6 juni, mooie heldere dag met een paar wolkjes 26°

Gisteravond hadden we wat twijfels of we wel een goede nacht zouden hebben, voor het motel loopt de Canadian Pacific Railway en die zeer lange goederen treinen maken nogal wat kabaal. Maar al bij al viel dit nogal mee en hebben we zeer goed geslapen. Na het Free Breakfast besloten we de uitgestelde wandeling van gisteren nog te doen. Om 9u stonden we voor de ingang van de 25 km lange weg die naar de Medows in the Sky Trail liep. De ingangspost was onbemand en open dus reden we gewoon door. Echter na 16 km was de weg afgesloten en moesten we met hangende pootjes terugkeren. Voor de tweede keer viel deze wandeling in het water. Vandaag verlaten we het hoog gebergte met de nog vaak besneeuwde toppen en komen stilaan in het prachtig glooiend landschap van de Okanagan Valley. Hiermede wordt ook het verkeer heel wat drukker en de talrijke vrachtwagens die als gekken elke snelheids limiet aan hun laars lappen. Bij Kelowna gaan we richting Okanagan Moutain park waar we onze picknick willen nemen. Op weg naar het park komen we talrijke wijngaarden tegen, de vallei is een van de belangrijkste wijngebieden van Canada. Het park valt ons wat tegen en het is ondertussen reeds 15u, we besluiten om naar ons hotel te gaan 50 km verderop.

Ons hotel in Summerland aan het Okanagan Lake

Het is terug een juweeltje van een hotel gelegen aan het Okanagan Lake. We hebben geluk en krijgen een gratis upgrade van de standaard kamer naar een suite. Volledig ingerichte keuken, aparte slaapkamer en zithoek en een mooi terras met zicht op het meer. Het is hier momenteel 18u en nog 26° dus besluiten we nog een frisse duik te nemen in het zwembad. Het wordt een zwoele zomeravond en we dineren op het terras en genieten van de ondergaande zon.

Hotel : Summerland Waterfront Resort

Dag 17 Summerland.

Zondag 7 juni, iets wat bewolkte dag 22°

Vandaag slapen we even uit, we blijven in bed tot rond 7u30 en besluiten even de wagen aan de kant te laten. Na het ontbijt op ons terras gaan we een stevige wandeling doen. Gisteren had ik nog even een wandelkaart gaan halen bij de infodienst van Summerland, en we kiezen voor de 7 km lange wandeling langs het meer. De eerste kilometer is niet veel soeps, en dan ook niet te vergelijken met de wandelingen die we in de Nationale Parken hebben gedaan. Ja de laatste dagen zijn we echt verwent geweest. Niettemin kunnen we toch nog genieten van de wandeling als we langs de talrijke wijngaarden voorbij komen.

Wandeling in de Okangan Valley

Ook het weer is ons zoals reeds de hele reis gunstig gezind. Rond drie uur gaat het echter harder gaan waaien en er vallen zelfs een paar druppels regen. We gaan nog onze inkopen doen voor vanavond in de supermarkt, die hier overigens ieder dag open zijn van 8u tot 21u, zelfs op zondag. We sluiten de dag af met een paar glazen lokale witte wijn en gaan vroeg slapen want morgen wordt het een lange dag, terug naar Vancouver.

Hotel : Summerland Waterfront Resort

Dag 18 Summerland – Vancouver. (430 km)

Maandag 8 juni, deze morgen wat bewolking maar in de namiddag toch 20°

Om 6u30 zijn we deze morgen opgestaan daar we toch een aantal kilometers te doen hebben vandaag naar Vancouver toe. Na ons ontbijt en het uitchecken kunnen we om 7u45 vertrekken. We besluiten om niet de snelste route te nemen, maar wel de mooiste en deze met het minste verkeer. Het Okanagan Lake blijven we nog een 40 km volgen om daarna de richting E.C.Manning Park te kiezen. Het verkeer valt heel goed mee en we rijden nog door een paar mooie wijngaarden. Rond 10u30 rijden we het park binnen. Het E.C. Manning Park is een relatief klein park en zeker niet zo druk bezocht als ons vorige nationale parken. De aanduiding van de bezienswaardigheden laat een beetje te wensen over waardoor we het Visitors Center voorbij rijden. Terugkeren doen we niet want we hebben informatie genoeg verzameld op de website van het park. Het eerst gaan we naar de Cascade lookout, een op 1600m hoogte gelegen punt waar je een prachtig zicht hebt over het park. Het park is terug een gebied waar veel beren rondlopen en we hopen er nog wel eentje tegen te komen. En inderdaad ik had het nog maar net gezegd en daar was hij op het midden van de weg.

Zwarte beer op de weg in het Manning NP

De drie wandelingetjes die we daarna nog deden waren we extra voorzichtig en Christiane maakte nogal wat geluid (zingen en in de handen klappen), kwestie van eventuele beren te verwittigen van onze komst. De Sumallo Trail, de Rhododenderon Trail en de Orchid Nature Trail zijn drie kleine wandelingen, die heel rustig verliepen zonder beren maar ook zonder orchideeen. Voor wilde orchideeen die normaal te zien zijn op de Orchid Nature Trail zijn we nog te vroeg op het jaar, de lente is hier pas begonnen. Van de rhododenderons stonden er wel al een paar in bloei.

Langs de Rhododendron Trail in het Manning NP

Hiermee sluiten we het hoofdstuk “natuur” af aan de Westkust van Canada. Het is nu nog een paar uur rijden naar ons hotel in Vancouver waar het twee weken geleden voor ons begon. Op de weg komt het drukker en drukker maar de GPS loodst ons perfect naar onze bestemming. Vanavond vroeg onder de wol, want morgen staat de vlucht naar Toronto op het programma.

Hotel : Travelodge hotel.

Dag 19 Vancouver – Toronto.

Dinsdag 9 juni, bewolkte dag 20°

Ik had deze morgen een wake up call gevraagd rond 5u30, dit was echter niet nodig geweest want ik was reeds een tijdje voordien wakker. We konden reeds om 6u15 vertrekken naar de luchthaven, slechts een 10 min rijden. Nadat we de huurwagen hadden ingeleverd konden we elektronisch inchecken, dit was voor ons ook nieuw maar het lukte wel. Er bleek wel iets vreemd met onze boarding pass, die verwees naar de goede vlucht AC034 maar boarding time was een uur later, 10u ipv 9u. Eventjes paniek, ongegrond want de vlucht was gewoon met een uur uitgesteld, reden onbekend. Zodoende kon ik reeds een deeltje van het verslag in de luchthaven schrijven. Er zit niets anders op dan een uurtje te wachten. Een paar mensen die nog een internationale aansluiting nodig hebben in Toronto lopen hier heel nerveus rond. Voor ons verloopt alles naar wens enkel dat we een uurtje later aankomen, het is nu toch al 17u. (3u verschil met Vancouver). Nadat we onze compact wagen bij Alamo hadden afgehaald, spijtig geen Pruis, vertrokken we richting Niagara Falls. Rond 19u45 waren we aan ons hotel, en direct hebben we nog een forse wandeling gemaakt richting watervallen. De eerste foto’s werden gemaakt langs de promenade van de Falls.

Aan de Niagara Falls

Er was nog massa volk op de been, en de sfeer deed mij een beetje terugdenken aan Las Vegas, casino’s, een mooi verlicht reuze rad en talrijke andere kermisattracties. Van dit alles kregen we natuurlijk honger. In het Coco’s Terrace Steakhouse hebben we beiden een prime rib gegeten, de lekkerste tot nu toe. Na ons diner, waren we omstreeks 24u terug op de kamer waar we dan ook heel vlug insliepen.

Hotel : Country Inns & Suites

Dag 20 Niagara Falls.

Woensdag 10 juni, mooie dag met wat wolkjes 22°

Na een goede nachtrust zijn we om 8u opgestaan en we hebben de tijd genomen om eens op het gemak te ontbijten. Vandaag gaan we de Niagara Falls uitgebreid bezoeken. Eerst gaan we naar de Skylon Tower. Daar hebben we een overweldigend uitzicht op de Falls en omgeving. Als we zien dat er een restaurant in de Tower is, reserveren we meteen ons diner voor morgenavond, want we willen onze reis in Canada stijlvol afsluiten. Vervolgens doen we de’ excursie Maid of the Mist. We krijgen allen een blauw plastieken regenkapje en we varen met een bootje tot tegen de Amerikaanse en Canadese Falls.

Op de Maid of The Mist

Het geluid is overdonderend. Gelukkig biedt het kapje enige bescherming tegen al dat neer komende water. Van die twee excursies hebben we grote dorst gekregen en met een grote pint bier genieten we nog van het uitzicht op de watervallen. Het is iets waar je niet genoeg kan van krijgen. Al dat volk van alle nationaliteiten en godsdiensten bewonderen dat natuurwonder. Massa’s foto’s worden genomen We maken nog een flinke wandeling op de promenade langs de Falls en de Niagara River. Na een uitgebreid buffet gaan we, moe maar voldaan, richting hotel. We hebben de ganse dag genoten van een stralend lenteweertje

Hotel : Country Inns & Suites

Dag 21 Niagara Falls. (16 km)

Donderdag 11 juni, iets bewolkte dag met zwoele temperaturen 24°

Deze morgen echt lang geslapen tot 8u45, hoe meer het einde nadert hoe langer we slapen. Na het gratis ontbijt rijden we naar Niagara Glen een natuurpark 8km van de Niagara Falls. In vergelijking met de Falls is hier ontzettend weinig volk. In het park maken we een wandeling van een dikke 2u naar de rivier. Zo ik denk dat dit wel onze laatste natuurwandeling is van onze vakantie in Canada. Bij onze aankomst in het hotel besluiten we een frisse duik te nemen in het zwembad. Ons hotel dat maar 3 sterren heeft moet zeker niet onderdoen voor vele 4 sterren hotels, alles is hier kraak net en heeft een zeer verzorgde indruk. Nadat we nog even met Skype naar huis hebben gebeld vertrekken we terug richting Skylon Tower. Eerst gaan we een 3D movie over de Niagara falls bekijken, bewegende stoelen en af en toe enkele spatjes water behoren tot het spectakel. Nu is het hoog tijd voor ons afscheidsdiner op de Skylon Tower. We moeten toch nog een twintig minutjes wachten, omdat er net enkele bussen toeristen zijn toegekomen die ook de toren op willen. Ons geduld wordt echter beloond en we krijgen een prachtige plaats toegewezen met zicht op de watervallen.

Diner in de Skylon Tower aan de Niagra Falls

Bij een Canadese fles witte wijn genieten we van het uitstekend buffet. Een avond wandeling zit er niet meer in daar we allebei redelijk moe zijn en het ondertussen ook beginnen regenen is.

Hotel : Country Inns & Suites

Dag 22 Toronto – Brussel

Vrijdag 12 juni, heel mooie dag geen bewolking 24°

Deze nacht hebben wij beide niet zo goed geslapen, een beetje nerveus voor onze laatste dag of denken we reeds terug aan het werk ? Rond 8u15 kunnen we vertrekken richting Toronto. Het is heel druk op de autobaan en naarmate we Toronto naderen staan we af en toe eens in file. Nu, alles verloopt goed en we kunnen heel dicht bij de CN Tower, onze enige uitstap in Toronto, een parkeerplaats vinden. Het is ondertussen 1ou45, en om 11u staan we al aan de lift van de toren. De CN Tower (voluit: Canadian National Tower) is een toren in Toronto (Canada) die dienst doet als zendmast en toeristenattractie. Met 553 meter was de toren tot 13 september 2007 het hoogste vrijstaande bouwwerk ter wereld op land, waarna ze werd gepasseerd door de Burj Dubai. Er zijn wel diverse masten die nog hoger zijn, maar die worden met tuien in evenwicht gehouden. De toren is grotendeels ‘hol’ van binnen. Op een hoogte van ongeveer 350 meter is een uitbouw met een aantal verdiepingen, waar zich de meeste toeristenfaciliteiten bevinden: een restaurant, een café, en diverse uitkijkruimtes, waaronder een uitkijkplatform aan de buitenkant. Doordat de uitbouw breder is dan de kern van de toren werd het mogelijk op de laagste verdieping van de uitbouw glazen vloeren te maken, waardoor toeristen ongeveer 350 meter recht naar beneden kunnen kijken. wij gaan echter nog een stukje hoger. Naar de SkyPod op een hoogte van 447 meter. Dit is het hoogste uitkijkplatform ter wereld. Na de nodige foto’s te hebben genomen keren wij met de lift aan 22m/s terug.

Vanop de CN Tower in Toronto

Christiane is er een beetje duizelig van en heeft er dorst van gekregen. In een echte Ierse pub eten en drinken we wat, dit om reeds in de sfeer te komen van onze volgende reis naar Ierland. Nu begint het tijd te worden om ons naar de luchthaven te begeven en met de GPS lukt dit uitstekend ondanks het drukke verkeer. Het inleveren van de huurwagen en het inchecken verlopen vlot, en nu maar wachten op het vliegtuig om ons slaappilletje te nemen. De vlucht naar Zurich verloopt prima en komt stipt om 8u05 aan. We hebben nu nog een uurtje tijd voor de vlucht naar Brussel, die is echter geannuleerd. Bij de laatste etappe loopt het dus nog fout. Er zit niets anders op dan te wachten op de volgende vlucht en die is pas om 13u15. Zo komen we met 4u vertraging aan in Brussel, onze bagage is gelukkig reeds aanwezig en rond 17u komen we moe maar voldaan thuis.

Eén reactie to “Canada 2009”

1. Ik geniet van jullie reisverslagen. Zelf zijn we al een paar keer in Canada geweest, maar alleen in Nova Scotia omdat mijn zoon daar woont. Ooit zal het bezoek aan mijn zoon eens uitbreiden met zo’n rondreis.