Cruise Brazilië 2018

Vooraf

Geheel onverwacht gaan we het jaar 2018 toch nog afsluiten met een reisje. Het wordt niet zomaar een korte trip maar een 25 daagse reis (cruise) naar Brazilië. Op 18 november vertrekken we vanuit Genua voor een 18 daagse cruise met de MSC Seaview die als eindbestemming Rio de Janeiro heeft. In Rio blijven we nog een aantal dagen om vervolgens door te vliegen naar de watervallen van Iguacu. Zo zullen we in Rio bij het monumentale standbeeld van “Christus de verlosser” ons to-do lijstje van de 7 nieuwe wereldwonderen uiteindelijk kunnen afsluiten.

SN Brussels / Latam Airlines

Vertrek 18 november        Brussel  =>  Milaan

18 daagse cruise vanuit Genua met MSC Seaview

Binnenvlucht  05 december    Rio de Janeiro  =>  Foz Iguacu

Retour  12 december   Foz Iguacu   =>  Brussel

Vaarroute

Dag 1   Brussel – Milaan – Genua

Zondag 18 november

Vanmorgen hebben we een vroege vlucht vanuit Brussel naar Milaan waar een minivan ons naar de aanlegkade van het schip in Genua zal brengen. Naar goede gewoonte hebben we vannacht geslapen in het Novotel Brussels Airport, een aanrader wanneer je een vroege vlucht hebt. Alles verloopt prima en even voor de middag staan we in Genua, de grootste havenstad van Italië. Genua kwam eerder deze zomer in het nieuws met de dramatische instorting van de Morandi brug waarbij meer dan 40 doden vielen. Gelukkig is ook aan het noodweer van twee weken terug in de Noord-Italiaanse regio een einde gekomen. Het weer is zonnig maar met een koude wind en slechts 10°. Zo we zijn geïnstalleerd in de kajuit en kunnen vanavond na het diner reeds ons eerste danspasjes uit proberen.

Dag 2   Barcelona

Maandag 19 november

Onze eerste aanlegplaats van de cruise is Barcelona, eerder dit jaar waren we hier al een keertje met het schip de Symphony of the Seas van Royal Caribbean. Jammer genoeg heb ik toen van de stad zo goed als niets gezien, met mijn afgescheurde achillespees. Heel veel gaan we vandaag echter niet kunnen bezichtigen, want we blijven slechts aangemeerd van 14u tot 19u. Voor het blitzbezoek aan Barcelona hebben we slechts één bezienswaardigheid op ons lijstje staan, namelijk het nog steeds onafgewerkte religieuze bouwwerk van Gaudi de “Sagrada Familia”. Daar onze tijd enigszins beperkt is nemen we de metro tot aan de basiliek. Voor we binnen gaan in de kerk lopen we eerst nog wat rond in het kleine park om wat foto’s te nemen van dit impressionistische gebouw. Sinds 1882 toen werd gestart met de bouw, wordt bijna voortdurend aan de kerk gebouwd.

Ook nu ontsieren de talrijke stellingen en kranen het uitzicht op de basiliek. Het karakteristieke Catalaans modernistisch ontwerp van De Sagrada Família wordt door velen gezien als hét ultieme meesterwerk van Gaudí. De architect stierf in 1926 en het zou de bedoeling zijn om de bouw volledig af te werken tegen 2026, precies 200 jaar na zijn dood. Tijd om naar binnen te gaan, toch wel heel speciaal net als de buitenkant. Het interieur doet mij wat denken aan de Jugendstil, maar vooral de kleurrijke glas partijen maken indruk op mij. We verlaten de kerk langs de zuidwestgevel die bekleed is met talrijke futuristische hoekige beeldhouwwerken. Met de metro rijden we naar het centrale Plaça de Catalunya waar we via de Ramblas terug richting haven lopen. Het weer is heel wat aangenamer dan in Genua en er loopt dan ook heel wat volk op de beroemste straat van Barcelona. Onderweg nemen we nog wat tijd om op het Plaça Reial te flaneren.

Het beeldschone Plaça Reial, is vooral bekend om zijn mooie arcades, palmbomen en de vele gezellige terrasjes. Op het plein staan ook twee modernistische lantaarnpalen uit 1878, een van de eerste werken van Gaudí voor Barcelona. Aan het Monument van Columbus op het einde van de Ramblas stopt onze wandeling en daarmee ook ons bezoek aan Barcelona.

Dag 3   Op zee

Dinsdag 20 november

Misschien heel ongeloofwaardig maar na twee dagen cruise kunnen we al van een rustdag genieten. Het is reeds heftig geweest, veel gedanst tot in de late uurtjes en weinig geslapen. Op dek kunnen we wat rusten in het zonnetje, maar wel met een jasje aan. Een aperitiefje, een koffie wat lezen en vanavond zijn we er weer klaar voor.

Dag 4   Cadiz

Woensdag 21 november

Na de eerste rustige zeedag hebben we vannacht de Middellandse Zee verlaten door de Straat van Gibraltar. We gaan voor anker in de Andalusische havenstad Cádiz, gelegen op een schiereiland in de Atlantische Oceaan. Rond acht uur liggen we al aangemeerd in de haven. Het weer is wat bewolkt maar de temperatuur valt reuze mee, hopelijk houden we het droog want deze voormiddag hebben we een fietstocht geboekt. Jammer net als we starten met de fiets begint het te regenen. Gelukkig is onze gids heel flexibel en kunnen we met de paraplu in aanslag nog switchen naar een begeleide wandeling. Na tien minuten klaart de hemel op en krijgen we de zon te zien het wordt nog een prachtige dag.

De wandeling start aan het plein voor het stadhuis en brengt ons via een lange sliert van smalle straatjes naar de kathedraal als grootste blikvanger van de stad. De grote kathedraal gelegen aan het sfeervolle Plaza de la Catedral kent een mengelmoes van stijlen van rococo tot barok. Onze gids Pablo vertelt talrijke anekdotes over de stad als we door de oude wijk El Pópulo en de levendige overdekte vismarkt lopen. Wat mij vooral opvalt is dat de stad Cádiz enorm veel gezellige pleintjes heeft. Na de vismarkt wandelen we over het Plaza de las Flores, een klein knus pleintje dat vol staat met bloemenstalletjes. Verder bezoeken we nog het barokke plein Plaza San Francisco, Plaza San Juan de Dios, Plaza San Antoni en het heel mooie groen plein Plaza de Mina. Wat ook niet ontbreekt op de rondleiding zijn de overblijfselen van het Romeinse theater. Dit Romeinse theater uit de 1e eeuw voor Christus was eens, na het Romeinse theater van Pompei, het grootste Teatro Romano ter wereld. Jammer dat daarvan slechts een heel klein stukje bewaard van gebleven is. Aan het strand van Cádiz tussen de kastelen Castillo de Santa Catalalina en Castillo de San Sebastián eindigt de begeleide wandeling.

De oudste stad van West-Europa lijkt van hieruit wel een beetje op Havana met de zo kenmerkende boulevard en de pastelgekleurde huizen. Daarom wordt de stad ook wel klein Havana genoemd door de goedlachse bewoners ervan. Op eigen houtje verkennen we nog wat verder de stad en bezoeken de toren “Torre Tavira”. Heel kenmerkend voor het oude stadsbeeld van Cádiz waren de vele torens die bij de koopmanshuizen hoorden. Volgens onze gids had Cádiz rond 1770 meer dan 160 van die wachttorens waarvan er nu slechts een paar zijn overgebleven. De Torre Tavira die we bezoeken is 45m hoog en op het dakterras kunnen we genieten van een schitterend uitzicht over de stad. Net onder het dakterras van de toren kunnen we in een donkere kamer nog genieten van de “Cámara Oscura” . Hierbij wordt een life panorama van Cádiz geprojecteerd op een witte holle doek door middel van lenzen. Zo het wordt tijd om terug te keren naar het schip en de gastvrije stad aan de Costa de Luz te verlaten.

Dag 5   Lissabon

Donderdag 22 november

Lissabon waar de rivier de Taag uitmondt in de Atlantische Oceaan, dit is vandaag onze aanlegplaats. Vanop het dek kunnen we de hangbrug “Ponte 25 de Abril” mooi zien liggen in de zon deze morgen. Net als gisteren zie ik in de verte echter dreigende zwarte wolken hangen. In 2010 hebben we de stad reeds uitgebreid bezocht en vandaag willen we de herinneringen eens opfrissen met een fietstocht door de stad. De fietstocht start op wandelafstand van het schip op de Plaza Comercio. Over het gebruik van de elektrische fietsen krijgen we een korte uitleg. Lissabon is gebouwd op zeven heuvels en daarmee kozen we voor elektrische fietsen en maar best want na een paar honderd meter moesten we al onze eerste steile beklimming verwerken. Ja en wat voor een, de klim naar het pantheon is niet van de poes.

Het pantheon is een prachtig wit barokke monument met een gigantische koepel. Voor 1966 was dit de kerk van Santa Engrácia maar later omgedoopt naar het nationale pantheon van Portugal. Naast presidenten en talrijke prominenten ligt hier ook Eusebio begraven het Portugees voetbalicoon uit de jaren 60′. Tijd voor een hevige regenbui, gelukkig maar kortstondig maar toch net voldoende om een natte broek te krijgen. Verder neemt de gids ons op ontdekking heuvel op, heuvel af, langs de talrijke kleurrijke authentieke volksbuurtjes zoals Bairro Alto en Alfama. Steile weggetjes op en af, het stopt maar niet maar het heeft wel als voordeel dat we kunnen genieten van prachtige uitzichtpunten.

Na het korte bezoek aan de Basilica da Estrela, met zijn twee rijkelijk versierde klokkentorens, worden we door de gids getrakteerd op een Pastéis de Belém. De Pastéis de Belém is het typische Portugese gebakje dat, qua uitzicht een beetje op een rijsttaartje lijkt. Het heeft een krokante korst met de heerlijke warme vulling, heerlijk zoet. Via het drukke centrum en de 45m hoge neogotische Santa Justa lift, naar een ontwerp van Eiffel, komen we aan de Arco do Triunfo op het Praça do Comércio einde van de fietstocht. Op het enorme plein met galerijen en het standbeeld van koning José I, nemen we afscheid van de gids. Zo we hebben een heel mooi beeld gekregen van Lissabon, de stad op zeven heuvels. Terug op het schip zien we in de verte het 110m hoge standbeeld van Christus staan, gebouwd op de zuidelijke oever van de Taag. Het beeld zou opvallende lijken op het Christusbeeld in Rio de Janeiro, dat we over 14 dagen willen bezoeken.

Dag 6  Op zee

Vrijdag 23 november

Lang uitslapen , ontbijten, wat dansles volgen, lunchen en dineren, meer moet dat niet zijn.

Dag 7  Funchal

Zaterdag 24 november

Oei, als we buiten kijken vanmorgen op het dek van het schip is het flink aan het regenen in Funchal. Funchal de hoofdstad van Madeira, het kleine Portugese eiland in de Atlantische oceaan ligt er maar grijs bij. Na het ontbijt klaart alles op en schijnt het zonnetje heerlijk over de stijle bergrug waar de stad is op gebouwd. Langs de mooi aangelegde zee promenade lopen we tot aan de kabelbaan van Funchal, heerlijk wandelen. De volledig vernieuwde kabelbaan brengt ons in een kwartiertje naar Monte. Ondertussen genieten we van het prachtig uitzicht en zien we het schip steeds kleiner worden. Bovengekomen is het slechts 5 minuten lopen tot de tweede kabelbaan die ons naar botanische tuin van Funchal brengt. Het subtropische Madeira staat bekend om zijn prachtige tuinen en daarvan is deze botanische tuin een mooi voorbeeld van.

Met een oppervlakte van bijna 80000 vierkante meter bezit de tuin een ongelooflijke verzameling aan exotische bloemen en diverse plantensoorten, we nemen ruim de tijd om deze te bezichtigen. Via de kabelbaan keren we terug naar Monte waar we die andere toeristische trekpleister de Monte Palace Tropische Tuinen bezoeken. Ook hier vinden we een grote selectie van sub-tropische planten die groeien in prachtig ontworpen tuinen. Een van de meest interessante kenmerken van de Monte Palace Tropische Tuinen is de grote collectie tegelpanelen langs de looppaden en tussen de vegetatie. Naast de mooie waterpartijen is er een ook een Japanse tuin te bewonderen. De klein plaats Monte is een soort van deelgemeente van Funchal gelegen op 800m boven de zeespiegel. Naast de mooie tropische tuinen bezit Monte ook een typische kerk (Igreja de Nossa Senhora do Monte) waar keizer Karl I, de laatste keizer van Oostenrijk / Hongarije ligt begraven. Aan de voet van de kerk nemen we de door iedereen gekende bezienswaardigheid van Funchal “de Toboggan” van Monte naar beneden.

In een rieten mand met houten glijders die bestuurd wordt door 2 Madeirese mannen (carreiros ) met typische witte broek en hemd, glijden we naar beneden. Een heel leuke en spectaculaire manier om terug naar Funchal af te dalen. Terug in Funchal bezoeken we nog de historische stadskern en de kathedraal, tijd om terug te keren naar het schip. Madeira ook wel het bloemen eiland genoemd, gaan we in de toekomst nog wel eens wat uitvoeriger bezoeken.

Dag 8  Santa Cruz de Tenerife

Zondag 25 november

Santa Cruz de Tenerife, dit is onze aanlegplaats voor vandaag. Het weer ziet er prachtig uit en 30° zit er vandaag wel in. Een aantal jaar geleden waren we al een keertje op Tenerife voor een strandvakantie maar dan wel aan de zuidkust. De twee bezienswaardigheden die we willen bezoeken vandaag zijn het Auditorio en de botanische tuin Palmetum. Langs de promenade aan de kust wandelen we naar het Auditorio, gelegen aan zee. De Auditorio de Tenerife is een operagebouw, en het is het symbool van de stad Santa Cruz de Tenerife. Het is een architectonisch pareltje en een van de belangrijkste gebouwen van de hedendaagse Spaanse architectuur.

Heel merkwaardig is zijn grote boog, omhoog oplopend tot een scherpe piek die slechts door twee punten wordt ondersteund. Van op afstand doet het gebouw mij wat denken aan het operagebouw van Sydney, dat we in 2006 bezochten. Een groot deel van het gebouw is bekleed met kleine witte tegeltjes die de opera in het zonlicht een zachte glans bezorgen. Jammer dat we niet naar binnen kunnen, het interieur van concertzalen zou ook prachtig zijn. Op de rotsblokken die voor de kust rondom het concertgebouw liggen zijn schilderingen aangebracht van bekende personen, zoals Frank Sinatra, Fred Astair, Michel Jackson …. Vooraleer we de botanische tuin bezoeken, lopen we nog voorbij aan het oude Casa de la Pólvora (huis van het buskruit) en Castillo de San Juan Bautista, ook wel bekend als het zwarte verdedigingsfort van Tenerife. Tijd voor de Palmetum van Santa Cruz de Tenerife een botanische tuin van meer dan 100.000 m², gespecialiseerd in palmen. De tuin werd aangelegd op een kunstmatige heuvel die voorheen een oude stortplaats was van afval. De volledige palmboomcollectie omvat meer dan 500 verschillende soorten afkomstig uit alle werelddelen.

Heel mooi aangelegd met hier en daar een fantastisch uitzicht op de Oceaan. Blijkbaar worden de tuinen onderhouden zonder gebruik van enige pesticiden en kunstmest. Een echte aanrader wanneer je eens op Tenerife bent. Langs de mooiste kerk van Santa Cruz de Iglesia-Parroquia Matriz de Nuestra Señora de La Concepción lopen we terug naar het centrum. Naast de uitzonderlijke naam heeft de kerk een wat Toscaanse uitziende karakteristieke klokkentoren. Vanop Plaza de España het levendige hart van de oude stad lopen we zo de winkelstraat in. Langs dit zelfde plein met een waterpartij en een zuilengang met bronzen beelden keren we via de jachthaven terug naar het schip. Zo, tijd om Santa Cruz de Tenerife, de grootste stad van Tenerife te verlaten en te beginnen aan de Atlantische oversteek.

Dag 9 – 14  Op zee

Maandag 26 november

Sinds gisterenavond zullen we voor een paar dagen nog weinig land te zien krijgen denk ik. De zee is heel rustig en hopelijk blijft dit zo voor de eerst volgende dagen. Het schip volgt eerst een stuk het Afrikaanse vasteland naar beneden langs Marokko, Mauritanië en Senegal. Heel eventjes krijgen we toch nog een stukje land te zien namelijk een deel van de kaapverdische eilanden, vanaf hier wordt de uiteindelijke oversteek ingezet. Ondertussen vervelen we ons niet en genieten we van het ontbijt en middagmaal buiten op dek bij een ideale temperatuur. Zo de eerste drie dagen op zee zitten ertussen op en zijn prima verlopen met prachtig weer. De oceaan blijft rustig, echter de vierde dag lijkt een typische Belgische regendag te gaan worden. Na de middag klaart het op en krijgen we toch nog een aangename zeedag. Op het eind van de avond overschreiden we de evenaar en zijn nu in het zuidelijk halfrond.

Danslessen en dansavonden met orkest, we krijgen er maar niet genoeg van. Land in zicht, op de vijfde zeedag krijgen we het eerste Braziliaanse land te zien. Heel kort zien we in de verte enkele eilanden voorbij schuiven van de Braziliaanse archipel Fernando de Noronha. Laatste dag op zee, nu varen we langs de Braziliaanse kust recht op doel af. Die zes zonnige zeedagen zijn voorbij gevlogen, en bijkomend voordeel tegenover de oceaan overvliegen is dat de jetlag wat gespreid wordt. Zo hebben we vier keer tijdens de oversteek onze horloge een uurtje mogen terug draaien.

Dag 15  Salvador de Bahia

Zondag 2 december

De overtocht zit erop, vanmorgen leggen we aan op Braziliaanse bodem. Salvador de Bahia is de eerste stad die we aandoen. Het is een van de oudste steden gesticht door Europeanen in Amerika en was daarmee ook de eerste hoofdstad van Brazilië. Het schip ligt heel dicht aangemeerd bij het historische stadcentrum van Salvador, die we op eigen houtje gaan bezoeken. Salvador de Bahia is een stad met meer dan 300 kerken en de eerste daarvan gelegen in de benedenstad gaan we nu bezoeken. De kerk Nossa Senhora da Conceição da Praia werd in Portugal gebouwd en in een soort van Ikea bouwpakket avant la lettre overgebracht naar Brazilië. De kerk is echter gesloten en zo te zien aan de buitenkant dringend aan restauratie toe. Met de Elevador Lacerda, een bijna 90 jarige oude lift gaan we van het havengebied in de benedenstad, naar het Praça Tomé de Souza plein. Hier hebben we naast het witte Palacio Rio Branco, dat ook een opknapbeurt kan gebruiken, mooi uitzicht op de haven en ons schip. Vanaf hier begint de echte historische binnenstad. Het eerste historisch gebouw dat we bezoeken in de bovenstad is, u raad het nooit een kerk. De Igreja de São Francisco is een Braziliaanse barokke kerk met een bijbehorend klooster gelegen in het hart van de stad. Via de binnenkoer van het klooster, die rondom rond is betegeld met azulejo’s, komen we de kerk binnen. De eerder sobere buitenkant staat in groot contrast met het luxueuze, en het met bladgoud versierde, interieur. Het hoofdaltaar, de twee grote spreekstoelen, de verschillende kapellen, het plafond en zelfs de muren zijn zo weelderig versiert dat je ogen te kort komt om dit allemaal te vatten.

Op naar de volgende, direct naast de São Francisco kerk ligt de indrukwekkende Igreja da Terceira Ordem de Sao Francisco, ja aan inspiratie voor hun kerknamen ontbreekt het hier in ieder geval niet. Hier is in tegenstelling tot de vorige kerk de gevel rijkelijk versiert. Op een boogscheut van de twee kerken ligt het Terreiro de Jesus, een plein van grote historisch en cultureel waarde voor Salvador de Bahia. Nog een kerkje, ja waarom niet de Catedral Basílica gelegen op het Terreiro de Jesus plein. De jezuïetenkerk heeft een heel opmerkelijke sacristie, rijkelijk versierd met barok meubilair en prachtige 17e-eeuwse Portugese azulejo’s. Ondertussen bevinden we ons in de oude wijk Pelourinho waar talloze kleurige huizen staan naast gebouwen in barokke stijl. Het authentieke centrum van de wijk, ligt echt bezaaid met magnifieke koloniale gebouwen.

We slenteren nog wat door de vele kronkelige straatjes van de wijk die is opgenomen in Unesco werelderfgoed lijst. Om het af te leren nog eentje, de kerk Nossa Senhora do Rosário dos Pretos een katholieke kerk gebouwd in het historische centrum op de helling van Pelourinho. Hier is net een kerkdienst bezig, en wat een verschil met de saaie diensten die we kennen van bij ons. Hier druipt het enthousiasme er gewoon weg van af, en zit de volle kerk uit volle borst mee te zingen met een swingende ave Maria.

Onze eerste ervaring is dat de Braziliaanse bevolking een enorme warmte uitstralen, maar de op iedere straathoek aanwezige politie doet wel anders vermoeden. Het was vandaag een heel warme zwoele dag die eindigt met een fikse regenbui, gelukkig zijn we dan al terug aan boord en bezig aan onze aperitief.

Dag 16  Op zee

Maandag 3 december

Laatste zeedag, we gaan het missen wie had dit gedacht. De dag verloopt even rustig zoals dit reeds de hele cruise is geweest. Heerlijk ontbijt , de hoogst noodzakelijke bewegingen, het aperitief met wat tappa’s, de koffie met een ijsje en het diner gevolgd door een show en dans.

Dag 17  Buzios

Dinsdag 4 december

Helaas het eind van de cruise is heel dichtbij, vandaag zou het schip normaal moeten aanleggen in Buzios en morgen op onze eind bestemming Rio. Door een heel onduidelijk verklaarbare mededeling van MSC leggen we vandaag echter niet aan in Buzios maar reeds in Rio. Zo missen we een van de populairste badplaatsen van Brazilië. Het vissersdorp barsten uit zijn voegen begin jaren 60′ toen de beroemde filmster Brigitte Bardot met haar toenmalige Braziliaanse vriend hier op vakantie waren. Sedert toen wordt Buzios ook wel “het ‘Braziliaanse Saint-Tropez” genoemd. Dit dus niet maar wel een extra dag in Rio, dit stuurt mijn planning wel een beetje in de war.

Vanochtend zijn we vroeg wakker om de binnenvaart van het schip in de reusachtige baai van Guanabara niet te missen. In de verte kunnen we het Christus beeld zien dat weliswaar af en toe in de wolken verdwijnt. MSC is terug heel onduidelijk omtrent het aankomst uur, eerst was het 9u dit werd later 10u45 en uiteindelijk zijn we slechts even na 13u kunnen van boord stappen. Qua organisatie loopt het hier niet erg lekker. Om toch nog wat van onze namiddag te maken nemen we een taxi naar het centrum van de stad. De taxi zet ons af aan de Metropolitan Cathedral van Rio, zetel van het rooms-katholieke aartsbisdom Rio de Janeiro. De kathedraal gebouwd begin jaren 60′ heeft een heel merkwaardige moderne stijl en lijkt een beetje op de zandberg kerk van Harelbeke maar dan natuurlijk een heel stuk groter. De kerk is geïnspireerd op de conische piramides van de Maya’s en heeft meer dan 5000 zitplaatsen. Heel mooi zijn de vier, meer dan 60m lange, glasramen die maken dat er toch voldoende licht is in de kathedraal.

Op wandel afstand ligt het 46m hoge Carioca aquaduct. Het aquaduct is een indrukwekkend overblijfsel van een koloniaal tijdperk gebouwd midden 18e eeuw. Tegenwoordig wordt het gebruikt als brug voor de historische Santa Teresa Tramway. Het is de laatst overgebleven tramroute van de stad en verbindt het centrum met de hoger gelegen Santa Teresa wijk. In 2011 gebeurde er een ongeval met een van de tramstellen waarbij enkel doden vielen.

Blijkbaar zou het traject nu wel veiliger zijn en we riskeren ons aan een ritje. Buiten enkele toeristen zijn het voornamelijk lokale mensen die er gebruik van maken. We overleven de rit en lopen nog wat rond in de wijk Lapa. In Lapa liggen de Escadaria Selarón , ook bekend als de “Selaron-trappen”. De kleurrijk betegelde trappen van de Chileense kunstenaar Jorge Selarón zijn ondertussen wereldberoemd en heel druk bezocht.

Zo onze eerste namiddag Rio zit erop, terug naar de boot met de taxi. Rio is een heel hectisch stad en over de 5km terug doen we meer dan een half uur.

Dag 18  Rio de Janeiro

Woensdag 5 december

Rio, eindbestemming gisteren eigenlijk onvoorzien al bereikt, na 18 dagen moeten we vandaag definitief het schip verlaten. We zijn er klaar voor om de stad van de Samba, de druk bezochte stranden en het reusachtige Christus beeld te verkennen. Het uitchecken van het schip verloopt wat chaotisch mede door het vervoer naar ons hotel waar we voor de middag toch nog kunnen inchecken. Het belangrijkste doel van onze reis staat deze middag op het programma Christus de Verlosser, een enorm beeld van Jezus Christus op de meer dan 700m hoge berg Corcovado. Eigenlijk is het onverantwoord om u een reis naar Rio voor te stellen zonder een bezoek aan Christus de verlosser. Het beeld zelf is 38 meter hoog, en staat symbool voor de wereldwijde verspreiding van de christelijke boodschap. Met een taxi rijden we tot aan het Tremdo Corcovado trein station. De Corcovado spoorweg was de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Brazilië en is al sedert 1884 ingebruik. In feite was het via dit treinspoor ( tandradbaan ) dat gedurende de beginjaren de stukken van het monument werden vervoerd. Het is er super druk in het station, het treintje brengt dan ook gemiddeld zeshonderdduizend mensen per jaar naar de top van de Corcovado berg. Via het Tijuca National Park, het grootste stedelijke bos ter wereld, klimmen we steeds hoger. Het elektrisch treintje bereikt na een kleine twintig minuten de top. Uitstappen nog wat trappen doen en genieten van het prachtig zicht over Rio de Janeiro.

Hier wordt het drummen om foto’s te maken en we hebben ongelooflijk veel geluk met het weer. Het Christus beeld werd officieel onthuld op 12 oktober 1931, nadat er ongeveer 10 jaar aan gebouwd was. Ziezo ons laatste modern wereldwonder hebben we met succes afgewerkt.

Nog enkele cijfers ( bron Wikipedia )
Het monument weegt in totaal 1145 ton, heeft in totaal een hoogte van 38 meter en de spanwijdte tussen de beide armen bedraagt 28 meter. Het beeld is ontworpen door ingenieur Heitor da Silva Costa en gemaakt in Frankrijk door de Frans-Poolse beeldhouwer Paul Landowski, waarna het in blokken van 16 ton is verscheept naar Brazilië. Voor het gezicht werd de Roemeense beeldhouwer Gheorge Leonida aangetrokken, voor de betonconstructies de lokale architect Albert Caquot.

Op 200m van het treinstation bezoeken we nog de Largo do Botacario een beroemd pleintje met neo koloniale herenhuizen. Jammer het plein is volledig vervallen en wordt momenteel gerestaureerd.

Tijd om nog even de lucht in te gaan met de 1400m lange kabelbaan naar de Suikerbroodberg. De bijna 400m hoge berg is door zijn karakteristieke kegelvorm heel herkenbaar en een van de populairste attracties van Rio. Gelukkig is het niet zo druk en kunnen we vrijwel onmiddellijk met de kabelbaan naar het eerste platform. Ook op het tweede steile stuk staan geen wachtrijen. Boven op de berg waait het enorm en hebben langs de ene kant prachtige zicht op de baai van Guanabara en langs de ander kant op Christus de verlosser.

De kabelbaan is ook wel bekend voor de spectaculaire scène uit de James Bond film Moonraker. Nadat we met zicht op Rio, een koffie en gebakje hebben gegeten op de bergtop, keren we terug naar ons hotel. Voor de eerste dag hebben we de twee belangrijkste attracties gedaan, niet slecht. Vanavond dineren we in Churrascaria Palace. Een all you can eat restaurant en internationaal bekend om zijn authentieke Carioca stijl.

Dag 19  Rio de Janeiro

Donderdag 6 december

….

Dag 20  Rio de Janeiro

Vrijdag 7 december

….

Dag 21  Rio de Janeiro

Zaterdag 8 december

….

Dag 22  Rio de Janeiro – Foz Iguacu

Zondag 9 december

….

Dag 23  Foz Iguacu

Maandag 10 december

….

Dag 24  Foz Iguacu

Dinsdag 11 december

….

Dag 23  Foz Iguacu – San Paolo – Madrid – Brussel

Woensdag 12 december

….

~ door Ivan op november 16, 2018.

6 Reacties to “Cruise Brazilië 2018”

1. Geniet ervan bisous, Catherine
    en Freddy

2. Mooie afsluiter van het jaar. Veel plezier op de reis.
    Georges en Doris

3. Super dat ..we reizen weer mee 😉😊 genieten maar

4. Geniet van die geweldige cruise en Yvan een beetje voorzichtig hè !

5. Toffe boot hoor. Kan je daar niet op verloren lopen.? Of krijg je een platte grond mee bij het inschepen? 🤔😊

6. Wordt weer een fantastische reis hé. Veel groeten uit het natte Kortrijk.
    Ik merk dat het dansen aan verbeteren is.